Hur bor ni???

_Eva_

Trådstartare
Hola,
Precis som det låter... Hur bor ni? Lägenhet, villa, gård? Eget stall?
Westernställe?
Vad tycker ni är bra? Eller dåligt?
Vad vore drömmen? Värsta westernstället eller bara något enkelt?

mvh Eva (semestertorka på jobbet...)

Sv: Hur bor ni???

Halloj!!

Jag och min sambo bor på egen gård sedan 4år tillbaka. (köpte hans farfars gård):)

Vi renoverar som tokar överallt.. Här är inte gjort något sedan det byggdes på 50-talet. Heja!:crazy:
+ att vi köpte det med "inventarier" vilket innebar all skit och skrot och en del bra att ha.

Vi har eget stall som just nu har plats för 2hästar men kommer att ha plats för 6 nästa vår.

Vi kommer antagligen bygga till ridhus och nytt stall om ett par år när vi är färdiga med de pågående projekten.
Men gudars vad dyrt allting är, allt blir dubbelt så dyrt som man tänkt sig. Men skoj är det!!

Själv då?

Jag har egen gård, trivs bra! Drömmer om ridbana, fast jag har egentligen tillgång till en på lagom uppvärmningsavstånd (10 min skrittväg).
Har stall för sex hästar, loge och lagård, samt lillstuga....
Drömmer om att bygga upp fler stugor och starta upp kursverksamhet inom olika områden...

Flyttade från landet m eget stall för 6 år sedan då vi vill bo centralt m tonårsbarn i hus.
Hästen är nu uppstallad 10 min bilväg hemifrån i ett stort stall som vi driver collektivt m 3 andra familjer. Har skrittavstånd till ridhus o 2 paddockar m bra ridvägar .
Saknar inte en egen gård då det tar mer tid och ork att sköta ensamma. Men drömmen vore att ha en gård m eget ridhus och allt toppmodernt m anställda som skötte gräsklipppning, snöskottning, snickring, mockning, fodringar mm 7 dagar i veckan 365 dagar per år , så att orken och tiden finns kvar till träning, tävling. Gillar hästgårdarna som är välskötta och fina ,gjer ett bra första intryck när besökare kommer in på gårdsplanen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är tyvärr inte spåass gammal att jag har eget boende, men jag skriver här iallafall. Jag bor på två ställen:

Hos min mamma bor jag i ett hyreshus med 5 rum o kök, ganska nära stan, nära en sjö, nära till det mesta och världens mysigaste promenadstigar runt sjön. 10 min till stallet med bil. Eventuellt ska vi flytta till ett annat hus snart.

Hos min pappa bor jag ute på landet, i ett rött, mysigt hus med 4 rum o kök, en stor fin trädgård med några skjul och kohagar runt omkring. Skogen ligger precis intill och där finns det underbara vägar att promenera på med hunden. Även därifrån tar det 10 min att åka till stallet med bil.

Drömmen är att framöver flytta till en egen gård, med stall och mycket mark och skog.

Mja...
Jag är lixom lite "between places" och vet inte riktigt var jag har röven just nu. Därav frågan kanske, för att få lite input. Hur folk har det och saker jag kan tänka till på.

Vi lämnar efter 10 år vår villa, lantligt läge och lite westerninspirerat, med stall och arrenderade beten, skrittavstånd till flera ridhus och kanon ridvägar, bara 2 mil från Sthlms innerstad.

Flyttar till en mindre gård på 18 ha, skruttigt hus, inget stall så vi lär få bygga nytt. Sthlms län men lite längre ut.

Man ser ju alltid drömmen framför sig med ett trevligt boninghus med klippta gräsmattor. Välordnat stall och fina hagar...
Sen vad det blir är en annan femma....

mvh Eva

Ni som har egna eller arrenderade gårdar, hur stora är de? *tänker plötsligt på arbetsinsats*

Texas,
Drömmen är det att leva av gården? Och kanske ha verksamhet tex inom westernvärlden?
mvh Eva

Anneli,
Tog drivandet av gården all kraft från ridningen? Eller var det mest för barnens skull som ni valde bort gård?
Mångas dröm är ju just att ha en EGEN HÄSTGÅRD, typ.... Helst á lá western förståss...

mvh Eva

Drömmen är att framöver flytta till en egen gård, med stall och mycket mark och skog.
Får jag fråga varför det är din dröm? Alltså vad tror du skulle vara bättre med eget kontra stå inhyrd (läs kunna resa, ha fritid, ha pengar i plånboken) ?
mvh Eva

Bor på en liten gård med ca 6 ha med lösdriftsstall för ca 4 hästar. Har ingen ridbana och har inte möjlighet att bygga nån på våran mark heller men håller tummarna för att grannarna ska bygga. Stället är inte på nått sätt westerninspererat och jag har inget intresse av att det skulle ha det heller. Tyvärr har inte min man nått intrresse av varken hästar eller "gårds-skötsel" så det är ett evigt puschande och lockande när man vill få nått gjort. Och i övrigt går ju en del av "hästarnas tid" för all skötsel av gården. Men då jag verkligen aldrig mer vill ha hästarna inhyrda så är de värt allt det!:)

Vi bor på en egen liten gård. Vi flyttade hit -95. Trivs ganska bra. Vi har börjat på en ridbana. 54 x 44 som skall sandas upp. Jag skulle vilja ha större stall så man kan ha spolspilta och ett solarium. En foderkammare och ett torkrum skulle inte vara fel heller.

Jag och min sambo bor i typ en lägenhet i en villa. Vi har övervåningen, husägarens företag har markplan + källare. Vi delar på det rätt stora garaget med ägaren. Vi har ingen direkt trädgård, utan största delen av tomten är en grusplan som används som parkering. Det finns lite gräs, på gränsen till tomten bakom, men gräsmattan har inte skötts på flera år, så man ser den knappt bakom/under allt ogräs. (Finns tydligen vinbärsbuskar o sånt där nånstans..)
Vi har bra grannar, mycket nära till det mesta...men lite för lite utrymme (eftersom lägenheten är tokigt planerad), för lite trädgård och en väg utanför som jag anser är lite väl trafikerad ibland. Iofs är det lätt att hitta hit, men jag slipper gärna se raggarnas tävlingar på helgerna. ("Vem som kan skråla mest ur bilen och samtidigt köra alldeles för fort"...)

Vi vill båda bo i ett eget hus, för djurens och för sambons studios skull. Vi gillar att sitta ute, så trädgård är bra. Garage är ett måste.
Vi vill inte bo mitt i smeten. Sambon vill inte bo alldeles för långt ut i skogen.
Sen vet vi inte mer.

Drömmen är att kunna vakna på morgonen, släppa hunden på den egna tomten och gå ner till hästarna.
Jag har alltså gärna hästarna på hemmaplan, just för närhetens skull. Slippa åka till stallet. Och kunna ha kontakt med hästarna mycket mer. Stallsysslorna finns ju där, oavsett vem som gör dem, så då gör jag dem gärna, om det gör att jag är mer med hästarna.

Där min häst bor nu, bor hon jättebra. Det är alltså inget jag är missnöjd med eller osäker på. Jag vill bara kunna gå ut med frukosten till stallet och säga god morgon till resten av familjen också.

Men jag får ju vara lite realistisk också. Så just nu är drömmen just en dröm.
Och som sagt, med stallet är jag jättenöjd.

För att så småningom starta en egen verksamhet med kanske träningshästar, lite uppfödning mm. Men det är ju bara en dröm, vi får väl se hur det blir tillslut.

Egen gård sen i höstas. Gammalt slitet stall med 16 boxar. Fd travstall. Av dom har vi i år renoverat 8 boxar och delat av stallet så man slipper se den gamla nernötta delen. Där förvarar vi i stället hö och annat. Ca 6 ha mark varav tre sandade hagar (som vi fixat under våren) Håller på att bygga ridbana som ska få "sätta" sig i vinter och färdigställas till våren/sommaren. Hyr ut ett par boxar just nu och hyr gärna ut ett par till. Drömmen är boxuthyrning i liten skala och kunna ge lite lektioner och hjälpa folk igång med western. Kanske ta hit nån tränare av och till.
Trivs bra men massa massa jobb!!!!

Vi bor i villa ute på landet. Omgiven av stall till både hö och vä. Hästen har jag i ett ganska stort stall ca 2 km från där jag bor. Endast jag som rider western där men det gör inget. Ställde pållen där för att jag kände några som hade häst där samt att det verkade roligt med lite folk i stallet.

Drömmen var tidigare att ta över en släktgård men efter mycket räknande fram och tillbaka insåg jag att vi inte skulle ha råd och började titta efter hus på landet istället. Känner mig rätt nöjd för tillfället. Om man fick önska så ett ridhus på skrittavstånd vore inte helt fel.

Senast ändrad:

Hur bor ni?Vi bor i hus på landet(hyr ena bostadshuset av min mor och hennes sambo), på mjölkgård där det tyvärr inte finns plats eller hagar till att hålla hästar.
Westernställe?Nej..tyvärr . Inte mer än det som vi har inne i huset ;)
Vad tycker ni är bra?Underbart skönt med den lantliga luften och naturen.
Vad tycker ni är dåligt?Att inte ha hästarna hemma men trivs där jag har dom nu och där har jag ju också sällskap.
Vad vore drömmen?Värsta westernstället eller något enkelt?
Drömmen är ju givetvis ett eget ställe åt westernhållet i utseende osv. Uppfödning i liten skala av qh hästar och en livstil därefter.

Bor redan på drömstället. Hyr det mycket förmånligt och det ligger högt för att vara i Småland:angel:
jeppagard.jpg

stable05_1.jpg

...alla marker ligger i anslutning till gården och det är rätt stora arealer. Möjligen skulle jag önskat bättre skogar för ridning men å andra sidan får jag väl lasta hästarna och åka till Hälsingland på somrarna framöver och där får jag rida i skogar som är värda namet;)

Bor redan på gården som jag och syrran håller på att köpa, nu är avstyckningen färdig så nu kanske man kan se slutändan på själva affären och sen har man sätt sig i ett vansinnesprojekt.ganska stort hus gammalt enkel standard stall med fyra boxplatser, ladugårdsdelen ska bli keramikverkstad och allteftersom mer och mer westerninspirerat på gården. inte så mycke mark men det räcker till hagar iallafall ca 4 ha totalt. ;)

*KL*

tjadu, jag bor i lägenhet som är så långt från western man kan komma... förutom att det ligger jeans överallt.

Mamsen bor ju på gård sen.. ähum... 8 (?) år tillbaka.. inte direkt "westernstyle" snarare svennedrömmen..

Min dröm? Oh.. något litet ute på landet med pållar, jyckar, katter, nerskitade ungar och en stackars karl som kan hantera en hammare, skiftnyckel, hästar, kor och helst kan köra traktor.. *vissel*

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
15
· Visningar
554
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag behöver röra på mig. Jag måste komma ut och få upp blåset och fysiken. Jag är en typisk hemmasittare som älskar att vara hemma, alla...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 858
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka