Jag förstår om du menar väl och vill peppa. Men vi har inte hela bilden och TS blir inte fri bara sådär enkelt. Det är inte alltid bara att "dra av plåstret" och så är det klart. Även om man skulle önska det. När det är läge så hoppas jag verkligen att det där plåstret ryker!Ju snabbare du skickar in papperna ju snabbare är detta över. Ju snabbare du skickar in papperna ju snabbare behöver bouppteckningen vara över. Ju snabbare du skickar in papperna ju snabbare blir du fri.
På riktigt har du ingenting att förlora. Inte ens om du ångrar dig om 6 månader, för då skiter du bara in att skicka in bekräftelsen på att du vill skiljas efter att betänketiden är slut.
Det är lite "fånga dagen" i detta. Det kommer inte bli lättare för att du väntar. Han kommer inte bli gladare för att du väntar. Ingenting kommer att hända för att du väntar, mer än att det tar längre tid.
Så här kan man uppleva det om man är drabbad..
Precis allt, varje steg du tar, varje ord du säger, varje betoning eller ditt kroppsspråk som blir "fel", ger konsekvenser. Ibland upprepas konsekvenserna slumpmässigt under flera år. Om det är barn inblandade så vill du instinktivt skydda dem från detta, för du vet att dina misstag kommer leda till att barnen drabbas av Honom.
Som utsatt för psykisk misshandel under lång tid så tornar rädslan för konsekvenserna upp sig nästan som övermäktiga berg. Särskilt när man är mitt i det. Stresspåslaget är konstant vilket gör det svårare att agera rationellt (som vi som står utanför tycker att man borde göra). Man är jagad. Man har kanske få möjligheter till vila och återhämtning. (För det har Han sett till.)
Vad gäller bouppteckning, så kan han djävlas med det också. I många år om han känner för det.
Får han hem papper på skilsmässa så blir det konsekvenser som kan kännas skrämmande för TS att behöva hantera. Han har kanske den makten över henne.
Prio nr 1 är att ha ett socialt nätverk. Så tar man resten därifrån. Jobbet och chefen kan stötta så man hinner andas. Kvinnojouren kan stötta. Men vänner och familj (om den finns och är vettig) kan hjälpa till praktiskt och skydda. Tyvärr har man ofta blivit av med sitt egna sociala nätverk när man har drabbats av en parasit av det här slaget.