Själv funderar jag oftare på att det kan bli en husrannsakan där någon polis går runt och fotograferar alla utrymmen och skrymslen. Om man samtidigt behöver motivation för att städa eller för att inte bli kriminell, så kan den tanken lösa en av sakerna. Men har man inte funderat på att bli kriminell så förblir städmotivationen tyvärr fortfarande ganska låg, eftersom risken för husrannsakan då också är väldigt låg.
Annars är mitt bästa tips för att "bli tvungen" att städa att bjuda hem folk någorlunda ofta. Det tar å andra sidan också en del energi vilket kanske är en del av problemet med att inte komma igång från början, men det blir i alla fall mer städat inför sådana tillfällen.
Samt detta att "ok jag gör i alla fall x även om jag egentligen behöver göra x, y och z" eller "jag gör i alla fall 15 minuter även om jag egentligen behöver 60".
Hahaha, jag tänker att polisen kan komma och fotografera mitt hem. Bilder som sen kommer hamna på Flashback.
Nu har jag inga problem att städa. Men om man slarvar så dyker den där husrannsakans-tanken upp.