C
chrysler
Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?
Uppsagd??
Uppsagd??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men långt från alla pappor känner att de klarar av att ta hand om bebisen på egen hand.
Uppsagd??
Hemma varje fredag, kan man ens kalla det att vara föräldrarldeig?
Jag förstår det! Jättetrist och bedrövligt....I övrigt så sjönk min respekt för sambon avsevärt.
/Timsetim
Jag har några kompisar där killen har eget företag och därmed i vanlig ordning inte kan komma loss på heltid. Han hade en dag i veckan. Det jag noterade ang detta var att den dagen blev liksom en undantagsdag, det blev ingen vardag i det. Är man bara hemma en dag i veckan så blir det inte av att man tar tag i hushållssysslor, åker och storhandlar, plockar undan etc, man ska ju ändå bara vara hemma en dag och behöver inte ta hand om skiten dagen efter (detta gällde onsdagar). En dag i veckan gör en helt enkelt inte huvudansvarig, man blir ett undantag, en liten avlastning, inte en jämbördig arbetskraft som tar 50-50 resten av dagarna. Det kanske finns undantag men jag tror att det krävs en väldigt speciell person för att känna halva ansvaret och halva makten om man har så liten del av föräldraledigheten.Det tycker jag definitivt, det gör det också möjligt för en part att ta ansvaret fre, lör, sön medan den andra har huvudansvaret dagtid de andra dagarna. Räcker länge gör det också.Ursprungligen postat av humlanotrocadero
Hemma varje fredag, kan man ens kalla det att vara föräldrarldeig?
Vi var hemma tillsammans de första 3 månaderna (han 20 pappadagar+ semester), sedan var han hemma varje fredag och är så fortfarande (barnen 2,5 år) och kommer att vara det åtminstone tills alla hans pappadagar är slut. Jag tog ut väldigt få föräldradagar första året och var hemma 1,5 år och är nu hemma varje måndag.
Vi har alltså tagit hälften av dagarna var men fördelat det olika.
Jag har några kompisar där killen har eget företag och därmed i vanlig ordning inte kan komma loss på heltid. Han hade en dag i veckan. Det jag noterade ang detta var att den dagen blev liksom en undantagsdag, det blev ingen vardag i det. Är man bara hemma en dag i veckan så blir det inte av att man tar tag i hushållssysslor, åker och storhandlar, plockar undan etc, man ska ju ändå bara vara hemma en dag och behöver inte ta hand om skiten dagen efter (detta gällde onsdagar). En dag i veckan gör en helt enkelt inte huvudansvarig, man blir ett undantag, en liten avlastning, inte en jämbördig arbetskraft som tar 50-50 resten av dagarna. Det kanske finns undantag men jag tror att det krävs en väldigt speciell person för att känna halva ansvaret och halva makten om man har så liten del av föräldraledigheten.
b bmbmglöeöesrdk v
Detta håller jag helt med om! Det blir sällan gjort något här när sambon är hemma. Han skyller på dålig rutin och att barnen varit jobbiga och han förstår inte alls hur jag hinner med så mycket som jag gör! :smirk:
/Timsetim
Då kan han ju lära sig det nu, eller när han är tvungen för att du tröttnat
Jag fattar inte att pappor frivilligt ger upp sitt föräldraskap och inte KRÄVER att få vara primärföräldrar. Det är VÄLDIGT osexigt