Hur börja skilja sig med småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu på tisdag ska jag till min familjerådgivare igen. Han sa ju att han ville att vi kunde gå till någon, men när jag sa att jag hade kollat upp och den tid som fanns var den så vill han inte. För han vill först att vi ska prata om varför vi ska dit, ska vi dit för att försöka eller dit för att det är slut.


Så nu är tiden kommen. Han vill att vi ska skaffa barnvakt för att komma fram till vad "vi" vill med allt det här.

Så nu måste jag stålsätta mig för sista gången 💔 och jag vill bara gömma mig. Jag ville ju göra det här med någon annan med som kunde stötta mig. Varje gång jag har behövt att prata med honom om hur jag känner så har jag velat kräkas. Hela kroppen vrider sig och orden fastnar i munnen, och jag är rädd att jag är oförberedd på vad han kommer fråga/vilja diskutera/vränga runt med mina ord.


Jag vill INTE prata i huset. Sitter vi på café eller liknande vill jag ju inte börja gråta publikt. Var kan man ses?

Samtidigt som någon jäkla röst inom mig är rädd... "Ska jag verkligen göra det här? Barnen då? Vad kommer hända med huset och allt? Vill du vara ensam resten av livet? Kommer du klara dig? Du förstör hans liv och därmed dina barns! Hur kommer dom att få det nu! Det är inte försent att hejda det här än...." Speciellt när han har sina goda sidor framme nu...

Jag ska lämna barnen sen och är så rädd för att han kommer försöka vilja "dra ur" mig nått svar igen. Jag har sagt att jag vill prata utan dom i närheten så det inte blir som förra gången när jag flydde ner i källaren
Ta med dig någon om du går med på att prata med honom. Dels för stöd men även om han börjar bete sig underligt/hotfullt igen.
 
Nu på tisdag ska jag till min familjerådgivare igen. Han sa ju att han ville att vi kunde gå till någon, men när jag sa att jag hade kollat upp och den tid som fanns var den så vill han inte. För han vill först att vi ska prata om varför vi ska dit, ska vi dit för att försöka eller dit för att det är slut.

Detta är ditt svar!

Han vill prata. Ni gör det hos familjerådgivaren eller någon annan typ av professionell. Vill han inte det så vill han inte prata utan bara manipulera dig.

Att prata om problemen man behöver professionell hjälp med INNAN man går till en professionell är ju bara fel rent av. Inga mer diskussioner än så, man gör inte så. Punkt.
 
Och börjar han vända och vrida på dina ord igen när ni pratar så gå därifrån. Det enda du egentligen behöver säga till honom är "det är slut, jag vill skiljas och jag vill köpa ut dig ur huset". Sen kan han böla bäst han vill.

Edit: kom ihåg att det du säger när han håller på faktiskt inte reflekterar vad du känner, utan bara är vad han vill höra. Dina känslor är inte dina ord och ändras inte bara för att du säger något annat.
 
Vi har inte satt någon tid... Men kanske min familjerådgivare har svar på tisdag. Men han vill att vi pratar snarast.

Det är inte relevant vad han vill för du vill inte. Du vill prata med en professionell närvarande och känner inte att det blir bra annars. Då pratar ni inte utan professionell närvarande. Han har exakt NOLL att säga till om i den frågan. Exakt noll!
 
Kanske är lättare att ta det i skrift? Ett sms med "om du vill prata så gör vi det hos X" och så föreslår du två-tre tider, alternativt tiden hos familjerådgivningen om den är bäst. Är det viktigt för honom så får han gå med på det och prioritera det, är det inte viktigt nog för honom så har ni inget att prata om ändå, då kan du informera skriftligt också om att du skickar in papper och hur du vill ha det framöver.

Du har absolut noll skyldighet att ta alla dessa turer med honom. Inget blir enklare eller bättre av att du gör det, snarare tvärt om, både för honom och dig och barnen.
 
Nu på tisdag ska jag till min familjerådgivare igen. Han sa ju att han ville att vi kunde gå till någon, men när jag sa att jag hade kollat upp och den tid som fanns var den så vill han inte. För han vill först att vi ska prata om varför vi ska dit, ska vi dit för att försöka eller dit för att det är slut.


Så nu är tiden kommen. Han vill att vi ska skaffa barnvakt för att komma fram till vad "vi" vill med allt det här.

Så nu måste jag stålsätta mig för sista gången 💔 och jag vill bara gömma mig. Jag ville ju göra det här med någon annan med som kunde stötta mig. Varje gång jag har behövt att prata med honom om hur jag känner så har jag velat kräkas. Hela kroppen vrider sig och orden fastnar i munnen, och jag är rädd att jag är oförberedd på vad han kommer fråga/vilja diskutera/vränga runt med mina ord.


Jag vill INTE prata i huset. Sitter vi på café eller liknande vill jag ju inte börja gråta publikt. Var kan man ses?

Samtidigt som någon jäkla röst inom mig är rädd... "Ska jag verkligen göra det här? Barnen då? Vad kommer hända med huset och allt? Vill du vara ensam resten av livet? Kommer du klara dig? Du förstör hans liv och därmed dina barns! Hur kommer dom att få det nu! Det är inte försent att hejda det här än...." Speciellt när han har sina goda sidor framme nu...

Jag ska lämna barnen sen och är så rädd för att han kommer försöka vilja "dra ur" mig nått svar igen. Jag har sagt att jag vill prata utan dom i närheten så det inte blir som förra gången när jag flydde ner i källaren
Jag känner bara att han vill prata ensam med dig för att han ska kunna manipulera dig ännu mer än han redan gjort.
Han gör ju allt han kan för att försöka vrida till saker så att du ska bli förvirrad och känna dig skyldig. Det här "Speciellt när han har sina goda sidor framme nu..." är så tydligt manipulation. Du vet vem han är. Han är den man som betett sig som en rövhatt mot dig och använt dig både som plånbok och hushållerska medan han sitter på röven och latar sig. Det är den han är inte den han nu låtsas vara för att få tillbaka alla de fördelar och den uppassning han nu saknar.
Det här "Så nu måste jag stålsätta mig för sista gången 💔 och jag vill bara gömma mig. Jag ville ju göra det här med någon annan med som kunde stötta mig. Varje gång jag har behövt att prata med honom om hur jag känner så har jag velat kräkas. Hela kroppen vrider sig och orden fastnar i munnen, och jag är rädd att jag är oförberedd på vad han kommer fråga/vilja diskutera/vränga runt med mina ord." är det du ska ta fasta på. DU vill inte prata med honom ensam utan du vill ha någon annan med. Kom ihåg att det var HAN som ville prata då får han ställa upp på DINA villkor, nämligen att det sker familjerådgivaren.
Säg nej till hans utpressning och hans försök att skuldbelägga dig. Han är vuxen och kan gott ta ansvar för sig och sina känslor helt själv.
 
Du håller mer eller mindre på att slå knut på dig själv för att gå honom till mötes under det här utan att han ens lagt två strån i kors under erat förhållande de senaste åren. Och vet du vad, du kommer inte kunna gå honom till mötes under det här för det han vill är att du kommer tillbaka och så blir allt som det var innan, för han kommer sannolikt inte ändra på sig. Att han är snäll just nu är bara skadereglering, precis som han gjort innan när ni gick i familjeterapi.

Det du behöver förstå nu är att du har inga som helst skyldigheter gentemot honom, han är en vuxen människa. Du har ingen skyldighet till att prata med honom alls eller utan någon närvarande, för han har betett sig illa när ni gjort det tidigare och det såpass att din dotter försökte skydda dig. Du har bara skyldigheter gentemot dig själv och dina barn och att skapa ett liv där ni får må bra och får vara lyckliga utan en man som bara ska skapa drama bara för att han inte vill ta ansvar för sig själv.
 
Allt han gör är att hindra dig från att gå framåt. Istället för att du går dit du vill rör du dig i cirklar, runt runt. Jag förstår inte vad det är ni ska prata om. Det finns ju inget kvar att prata om. Ni ska skilja er. Punkt.

Det finns ingen som helst anledning att mala igenom allt igen. Ni kommer inte komma fram till något nytt bara för att ni gör det för sjuhundraelfte gången. Du har tänkt och känt igenom det här hur många gånger som helst. Lita på din egen bedömning.

Att medvetet tala på ett sätt som är förvirrande, med cirkelresonemang, förnekande, osanningar, felaktigt framställande av saker som hänt, är en manipulativ taktik i syfte att trötta ut och bryta ner. Var rädd om dig och din ork.
 
Jamen precis!

Det har alltid varit att mina känslor är att jag utmålar mig till martyr och han får Aldrig Visa sina känlsor ... Att det märks att jag är så van att prata om mig och bara aldrig kan ta in någon annan
För mig är det helt tydligt att hans känslor står i centrum för dig så mycket att du känner hans känslor starkare än du känner dina egna känslor. Det kan bli så när man är överkörd eller dominerad av någon, och det är såklart inte bra för dig.
 
Nu på tisdag ska jag till min familjerådgivare igen. Han sa ju att han ville att vi kunde gå till någon, men när jag sa att jag hade kollat upp och den tid som fanns var den så vill han inte. För han vill först att vi ska prata om varför vi ska dit, ska vi dit för att försöka eller dit för att det är slut.

...
Jag ska inte tala om för dig vad du ska göra.

Mitt råd är att inte prata om er med honom igen. Någonsin.
Relationen ni hade finns inte mer.

Vill ha inte följa med till den typ av samtal du föreslår så blir det inget samtal.

Jag vet hur svårt det är. Det är ditt liv. Det är dina val.
Ju bättre framtid du skapar för dig desto bättre framtid skapar du för dina barn.


Du klarar detta. Vi är många som vet att du gör det. Du kommer gå sönder på vägen, men du kommer att bli hel igen.
 
Vill du leva ditt eget liv efter vad du tror är bäst för dig och barnen får du vänja dig vid tanken på att neka honom sånt han vill ha.

Om du går honom till mötes nu är det bara för att ge honom chansen att ställa fler krav på sånt du egentligen inte vill göra. Så du slipper tyvärr inte undan, du måste göra honom besviken oavsett.

Jack tycker det är vettigast att träffas hos proffset!!
 
Hur gick det hos familjerådgivaren @Framtiden?
Skickar en massa pepp på att du ska stå på dig!
:bump:
Han kom inte.

Jag tog tiden själv. Jag förklarade hur läget var NU. Hon tyckte att jag skulle vänta med att ha det här mötet han vill ha efter att jag har fått rådgivning av jurist. Så jag har svar på eventuella frågor utan att han ska kunna skapa tvivel eller frågeställningar som låter tiden löpa ytterligare. Hon tyckte också att jag ska träffa honom på publika ställen.
 
Han kom inte.

Jag tog tiden själv. Jag förklarade hur läget var NU. Hon tyckte att jag skulle vänta med att ha det här mötet han vill ha efter att jag har fått rådgivning av jurist. Så jag har svar på eventuella frågor utan att han ska kunna skapa tvivel eller frågeställningar som låter tiden löpa ytterligare. Hon tyckte också att jag ska träffa honom på publika ställen.
Så bra!
Det var nog utmärkt att du fick tiden för dig själv. Utan att behöva ta ställning till hans krumbukter och undergrävande av dig som person.
Och lyssna till rådet att bara träffa honom på publika ställen.

Heja dig!
:heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
5
· Visningar
370
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 812
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 861
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp