Hur delar ni upp föräldraledigheten?

cherie

Trådstartare
Nyfiken på hur ni här på Buke har delat (eller tänker dela) föräldraledigheten sinsemellan. Jag har några vänner och bekanta som nyss fått barn och jag är lite förvånad över att ett återkommande mönster verkar vara att pappan inte kommer vara föräldraledig mer än max någon eller några få månader. I vissa fall verkar det inte riktigt vara tal om någon längre pappaledighet alls, utan att pappans föräldradagar istället ska användas vid t.ex. resor.

Hur har ni valt att göra och varför har ni valt att göra just så? :)

Sv: Hur delar ni upp föräldraledigheten?

Med första barnet var jag hemma i knappt sex månader och därefter var sambon hemma i drygt sex månader. Efter första året gick vi båda ner i tid och jobbade 80%.

Nu väntar vi andra barnet och vi kommer ha samma princip.

Varför vi gjorde så här var helt enkelt för att det är rättvist på alla sätt och vis samt ett bra alternativ för barnet.

Det är rätt längesen, men pappan och jag var hemma nästan ett år var.

Jag tog lite över ett år, sambon tog tre månader över sommaren.
Han pluggade på en utbildning som bara gick vartannat år, så var svårt att ta föräldraledigt innan examen.
Nu jobbar han hemma och jag studerar distans, han tar allt vab (eller hans mamma).
Barnet var hemma 1,5 år, nu går han 22 tim/vecka på dagis vilket bara varit positivt för honom.

Med första barnet var jag hemma ca 7 månader, sen gick vi om varandra så vi hade tillsammas 100% jobb och full FL fram till att sonen var dryga året och jag blev sjukskriven 100%. Då var sambon hemma heltid till sonen började fsk vid 16 mån.

Lillebror var jag hemma med till ca 7 mån, sambon hemma med oss två dagar i veckan (+helgerna) hela tiden och vi var hemma alla tre månader under sommaren. Nu jobbar vi om varandra igen så vi får ihop 100% jobb och full FL. Efter nyår är tanken att sambon ska vara hemma på heltid och jag jobba 4 dagar i veckan fram till fsk-start i augusti, då lillebror kommer vara 18 månader. Sambon kommer sen jobba ca 80% och jag studera heltid på högskolan.

Jag var hemma 16 månader och sambon var hemma 11 månader. Vi var hemma 1 månad överlappande tillsammans när vi växlade. Barnet började på dagis vid 25 månader och gick fullt vid 26 månader.

Vi har tagit ut nästan lika mycket föräldradagar fast vi kunder sprida mina dagar över en längre tid. Vi har 100 dagar kvar att ta ut.
För att spara så mycket planerade vi extremt noga. Både uttag och ekonomi.

Vi tyckte det var viktigt att båda fick känna sig ansvariga för barnet en längre tid och bygga en helt egen relation oberoende av den andra föräldern. Det har resulterat i att vårt barn aldrig reflekterar över om det är mamma eller pappa som lägger, hämtar, lämnar, läser eller vad det nu kan vara. Vi är lika viktiga båda två vilket var vårt mål. Vi reser båda mycket i jobbet och det är aldrig något problem med att en är borta. Sonen konstaterar mest att mamma flyger eller pappa åker gotlandsbåt. Aldrig ledsen utan bara nöjd och trygg med den som är hemma.

Mvh Miks

Jag var hemma på heltid ett år. Planen var 6 mån men pga sjukdom och byte av arbete blev det ett år. Min sambo jobbar mycket hemma och var i princip hemma hela det året, med undantag för några få jobbresor.
Började dagis 1 år och fem dagar gammal då jag fick jobb. Vi har därefter siktat på kortare dagar, så vi har fortfarande 9-15 (-15.30). Jag jobbar heltid men inte sambon, barnet är fyra år. Har 170 dagar kvar, plockar lite när behov och andan faller på.

Med dotter nr 1 var jag hemma 8 månader och min man 10 månader och sedan var vi hemma sommaren båda två (fast det var mestadels inte föräldradagar utan semester). Så med dotter nr 1 jobbade min man ungefär en vecka på ett år. I början av sommaren föddes dotter nr 2 så nu är jag hemma 7 månader och sedan min man 5 och sedan är jag ledig över sommaren, och han också till stor del. Om ett år ska jag jobba 50% ett år och vara föräldraledig resten. Man kan väl säga att det blir jämställt på två barn :). Han var hemma mer med första och jag mer med andra. Vi vill dela jämnt eftersom vi båda vill vara hemma med våra barn samtidigt som vi båda blir rastlösa av att vara hemma för mycket. (Fast det är fasen så mycket roligare att vara hemma med två barn än med ett!) Jag jobbar som lärare och jag vill inte komma tillbaka, eller gå, mitt i en termin så det har också spelat in när vi har valt vem som ska vara hemma när. Det som också spelar in är att det ta mig tusan är stört omöjligt att få en vettig dagisplats någon annan gång på året än i augusti här. Därför får vår minsta börja där redan när hon är 14 månader på halvtid. Vi har inte riktigt ekonomi för att låta det gå ett helt år till.

Senast ändrad:

Vi tar våra dagar. Båda vill vara hemma med barnet (snart barnen) så vi tar ut de dagar vi har rätt till. Hur de kommer läggas upp får vi se. Vi har inte planerat alla dagar.

Första barnet delade vi lika, jag var hemma på heltid i fyra månader, sen var bägge hemma på halvtid fem månader, och sen var pappan hemma fyra månader.

Andra barnet har vi inte delat lika, jag har varit hemma åtta månader, och pappan kommer vara hemma fem månader. Anledningen är dels att jag har ammat bägge barnen hela föräldraledigheten, och det var väldigt slitigt med det första att jobba samtidigt som jag ammade varannan timme hela nätterna, och sen försöka jobba samtidigt som man har en bebis som i princip helammar. Jag tyckte det blev rätt stressigt att börja jobba så snart efter förlossningen också, jag hann aldrig riktigt släppa jobbet. Dessutom hade jag jobbat otroligt mycket i ett par år innan andra barnet, typ 60 timmar i veckan framför datorn, och var helt slut, så jag ville verkligen ha en ordentlig paus.

Vi var rätt sparsamma med dagar, i onödan tror jag, för vi har hur mycket dagar som helst kvar för bägge barnen, som jag inte vet när vi skulle kunna ta ut.

Senast ändrad:

När dottern kom i mitten av sista terminen (vt 2012) av min utbildning så blev det lite kaos.
Jag pluggade klart terminen och in en bit på sommaren sen blev det föräldraledighet/försök till återhämtning ungefär ett år. Sambon tog väl en-två månader föräldraledighet. Men han jobbar sju dagar/ledig sju dagar året om så de träffas rätt mkt ändå.
Jag började studera nu igen, har inte fått dagisplats ännu så nu är det kaos igen (för mig, av någon anledning blir det jämt jag som får dra största lasset och det är tröttsamt och gör mig bitter) :(

Dottern är 1½ år.

Som det ser ut just nu (kanske gravid) så är det nog jag som kommer använda flest dagar men sambo är egenföretagare och kan vara hemma mycket utan att behöva vara officiellt föräldraledig.

Jag var hemma 1 år och 3 månader, pappan var hemma 3 månader heltid och har därefter haft 1 dag i veckan. Han kommer fortsätta med det så länge dagarna räcker, blir nog till sonen är 3-4 år nånting.

För oss har det varit perfekt, förutom att jag gärna sett att sambon hade fått lite mer på heltid än 3 månader. På grund av mitt jobb som lärare ville jag (och chefen) helst att jag började jobba i samband med ny termin och då blev det så.

Men just pappaledigt 1 dag i veckan är super på alla sätt. Sonen får ledigt från förskolan mitt i veckan, och jag kommer nästan alltid hem till ett nystädat och nydiskat hem! :idea: :D

Som det ser ut just nu (kanske gravid) så är det nog jag som kommer använda flest dagar men sambo är egenföretagare och kan vara hemma mycket utan att behöva vara officiellt föräldraledig.
Det är väl ungefär så vi har haft det.
Jag har tagit i princip alla de dagar som inte varit öronmärkta för pappan och varit hemmamamma i 10 år med våra fyra barn. Innan barnen kom jobbade jag i makens företag men mest med sånt som inte genererar några stora pengar = om maken skulle varit ledig så skulle det bara varit hans föräldrapenning att leva på, då jag inte hade kunnat ta ut någon lön.

Sen ska jag tillägga att TROTS att jag har tagit alla föräldradagar så har jag en oerhört närvarande pappa till barnen som tar minst lika stort ansvar för hemmet som jag gör. Men vi är väl tyvärr ganska ovanliga på den här fronten :( såvitt jag förstår.

KL

Vi har helt utgått från vår jobbsituation - vi har räknat på SGI, tagit hänsyn till arbetsbelastning och tjänstefördelning, vi har tittat på vilken tid på dygnet vi jobbar och på vad det skulle innebära att var helt eller delvis borta från jobbet som fast anställd och som vikarie etc.

Föräldrarnas kön har inte spelat någon roll vid uppdelningen då vi båda är kvinnor, däremot har det spelat roll i hela "barntaktikspelet" då vi ju kunnat välja vem som skulle vara gravid! Då vår arbetssituation faktiskt var en av de bidragande faktorerna till vem av oss som sedan bar barnen, så var det inte heller någon slump att vårt koncept passade bra för helamning i 6 månader och fortsatt delamning i ytterligare ca 3 månader..

Men - summan av kardemumman var iaf att det är den ena föräldern som har tagit de flesta f-dagarna. Detta har gjort att vi båda två ändå fått nästan lika mycket "vaken" tid med barnen och vi har haft en relativt likartad arbetsbelastning samtidigt som vi har fått ut det mesta möjliga i f-ersättning!

Var det samma förälder som var gravid med båda barnen eller bar ni ett var? Praktisk grej känns det ju som när man kan göra så :-)

Med första barnet var jag hemma åtta månader först, sedan delade vi i ett halvår o sen var pappan hemma ett halvår.

Andra barnet var vi hemma båda (dubbeldagar o sparade dagar mm) o fem månader, sedan pappa hemma i 7 månader o sedan jag igen i 8.

Vi prioriterar amningen vilket gjort att jag var hemma 1,5 år och sambon 4 månader. Vi kommer göra likadant med nästa barn om det går enligt plan.

Vi prioriterar amningen vilket gjort att jag var hemma 1,5 år och sambon 4 månader. Vi kommer göra likadant med nästa barn om det går enligt plan.

Jag ammade också länge, tills sonen var 14 månader, men för oss gick det bra att dela lika ändå. Vi var hemma 8 månader var. Jag ammade morgon, em och kväll när jag jobbade, på slutet enbart kväll.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 432
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 237
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar