Sv: Hur får jag hem min häst? *låångt*
Då ska vi se om jag kan redogöra för vad som hände idag. Om jag missuppfattat något kanske ägaren vill gå in och rätta mig? Jag var ju inte själv närvarande utan det jag skriver är andrahandsuppgifter.
Ägaren anlände med transport och fick traska sista biten till gården. Fastighetsägaren öppnade försiktigt och ägaren presenterade sig och sitt ärende. När de kom ut i stallet stod båda hästarna inne, både den stora skimmeln och lille Dazzle. Det stank ammoniak i stallet, var svårt att andas, hästarna stod på obefintligt med strö (några halmstrån) och båda hade täcken på sig.
Dazzle fick av täcket och då upptäckte ägaren sår i båda ljumskarna av bensnörena, stackars liten!
Dazzle tog ut och gick rakt upp i transporten mot höet som låg där. Mat!!!! Den andra hästen blev förtvivlad då hans enda kompis försvann och det var inte helt lätt att bara åka därifrån vad jag förstod på min väninna. Hemskt!
På vägen hem hade ägaren och jag kontakt och då fick jag följande information:
Fastighetsägaren visste ingenting om hästar, hyrde bara ut stallet sen en tid tillbaka till fodervärden. Någon veterinär var hon defintivt inte! Hästarna stod mer inne än fick komma ut och de hade alltid täcken på sig. Stallhyran var inte betald sen tre månader tillbaka och foderväden var därför uppsagd och skulle vara utflyttad till den 28:e denna månad. Efter uppsägningen fick fastighetsägaren motta hot över sms från fodervärden....
Fastighetsägaren berättade också att fodervärden aldrig gjorde något med hästarna utan de bara släpptes ut och fick gå i hagen när de väl kom ut. Maten var det också problem med eftersom det sällan fanns någon mat till hästarna. "Jag gick ut med lite potatis och morötter som jag hade i kylen" berättade fastighetsägaren. När hon påpekade att hästarna inte hade någon mat hade fodervärden varje gång svarat att hon skulle fixa det. Sen hände inte mer.
Min väninna hann knappt hem förrän sms:en började komma i hennes mobil. Med hennes tillåtelse lägger vi ut dem här för att ni ska få en uppfattning om vad det är för människa vi har att göra med:
...........
Vi kommer lämnar hästen hos dig innan helgen. Så gör plats. Till han.
Du Är polis anmäld. Nu så du vet. Hämta häst. Utan att jag godkänt. Så polisen kommer ringa dig under dagen.
Du får svara skriva det Är av klarat för vi har inget med varandra göra. Eller anmäler jag dig även för stöld. detta kan dras långt väldigt långt.
............
Du Är polis anmäld. Nu så du vet. Hämta häst. Utan att jag godkänt. Så polisen kommer ringa dig under dagen.
...........
Du Är anmäld riktigt ordentligt. Hör du inte av dig innan 13-kommer de köra ut efter dig. Och detta kommer till rätten..
...........
Du får svara skriva det Är av klarat för vi har inget med varandra göra. Eller anmler jag dig även för stöld. detta kan dras långt väldigt långt.
...........
Ganska märkligt, inte sant kära bukare? Jag kan inte ens påstå att alla poletterna inte är nere hos människan, för hon hade nog inga poletter alls från början...
Nå, vidare. Efter uppdatering från min väninna ringde jag djurskyddet i Kristianstad direkt och de tog det hela på stort allvar. Det jag tyngde på var dels att hästen som stod kvar missköttes och dels att det fanns risk för att han var undangömd han också och skulle försvinna inom kort. Två och en halv timme senare blev jag uppringd av en djurskyddsinspektör som varit på plats, tyvärr var inte fastighetsägaren hemma och då hade de inte rätt att gå in. De hade tittat in i stallet och konstaterat att det luktade väldigt illa och att det inte fanns något strö samt att boxarna var omockade (mycket gödsel nertrampat enligt min väninna). Jag gav inspektören numret till fastighetsägaren och min väninna, sen vet jag inte vad som hänt. Fastighetsägaren fick reda på att jag ringd djurskyddet och var väldigt tacksam för det.
Jag har fått bilder av min väninna där Dazzle återförenas med flocken och det var en sann fröjd att se på dem! Flocken var samlad, lillprinsen sökte trygghet hos sin mamma och blev omhuldad av de andra. Slutet gott, allting gott för Dazzles del.
Hur det går för den andra hästen vet jag inte, men jag hoppas att de kan göra någonting. Jag hoppas också att informationen om var han är på något vis kan föras vidare till förra ägarens kännedom, vilket jag drog för inspektören. Fodervärden köpte hästen men betalade honom aldrig och detta hade tydligen nyss varit uppe i Tingsrätten om jag förstod saken rätt genom en bukefalist. Det går att spåra ett mönster här. Vet någon här hur man spårar tidigare ägare till ett halvblod? Där man bara har namnet och inget annat? Jag skulle så gärna vilja meddela tidigare (eller rättmätige?) ägaren till hästen var han befinner sig.
Hur lille Dazzle gillade att komma hem till sin flock och hur han mår i övrig överlåter jag till hans ägare att berätta om här.
Tack och superdunder tack till alla som engagerat sig i det här. Tack vare er och den starka bukeandan blev Dazzle till slut hittad ute på landet i ett litet stall hos en fastighetsägare som inte är med i hästvärlden alls. Speciellt tack till två bukefalister, den ena har jag jag inte frågat om jag får lämna ut nicket på och den andra, som trotsat vädrets makter mitt i en stor tentaläsning, har gett sig till känna längre upp, Aida.
Utan dig hade vi fortfarande famlat i mörket och om en vecka hade Dazzle varit någon annanstans då fodervärden flyttat till ett nytt stall. Det var på håret men det var meningen att Dazzle skulle få komma hem igen. Jag tror inte att han någonsin kommer att lämna sin ägare mer. Han har kommit hem för att stanna!
Nu kommer allt att lugna ner sig lite och förmodligen är historien inte slut med att Dazzle kommit hem. Det återstår att se hur mycket tänder det är i fodervärdens hot och om ägaren ska tvingas ta till advokathjälp för att kunna värja sig. Vi hoppas inte det.
Eftertanken kommer också att infinna sig för i en sån här situation kommer ju naturligt frågan: hur skulle detta kunna undvikas? Hur undviker man att råka ut för sådana här människor när man blir duperad och allt verkar bra? Människor som är mästare i att dupera och manipulera kan man inte värja sig för, oavsett hur detaljerat ett kontrakt är skrivet. Det enda man kan göra är att vara noga med referenser och då flera stycken. Är fodervärden inom körbart avstånd är det en god idé att hälsa på där först innan hästen lämnas ut på foder.
Kan ni komma på fler förebyggande åtgärder så skriv gärna in dem här, har vi tur kan det kanske hjälpa någon att inte hamna i samma situation.
Nu ska jag rota efter min Ben & Jerry glass i frysen och njuuuuta av att Dazzle fått komma hem igen. Vad vore livet utan Ben & Jerry glass?