Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?
Tar du fram en läkare som sjukskriver mig tills jag är frisk så åker jag till honom/henne imorgon kan jag lova dig.
Självklart grejar jag inte det.
Det är inte dina problem eller om du får sskr eller ej som jag är här för att diskutera. Jag anser bara inte att det ZorreZaid skrev:
Det kan ju bero på vad man har för jobb hur man gör med föräldraledigheten.
jag anser inte att
det ska vara styrande för hur man kan/ska ta ut sin föräldraledighet! För det låter som att man ska anpassa sitt föräldraskap efter sin
arbetsgivares behov. Och det tycker jag inte är rätt. Det har man inte heller någon som helst skyldighet att göra.
Många pappor resonerar ju ofta som så (även deras partner) "det går inte för mitt jobb". Men; vad 17; det är
då jag säger att det är ett arbetsgivarproblem! Förälder blir man
en gång i livet (eller tja, vissa blir det ju fler ggr
). Och de flesta
vill väl och
bör vara föräldralediga (tycker jag)- nog för att man ska vara lojal, men SÅ lojal att man prioriterar sin arbetsgivare/sitt jobb före sina barn. Det är SÅNT jag irriterar mig på.
Om man då väljer att vara hemma på fl för att arbetsgivaren inte kan fixa så att man får jobba med något som fungerar så är det ju för bedrövligt.
Jag vet att det kan vara svårt med sskr när man är gravid. Men egentligen är det en missuppfattning hos många (läkare och FK) att alla besvär som härrör till graviditet liksom ska "sorteras bort" och inte vara sjp-grundande. Däremot undrar jag om det är lika svårt nu när du
fått barnet? Och jag kan inte låta bli att tänka tanken att tänk om dina besvär (gud förbjude!) skulle fortsätta även när fp-dagarna är slut. Hur är det DÅ tänkt att du ska göra? Om du inte
kan jobba då så måste du ju få sjp?!?
Och därför menar jag att egentligen skulle du och din respektive i teorin lika gärna bestämt er för att göra som oss; han behöll ALLA sina dagar. Han kunde ju vägra att skriva över dem på dig tex. Då skulle ju din ag stå där med dig på tröskeln när dina 240 dagar var slut.