Hur får man sökning neråt?

Sv: Hur får man sökning neråt?

Hur gör man då på en felriden spanjor, hingst som blivit skrämd bort från handen med serretas och stång som missbrukats och inlärd att den ska gå i höööög, form utan rygg? Den har hängrygg och en energi utan dess like och en väldigt hög halsansättning. Hingstbeteendet också med att höja halsen över alla och måste ha järnkoll på omgivning.

Om man då inte får röra munnen menar jag..

I min värld så är det då justare att lära den hästen släppa halsen snabbare genom att faktiskt använda handen lite med. Så den har en chans att få upp ryggen. För så länge den är i det mentala tillståndet och har huvud och hals där triggar den sig själv. Och att gå i den formen är rent hälsovådligt. Med en så felriden och mentalt stark häst tycker jag det är lite väl att vänta på att halsen ska droppa. För även om du sitter som en dröm kommer den hästens psyke, ras, hingsthumör och gamla psykiska bagage göra att det tar för lång tid för att det ska vara sunt. Anser jag..

Har du stor vana av Spanjorer etc?

Min tyska unghäst däremot kommer inte heller riktigt fram till handen om man inte riiiider. Men där droppar allt ner av sig själv om man bara sitter rätt. Dock har han en helt annan exteriör, ett helt annat psyke och inte samma felridning i bagaget.
Även min Islandsgubbe är enklare och mer benägen att droppa ner av naturen. Detsamma de araber jag ridit. Även om halvbloden givetvis är mest benägna att göra uppgiften rätt. Men så är de ju avlade för det med.

Senast ändrad:

Tränar du för tränare? Om du ska börja med en helt ny metod så bör du ta hjälp av en erfaren person.

Vad är det för häst du har? Kan du visa film på er?

Du måste inte ha kapson och du bör vänta med stångbett tills formen är befäst helt. Jag upplever kapson som ett lite trubbigt verktyg iom att du inte har kontakt med munnen. Och iaf jag är för dålig ryttare för att hitta något finlir på den.

Min gammelgubbe kan ridas på vad för bett/bettlöst som helst. Men han är redan utbildad. Unghästen testade jag kapson på när han fått en bit av tungan avbiten. Han kändes inte alls lika bra som på tränsbett. Jag vet inte om jag är för dålig. Men jag upplevde det som svårare och kände inte någon speciellt levande kontakt.

Om hästen knäpper av i nacken så sitter den fast i resten av kroppen och du är för hård i fronten och hindrar den där. Så det kanske vore bra att ta tränare till hjälp. :)

En intressant diskussion tycker jag- för när man rider på hästar med exteriör, lynne och utbildningsbrister är det banne mig inte lätt!

Alla hjälptyglar och konstiga metoder kommer ju när man blir frustrerad över att de som ska funka inte funkar... Hur mycket får man hjälpa till?
Finns det hästar som har problem trots att ryttaren som nu rider är duktig?

Jag vet att jag i frustration hamnat i läget att nu skiter jag i vad som är bra ridning- nu håller jag kontakt och driver tills du tar den. För på vissa hästar känns det som att man först måste "tvinga" dom att gå fram till en kontakt för att man sen ska kunna lätta och få dom att följa med kontakten framåt.
Att dom inte kan krulla sig bort från arbetet.

Men jag tror inte att det egentligen är en bra filosofi... Men ibland blir man ju desperat. Kanske ger man det inte nog med tid? Eller finns det något tillfälle man kan göra såhär utan att skämmas hela vägen hem?

Ja det är svårt!

Men nu menar jag inte bara hålla. Utan inverka med en rörlig och mjuk och snabb hand med timeing. Och då inte bara i normalposition för handen alltid. Men genom ett system som inte är så välkänt i Sverige. Men kortfattat lär man hästen att söka sig nedåt genom vissa tygeltag då man fort som attan ger efter då den svarar. Det är inte AR och inte Franska systemet utan en annan metod.

Bettet får ju olika inverkan i munnen beroende på var man har handen. Och man kan lossa och böja på olika sätt beroende på var man har handen. Men detta ska bara göras om man själv sitter korrekt och vet hur systemet fungerar och rider hästen i resten av kroppen med.

Ja, det används bara på enhörningar av trollkarlar. ;)

Nej, inget magiskt alls. Och är inte bara ett tygeltag. Det är ett helt system med olika tygeltag och eftergift och när det sker som jag iaf är för dålig för att kunna lära ut över internet. Och något namn finns nog inte på systemet.
Det är också bara en del i ett stort system med ridning av resten av kroppen på häst och ryttare.

Men för mig och de jag vet som rider så fungerar systemet lätt och fort med väldigt bra resultat. Jag vet att mina tränare har elever upp tom OS-nivå. Så det är inget som jag med mina ruttna pållar och usla kunskaper blivit itutad fungerar. Isf är vi ganska många lurade. ;)

Men alla tror på olika saker också.:)

Ja det är svårt!

Men nu menar jag inte bara hålla. Utan inverka med en rörlig och mjuk och snabb hand med timeing. Och då inte bara i normalposition för handen alltid. Men genom ett system som inte är så välkänt i Sverige. Men kortfattat lär man hästen att söka sig nedåt genom vissa tygeltag då man fort som attan ger efter då den svarar. Det är inte AR och inte Franska systemet utan en annan metod.

Bettet får ju olika inverkan i munnen beroende på var man har handen. Och man kan lossa och böja på olika sätt beroende på var man har handen. Men detta ska bara göras om man själv sitter korrekt och vet hur systemet fungerar och rider hästen i resten av kroppen med.

Är det PK:s?

Det har jag sett fungera, fast timingen då är såklart avgörande.

Men HUR? Det du säger låter ju jävligt enkelt, men hur gör man med en häst som har hur mycket motor som helst bak, men som bitvis vägrar kontakt i munnen (pullar/krullar) och som ännu inte svarar bra på vikthjälper eller tryck (från marken)? Själv står jag som ett frågetecken kring detta och har hamnat i en trist återvändsgränd där ridningen är trist och självförtroendet är i botten. Jag rider inte särskilt bra, men uppmaningen "skit i halsen, rid bakifrån" hjälper inte mig ett dugg och kanske heller inte TS.

Att rida är inte enkelt alls. Tänk om det vore det, då vore det OS nästa :D

Jag är tyvärr fullständigt värdelös att förklara detaljerat och pedagogiskt hur man kan göra och jag tycker att den biten måste en duktig tränare stå för, rent praktiskt. Det går inte att lära sig rida via nätet. Dessutom är alla hästar olika individer, och kan inte ridas på exakt samma sätt.

Själv vill jag ha hästarna på sätet, annars känner jag mig blind o kommunikationen funkar inte. Så, steg 1, arbeta hästen mot att lyda sätet. Mycket mycket mycket övergångar. Och halvhalter. Jag vill ha en omedelbar reaktion, inte ett "åååh, vi kan nog trava igång imorgon. Kanske. Eller nästa månad. Eventuellt." Utan trav ska ske NU, avsaktning ska ske NU, osv. I början struntar jag i om hästen slår sig fri, formen är inte det viktigaste, det kommer sedan. Tempot varierar. Min gamla dam behövde arbeta i ett lite friskare tempo, medan unga damen har behövt gå i ett lite lugnare tempo för att hitta sig själv (hon kan springa jääättefort alldeles av sig själv:crazy:). Takten får däremot aldrig gå förlorad.

Sedan finns det massor med skojiga övningar. T.ex. fyrkant á la Kyras ABC. Den kan varieras i det oändliga med olika gångarter, övergångar, halter, vändningar. Helt suverän övning tycker jag, här kan man få in allt.

Den finns beskriven i boken "Dressyr med Kyra" (tror jag titeln är) skriven av Jytte Lemkow och Kyra Kyrklund. Rid på en fyrkant, först i skritt, gör halt i hörnet, vänd, skritt till nästa hörn, osv. Detta kan varieras på många sätt, olika gångarter, halt eller halvhalt, vänd på framdel eller vänd på bakdel, osv osv.

Det är skillnad på att utbilda och korrigera

Kokaburra har beskrivit bra hur man korrigerar en krullis.

JAG KOM PÅ DET!!

Percy Hamilton heter författaren. Boktiteln är typ Ridning eller nåt.

(liten attack så här i heureka-moment)

Det är bäddat för missuppfattningar att förklara ridning på internet. Särskilt när det gäller sökningen framåt-neråt som hos vissa kan anses provocerande som första övning (jag kan förstå varför vissa tycker det men då har man nog inte förstått meningen med övningen och hela tänket runtomkring).

Jag rekommenderar verkligen en tränare. Som kan berätta och förklara hur och varför. VISA. Timingen. Hjälpa din individ.

Jag tycker det är lättast med kapson, men då är jag ju van att arbeta med den mycket. Man slipper störa munnen (där hästen ibland har förutfattade meningar vad inverkan betyder) och man kan istället kommunicera med en annan känslig kroppsdel; nosryggen.

Och jag väljer att börja från marken. Inte med klicker, inte med hjälptyglar av nåt slag. Utan med en grundläggande övning som hästar ofta lär sig fort. Sen går jag snart vidare med att lära hästen böjning genom hela kroppen. Sen jobbar man uppsuttet. När man börjar få haj på böjningen och hästen förstår kapsonens inverkan kommer sökningen mer automatiskt. Och så småningom får vi en förbindelse mellan bakben och hand, vilket är själva syftet med sökningen (i egna ord).

Det är inte lätt bara för att det är första övningen! ;) Och det är i princip omöjligt innan man hittat nycklarna; genom tränare eller att i alla fall se någon träna och sen prova själv.

Hm. Vad kallas det tygeltaget? Är det "magiskt"?

jag väljer att citera allas vår Müseler, men har tagit mig friheten att översätta om.

Varför och hur visas den felridne hästen "vägen framåt nedåt"

Många ryttare är inte på det klara med varför överhuvudtaget en låg ställning med hals och huvud krävs av hästen, när hästen när allt kommer omkring genom ridutbildningen skall höjas framtill och sänkas bak.
Uppresandet av framdelen har inget ändamål eller värde i och för sig om det inte är en följd av bakdelens sänkning (relativ elevation)
Hästens bakdel skall sänkas mera för att mer delta i bärandet av bördan. Detta måste först sättas i stånd till det genom att den påskjutande kraften först utvecklas och stärks. Vid påskjutning med bakdelen sänker hästen emellertid av naturen halsen
Men halsen måste därför inte bara sänkas utan även sträckas

Detta sänkande är kanske ännu viktigare än sänkandet.
...................
Detta sänkande och sträckande på halsen kallar man "att visa hästen vägen framåt nedåt". Härigenom blir hästen smidigare i ryggen, börjar få en rytmisk gång och kan kliva energiskt fram med framfötterna. Hästen kommer i balans.
Detta arbete början lämpligast på en stor eller liten volt och i trav: Med den yttre tygeln utöver ryttare först ett helt lätt tryck på hästmunnens yttre sida för att genast skjuta fram handen eller hela armen i riktning mot hästmunnen
...................
Skänklarna (läs överskänkel och jämför mitt svar i tråden till bewildered) dirver med aktiv rygg hästen framåt ständingt i något raskare tempo än det hästen anger ( igen läs svaret till bewildered hur man hindar att det blir symaskin) Glömmer ryttaren drivningen eller anger hästen tempot så finns det frö hästen inte längre någon anledning att ta kontakt med den lockande tygeln och allt arbete är förgäves.
...........
Uppmuntrar ryttaren genom fortgående framförande av den yttre handen hästen till att förlänga halsen, att söka sig fram på tygeln, så fogar sig hästen med tiden i ryttarens önskan. Hästen kan kanske uppfatta detta fortsatta trevande som tråkigt och meningslöst, men inte som något smärtsamt och obehagligt, och han stretar därför inte, och han spjärnar följaktligen inte emot utan blir för varje varv på volten behagligare och lugnare, blir ryttaren bara inte otålig så går hästen så småningom fram på tygeln.
.................
Vägen framåt nedåt kan bara ryttaren visa - finna den måste hästen själv

Ovanstående stämmer med min erfarenhet - så så "magiskt" var det. Men det kräver en självständig balans att man kan rida lätt utan att ha något att hålla i sig i,och att man själv kan hålla takten och orkar rida lätt med överskänkeln så man får tillräckligt med snurr bakifrån

Tua - vissa portugisar är så illa ridna att de behöver sjukgymnastik innan de går att rida på, men av texten ovan framgår klart och tydligt att att det är drivet bakifrån som sträcker halsen framåt och det beror på att först med aktiva bakben finns ligamentet tillgängligt att vila halsen i
Sänker den gör den om den är rak dvs följer spåret och fördelar vikten jämnt över sina benpar.
Det är ingen picnic det Müseler beskriver, utan ställer stora krav på ryttaren, poängen är att utan snurr bakifrån kan du fiffla hur mycket som helst och du kommer ha samma problem i månader - ja år

Sedan finns det hästar som behöver sjukgymnastik, och hjälp med bommar för att inte gå som symaskiner men det är kanske överkurs här

Senast ändrad:

det skojiga i texten är ju faktumet att påskjut behövs annars kommer hästen aldig "släppa" halsen...
Tvinga den med hyss kan man göra - men varför?

Det kanske är överkurs. Men det är nog isf arbete om den ultimata piaffen, galoppiruetten, whatever..

Det jag är lite lätt allergisk mot är det där att man absolut under inga förutsättninga hur bra man än sitter använda handen för då kommer hästen inte kunna länga och sänka halsen och nosen. Jag upplever att de kan de visst. Bara man rör handen på rätt sätt och rider resten av hästen på rätt sätt i lagom energi, i balans, sitter i balans och har timeing. Det är ingen barnlek att lära sig inverka rätt med handen och trigga de reflexer som gör att hästen rundar sig och länger sig fram och släpper halsen. Och som du skriver(och jag har skrivit en massa gånger) kräver det att man rider resten av hästen på ett visst sätt. Rider man bara handen och har för lite energi eller för mycket blir det pannkaka. Sitter man åt helvete blir det pannkaka etc etc..

Men jag tycker inte man ska säga att bara för att det är helveeeetiskt svårt att lära sig det så går det inte. För det går alldeles utmärkt. Och det går att lära ut. Men inte via internet. Och inte av vem som helst. Dock har jag inte sett en enda häst det inte fungerar på. Däremot har jag sett en del hästar som varit så felridna att totalstilla hand och bara driva in i handen kommer ta forever innan det ger resultat.
Och det går att rida bort det på max ett pass med den här tekniken.

Det är väl inte helt Müseler jag arbetar enligt. Kanske är det det utan att jag vet det. Men man tolkar väl saker på sitt eget sätt. Så iom att jag lärt mig av andra som lärt sig av andra som... ja.. det har väl ändrats lite säkert.

Vill du inte svara på mina frågor är det helt ok. För det är inte det jag frågade dig som du svarat här i tråden. Men du gör som du vill. Även om det blir svårt att ha en dialog eller diskussion med någon som inte svarar på det man frågar. :)

Spännande! Hur gör man då med en häst som man inte lämpligen rider i ett tempo som är högre än det hästen anger?

Börja rid hästen "bakifrån och fram". Att ändast plocka med tygeln kommer man ingen stanns med.
Rid igenom hästen ordentligt och låt den arbeta mycket med bakben och rygg. Är hästen svag i dem musklerna rekommenderar jag styrketräning i form utav ex. klättring.

det är därför det är bra med halvhalter som inte görs med tygeln

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama