Hur börja skilja sig med småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh. Förlåt. Men det har inte blivit någon skillnad än sist tyvärr.

Jag letar nytt boende igen, samtidigt som jag letar ryggrad :meh:. Han önskar oss tillbaka ... Att bara vi ändrar våra dåliga mönster så går det bra.

Jag skulle bara lämna kläder till sonen förut, och han frågar... "Är det ok med en kram" och jag mitt smäck bara orkar inte ...

Han kommer in under huden på ett vis jag inte förstår. Jag orkar inte med att säga nej,nej,nej,nej,nej ... Fast jag har sagt vad jag vill så måste han alltid fråga. Och svarar jag nej, så måste jag motivera och det ska pratas,pratas,pratas
Hur går det TS? Blir orolig när det är tyst!
 
Åh. Förlåt. Men det har inte blivit någon skillnad än sist tyvärr.

Jag letar nytt boende igen, samtidigt som jag letar ryggrad :meh:. Han önskar oss tillbaka ... Att bara vi ändrar våra dåliga mönster så går det bra.

Jag skulle bara lämna kläder till sonen förut, och han frågar... "Är det ok med en kram" och jag mitt smäck bara orkar inte ...

Han kommer in under huden på ett vis jag inte förstår. Jag orkar inte med att säga nej,nej,nej,nej,nej ... Fast jag har sagt vad jag vill så måste han alltid fråga. Och svarar jag nej, så måste jag motivera och det ska pratas,pratas,pratas
På något sätt måste det ju gå att lösa så att du inte ska behöva springa där hela tiden. Som det är nu så kan han ju manipulera dig till att komma och hämta grejer genom att se till att packningen inte är fullständig. Jag har inga bra idéer om hur mer än att det bästa vore om barnen har allt behöver på varje ställe så at tinget behöver flyttas med men det blir ju sjukt dyrt till barn som växer fort
 
Åh. Förlåt. Men det har inte blivit någon skillnad än sist tyvärr.

Jag letar nytt boende igen, samtidigt som jag letar ryggrad :meh:. Han önskar oss tillbaka ... Att bara vi ändrar våra dåliga mönster så går det bra.

Jag skulle bara lämna kläder till sonen förut, och han frågar... "Är det ok med en kram" och jag mitt smäck bara orkar inte ...

Han kommer in under huden på ett vis jag inte förstår. Jag orkar inte med att säga nej,nej,nej,nej,nej ... Fast jag har sagt vad jag vill så måste han alltid fråga. Och svarar jag nej, så måste jag motivera och det ska pratas,pratas,pratas
Har ni kommit något längre med familjeterapi/samarbetssamtal?

Hur känner du dig i övrigt, när du inte måste parera honom?
 
Åh. Förlåt. Men det har inte blivit någon skillnad än sist tyvärr.

Jag letar nytt boende igen, samtidigt som jag letar ryggrad :meh:. Han önskar oss tillbaka ... Att bara vi ändrar våra dåliga mönster så går det bra.

Jag skulle bara lämna kläder till sonen förut, och han frågar... "Är det ok med en kram" och jag mitt smäck bara orkar inte ...

Han kommer in under huden på ett vis jag inte förstår. Jag orkar inte med att säga nej,nej,nej,nej,nej ... Fast jag har sagt vad jag vill så måste han alltid fråga. Och svarar jag nej, så måste jag motivera och det ska pratas,pratas,pratas
Nej du måste inte motivera. Säg det till honom. Jag måste inte motivera mitt nej till att jag inte vill krama dig. För det behöver du inte!
 
Åh. Förlåt. Men det har inte blivit någon skillnad än sist tyvärr.

Jag letar nytt boende igen, samtidigt som jag letar ryggrad :meh:. Han önskar oss tillbaka ... Att bara vi ändrar våra dåliga mönster så går det bra.

Jag skulle bara lämna kläder till sonen förut, och han frågar... "Är det ok med en kram" och jag mitt smäck bara orkar inte ...

Han kommer in under huden på ett vis jag inte förstår. Jag orkar inte med att säga nej,nej,nej,nej,nej ... Fast jag har sagt vad jag vill så måste han alltid fråga. Och svarar jag nej, så måste jag motivera och det ska pratas,pratas,pratas
Fy så fult och gränslöst av honom. Har också varit där att det ska pratas och pratas och pratas. Allt man säger är fel om man inte tar tillbaka honom. Han tränger sig på och försöker bryta ner dig genom att tjata ihjäl dig.

Det är svårt att låta bli men om man blir medveten om krokarna som den andra partnern försöker lägga ut för att få en fast är det lättare att se vad man utsätts för. Försök att hålla honom kort och var fyrkantig. Om han säger att han inte förstår, försök inte att förklara och förklara. Han förstår visst, han vill bara att du ska säga något annat, och kanske även säga emot dig själv så han får en till tråd att nysta vidare på.

Säg till honom att om han inte vill respektera det du säger så är det ingen idé att ni pratar alls utan professionellt stöd.
Säg att du inte vill att han rör dig och att det inte ändras av att han tjatar. Om han inte respekterar dig alls måste ni hitta ett annat sätt att sköta överlämnande av barnen och deras saker.

Det är inte lätt, men försök att vända situationen till att du styr den, att han blir tvungen att följa de regler du satt upp, istället för att som nu då han genom utnötningsmetoden hoppas på att kunna bryta ner dig och kontrollera dig så pass att du kommer tillbaka till honom.
 
Åh. Förlåt. Men det har inte blivit någon skillnad än sist tyvärr.

Jag letar nytt boende igen, samtidigt som jag letar ryggrad :meh:. Han önskar oss tillbaka ... Att bara vi ändrar våra dåliga mönster så går det bra.

Jag skulle bara lämna kläder till sonen förut, och han frågar... "Är det ok med en kram" och jag mitt smäck bara orkar inte ...

Han kommer in under huden på ett vis jag inte förstår. Jag orkar inte med att säga nej,nej,nej,nej,nej ... Fast jag har sagt vad jag vill så måste han alltid fråga. Och svarar jag nej, så måste jag motivera och det ska pratas,pratas,pratas
Men alltså herregud, ett nej är ett nej! Man behöver aldrig motivera ett nej, punkt slut. Så vidrigt beteende från honom.

Du MÅSTE klippa banden med honom, för din egen skull. Annars finns risken att du aldrig kommer loss från honom. Du ska inte vara i närheten av honom, lämning och hämtning på dagis och barnen får med sig väskor med kläder istället för att du ska lämna och hämta kläder. Annars är det dags för dubbla uppsättningar för barnen om han börjar hålla kvar kläder eller krångla på annat sätt där. Gå inte in i en diskussion med honom utan svara bara ja eller nej och var ointressant. Och värna för guds skull om dina gränser! Så länge han får trampa över dom gång på gång vinner han på det, för han väntar på att du ska bryta ihop av utmattning. Och det värsta är att det verkar mer och mer utstuderat från hans sida ju mer du berättar.

Kontakta en terapeut/kurator för din skull NU. Du behöver hjälp och stöd för att ta dig från honom och det omgående.
 
Nej... Jag tänker ta upp det på det samtal vi har med en tredje part. Jag orkar inte själv. Jag önskar att jag gjorde det. Men jag kan inte.
Men varför behöver du prata med honom om detta? Skicka in ansökan! Han får infon via domstolen och det räcker gott och väl för honom. Det spelar inte ens någon roll om han skriver på eller inte, ni har 6 månaders betänketid från ansökningsdatumet. När ansökningstiden gått ut skickar man bara in fastställan att man fortfarande vill skilja sig. Det räcker med att du skriver på, han behöver inte ens vara delaktig.
 
Men varför behöver du prata med honom om detta? Skicka in ansökan! Han får infon via domstolen och det räcker gott och väl för honom. Det spelar inte ens någon roll om han skriver på eller inte, ni har 6 månaders betänketid från ansökningsdatumet. När ansökningstiden gått ut skickar man bara in fastställan att man fortfarande vill skilja sig. Det räcker med att du skriver på, han behöver inte ens vara delaktig.
Jag håller i sak med dig men jag förstår att TS drar sig för det. Hon har flera gånger i tråden skrivit saker som jag tolkat som att han flippar ur och blir hotfull. Han har ju dessutom rätt ut hotat att strypa henne. Jag förstår faktiskt om TS är livrädd för att skicka in de där pappren för han verkar helt labil och vad tar han sig till när hon gör det?
 
Jag håller i sak med dig men jag förstår att TS drar sig för det. Hon har flera gånger i tråden skrivit saker som jag tolkat som att han flippar ur och blir hotfull. Han har ju dessutom rätt ut hotat att strypa henne. Jag förstår faktiskt om TS är livrädd för att skicka in de där pappren för han verkar helt labil och vad tar han sig till när hon gör det?
Jag förstår också oron. Men bättre då att skicka in papperna och slippa prata med honom om det. Då kan han bli upprörd på sin egen kammare istället för öga mot öga. Någon gång måste ju papperna skickas in, eller rekommenderar du att hon ska vara gift med honom för evigt?
 
Jag förstår också oron. Men bättre då att skicka in papperna och slippa prata med honom om det. Då kan han bli upprörd på sin egen kammare istället för öga mot öga. Någon gång måste ju papperna skickas in, eller rekommenderar du att hon ska vara gift med honom för evigt?
Klart hon inte ska vara gift med honom för evigt. Någon gång måste papprena skickas in. Vad jag skriver är att jag begriper att TS är rädd för att göra det, jag skriver alltså inte att hon ska låta bli. Att han ska sitta hemma på sin egen kammare och bli arg fungerar nog inte helt med tanke på att TS barn kommer vara hos pappa istället för förskolan iom att det äldre barnet inte kan vara på förskolan utan att må dåligt. Det gör ju att TS ex har all möjlighet att ta ut saken på TS när hon hämtar barnen.
TS har ju skrivit att hon tänker ta upp saken när en tredje part är med och sedan skicka in dem. Jag tycker det låter som en bra lösning så länge inte det drar ut för mycket i tid.
 
Åh. Förlåt. Men det har inte blivit någon skillnad än sist tyvärr.

Jag letar nytt boende igen, samtidigt som jag letar ryggrad :meh:. Han önskar oss tillbaka ... Att bara vi ändrar våra dåliga mönster så går det bra.

Jag skulle bara lämna kläder till sonen förut, och han frågar... "Är det ok med en kram" och jag mitt smäck bara orkar inte ...

Han kommer in under huden på ett vis jag inte förstår. Jag orkar inte med att säga nej,nej,nej,nej,nej ... Fast jag har sagt vad jag vill så måste han alltid fråga. Och svarar jag nej, så måste jag motivera och det ska pratas,pratas,pratas
Jag tänker att själva skillsmässan kommer att underlätta för dig om den blir klar så du kan lösa ditt boende permanent. Just nu sitter ju han på din möjlighet till ett bra boende. Dvs han har återigen tagit makten genom att sitta på er gemensamma egendom. Få i väg pappren så processen startar, ta ett stadigt tag i de runt dig och tala om för dom om din oro och dina bekymmer så de kan stötta dig både praktiskt och mentalt.
 
Jag tänker att själva skillsmässan kommer att underlätta för dig om den blir klar så du kan lösa ditt boende permanent. Just nu sitter ju han på din möjlighet till ett bra boende. Dvs han har återigen tagit makten genom att sitta på er gemensamma egendom. Få i väg pappren så processen startar, ta ett stadigt tag i de runt dig och tala om för dom om din oro och dina bekymmer så de kan stötta dig både praktiskt och mentalt.
Håller med om detta!

TS skicka in papprena så blir detta klart i år, före jul, tänker att det kan vara skönt att börja på ny kula nästa år :up:
 
Jag håller i sak med dig men jag förstår att TS drar sig för det. Hon har flera gånger i tråden skrivit saker som jag tolkat som att han flippar ur och blir hotfull. Han har ju dessutom rätt ut hotat att strypa henne. Jag förstår faktiskt om TS är livrädd för att skicka in de där pappren för han verkar helt labil och vad tar han sig till när hon gör det?
Det är så. Jag drar mig för det. Även om någon är med när saker sägs en gång så tänker jag på den gången jag blir själv med honom. Den dagen han svor på engelska och blev arg när vår dotter gick emellan var hans föräldrar där när jag kom. Och han var jättetrevlig då...
 
Det är så. Jag drar mig för det. Även om någon är med när saker sägs en gång så tänker jag på den gången jag blir själv med honom. Den dagen han svor på engelska och blev arg när vår dotter gick emellan var hans föräldrar där när jag kom. Och han var jättetrevlig då...
Bara hoppa. Kasta dig ut. Det är ett papper. Det gör inte honom eller dig till annorlunda människor.
Du behöver inte ens berätta för honom att du skickat in papperet. Låt honom upptäcka det.

Varma tankar
/tanten
 
Det är så. Jag drar mig för det. Även om någon är med när saker sägs en gång så tänker jag på den gången jag blir själv med honom. Den dagen han svor på engelska och blev arg när vår dotter gick emellan var hans föräldrar där när jag kom. Och han var jättetrevlig då...
Jag förstår dig verkligen, blir så upprörd å dina vägnar att han lyckats bryta ner dig så pass. Absolut ingen skuld på dig, du är utsatt av någon som bearbetat dig i många år. Har varit där själv, det smyger sig över en.

Kan du prata med kvinnojouren om det? De borde ha erfarenhet av olika typer av strategier för att hantera en sån här situation.
 
Det är så. Jag drar mig för det. Även om någon är med när saker sägs en gång så tänker jag på den gången jag blir själv med honom. Den dagen han svor på engelska och blev arg när vår dotter gick emellan var hans föräldrar där när jag kom. Och han var jättetrevlig då...
Ju snabbare du skickar in papperna ju snabbare är detta över. Ju snabbare du skickar in papperna ju snabbare behöver bouppteckningen vara över. Ju snabbare du skickar in papperna ju snabbare blir du fri.

På riktigt har du ingenting att förlora. Inte ens om du ångrar dig om 6 månader, för då skiter du bara in att skicka in bekräftelsen på att du vill skiljas efter att betänketiden är slut.

Det är lite "fånga dagen" i detta. Det kommer inte bli lättare för att du väntar. Han kommer inte bli gladare för att du väntar. Ingenting kommer att hända för att du väntar, mer än att det tar längre tid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
5
· Visningar
368
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 807
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 861
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp