Hur bor ni???

Sv: Hur bor ni???

Vi har börjat på en ridbana. 54 x 44 som skall sandas upp. Jag skulle vilja ha större stall så man kan ha spolspilta och ett solarium. En foderkammare och ett torkrum skulle inte vara fel heller.
Varför måtten på ridbanan?

mvh Eva *snart utan ridbanor och ridhus*

Glömde för och nackdelar.
vintertid när det är 25-30 grader kallt,snö upp till knäa vattnet frusit i stallet och biljäkel inte startar.veden ska in för att hålla värmen någorlunda.Då kommer tanken om lägenhet och djur som inte är större än en hamster fram men det går fort över när vintersolen lyser över slätten och snön ligger vit över gärdena i stället för att gå i skitig blaskig snö inne i stan. att kunna åka pulka med ungarna ta härliga galopper med hästen överväger de :devil: dagarna
Att bara kliva upp ur sängen slänga på sig en t-shirt och en jacka(inte vintertid) gå och morgonfodra är man lite vaken har man sätt på kaffet så det är klart när man kommer in är inte heller helt fel.Har riktig lantidyll med hagar utanför köksfönstret, kan tom se grannens kvigor gå och beta å busa. lite för och nackdelar;)

Ja...känner igen de där nackdelarna. Hade dom uppe i Hälsingland och var en av orsakerna till att jag flyttade ner till Småland. Här är det sällan kallt längre än en vecka eller två...och då inte sån dunderkyla som däruppe där -34 inte var ovanligt.

Här slipper vi skotta snö (hittills). Kör ner den snö som kommer med bilen. Ingen direkt isbildning på marken här vilket gör det utmärkt att ha barfotahästar;)...De stormar jag har varit med om här (Gudrun och Per) var väl lite å ta i för min smak och de gjorde det ytterligare mer svårframkomligt i ev.skogar...men jag tar det:cool:

Vi bor (som de flesta här vet vid det här laget :smirk:) på gård. Det är 4-e gården för min del och den första som känns rätt! :love:

Fast det kan ju ha med sambon lite att göra också... :love::angel:

Iallafall, gården går i ranch stil med mkt padockar i kraftiga "typ-telefonstolp", portaler osv. Saloon är under uppbyggnad.

10 hektar egen mark och ganska mycket på arrende, så det finns bra plats för mina 10+ antal hästar och även egna hövallar.

Stallet är splitter nybyggt och underbart, om än lite för litet om man ska vara krånglig. 6 platser och många bra lösningar. Dock finns det två lösdrifter och bra plats för blivande länga med uteboxar.

Liten padock finns och större (30x60) är på G. Underbara ridvägar och natur, samt sjötomt och mkt vatten i omgivningarna.

Huset är gammalt och i renoveringsbehov, men fult beboligt och med bra vibbar.

Vad ska man säga mer... kan ju berätta i evigheter i detalj men så ser det ut i stora drag iallafall....

Vi trivs iallafall väldigt bra! :love: Även djuren!

Glömde ju nackdelar...

Ja vägen går igenom gården vilket ju alltid är en nackdel, även om detta är en liten grusväg som inte leder nånstans....

Det finns ju alltid sånt man kan förbättra eller som saknas, men den stora fördelen med denna gården är att den är så utvecklingsbar. Huset går att renovera upp till lyx om man så vill, mer stall och ridhus går lätt att byggas osv...

Senast ändrad:

Glömde nämna att en rundcorall är under uppbyggnad samt planering finns för en trivselhörna i saloonstil ute med grillplats etc.

Både och.. blev tyvärr skadad efter en ridolycka 2 år innan och krafften fanns inte kvar hos mig efter de skador som blev bestående.
Min man jobbar långt hemifrån o är mkt på resor, när han kom hem fanns inte ngn tid över för nöjjen, vila, träning, ridning då hans tid gick åt att sköta gården. Och barnen började att växa till sig med skuttsning dit och hämtning hit, kände att jag bodde mkt bakom ratten. Nu har vi mer tid till nöjjen, tävlingarna, umgås mm när stressen inte finns kvar att det ska fixas idag och i morgon måste det fixas, barnen börjar också att växa till sig (sonen är vuxen 19 år) dottern sitter strax på en moppe o kan ta sig till stallet själv när vädret tillåter. Rider, tränar gjör jag när dottern vill ha ledigt fr hästen och då är det ett stort nöjje för mig. Men jag beundrar de som har vackra fina hästgårdar och vilket stort arbete det ligger bakom dem.

