Hur får man sökning neråt?

Sv: Hur får man sökning neråt?

Ja, jo. Så skulle man ju kunna säga. "bettet där framme". Det är för mig starten till sökning neråt, steg nr 1. Utan det steget kan inte nästa komma.

Men fråga dig varför man måste lära hästen saker - vad ger det att sänka huvudet?

I annan ridning så tänker man att eftersom det är naturligt för hästen att dels bli lite sänkt i ryggen men också spänd, så vill man att hästen skall slappna av i hela överlinjen så den kan börja gå naturligt och avspänt igen. detta därför att både vi och hästarna går med HELA kroppen. det handlar om att få hästen att slappna av med ryttare på

detta händer inte om hästen sänker halsen men om hästen slappnar av i ryggen så kommer den släppa halsen för ryggmusklerna fäster en bit upp på halsen

Detta är inte vad du vill höra - men tänk - varför.

Jag gillar klicker, men till syvende och sist så är det vi som klump på ryggen som avgör om hästen kan slappna av, om man då lär hästen att hålla ned huvudet oavsett vad vi gör - så får man som kookaburra sedan lära om och det tar tid och är svårt

Om du har en "stjärnkikarhäst" är det bästa att den får förstå o känna själv vad som är behagligt- longera i trav med Chambon- inte galopp för då hamnar den på bogarna.

Sen är hela vitsen att den ska jobba med bak fram till bettet o därmed vilja SEN stretcha ut sig. Om man rider på enSTOR volt- låter den få ha ett stöd på ytter o leder inåt samtidigt som skänklarna ligger där de ska vara kommer hästen att lära sig att forma sig o oxå söka sig dit helt av sig självt- magic:rofl:
Det handlar om att den ska bli lite lösgjord i HELA kroppen.

Under rörelse är inte halsformen det viktiga- den kommer med Posten när den jobbar rätt.

Vad gör en stel o kanske spänd häst?
Jo kollar!! o har en hög form. Får du hästen att vara med dig istället- intressant o rolig ridning- inte boooring, så kommer fokuset att hamna i- vad ska jag göra nu o nu då:banana:? Vaken men intresserad- god ridbarhet.

Trycket/suget/söket jag får från honom varierar från mycket lite till ganska kraftigt, allt beror på hur han känner sig för stunden med mig som ryttare. Jag har en bok från 1930-talet av en författare jag inte mins nu vad han heter (percy något tror jag), som beskrev den rätta känslan som när man håller en liten leksaksbåt i ett snöre i en bäck. När den känslan finns där så känns det bra och det är så jag vill ha det. Allt som sträcker sig förbi där beror på något, och är en signal till mig om att något behöver åtgärdas.

.

Det citatet har jag också i en gammal ridhanbok och har använt här på forumet t o för länge sen ang kontakt.

Självklart "gör" man något med handen när man rider. Men när hästen är grön och ska lära sig att kommunicera med bettet så gäller en stilla hand som bara finns där och erbjuder kontakten. Annat kommer sen. I min värld.

Men sen är vi alla som du säger benägna att göra mycket (för mycket) med händerna och även jag självklart. OCh det är inte så bra men kanske mäsnkligt, vi vill lösa saker genom att "göra" och det gör man genom handen oftast:o

Därför bla uppskattade jag så mycket jackos tänk i stödtråden, eftersom när jag är på väg att tappa, hästen hetsar iväg, ´kanske vill annat, går ur ramen osv, det är DÅ det är så lätt att börja trixa med handen:cool: Vilket jag gör utan att ens tänka. MEn genom att istället ta till det jacko skrev om att rida från sin baksida fram genom kroppen så tar det bort handentrixandet och därmed kommer i alla fall min häst mycket bättre "tillbaka" till mej, och länger ut nacken igen som en följd, bla eftersom jag inte grejar med handen då.

Sen använder man tygeln att ställa, krama osv men det viktigaste som flera av oss menar är nog att komma bort från att fokusera på handen och istället få med hästens bakben för då händer det saker framtill utan att man behöver "lära" den det i förväg.

Inlärning är en sak, men att lära in en bra form genom klickerträning för att få fram näsan från marken är trams, så fungerar det inte. Låter mest som lata ryttare som tror att man kan "fixa" det jobbiga på ett "lätt" sätt.:cool:

Om du har en "stjärnkikarhäst" är det bästa att den får förstå o känna själv vad som är behagligt- longera i trav med Chambon- inte galopp för då hamnar den på bogarna.

Sen är hela vitsen att den ska jobba med bak fram till bettet o därmed vilja SEN stretcha ut sig. Om man rider på enSTOR volt- låter den få ha ett stöd på ytter o leder inåt samtidigt som skänklarna ligger där de ska vara kommer hästen att lära sig att forma sig o oxå söka sig dit helt av sig självt- magic:rofl:
Det handlar om att den ska bli lite lösgjord i HELA kroppen.

Under rörelse är inte halsformen det viktiga- den kommer med Posten när den jobbar rätt.

Vad gör en stel o kanske spänd häst?
Jo kollar!! o har en hög form. Får du hästen att vara med dig istället- intressant o rolig ridning- inte boooring, så kommer fokuset att hamna i- vad ska jag göra nu o nu då:banana:? Vaken men intresserad- god ridbarhet.

:bow:

Tack för påminnelsen, jag ska rota i mina gömmor o ta den dusten ett tag. Bara ¤%%&/((¤#-skrället går ur brunst, så man kommer närmare henne än 8 meter och först av allt kan fånga henne. :mad: Och jo, 26-åriga, "såna där vanliga vita hästar" kan fortfarande brunsta och inte måttligt heller. :crazy:

Senast ändrad:

Men då borde du veta att shaping är den mest effektiva inlärningsmetoden öht, och godis en mycket större incitament än en klapp

Ja det är ju ett val man gör. Jag väljer att ej ha "godishästar".

*delvis knapplån*

min instruktör brukar säga att hästen ska jaga bettet men aldrig få fatt det. Är en menign som funkar för mig när jag tänker på formen av hästen framåt. man får en lätt och fin kommunikation.

en sak jag funderat över ett tag. har ju en frieser som då av naturen har en högre halsförning än mången häst. hennes låga form borde ju rent logiskt vara lite högre än mången oxå? eller tänker jag fel?

jag ahr oxå börjat, som nån annan i tråden, fundera över varför man ska fokusera så väldigt på lång och låg. så många som jag möter som bara kollar halsen och huvudet och helt glömmer bort helheten! målet är väl ändå att få en avslappnad häst som bär sig och för det tro jag inte man behöver jobba lång o låg på det sättet jag sett det. alltför ofta går hästarna dessutom på bogarna av det.

angående klicker. tränar ju min häst efter operant. dock vill jag inte shapa formen, ilket är fullt möjligt, utan jag väljer ju att förstärka inlärningen av hjälperna, som i sin tur ger formen så småningom. jag vill ju inte sluta rida :p lär in hjälperna som vanligt med det tillägget att jag använder min inlärda förstärkare när hästen gör rätt. Tycker det fungerar toppen för övrigt. Mina hästar tigger inte, är lugna och harmoniska. den inlärda Förstärkaren är sjukt effektiv. Men förstår oxå att det inte passar alla :)

Senast ändrad:

Det finns ett mellanting- att bara ge godis när den har klarat av ngt som har varit väldigt svårt. Det kan vara avgörande för att få det till att bli ngt lätt eller inte gå att genomföra ngn gång alls mer.

Sen har man inte alltid ngn gott på sig, då får man vara mer översvallande, men direkt efter avsittning så får det- det jag har lovat.

de hajjar- du ska få en morot/ godis.

De får alltid lite godare mat när de har jobbat än när de bara har luffat i skogen. Jo det ska vara mödan värt- anser jag.... tra la la. Bonus!

Klickerfilm nr 1 är det inget godis inblandat öht, och i film nr två får han en morotskub på ca 1*1 cm.

Om du inte ser poängen i att träna med godis, då behöver du inte göra det. Men det är svårt att säga emot de beteendevetenskapliga bevis som finns för att det är den oslagbart mest effektiva metoden för inlärning.

Vanimelde: När jag shejpar grundformen med unghästen lös, är det för att introducera honom i känslan av at länga överlinjen, samt sluta balansera sig med halsen(han ver en äkta stjärnkikare). Det är en häst som vid första försöket till inridning var så obalanserad i kroppen att han fick panik och slog sig loss så fort huvudet satt fast. Genom att frishejpa honom till att balansera sig med sina bakben var problemet met tränset bortblåst när vi kom tillbaka dit i ridningen.

Jag fortsätter att frishejpa formen i allt longeringsarbete, och sätter så klart verbalt kommando på de olika rörelserna/formändringarna. Lika väl som jag ska skaka longerlinan för att få en ändrad form, kan jag ge ett röstkommando. I ridningen använder jag, precis som du beskrev, vanligt tryck, men i kombination med ett klick istället för enbart eftergift.

/Migo

Senast ändrad:

Klickerfilm nr 1 är det inget godis inblandat öht, och i film nr två får han en morotskub på ca 1*1 cm.

Om du inte ser poängen i att träna med godis, då behöver du inte göra det. Men det är svårt att säga emot de beteendevetenskapliga bevis som finns för att det är den oslagbart mest effektiva metoden för inlärning.

Vanimelde: När jag shejpar grundformen med unghästen lös, är det för att introducera honom i känslan av at länga överlinjen, samt sluta balansera sig med halsen(han ver en äkta stjärnkikare). Det är en häst som vid första försöket till inridning var så obalanserad i kroppen att han fick panik och slog sig loss så fort huvudet satt fast. Genom att frishejpa honom till att balansera sig med sina bakben var problemet met tränset bortblåst när vi kom tillbaka dit i ridningen.

Jag fortsätter att frishejpa formen i allt longeringsarbete, och sätter så klart verbalt kommando på de olika rörelserna/formändringarna. Lika väl som jag ska skaka longerlinan för att få en ändrad form, kan jag ge ett röstkommando. I ridningen använder jag, precis som du beskrev, vanligt tryck, men i kombination med ett klick istället för enbart eftergift.

/Migo

ja som jag skrev, det är fullt möjligt och fungerande, har shapat gammelhästen på löslongerning. inget jag väljer att göra bara :)

Det finns ett mellanting- att bara ge godis när den har klarat av ngt som har varit väldigt svårt. Det kan vara avgörande för att få det till att bli ngt lätt eller inte gå att genomföra ngn gång alls mer.

Sen har man inte alltid ngn gott på sig, då får man vara mer översvallande, men direkt efter avsittning så får det- det jag har lovat.

de hajjar- du ska få en morot/ godis.

De får alltid lite godare mat när de har jobbat än när de bara har luffat i skogen. Jo det ska vara mödan värt- anser jag.... tra la la. Bonus!

Men detta köper jag rakt av!

Inget. Om man vill ha Artificiell Hästhantering och Kommunikation.

Trams. Godis är inte en sämre förstärkare än något annat, tvärtom är det en oerhört bra och effektiv förstärkare - man gör det lätt för sig. För mig är det självklart att träningen ska vara så enkel som möjligt, dvs att göra det så lätt för sig som möjligt, därför är det också självklart att använda en så effektiv förstärkare som möjligt.

En "godishäst" får du genom att mata med godis i tid och otid, inte genom att på ett genomtänkt sätt använda det som ett medel i träningen.

Vad gör godis som belöning mer "artificiellt" än en klapp?

Intressant. Hur ser du på hundträning? Är det också artificiellt? Där är såväl klicker som godis mycket vedertaget och godkänt som träningsmetod, men så fort det kommer till hästhantering är godis big no-no.
Varför?

Jag använder mig av klicker i träningssammanhang. Inte för att lära in en specifik form, men för att motivera (har en något loj häst, hans personlighet) och förstärka eftergiften för hjälperna. Han har piggnat till enormt mycket, blivit mycket mer uppmärksam och trevligare i största allmänhet. Visst hade det gått på andra sätt också, men det hade tagit längre tid. För ett djur som lever för att äta är ju mat onekligen den största motivationen.

Migo;
Det är aldrig populärt att tänka utanför lådan. Varför skulle man göra något på ett individuellt, individanpassat sätt när man kan göra det enligt regelböckerna? :grin:

Håller med C_L och Flash, fixera dig inte vid huvud och hals. Arbetet kommer bakifrån, först måste bakbenen (motorn) komma igång, sedan kommer resten "som ett brev på posten".
Men HUR? Det du säger låter ju jävligt enkelt, men hur gör man med en häst som har hur mycket motor som helst bak, men som bitvis vägrar kontakt i munnen (pullar/krullar) och som ännu inte svarar bra på vikthjälper eller tryck (från marken)? Själv står jag som ett frågetecken kring detta och har hamnat i en trist återvändsgränd där ridningen är trist och självförtroendet är i botten. Jag rider inte särskilt bra, men uppmaningen "skit i halsen, rid bakifrån" hjälper inte mig ett dugg och kanske heller inte TS.

Intressant. Hur ser du på hundträning? Är det också artificiellt? Där är såväl klicker som godis mycket vedertaget och godkänt som träningsmetod, men så fort det kommer till hästhantering är godis big no-no.
Varför?

Jag använder mig av klicker i träningssammanhang. Inte för att lära in en specifik form, men för att motivera (har en något loj häst, hans personlighet) och förstärka eftergiften för hjälperna. Han har piggnat till enormt mycket, blivit mycket mer uppmärksam och trevligare i största allmänhet. Visst hade det gått på andra sätt också, men det hade tagit längre tid. För ett djur som lever för att äta är ju mat onekligen den största motivationen.

Migo;
Det är aldrig populärt att tänka utanför lådan. Varför skulle man göra något på ett individuellt, individanpassat sätt när man kan göra det enligt regelböckerna? :grin:

Men alltså..

Menar du att du inte tar hänsyn till Hund och Häst och deras väsentliga skillnader när du nu jämför dom?

De är ju i sin natur inte ens jämförbara.

Vad det gäller att tänka utanför lådan är jag nog den förste att räcka upp en hand, det är alltid välkommet.

:laugh:

Jag tror inte att det är någon som har påstått att det är enkelt.. kanske är det när det klatrar, för att det är SVÅRT att få en ärlig sökning framåt/nedåt på vissa hästar, som man börjar ta till alternativa metoder där man kanske fokuserar på att just få ned huvudet som ett självändamål.

Mitt kanske lite tråkiga råd till dig är att ta hjälp av en bra tränare!

Men alltså..

Menar du att du inte tar hänsyn till Hund och Häst och deras väsentliga skillnader när du nu jämför dom?

De är ju i sin natur inte ens jämförbara.

Vad det gäller att tänka utanför lådan är jag nog den förste att räcka upp en hand, det är alltid välkommet.

:laugh:

inlärning funkar tämligen likadant på alla sorters djur, såväl på bläckfisk som häst. Men visst finns skillnader, de är dock väldigt små när de kommer till operant betingingning och klassiks betingning I grund och botten handlar det om att kunna se skillnad på instiktiva beteenden och inlärda. OCH det handlar om att se vart förstärkningen ska in och ha timing, det som jag tror i hästfolkmun kallas ryttarkänsla :rofl:

men nog tänker väl du utanför boxen vad jag vet :)

Senast ändrad:

Precis som vanimelde säger är principerna för inlärning de samma oavsett djurslag. Man kan klickerträna såväl människor som guldfiskar. Det enda som skiljer är typen av belöning. Man ger ju inte hästen av hundens köttbullar till exempel.
Men som sagt, principen är den samma. Läs vilken vettig text som helst om inlärningsteori så står det. Jag har en uppsjö artiklar (vetenskapliga, länkarna är ofta betaltjänster men kan lägga ut några om intresse finns) om klickerträning/operant inlärning hos såväl häst, hund, katt, labbråtta med mera.

Det är roligt hur alla tänker utan för lådan när man frågar dem

Helt OT:

Din vita text får mig att tänka på ett undebart citat

"I would encourage thinking outside the box as soon as there are proof of any thinking going on inside it" Som Pratchett så fint uttryckte det!:D

Tack. Jag ska på femdagarskurs nästa vecka, jag hoppas att det ska få oss ur rävsaxen. Just nu känns det dock som att jag bör ge bort min plats, sälja lilla gumman och aldrig mer sätta mig på en hästrygg. :crazy:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama