Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett knapplån för enkelhetens skull..
Det är en svår moralisk frågeställning som följer med den här historien. Jag har fått många många pm från bukefalister som är genuint oroade över skimmelns situation. Jag förstår och jag känner likadant men det är svårt att agera om man inte vill gå utöver lagens råmärken.
.
Nej men....man kan ju inte "skrämma" stallägaren på det där viset heller....
.
Nej men....man kan ju inte "skrämma" stallägaren på det där viset heller....
Är fastighetsägaren inte involverad i djurhållningen så har h*n heller ingen skyldighet att kontrollera att djuren sköts som de ska. Att däremot försöka hjälpa till genom att vara hemma när djurskyddet kommer och ge information om vad h*n har sett är ju däremot en bra sak. Och det är ju troligt att detta sker nu eftersom stallägaren inte verkar vilja ha kvar fv på sin gård och att djurskyddet har fått stallägarens telefonnummer så att de kan hålla kontakt. Sedan har inte djurskyddet det så mycket lättare att hitta fv än vad någon annan har. Vi får se om djurskyddet kanske kan gå på att hästen är "övergiven eller att djurägaren inte går att nå" och omhänderta hästen på den grunden, men det kan ju bara stallägaren visa genom att beskriva hur ofta fv varit där den senare tiden.Att upplysa stallägaren på hur lagen ser ut är väl inte att skrämma stallägaren.
Snarare gör man ju stallägaren en tjänst. Tänk om hästen svälter ihjäl och sedan stallägaren åtalas för det. Tror du inte stallägaren skulle uppskattat att få reda på vad som gäller.
varför inte läsa hela tråden..? Hästen är hemma redan... (tackochlov )
Men om det nu är så att mer än halva hästen är betald så är det alltså, den vi kallar FV, som är ägare till hästen nu. Det komplicerar ju situationen ytterligare.
Och FV är inte intresserad av att sälja någon häst, ännu mindre lämna den ifrån sig för att hen inte kan ta hand om den. För det kan hen i sin egen fantasivärld
Vadå skrämma?
Det är ju så!
I alla fall var det på så vis när jag kollade upp det förut!
Så du menar att man bara ska släppa det?
Jag tycker det är bra att Bukefolk reagera även på denna häst öde. För tänk om alla bara släpper det och ingenting händer?
Jag önskar att hästen fanns i min närhet så jag hade kunnat köra dit foder till den. Sedan må det vara brottsligt eller what ever jag hade tagit det straffet om det så vore.
Att ringa djursskyddet bara för att höra hur det går med ärendet är ingenting som kostar mer än några ören och om någon hade hjälpt mig att finna min häst så hade det varit det minsta jag velat göra för att se till att även den andra hästen får det bra. Men det är jag det.
Pay it forward
Är fastighetsägaren inte involverad i djurhållningen så har h*n heller ingen skyldighet att kontrollera att djuren sköts som de ska. .