Anneli,
Vad tråkigt att läsa att du skadat dig så pass illa i en olycka.
Jag förstår att det lär bli en annan typ av arbete för oss när vi flyttar men även om det är mycket jobb med en gård så tror jag (eller önsketänker åtminstone) att vi i långa loppet får en lättsammare arbets och boendesituation än idag.
Det är viktigt att det fungerar med barnen. Våra barn är största anledningen till att vi flyttar. För att de ska må bra.
Den kommun jag bor i nu satsar inte ett jota på skola och barnomsorg och det ger stora problem.

mvh Eva

Piraja,
Du har värsta drömboendet!!! Jag är sur på mig själv att jag inte lyckades svänga förbi dig när jag var neråt sist...
(Som du fattar i tråden så har vi köpt ett nytt ställe och stressat som idioter med en massa så därför blev det en jävligt snabb affär att hämta märren).

SKOGSRÅA
Nackdelarna har jag inte sett än men fördelarna har jag ju haft redan på det ställe vi precis sålt. Jag förstår precis vad du menar med att strutta ut i morgonrocken och släppa ut djuren... Vansinnesprojekt låter ungefär som något jag själv satt mig i.... Men jag hoppas det kommer gå bra.
Försörjer du dig på din keramik?

Wrangler,
Ditt ställe låter mysigt! Nackdelen med väg har jag inte sett än men lär få veta för vi har en liten väg på vår mark som går till två fastigheter.
Har du gamla telefonstolp? Det är lite ballt, vi skulle nog kunna tänka oss att göra så. Och en fet veranda under tak så man kan sitta och gunga i gungstolen medans man gluttar över hästhagarna.

malumbub,
Din dröm låter realistisk och fullt nåbar om inte alltför lång tid. Precis det gjorde att vi köpte vårt gamla hak.

Bewildered,
Jag tror din dröm verkligen är du i ett nötskal....

Kickis,
Det låter som att du har det fint på ditt lilla place. Kommentaren "verkligen aldrig mer vill ha hästarna inhyrda så är de värt allt det" förstår jag till fullo. Förvisso kan det funka bra och vara väldigt praktiskt och ekonomiskt men för mig blir det knas i huvudet. Mitt huvud.

lillamyggan och Lakrits,
Det låter ju faktiskt inte alls så tokigt eftersom ni ju bor på landet båda två. (Nu är jag ju lite bäng som absolut vill bo lite lantligt och inte riktigt kan med stan men ändå vill ha hyfsat nära till den...)
Kan man hantera att ha sin häst inhyrd så finns det MÅNGA fördelar med det oxå.

Tussemaja,
Vad har du lagt för sand i hagarna?

mvh Eva

Lycka till med gården:rofl: för alla barn är det toppen att bo på landet, fritt och ingen stress. Vi har själva frågat våra barn hur det var att växa upp på landet nu när de är "stora" och de tycker att landet var toppen, bygga kojjor, rida barbacka på fälten m gångavstånd till sina ponnys.:rofl:

Jag hoppas din dröm kan bli verklighet (eller allas drömmar i tråden!!!!). Jag lär väl ta några föl själv då och då.

mvh Eva

Wrangler,
Ditt ställe låter mysigt! Nackdelen med väg har jag inte sett än men lär få veta för vi har en liten väg på vår mark som går till två fastigheter.
Har du gamla telefonstolp? Det är lite ballt, vi skulle nog kunna tänka oss att göra så. Och en fet veranda under tak så man kan sitta och gunga i gungstolen medans man gluttar över hästhagarna.

Jag trodde det skulle vara värre än det faktiskt är med vägen. Många gårdar ligger ju lika nära större vägar, och denna är inte särskilt trafikerad. bara några som bor lite längre bort men de tar bra hänsyn till allka djur som ränner runt här!

Gamla telestolp fin det mkt av här. Det finns tom så dom kan gräva ner runt hela ridbanan när dom gör den, så det blir ett rejält staket runt i äkta westernstil!

Lite blandade bilder (ursäkta vinterbilderna men det är mest för att visa lite staket o portaler)

Huset o infarten
http://i27.photobucket.com/albums/c164/mosteranna/Mjserudhuset.jpg

Vy från hagen precis brevid huset
http://i27.photobucket.com/albums/c164/mosteranna/Bild.jpg

Utanför stallet
http://i27.photobucket.com/albums/c164/mosteranna/Mjserudstall.jpg

Badstrand
http://i27.photobucket.com/albums/c164/mosteranna/Bild042.jpg

Portal till lilla paddocken
http://i27.photobucket.com/albums/c164/mosteranna/PICT0013.jpg

Rastpaddock
http://i27.photobucket.com/albums/c164/mosteranna/PICT0028.jpg

Coolt med portaler...

Badet :love::love::love:

Jag har ingen egen strand. Det är 500 meter dit :cry:

mvh Eva

Ha ha... just den stranden har vi väl ca 500 m till, och jag tycker att det är aslångt! :angel:
Sjön vi har "på tomten" delvis ligger nära på synavstånd från huset vilket i sig är himla trevligt men det är för mycket vass där tyvärr.... :crazy:

Lycka till med gården:rofl: för alla barn är det toppen att bo på landet, fritt och ingen stress. Vi har själva frågat våra barn hur det var att växa upp på landet nu när de är "stora" och de tycker att landet var toppen, bygga kojjor, rida barbacka på fälten m gångavstånd till sina ponnys.:rofl:

Tack! Precis vad jag behöver höra!:bump:
Den lilla har börjat kissa och bajsa på sig på dagis (men sover torrt i sängen hela natten utan blöja), gråter vid lämning osv. Det är jävligt jobbigt. Till hösten vill de byta avdelning igen, 25 barn på 2,5 personal....:crazy: Skönt vi slipper det mera!
mvh Eva

Piraja,
Du har värsta drömboendet!!! Jag är sur på mig själv att jag inte lyckades svänga förbi dig när jag var neråt sist...
(Som du fattar i tråden så har vi köpt ett nytt ställe och stressat som idioter med en massa så därför blev det en jävligt snabb affär att hämta märren).
Förstår att ni har fullt upp;)...har ju flyttat några gånger på senare år...kommer inte att flytta i första taget, kan jag ju säga.

Det går fler tåg!!! Du måste ju besöka Börjes framöver och även Kosta och allt som finns där så jag ser fram emot besök framöver när det lugnat sig för dig.:D

Ha ha... just den stranden har vi väl ca 500 m till, och jag tycker att det är aslångt! :angel:
Sjön vi har "på tomten" delvis ligger nära på synavstånd från huset vilket i sig är himla trevligt men det är för mycket vass där tyvärr.... :crazy:

Har också sjön nära, blott 300 meter...men att ta sig genom snåren dit:crazy:...får ta oss runt så kommer vi till en fin badstrand där vi även har en båt och det tar en 15-20 minuter att gå dit...

Hur bor ni?
Inte alls som jag vill:(...i en lite by "förort" till Ljungby.
Här har vi bott i snart 20år och det var perfekt när man hade småbarn, med dagmammor, dagis och skola upp till åk6...kan inte va bättre, nära till allt, skogen, stan och kohagarna;)
Hyrde in mig i ett stall 300m härifrån, när jag köpte min 1a häst för 6år sen...billig hyra, men ingen ordning, så jag flytta hästen...
Till en jobbakompis, som behövde sällskap till sin unghäst, 4,5km härifrån...kanonställe på alla sett, möjligen saknar jag fler hästar i stallet (har bara 2 boxar), lite jobbigt att jämt dra in den andra hästen om jag skall rida, hon springer häcken av sig annars och så får jag inte plats till ett föl:(...fortfarande billig hyra :AI(skäms o säga det:o), men jag hjälper till med allt de behöver...bla bo där om de är iväg...

Absolut inget westernställe, men skulle jag äga det, så skulle det nog präglas mer av det...

Vad tycker ni är bra?
Där jag bo nu? Inget just nu, när barnen blivit stora, den ena vill flytta till stan (16) och den andra har redan en fot ute (18,5)
Men där jag har hästen, kanon...allt ingår mer el mindre i hyran som är oförskämt lite, vi har många fina vägar och idag tom fina skogar, att rida i, paddock på gården och grannens kossor som rymmer då o då:banana:...

Vad vore drömmen? Värsta westernstället eller bara något enkelt?
Egen gård naturligtvis, att kunna vakna en sommarmorgon till hästarnas morgonrus, öppna fönstret o slänga ut morötter till dom...ett litet hus med stoooor stall och ännu större hagar;)
Bara jag får ha hästarna hemma på "min" gård är lycka nog, att slippa "planera", när det kan va lämpligt att åka upp till stallet, att kunna se ut när hästen är mätt o belåten, hämta in o ryckta och rida...inte kanske komma upp vid "fel" tillfälle...att mocka när tid finnes...ja, att slippa göra allt på en gång och så är man hemifrån i 3-4tim:crazy:.....det är drömmen det:love:

Ja ja. som hon över mig svarade. Egen gård hus på 230 m2 stall o div 800 m2. Går att fixa till med plats för 17 hästar men tyvär för lite mark. e lycklig ändå, vi har 6 st. Ska fixa en manege till vinter eftersom jag numera e clown så behöver jag en.

Hur bor ni?
Inte alls som jag vill:(...i en lite by "förort" till Ljungby.
Här har vi bott i snart 20år och det var perfekt när man hade småbarn, med dagmammor, dagis och skola upp till åk6...kan inte va bättre, nära till allt, skogen, stan och kohagarna;)
Hyrde in mig i ett stall 300m härifrån, när jag köpte min 1a häst för 6år sen...billig hyra, men ingen ordning, så jag flytta hästen...
Till en jobbakompis, som behövde sällskap till sin unghäst, 4,5km härifrån...kanonställe på alla sett, möjligen saknar jag fler hästar i stallet (har bara 2 boxar), lite jobbigt att jämt dra in den andra hästen om jag skall rida, hon springer häcken av sig annars och så får jag inte plats till ett föl:(...fortfarande billig hyra :AI(skäms o säga det:o), men jag hjälper till med allt de behöver...bla bo där om de är iväg...

Absolut inget westernställe, men skulle jag äga det, så skulle det nog präglas mer av det...

Vad tycker ni är bra?
Där jag bo nu? Inget just nu, när barnen blivit stora, den ena vill flytta till stan (16) och den andra har redan en fot ute (18,5)
Men där jag har hästen, kanon...allt ingår mer el mindre i hyran som är oförskämt lite, vi har många fina vägar och idag tom fina skogar, att rida i, paddock på gården och grannens kossor som rymmer då o då:banana:...

Vad vore drömmen? Värsta westernstället eller bara något enkelt?
Egen gård naturligtvis, att kunna vakna en sommarmorgon till hästarnas morgonrus, öppna fönstret o slänga ut morötter till dom...ett litet hus med stoooor stall och ännu större hagar;)
Bara jag får ha hästarna hemma på "min" gård är lycka nog, att slippa "planera", när det kan va lämpligt att åka upp till stallet, att kunna se ut när hästen är mätt o belåten, hämta in o ryckta och rida...inte kanske komma upp vid "fel" tillfälle...att mocka när tid finnes...ja, att slippa göra allt på en gång och så är man hemifrån i 3-4tim:crazy:.....det är drömmen det:love:
bor du i Agunnaryd?

Det är syrran min som är konstnär själv kan jag knappt göra en strekgubbe. Men det är meningen att det ska bli kurser och dyl framöver så vi har lite olika idéer hur det ska se ut syrran får stå för det konstnärliga, tanken är att det ska finnas plats både till vuxna och barn. mammorna (pappor också om intresse finns) får sitta och leka med färg och lera i verkstaden medans ungarna kan få rida och göra lite andra grejer.Vi har många fina ridvägar här och en nedlagd järnväg som är super att rida på(tack vare folk som håller på med travhästar här i bygden) så det är rätt häftigt att rida på järnvägen där de har sprängt ner den genom berget, blir lite som ett bergspass, men men Rom byggdes inte på en dag så det kommer att ta tid att utveckla allt som vi vill men drömmen är ju att få till det så det går ihop och att det kan bli en gård med olika kurser i keramik målning mm hästverksamhet. övernattningsmöjligheter. Vi lever i ett så stressat samhälle så jag tror att behovet av ställen där man bara får va kommer att bli mer och mer populära och kan man inte vara utan sin mobil så är det bara att köra upp folk till sjön i skogen garanterat mobilfritt,ingen motagning:D

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
15
· Visningar
575
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag behöver röra på mig. Jag måste komma ut och få upp blåset och fysiken. Jag är en typisk hemmasittare som älskar att vara hemma, alla...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 975
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka