Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Tingeling

Trådstartare
Har ridit mer eller mindre hela livet, tävlade mycket på ponnynivå, fram till 16 år ungefär. Hade sedan uppehåll pga studier, barn, osv.
Red bara sporadiskt under 13 år. Men höll ändå på lite iaf. Hjälpte kompisar med deras hästar när jag hade tid, osv.
Köpte häst igen för 6 år sedan, men haft otur med skador.
Så när jag börjat träna och det börjat ge resultat, så har jag fått backa bandet igen och igen och igen.
Detta har gjort att jag inte kommit framåt i min ridning så som jag vill.
Jag vill ju vara lika bra som när jag var 16!
Men man kan ju inte leva på gamla meriter.
Så vad tror ni? Kan jag om jag köper ny häst och den får vara skadefri,
utvecklas och komma "tillbaka" igen?
Eller är det lika bra att inse att man är en gammal kärring (35 år) och att man är dömd att rida skogsturen resten av livet? :nailbiting:

Sv: Hur bra kan man bli som vuxen ryttare?

Klart du kan! :D

Jag känner en karl som började rida när han var 30, så ca 10 år sedan.. och han har under åren tagit åtskilliga medaljer i SM och EM och även vunnit väldigt mycket tävlingar.. western då iofs, men det är ju inte direkt lättare. Så har du dessutom ridit i yngre år så är det inga problem, det är som att cykla.. det kommer snabbt tillbaks ;) :D

Det var en sådan historia som jag hoppats på!!!
Men trodde nog inte att jag skulle få höra den!!!
Jag vill ju så gärna och har alla träningsmöjligheter på min nya gård.
Det är ju mest självförtroendet som sviktar.
Att man inte är lika duktig längre.
Som allt annat, man är inte lika snygg längre, lika smal längre, osv.

Inget fel med skogs riding.
Vid 30 år är kroppen inte like vig längre, den har nåt sitt platå.

Om man har inte utvecklet The 3-S´s "secure - supple - seat" i början av sitt ridning kommer man att har det svor med sitt kommunikation till hästen.

35 är inte gammle, kom tillbaka om 30 år.

Är inget fel med skogsridning, skrev det med glimten i ögat ;)
Älskar att rida ut, men vill även träna.
Men om man har varit duktig en gång i tiden och vill tillbaka, är det då omöjligt för att kroppen blivit äldre?

Det var en sådan historia som jag hoppats på!!!
Men trodde nog inte att jag skulle få höra den!!!
Jag vill ju så gärna och har alla träningsmöjligheter på min nya gård.
Det är ju mest självförtroendet som sviktar.
Att man inte är lika duktig längre.
Som allt annat, man är inte lika snygg längre, lika smal längre, osv.

Jag har ridit hela livet, och är definitivt bättre nu när jag är 37 än jag var när jag var 16. Titta på världseliten, de är ju mellan 40-50, så varför skulle du av någon märklig anledning vara som bäst när du var 16?

Däremot så är min erfarenhet att ridning verkligen är en träningssport, så om du tränade mer när du var 16 än du gör nu, så var du säkert bättre då. Å andra sidan så har du mer erfarenhet nu, och med mer erfarenhet blir man bättre.

Jag tycker också att det tar mycket tid och jobb och komma tillbaka efter uppehåll, på senare år har jag gjort uppehåll ett halvår ungefär ett par gånger pga graviditet, och jäklar vad man tappar! Inte kunskap kanske, men känsla och precision, och grundstyrka i sitsen så att man kan sitta still ordentligt. Men det är ju bara att träna mer, så kommer det tillbaka.

Jag vet att någon av våra fälttävlansryttare på elitnivå började rida som vuxen. Minns inte vem dock, men någon annan kanske vet (kvinna, har jag för mig)? Man kan väl iofs anta att hen hade viss talang (krävs väl iofs alltid om man ska bli elit), men visst borde du kunna bli lika bra som förr! Kör hårt! :banana:

Det är ju det som jag menar, att man tappat så mycket.
Hade jag ridit oavbrutet, så hade jag säkert varit mycket duktigare idag än då.
Men problemet är ju alla dessa avbrott.
Kan man komma igen? Sedan att bli bättre än man var då, är ju en bonus :)

Äsch jag tror definitivt att det kommer komma tillbaks när du väl kommer igång igen :D

Klart kroppen inte är lika smidig och vig som när man är barn.. men så är det ju även om man fortsatt rida tycker jag :p Jag har aldrig slutat rida, utan började när jag var 6 år och rider fortfarande nu när jag är 27, men visst sjutton är kroppen inte lika smidig och framförallt så har jag blivit fegare, eller kanske bara skaffat mig mer förnuft och respekt för att det gör ont att flyga av ;)

Skönt att höra att även de som håller igång blir stelare :D
Då kanske det inte är helt kört ändå!!!

Innan jag köpte egen häst red jag ett tag på ridskola. Där red också en man i sjuttifemårsåldern. Så fint som hästarna gick när han red har jag aldrig sett dem. Han satt och gjorde klockrena galoppombyten på en av de gamla trotjänarna som lyste som en stjärna. Jag bara log varje gång jag såg honom. Så visst sjutton kan man!

Jag är 38 och blev hästägare för första gången för ett år sedan. Jag har ridit till och från hela livet, men jag tycker jag lär mig mer nu än någonsin förut. Visst får man kämpa mer med sitsen än när man var barn, men å andra sidan förstår jag så mycket mer i dag. Någon tävlingsstjärna kommer jag aldrig bli, men mitt mål är att kunna rida byten i varje innan jag lägger ridstövlarna på hyllan. Det kommer förmodligen att ta 30-30 år sådär, men jag har tid :D

Du stalla en svor fråga som ingen kan svara på.
Hur bra ryttar var du vid 16? det är inte gamle det.
Som alla idrotter måste man börja tidig och hålla på, ta dom ett Brake non längre tid och dom har det valdig svor att komma tillbaka till den nivå dom hade slutet.
Bara du själv vet hur det känns i kropp och själ när du sitter till häst.

Fast nä, jag tycker inte man behöver kämpa mer med sits etc nu än när jag var barn och red, jag har ju en helt annan balans och stabilitet i sitsen nu. Som man slet för att kunna sitta ner i traven t ex - på ponnyer, som idag känns som små bekväma soffor att sitta på.

Ridning kräver ju inga enorma mått av smidighet, men om man nu känner att man blivit stel på ett sätt som hämmar ridningen, så är det väl bara att stretcha den muskeln?

Jag tror man också kan bli lite lurad av att man minns det som att man red så bra, men då satt man dels på en liten ponny med ponnygång, kraven var inte lika högst ställda tävlingsmässigt, och sen kanske man själv inte heller kunde så mycket för att egentligen kunna bedöma hur bra det gick. Skulle man se sig själv igen idag, eller sitta på samma ponnyer, så kanske man inte skulle få samma bild.

Där har du en poäng så klart. Men jag red även stor häst i tolvårsåldern eftersom jag växte tidigt. Och jag kan inte minnas att jag hade minsta problem att sitta ner på dem eller att rida lätt i balans. Nu, när rygg och höfter är stelare och bålen svagare, så får jag kämpa lite mer. Men på det hela taget tycker jag att jag rider mycket bättre i dag. Jag har en helt annan känsla och förståelse för vad jag gör.

Men ridning kräver inte att ryggen är smidig, eller hur gör du när du rider? Målet är ju att sitta med ryggen rak hela tiden, inte att vrida och böja den hela tiden. Upplever du att du är stel i höften är den förmodligen höftböjen som är kort, och den kan man ju lätt stretcha så att den blir längre. Stretchning ger rätt snabba resultat på korta muskler, man brukar få effekt efter bara några veckor.

Bålstyrkan däremot - ja, det är ju bara att träna. Tycker man att det går för långsamt att bygga upp sig med ridningen, så kan man ju komplettera med gym. Jag körde massor av bålstabilitet i våras som rehab efter bäckenproblematik, och det gjorde verkligen underverk för ridningen (även om det egentligen inte var syftet med träningen). Som vuxen har man ju dessutom fördelen att man har fokuset och kunskapen för att kunna träna styrka målinriktat, det gör man kanske inte precis som tolvåring.

Annie MacDonald-Hall från Storbritannien är ett annat exempel på ryttare som kommit långt efter att ha återupptagit ridningen i vuxen ålder. Hon lär ha lagt av ridningen i tonåren och tagit upp den igen efter att hennes man vunnit en häst i ett parti backgammon (!)

Dock så gick det inte så bra i början men sedan började hon ta lektioner och sedan fanns det väl iofs ganska gott om kapital för det köptes in två hästar som redan tävlat ganska högt i dressyr, Optimist och någon mer. De två red hon i alla fall framgångsrikt upp i internationell GP i början på -90talet och så vitt jag förstår så är hon ännu aktiv som ryttare och tränare.

Nu vet jag ju inte hur högt ställda mål du har men om jag relaterar till mig själv så tycker jag visst man kan utvecklas som vuxen..

Har haft egna hästar sen jag var i tjugoårsåldern men inte haft tävlingsambitioner. Tränat både privat och i "tantgrupp" ;). Idag är jag 40 och för 7år sedan köpte jag mig en liten hbl-tös bebis.

Idag tävlar vi la dressyr med ok resultat och drömmer om msvc någon gång i framtiden. Då har vi ändå haft lite off-perioder pga skador och en sejour av utlåning.
Jag har jag ju ingen tävlingsbakgrund alls och har liksom åstadkommit detta på min egenutbildade lilla häst. Jag är dessutom låååångt ifrån någon begåvning utan får kämpa för att lära och med träning osv men det blir ju bara roligare och roligare:).

Så visst är jag helt övertygad om att man kan komma tillbaka och rida väl fast man tar upp det i vuxen ålder. Visst var jag rätt skakig bland diverse ungdomar på mina första starter men det har jag kommit över och ser att det också är rätt blandad kompott i många fall på både hästar och ryttare i lätta klasser i allafall. Go for it!!!

Svarar alla:
Jag tävlade msv hoppning med bra placeringar.
Jag behöver inte nödvändigtvis komma upp på den nivån igen.
Men hade ju varit kul att kunnat komna runt en 120 bana,
utan att gå av på mitten :)

Det fixar du :D

Se till att vara noga med stretching efter varje ridpass bara, det kommer hjälpa MASSOR!

O.T men stretching tycker jag förövrigt är väldigt dumt att dom inte lär ut på ridskolor(åtminstone har jag aldrig vart med om det), jag menar när man tränar fotboll eller liknande så ska det stretchas efter varje träning men inte i ridning. Och jag är övertygad om att hade jag fått in vanan att stretcha efter ridning tidigare i mitt liv så hade min kropp mått bättre :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 396
Senast: ako
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 701
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj