Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Fast nu ville ju TS även rida snyggt och då tycker jag Musse är ett dåligt exempel ;)
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Klart du kan komma tillbaka. Du kan bli bättre än du var som ung också. Så länge vi vill kan vi utvecklas! Leta rätt på enbra tränare som stöd och guide så ska su se att det händer massor! :)
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Tack :) man blir så peppad av att höra positiva kommentarer :)
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Vet själv en kille som började rida i vuxen ålder och inte många år senare var bra nog för att själv bli tränare. :P
Bra hjälp dvs en bra start, och höga ambitioner var det nog som avgjorde.


Tänkte inflika i det här med det fysiska, att själv tycker jag träning på sidan om (t ex core-träning eller någon typ av friskvårdsträning) och kanske även uppvärmning känns lika viktig eller t o m viktigare än stretchingen. Är väl visserligen inte så gammal än (29) men märker ändå att stretching inte hjälper om man inte fått tillräckligt med träning, tvärtom tycker jag smärta i ryggen eller leder känns av MER om man stretchar.
Stabiliserande träning, alltså träning som hjälper till att bygga muskler som stabiliserar lederna, gör det däremot mer ovanligt med ledsmärtor. (tänker alltså även lederna mellan ryggkotorna) dessutom brukar stelheter lättare släppa när man är "igenomjobbad" precis som med hästarna. :)
stretcha gör jag därför i princip inte, bara väldigt korta sekvenser för det som blivit mest tränat och utan att tänja, utnyttja tyngdlagen istället.
En stelhet är ett skydd.
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Typ KL

Har tänkt lite på tråden och jag blir nästan ledsen... Är 30-35 gammalt? Så gammalt att det är försent att börja med nya saker/ta upp gamla intressen? Okej, om man är 60, då kan jag förstå om man börjar fundera - men 30? det är ju bara ca 1/3 av livet! Nu är jag visserligen ganska långt ifrån 30 också... men jag hoppas verkligen inte att jag kommer se mig själv som gammal om 10 år. det har jag inte tid med :D
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Alltså, jag går inte runt och känner mig gammal!
Det är mer grejen att komma tillbaka i sadeln efter flera uppehåll.
Att man inte hållit på kontinuerligt och därför tappat så mycket.
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Äh det är som att cykla eller simma. Man tappar lite finess vid uppehåll men grunderna har man ju kvar.
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Du förstår väl att du nu måste fortsätta uppdatera oss löpande hur denna stora comeback går? :D Och när du kommer ut och vinner dom stora tävlingarna så glöm inte vilka som peppade dig ;) :D

Helst vill vi ha en presskonferens där vi tackas var och en.. :idea::angel:
Men ett tack räcker också.. ;) :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Absolut!!!! Ska starta en blogg här på Buke, så ni kan följa mig och min comeback!!!! Vilken grej!!! :D
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Haha ja det tycker jag lät som en utmärkt idé :D Jag kommer vara i topp på läsare varje dag.. och förväntar mig både bilder, videos och varför inte vissa inlägg som videoblogg? ;) Det är ju populärt har jag hört :p
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Får väl starta redan imorgon!
Det får börja med jakten på en ny häst :D
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Ååh en av dom mest spännande grejerna av alla :D :D

(speciellt eftersom jag efter imorgon inte har någon egen häst..så då behöver jag något att roa mig med!)
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Jag tycker att man får träna kroppen utanför ridningen och tänka mycket på stretching i samband med ridpassen, gärna både före och efter. Själv går jag regelbundet på gym och har tagit upp bodypump igen. Varierar med konditionspass och yoga ibland, hästarna tar ju trots allt en del tid så att träning inte hinns med allt för många dagar i veckan. Har också en DVD som heter Pilates för ryttare, den är bra att till de veckor man bara hinner träna en gång på gymmet. Men du har ju bra läge nu innan du har hittat hästen att bygga upp din kropp och göra den stark och smidig. Då upplever jag i alla fall att jag rider bättre.
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Ja det gör mycket! Jag har en vän som är professionell jockey och hon var utomlands och red en vinter.. Då sa en av dom äldsta tränarna där till att henne att börja stretcha och sa hon kommer bli en mycket bättre jockey om hon gör det och vet ni vad.. det funkade. Hon sa själv att hon märkte stor skillnad i både smidighet och uthållighet :D
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Eller är det lika bra att inse att man är en gammal kärring (35 år) och att man är dömd att rida skogsturen resten av livet? :nailbiting:

OJ, skulle jag lägga mig platt nu som är x antal år äldre än dig vore livet inte kul. Jag har mitt mål klart för mig. O det är högt satt.
 
Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Jag är 31 år gammal och började rida på ridskola för ett år sedan, i september. Min enda riderfarenhet innan dess var skogsmulleridning ett tiotal gånger under sommaren samt en termin på ridskola när jag var typ 8-9 år. I söndags red jag en LC:1 med godkänt resultat (60,19%). Jag förstår att det antagligen ligger långt under din ambitionsnivå, men om jag kunde komma såhär långt på ett litet år så lär du kunna komma precis vart som helst som har en massa gammal erfarenhet som bara ligger där i ryggmärgen och väntar på att komma fram. :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 439
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp