Hur börja skilja sig med småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, men när vi pratade så berättade jag om saker som hänt osv. "Dammarna" brister och jag betättar om saker jag inte sagt innan. Sen samtidigt som jag berättar om dumma saker som hänt, så berättar jag om mitt tvivel till att separation är rätt och hur "kaos" allt känns.
Vad som är svårt i den sitsen sen är när hon svarar "ja, det är det som psykisk misshandel gör". Sedan så förklarar hon VAD han har gjort och hur han hade kunnat göra annorlunda. Och vad jag nog förväntat mig om det hade varit någon annan. Jag har ändå så svårt att höra termologin. Ekonomisk och psykiskt misshandel. Jag kan fortfarande så lätt avvisa det och det känns som jag ljuger när jag säger det.

Jag känner mig bättre nu efter en tid isär ❤️
 
Ja, men när vi pratade så berättade jag om saker som hänt osv. "Dammarna" brister och jag betättar om saker jag inte sagt innan. Sen samtidigt som jag berättar om dumma saker som hänt, så berättar jag om mitt tvivel till att separation är rätt och hur "kaos" allt känns.
Vad som är svårt i den sitsen sen är när hon svarar "ja, det är det som psykisk misshandel gör". Sedan så förklarar hon VAD han har gjort och hur han hade kunnat göra annorlunda. Och vad jag nog förväntat mig om det hade varit någon annan. Jag har ändå så svårt att höra termologin. Ekonomisk och psykiskt misshandel. Jag kan fortfarande så lätt avvisa det och det känns som jag ljuger när jag säger det.

Jag känner mig bättre nu efter en tid isär ❤️
Jag önskar SÅ att du kunde se framtiden! Hur allt löser sig, på ett eller annat sätt, och hur du kunde se hela bilden. Och hur rätt du gör just nu, som inte ger upp utan kämpar vidare. Det du gör nu avgör hela din framtid, och den kommer att bli BRA! JÄTTEbra! Inte bara uthärdlig utan JÄVLA BRA! Då kommer du att tacka dig själv för ditt mod och din kämpa-anda! :heart
 
Ja, men när vi pratade så berättade jag om saker som hänt osv. "Dammarna" brister och jag betättar om saker jag inte sagt innan. Sen samtidigt som jag berättar om dumma saker som hänt, så berättar jag om mitt tvivel till att separation är rätt och hur "kaos" allt känns.
Vad som är svårt i den sitsen sen är när hon svarar "ja, det är det som psykisk misshandel gör". Sedan så förklarar hon VAD han har gjort och hur han hade kunnat göra annorlunda. Och vad jag nog förväntat mig om det hade varit någon annan. Jag har ändå så svårt att höra termologin. Ekonomisk och psykiskt misshandel. Jag kan fortfarande så lätt avvisa det och det känns som jag ljuger när jag säger det.

Jag känner mig bättre nu efter en tid isär ❤️
Vad skönt att du fick det samtalet. :love: Fortsätt kämpa, bara en väg framåt nu :up:
 
Jag önskar SÅ att du kunde se framtiden! Hur allt löser sig, på ett eller annat sätt, och hur du kunde se hela bilden. Och hur rätt du gör just nu, som inte ger upp utan kämpar vidare. Det du gör nu avgör hela din framtid, och den kommer att bli BRA! JÄTTEbra! Inte bara uthärdlig utan JÄVLA BRA! Då kommer du att tacka dig själv för ditt mod och din kämpa-anda! :heart
Tack ❤️

Barnen är hos mig och äldsta sa igår att han önskade att jag älskade hans pappa igen. När jag frågade varför så sa han att dubbel kärlek är bättre än ensam kärlek. Han menade att han saknade att känna det, som han gjorde när vi bodde tillsammans
 
Tack ❤️

Barnen är hos mig och äldsta sa igår att han önskade att jag älskade hans pappa igen. När jag frågade varför så sa han att dubbel kärlek är bättre än ensam kärlek. Han menade att han saknade att känna det, som han gjorde när vi bodde tillsammans

Om han hade vetat och förstått helheten hade han inte velat att du skulle gå tillbaka till hans pappa. Det är jag säker på. Men sånt ska inte små barn veta. Helst. Det är nåt du kan förklara för honom när han blir äldre om han undrar. Jag förstår att det just nu är jobbigt att höra honom säga så men kom ihåg att han vet inte helheten och han är för liten för att förstå helheten.
 
Tack ❤️

Barnen är hos mig och äldsta sa igår att han önskade att jag älskade hans pappa igen. När jag frågade varför så sa han att dubbel kärlek är bättre än ensam kärlek. Han menade att han saknade att känna det, som han gjorde när vi bodde tillsammans
Det låter ju väldigt fint men jag undrar rent spontant ifall det är nåt som pappan sagt till honom? Vad betyder ens dubbel kärlek? Han har ju redan det? Både av dig och av pappan.

Men jag tycker @Lingon svarade ganska bra
 
Han tänkte nog själv, han är gammal nog för att kunna hälften/dubbelt osv i övrigt,så han överförde nog bara matematik i det. En förälder + en förälder= två föräldrar

Jag vet att det inte går. Men det var jobbigt att höra, även om jag såklart sa att han har bådas kärlek och att vi älskar honom. "Ja, jag vet det... Men då hade det varit dubbelt"
 
Han tänkte nog själv, han är gammal nog för att kunna hälften/dubbelt osv i övrigt,så han överförde nog bara matematik i det. En förälder + en förälder= två föräldrar

Jag vet att det inte går. Men det var jobbigt att höra, även om jag såklart sa att han har bådas kärlek och att vi älskar honom. "Ja, jag vet det... Men då hade det varit dubbelt"
Det du kan säga är att det inte hade blivit dubbelt, för att du och hans pappa inte mår bra tillsammans längre och det inte går att ändra, att livet blir så ibland och att det är viktigt att man inte är tillsammans med någon när man inte mår bra av det. Du behöver inte förklara varför du inte mår bra av det, men det kan vara bra att berätta att det går att må dåligt tillsammans med andra personer och att man då inte ska umgås med dem.
 
Tack ❤️

Barnen är hos mig och äldsta sa igår att han önskade att jag älskade hans pappa igen. När jag frågade varför så sa han att dubbel kärlek är bättre än ensam kärlek. Han menade att han saknade att känna det, som han gjorde när vi bodde tillsammans
Oavsett vad du tänker så tror jag det där har varit i gryta innan det kom på fat. Ditt ex har garanterat sagt diverse saker innan sonen lyckas formulera det där. Formuleringen känns alldeles för vuxen för att komma från ett litet barn.
 
Det du kan säga är att det inte hade blivit dubbelt, för att du och hans pappa inte mår bra tillsammans längre och det inte går att ändra, att livet blir så ibland och att det är viktigt att man inte är tillsammans med någon när man inte mår bra av det. Du behöver inte förklara varför du inte mår bra av det, men det kan vara bra att berätta att det går att må dåligt tillsammans med andra personer och att man då inte ska umgås med dem.
@Framtiden DETTA!
 
Han tänkte nog själv, han är gammal nog för att kunna hälften/dubbelt osv i övrigt,så han överförde nog bara matematik i det. En förälder + en förälder= två föräldrar

Jag vet att det inte går. Men det var jobbigt att höra, även om jag såklart sa att han har bådas kärlek och att vi älskar honom. "Ja, jag vet det... Men då hade det varit dubbelt"
Jag tänker att det alltid kommer att vara dubbelt. Han har två föräldrar. 🙂 Han har eg inte tappat ngt alls.
 
Jag tänker att det alltid kommer att vara dubbelt. Han har två föräldrar. 🙂 Han har eg inte tappat ngt alls.
Precis. Han får ju varken mer eller mindre kärlek av att hans föräldrar älskar varandra? Kärleken till honom är oförändrad. Om han tänker att han får dubbel kärlek om du älskar både honom och hans pappa så har han på något sätt tänkt att han och hans pappa är samma person, men det är de ju inte.
 
Jag har fått liknande funderingar från min ena. Jag vill ändå säga att jag förstår att det kan kännas jobbigt att alltid längta efter den ena föräldern, men att jag och pappan blev så ledsna av att bo tillsammans och att vi båda mår mycket bättre så här. Och så brukar jag fråga om hon vill ringa till pappa.

Jag tycker att det är en balansgång mellan att bekräfta deras känsla och inte förminska den men ändå föra fram att alternativet att bo tillsammans inte fungerar. Jag gör så gott jag kan, självklart måste mitt barn få sakna sin pappa och önska i stunden att han var där utan att känna att det inte går att komma till mig med den känslan.

Det blir lättare i @Framtiden .
 
Du kanske inte måste kunna förklara allting så att barnen förstår exakt hur det är. Det kanske inte ens går utan de behöver också få sin tid att processa det hela. Till skillnad från för deras pappa så är detta helt nytt för dem, de har inte haft ett och ett halvt år på sig att förstå. Det du alltid kan göra är att försäkra dem om att du älskar dem och bekräfta att du lyssnar på deras känslor.


Tänk att den skiten till karl pratar så mycket om att rädda förhållandet men inte ens behagar dyka upp till parterapin :eek:. Återigen: det är HAN som har valt att ni inte ska vara en familj längre och det han säger med detta är att du inte är värd minsta lilla ansträngning. Tro på hans handlingar, inte på hans tomma ord.
 
Han har varit så lugn och tillmötesgående senaste veckorna. Vi sågs vid en lekpark idag vid överlämningen och tog en glass med barnen. Allt har varit så lättsamt och påminde om de bra dagarna.

Därför saknar jag honom och har bara tänkt på att "det kanske går!" senaste dagarna...

Hjälp Buke!

Jag ringde Kvinnofridslinjen och de sa att det var vanligt att man kan sakna.. därför är det svårt att lämna. För allt är inte svart eller vitt

Fan också :cry::arghh::banghead: det är som att bli förrådd,men det är en själv som ställer till det!
 
Han har varit så lugn och tillmötesgående senaste veckorna. Vi sågs vid en lekpark idag vid överlämningen och tog en glass med barnen. Allt har varit så lättsamt och påminde om de bra dagarna.

Därför saknar jag honom och har bara tänkt på att "det kanske går!" senaste dagarna...

Hjälp Buke!

Jag ringde Kvinnofridslinjen och de sa att det var vanligt att man kan sakna.. därför är det svårt att lämna. För allt är inte svart eller vitt

Fan också :cry::arghh::banghead: det är som att bli förrådd,men det är en själv som ställer till det!
Du ser ju bara de bra bitarna nu, men jag kan lova dig att de dåliga bitarna sitter i. De försvinner inte bara sådär. De bara syns inte nu.
 
Därför saknar jag honom och har bara tänkt på att "det kanske går!" senaste dagarna...
Nej, det går inte. Tänk på dina barn. Vad de ska behöva uppleva och leva med. Vad det kommer att göra med dem och deras syn på kärlek och relationer. Vad som blir normalt för dem.
Dottern sprang från bilen och dörren fram och tillbaka och han blev irriterad. Jag sa att jag kunde ringa när jag kommit fram

"Whatever, just fuck it. 20 years and you can't give me 5 minutes.youre just like my ex. You want all the control but no of the obligation. So do what the fuck you want, I don't give a shit "

Samtidigt ringde min syster 3-4 ggr, jag sa att det var jobbet. Min dotter sprang fram sen till honom och skrek "stopp! Inte bråka! Ni får inte säga dumma saker till varandra. Aldrig nånsin!"
 
Just det här gav mig mardrömmar. Jag saknade inte exkarln alls, men just känslan av att svika familjen ställde väl till det i mitt huvud. Så jag drömde att jag flyttade tillbaka. Bara för att upptäcka att han var precis likadan som innan. Så jag fick separera och flytta IGEN. Känslan när man vaknar ur en sån dröm är helt sjuk. Så jag kan förstå att det sliter i dig om du faktiskt ser bra saker nu.

Massa pepp till dig, du fixar det här!
 
Han har varit så lugn och tillmötesgående senaste veckorna. Vi sågs vid en lekpark idag vid överlämningen och tog en glass med barnen. Allt har varit så lättsamt och påminde om de bra dagarna.

Därför saknar jag honom och har bara tänkt på att "det kanske går!" senaste dagarna...

Hjälp Buke!

Jag ringde Kvinnofridslinjen och de sa att det var vanligt att man kan sakna.. därför är det svårt att lämna. För allt är inte svart eller vitt

Fan också :cry::arghh::banghead: det är som att bli förrådd,men det är en själv som ställer till det!
Det går inte för att det är inget långvarigt han håller på med just nu, det är bara skadereglering för att du ska ändra dig. Han kommer högst troligen inte ändra på sig, han vill inte ta det ansvar det innebär att växa upp och ha mogna relationer med andra vuxna.

Dina barn förtjänar inte en pappa som använt dom på det sättet han gjorde tidigare, du förtjänar inte en man som behandlar dig på det sätt han gjort. För ni tre förtjänar någon som kan ta ansvar för sig själv och sätter sina barns välmående framför sina egna sårade känslor. Och det är inte han.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
5
· Visningar
370
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 812
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 861
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp