Hur definierar ni...

-Remont-

Trådstartare
Klassisk Ridkonst
Klassisk Dressyr
Klassisk Ridning

Då tänker jag kanske främst på om det är någon bestämd som myntat någon av uttrycken och hur ni tycker att de förhåller sig till varandra.
Egentligen är jag relativt oinstresserad av indelningar av olika sätt att rida eftersom jag tycker vettig ridning är vettig ridning.

Jag har en uppfattning om vad jag tycker att de två första är. Den sista har jag egentligen aldrig reflekterat över att det är något separat, men efter att ha stått och lyssnat på en diskussion under helgen blev jag nyfiken på om det finns någon allmänn uppfattning/grundare om dessa.

Jag är alltså inte ute efter en lång redogörelse om hur en ridstil är utan mer övergripande info/skillnader.

Sv: Hur definierar ni...

Klassisk ridning o dressyr är samma.

Där har man hakat upp sig på lodplanet, men även om det inte är vetenskapligt beprövat, så har man funnit att det mest är i färdig slutprodukt / uppvisning o GP-form där nosen inte får dippa.

en häst i lägre form ska oxå vara rundare i formen för att runda sin rygg o sen komma upp med början från manken- inte resa upp huvudet bara.

T o m Klimke insåg detta o använde mkt bomarbete för att få hästarna att söka sig neråt samtidigt som man då fick aktiva bakben o en krum rygg- bär upp ryttaren med sina muskler.

Senast ändrad:

Klassisk Ridkonst: Ser jag lite som ett AR-liknande alternativ som inte är à la Bent Branderups AR utan mer ridkonst i allmänhet. Sen hur man definerar det kan man ju gå in på i all evighet och slutar oftast med att man hakar upp sig på ord. :angel:

Klassisk Dressyr: "gammal" klassisk ridning tänker t ex på klassisk fransk dressyr och i allmänhet de som försöker återkoppla till gamla mästare snarare än följa med i det moderna. Väldigt fri tolkning.

Klassisk Ridning: Känns som ganska öppet för tolkning. Själv skulle jag nog tolka det som "vanlig hederlig ridning" snarare än någon speciell inriktning.

Huj, huj, huj. På min tid var det lättare, då diskuterade vi skillnaderna mellan barockridning, akademisk ridkonst och klassisk dressyr. Det var svårt nog att hitta skillnader där, förutom att det snabbt blev otrendigt att säga att man höll på med barockridning eftersom det förknippades för mycket med kostymridning, och akademisk ridkonst blev synonymt med Bent. Så då fanns bara klassisk dressyr kvar att använda som ett någorlunda öppet begrepp.

Hitta skillnader mellan klassisk ridkonst, dressyr och ridning verkar helt klart som överkurs.

Är inte all dressyr och ridkonst ridning? Och sorterar inte all ridkonst in under dressyren, som i sina bästa stunder är konst oavsett inriktning?

Kyra Kyrklund och Jan Jönsson är professorer i ridkonst vid SLU, som anordnar den enda akademiska utbildningen i ridning i Sverige. Vi kanske skulle be dem att reda ut frågan? :D

:D Akademisk som i akademiker, inte som i akademisk ridkonst... Men det var en rolig grej du fick till där! Och jag veeet att du skojade! :p

*kl*

Spinner "vidare" lite.

Vad brukar då ridningen som t.ex. benämnas som dessa rider:

SRS
Portugisiska Ridskolan
Anja Beran

Bara tre ställen/personer som kom upp i huvudet.

KL
Jag undrar vartifrån akademisk ridkonst fick för sig att rida med blank stång.

tittar man på många bilder från långt tillbaka så rids de flesta på kandar o ja i allafall när de inte var ute i krig utan skulle rida riktig dressyr.
Bridongen har en solklar funktion i utbildningen av hästen o även att den inte ska sky bettet- knäppa av.

Se SR där man rider med benen intill för att kunna rida riktiga skolor, böjd häst i riktiga galoppiruetter mm. vilken klasskillnad!

De som rids på enbart stångbett är såna som rids på lång tygel o använder yttertygeln som trängande- vändande. Inte med kontakt- vilket är nödvändigt för att rida dressyr på hög nivå med finlir- inget ryckande som det blir med lång tygel.

tittar man på portugiserna så är en jämn kontakt nödvändig för att hästen ska uppfatta de små skillnaderna.

Hur hinner du rida alla dina grandprix hästar när du sitter inne på bukefalos och dividerar 24/7?

Det har väl ändå inte med ämnet att göra!
Vänligen håll er till ämnet.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Klassisk ridkonst: vidareutveckling av dressyrens grunder. Liknelse: en stol kan byggas funktionell, men därefter kan design forma den till ett konstverk.

Klassisk dressyr: ungefär så Hubertus Schmidt rider sina hästar av vad jag sett. Det är min uppfattning av vad klassisk dressyr är.

Klassisk ridning: svårt att definiera. Med ridning kan allt avses; Dressyr, hoppning, terrängridning mm

Det där kan också vara en intressant diskussion, men kanske inte just i denna tråd. ;)

Du som nu kommenterade SRS och portugisiska ridskolan positivt, vad anser du att dom rider.
Jag gillar generellt sett det jag ser därifrån väldigt mycket. Postugisiska ridskolan som jag inte tänkt speciellt mycket på att dom finns tidigare tycker jag att jag ser mer och mer riktigt duktiga ryttare som kommer ifrån...synd bara att dom oftast inte kan engelska.

Jag och namn...ska kolla vem Hubertus Schmidt är :o

*kl*

Vad anser man att Museler hade för lära/stil?

Har ordet klassiskt något alls att göra med klassisicmen? (vet inte om stavningen blev rätt)

Jaså? Jag har bara fått höra att det skulle vara svårt att ta hit någon därifrån eftersom det hade krävts tolk.
Det har då iofs handlat om killar som är utbildade där, men som sedan tagit anställning på något stall för att utbilda deras hästar.

He He - jag tror kanske att jag vet vilka det är fråga om (ev). De pratar en sorts engelska (och har grupper i England och USA) men det är verkligen inte alltid lätt att förstås dem om man inte är van vid "språkrytmen".

Fast det var väl lite OT....

Jag har ingen uppfattning om vad som är vad. Jag är uppväxt med en debatt om klassisk och modern dressyr - och då ansågs tävlingsdressyren från 70-talet och framåt vara "modern".

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: AmandaJ
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 438
Senast: Korven
·
  • Låst
Ridning Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt. I oändligt...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
21 621
Senast: Immer
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 052
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!