Hur får man sökning neråt?

Sv: Hur får man sökning neråt?

hej ingela H

jag äger ett fullblotsto som har varit helt hopplös i flera år, vad hjälpte henne till slutet har varit

tom thum bet (westernträns med skänklar, förmodligen det mest sålda westernbet överhuvedtaget) i kombination med hannoveransk nosband (nosbandet sitter bara 2 till 3 fingerbred ovanpå näsan och jag fäste tyglar i dom 2 små ringar som en Hnosgrima har på sidorna.) resultatet nånting som en ridcavesson eller sidepull till 0 sek kostnad, nosgrimman och tygeln låg redan i sadelkammaren.

Et kort tag efter köpte jag duplicat av de la Guernieres och Newcastles böcker och konstaterade att min dubbelträns är rätt så autentisk.

för resten, stoet i frågan fick flera sår på nasan från en portugiesisk cavesson me aldrigt från Hannover nosbandet.

Just nu rider jag henne längre på grund av dräktighet, men innan hon gick i vila klararade hon 3 till 4 piaffesteg vid varje ridpass.

På en häst som rids för sakta går en förhållning med följande eftergift inte igenom.
Den bara dör. Eller om den hålls i.. för mkt redan från början.
Förhållningen ska bromsa upp endast framdelen så baken kan komma mer inunder.
Om hästen är för lång i formen kan den inte hänga ihop. Den kan ej heller komma ihop bakifrån. Blir den då lite trött- blir det pannkaka.

På en välskolad häst är det mer bara en signal- bli kvar.

Driver man hela tiden- puttar bort den från balansen- måste man ta i den mer- helt i onödn- kontraorder.

Jag pratar alltså inte om en hä'st som drivs in i handen.

Hur gör man då på en felriden spanjor, hingst som blivit skrämd bort från handen med serretas och stång som missbrukats och inlärd att den ska gå i höööög, form utan rygg? Den har hängrygg och en energi utan dess like och en väldigt hög halsansättning. Hingstbeteendet också med att höja halsen över alla och måste ha järnkoll på omgivning.

Men det där är ju extremfall, och en fråga om att korrigera och svårt att använda som exempel när det gäller den ursprungliga frågan i tråden:confused: Korrigeringsridning är ju inte aktuellt där alls. Det blir bara förvirrande kan jag tycka.
Dessutom fungerar hästen i grunden på samma sätt, och det krävs samma saker för att uppnå en släppt nacke, även på en sån häst. Men det försvåras självklart och eftersom jag inte har erf av spanjorer som är felridna på stång (och serretas vet jag inte ens vad det är:angel:, ) så går jag inte in i diskussionen om vad som är nödvändigt eller inte där.

Men jag är väldig undrande till vad du syftar på? Det låter som en viss inriktning.

Och det går att rida bort det på max ett pass med den här tekniken.

Tror det var C_L som frågade om det var PK? Jag hittade inget svar om det var så?

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte vad jag ska svar på för frågor, och ingen har någonsisn sagt att man under inga omständigheter får röra en häst i munnen

Vad TS har missat och du verkar ha gjort? - det att det finna någonting som heter grudnridning och så finns det en massa massa bortförklaringar för att hoppa över grundridningen

Jag behöver inte ha ridita alla hästar i världen för att förstå pronciperna hur man grundrider en häst.
Nej jag har inte ridit en massa spanjorer men jag har sett hur de beter sig på Kottas korserna, och jag har settt hur eleverna tjyvhåller dem - och det är ingen väg att gå.

Och att förböja en hästhals är ju bara ett sätt att tjuvhålla.

Och som jag nämnde portugiser som är så apfel ridna att de inte kan länga sina muskler, men då är det som sagt inte en ridfråga utan en sjukgymnastikfråga.

KL

Denna tråden handlar om grundridning. Hur grundutbildar man en häst? och det viktigaste alltid Du måste få snurr bakifrån

Det betyder inte fort framåt - det betyder engagerat.

En som springer måste man i alla fall engagera, det går aldrig att bromsa sig ur en uppförsbacke

det som lyfter ryggen är aktiva bakben

Man måste länga hela överlinjen

KL
Det svåraste tycker jag är att få hästen att förstå och själv vilja aktivera bakbenen. (Speciellt när det är 30 grader varmt ute och magen är full av gräs.) Övergångarna och tempiväxlingar tycker jag är ett måste, men även genom dessa tycker jag att det kan vara svårt att få till fjonget i skallen på hästen. Det där "på hugget" är som ett emotionellt tillstånd, och sådana är svåra att "driva" fram. Jag upplever att detta måste lockas fram. Hur gör ni?

När hästen är rakriktad och genomsläpplig så brukar den inte ha problem med framåtbjudningen. Rakriktningen och lösgjordhet får jag till genom skolor och en del förvänd galopp

För att få extra snurr på hästen rider jag som du övergångar och tempoväxlingar och är samtidigt extra noga att hästen svarar direkt på hjälpen och inte tre steg efteråt.

Ngt jag fick tips om som funkar bra är att rida serpentiner i trav och öka i bågarna och samla över medellinjen.

Jag vet att du inte frågade mig, men jag kände ändå att jag ville prova mina ord, för min egen skull kanske.

Ditt exempel på spanjor låter som skitsvårt, men är vanligt (i de kretsarna spanjorer dansar omkring :) ) som jag har förstått det. Det som är det svåra är att få till fokuset tror jag. Få med sig skallen på (den hormonstinna) hästen.

Jag tror att det måste till en lugn plats, utan störande moment utifrån, först och främst. Ge hästen en chans att våga släppa lite på omgivningen och söka sig in till sin egen kropp och till ryttaren (som då växer i prioritering när allt utanför trappas ner).

Sen tror jag absolut att ryttaren behöver använda händerna! Hur annars skulle det gå till? Allt beror ju på individen och hur den svarar, men jag skulle kanske börja med att korta tyglarna och ta kontakt, och direkt efter ge långa. Hålla på så kanske 15 gånger på varje långsida, dvs upp ner upp ner upp ner upp ner. Då fattar hästen att huvudet åker upp och ner, upp och ner, upp och ner. Sen förlänga momentet de är kortade, ev våga lägga ett jämnt tryck i munnen och vänta ut tills hästen svarar, och först då belöna genom eftergift.

Jag tror många gör felet att släppa på trycket om hästen krullar sig. Jag skulle prova att behålla trycket, tills hästen tar det och DÅ släppa efter. Det är ju bara det att ryttaren måste ju vara blixtsnabb och superkänslig och veta NÄR hästen accepterar. Ibland kan det ju vara nästan omöjligt.

Men jag tror som nr 1 att omgivningen måste skalas av. Det är svårt att förvänta sig att hästen ska bry sig så länge den har allt för många andra saker att tänka på (i sin omgivning).

Jag tycker det handlar om grundridning, inte korrigeringsridning. (Men jag upplever kanske begreppet korrigeringsridning på ett helt annat sätt än andra.) Det är bara grundridning utifrån olika förutsättningar. Det är inte grundridning på unghäst, men det är inte desto mindre grundridning. Tycker jag. :)

Serpentinövningen kör jag oxå mycket med. Tycker den är superbra för den byter sida ofta och länger o kortar ofta och det brukar pigga upp.

Ja, nu ska jag ut o se hur "på" hästen är i värmen idag. Jag känner mig alltid lite som en hurtbulle som försöker få en sommarlovs-seg tonåring att gå ut o "röra lite på sig". Jag verkligen hör hur han "åååhhh, va jobbig du ääääärrr!!!" Men men. Jaja. :D

Migo;
Det är aldrig populärt att tänka utanför lådan. Varför skulle man göra något på ett individuellt, individanpassat sätt när man kan göra det enligt regelböckerna?

Såg detta lilla inpass nu.
JA varför bry sej om principen för hur en häst arbetar igenom kroppen när man kan fixa och trixa själv med att lägga halsen på plats med godis och sen tro att man kan rida runt i bra form för det:o

Det finns lägen när det är bra att tänka utanför ramar och när det inte är så lyckat. Men för att förstå skillnaden i det här fallet behöver man förstå grundprinciper i ridning annars kan man raljera och göra sej lustig men det är allt, man har inte förstått nånting om vad man raljerar om:o Pinsamt bara.

Lägger till att man kan variera med att tex rida varannan båge med tagen bakdel och varannan i öppnatänk med växling över medellinjen. Aktiverar även ryttarens hjärna:o Lite större bågar blir det då.

Kookaburra: Övergångarna måste vara aktiva, då aktiverar de också:laugh:

Där tog du nog i lite för mycket. Så vi som håller på med klickerträning kan inte grunderna i ridning?

Jag har aldrig påstått att man kan skapa samling med en klicker genom att placera hästens huvud. Det jag höll med om var att man kan med hjälp av klickern lära hästen sänka huvudet.
Min häst har lärt sig kliva in långt långt med bakbenen, en sk bergsget, men inte fasen använder jag det som ett sätt att samla hästen! Nej du, grundridningen kan jag även om jag inte kan sätta fina ord på det. Dessutom är jag ganska övertygad om att det finns mer än en väg till målet.

KL
Det svåraste tycker jag är att få hästen att förstå och själv vilja aktivera bakbenen. (Speciellt när det är 30 grader varmt ute och magen är full av gräs.) Övergångarna och tempiväxlingar tycker jag är ett måste, men även genom dessa tycker jag att det kan vara svårt att få till fjonget i skallen på hästen. Det där "på hugget" är som ett emotionellt tillstånd, och sådana är svåra att "driva" fram. Jag upplever att detta måste lockas fram. Hur gör ni?

Man lockar inte fram det, man rider sig fram till det genom att (för 150 miljonte gången) följa utbildningsskalan. När grunden blivit rätt är det just det kvittot du får, hästen blir energisk och aktiv. Det är inget emotionellt tillstånd alls utan det det kommer per automatik när hästen är lösgjord och rak nog. Först då finns det inga hinder i hästkroppen där energin blockeras. Med den meningen inser man oxå att man inte kan nå dit om ryttaren är ivägen.

Det finns inga genvägar med trix och knep och lock, ju fortare man inser det, och släpper dessa vanföreställningar desto fortare når man dit.

Jag missade det. Är alldeles för trött.:)

CL: Nej det är inte PK. Han har ett eget system.:)

Tillbaks till Flash:

Du har ju sett vilka jag rider för och hur systemet ser ut, tror jag? Och jag tror du tyckte det fungerade för den du sett iaf. Jag upplever det inte som att man hoppar över något viktigt till förmån för detta. Och vi pratar ju inte någon överböjning, handridning så pass att man glömmer resten etc etc. Bara att ryttaren ÄVEN(utöver resten av kroppen) får lära sig hur man kan inverka med handen för att trigga reflexer hos hästen att sänka sig och slappna av. Så man får en mer gynnsam form att kunna BÖRJA rida i.

Ja, jag drog till med det värsta jag kom på i spansk väg. Men det var mer för att visa på att visst en häst är en häst.. Men de iberiska är väldigt annorlunda att rida jämfört med vanliga ridhästraser. Och om man inte kännt känslan så är det svårt att förstå hur annorlunda. Och tyvärr är de flesta spanjorer ridna på så sätt att iaf jag tycker de går fel. Och en hel del av dem har betydligt mer energi än halvbloden. En del av dem har gått som hingstar länge och har även som valacker en hel del hingstbeteenden kvar. Plus att deras kroppar sitter inte ihop som vanliga ridhästars.

De frågor jag undrade över var de med frågetecken efter i mitt inlägg till dig.

Jag har nog inte missat vad grundridning är. Men kan man slippa sitta och rida i en oergonomisk form utan att nåot annat förstörs ser inte jag varför man inte ska välja att slippa det.

Vi pratar som sagt inte överböjning, avknäppning, balansfel, för mkt eller för lite energi.. Utan bara att hästen snabbt lär sig sänka sin hals och släppa den och att resten av kroppen då kan ridas bättre. Hela kroppen sitter ju ihop. Om den går fel fram får den svårare att komma till arbete bak. För är överlinjen urholkad och spänd trycker hästen ner manken. Och är manken nere är ryggen ner och bakbenen bakom. Släpper den halsen kan man börja rida in resten av paketet. Och det brukar falla på plats samtidigt om man gör rätt.

Jag vet att du inte kommer hålla med mig. Men det är helt ok. Det är din väg. Och det här är min.
Jag känner ingen häst som rids så här som har frambensproblematik eller andra ridrelaterade problem. Min häst är 27 och fräsch. Enligt ET och vet pga ridningen. Så jag tycker iaf att jag har helt ok kvitton på att ridningen inte är skadlig.

*KL*

För att återgå till lite mer praktiska lösningar på TS problem så tycker jag att ett bra sätt att börja arbeta med sökningen är på longerlina med kapson eller repgrimma.

Här gäller det att hitta en kvalitet på gångarterna där hästen får stadga, bär sig, och går framåt. När den är i balans så får den förutsättningar att bära sin tunga huvudklump även med framsträckt hals.

Jag tycker att det är bättre att lära in detta under rörelse. Stillastående blir det lätt ett trick där hästen bara sänker halen och tar fram nosen. Men det räcker inte. Hästen måste stabilisera och lyfta buk/rygg, och välva sin överlinje.

Den typ av gångarter som jag tycker brukar stimuera hästen bäst att göra detta är dels en aktiv skritt med stora kliv, och dels en energisk, lite kortare trav.

Den stora aktiva skritten är väldigt lösgörande, hästen trampar långt i under sig med bakbenen, och buken aktiveras bra.

Den korta energiska traven, i princip en lite snärtigare jog, hindra hästen från att trilla iväg i en för snabb trav där den tappar balansen och bara springer.

Viktigt är att den som longerar tänker på din kroppsposition. Jag brukar tänka en linje från ytter fram - inner bak - och till mig. Då har man chans att driva inner bak in mot hästens tänkta tyngdpunkt i stället för att bakdelen slinker ut.

Viktigt är också att ha tålamod när man söker efter rätt takt och tempo. Det tar ett par veckor att trimma in dem, och att hitta sitt kroppsspråk. Både traven och skritten ligger här nära gränslandet mellan skritt och trav. Jag använder konsekvent smackningar för att driva i skritt och sss-ljud i traven. Då blir det lättare för hästen att veta vad den ska göra. Jag skiljer också mellan whoooa som betyder att hästen ska gå saktare i en gångart, och saktaaaa som betyder att hästen ska växla till lägre gångart.

Man kan också med kroppen påverka hästens kroppsposition. Om man själv har en stolt hållning med öppen bröstkosg så kan man hålla hästen från sig och få mer sprutt på den. Stressade hästar kan fås att sänka huvudet genom att man själv sänker huvudet och kutar med ryggen.

Lek och lär.

KL

Müseler tar så mycket för givet att det är på plats innan

Men han har rätt i att det handlar om att visa hästen hur man vill att den ska göra och det handlar ju om kommunikation.

han skriver också att det är bakbenen som gör det - så steg 1 är ju att få igång båda bakbenen till samma arbete - utan den kan man driva sig blå.

Det fanns i min text till bewildered i andra tråden - där jag skrev om att lägga vikt i stigbyglarna, hästen måste vara rak och man måste ge fan i att sitta i vägen

Det gäller ju som sagt kommunikation. Hästen gör på sitt sätt - och vi får säga nej - jag vill inte du ska göra så - jag vill att du ska göra såhär i stället, och aktivt visa med sin kropp dvs sitta rätt själv

Och för att hjälpa till så kan man ju använda sig av olika övningar. Men det beror på vilken nivå ryttaren är på. Är ryttaren rätt ny så klarar den inte så avancerade övningar utan att vara ännu mer i vägen
- utan den behöver mer "hands on" information om hur den blir bättre på att kommunicera med sin häst

Senast ändrad:

Angående hormonstinna hingstar så även en hingst accepterar ett ledarskap - och då pratar jag inte om dominans - utan om att visa vad vi ska göra och hur.

Alla litar på en som verkar veta vad den gör.

Sitter man med motstridiga signaler så inte fan lyssnar någon. Många som rider hingstarna på kurser sitter och säger go but don't go tror fan att hingsten inte är så intresserad av den ovanpå och lyssnar på sitt eget omdömme vad som ska göras där och då, vilket brukar var kolla tjejer och konkurenter och omgivningen

ta detta inte personligt, men jag fattar inte riktigt denna drömmen om en spansk hingst som så många appeleras av

Du har väl fått indirekt svar på alla frågor, men här ska du få ett rakt svar.

Ang kommunikation - varför är hästen mer intresserad av omgivningen än av dig?

Nu krävs det ju att man är en "hästkarl" för att klara av alla hästar galant i alla situationerr så jag menar inte detta som kritik mot någon att den är dålig, säger inte att jag är en hästkarl själv heller.
Men att ta till genvägar för att man inte är en häskarl och säga att det beror på hästen och inte på en själv känns konstigt för mig. Menjag har väl sett för mycket hästkarlar jag. jag klarar inte allt, men jag lägger alltid denna brist hos mig själv och försöker lära mig att själv bli bättre i min kommunikation

Alla har hästar som "mer eller mindre" tittar på omgviningen - kommer man till ridning enligt fios beskrivniing så kan den i allmänhet koncentrera sig på ryttaren. Lösningen är alltid fortsätt bara rid.

Nu är det heller inte jag som skrivit Müselers text, men ryttare på den nivån brukar ju kolla att man har ett gemensamt språk ang ABC så fort de sitter upp - de rider ju inte bara runt utan att ha kontrollerat det först. Även här gäller det ju att visa genom eftergift vad man vill att hästen skall göra, men då måste ju hela kroppen säga samma sak om hästen skall ha en chans att förstå :idea:

Ingenstans har jag skrivit att man inte får röra tygeln, men kan man inte kommunicera tydligt för hästen vad man vill med sitt ABC är man nog inte så mogen att göra särskilt mycket med handen

Och jag undrar - om man då har en så felriden häst (och här undrar jag verkligen varför marknaden är så stor för felridna hästar :confused: hur tänker man då lixom)
Varför börjar man inte om från början då - lär om och lär rätt från marken först. Skapar en relation och ett förtroende från hästen först?

Springer den runt och skriker så får man ju backa bandet.

Jag har en fråga till, varför har man så höga tankarom sig att man köper a felridna hästar som måste skolas om?

b felridna hästar som måste skolas om och som dessutom är hingstar?

För att klara att skola om tycker jag nog man måste ha utbildat rätt många hästar

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama