Hur börja skilja sig med småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min brors ex bröt med honom bara ett par veckor innan planerat bröllop. Alla inbjudningar var utskickade, menyn bestämd... De har barn ihop.
Bror min blev jättesårad, och faktiskt väldigt arg. Jag har aldrig sett eller hört honom vara så utstuderat elak som han var där ett tag... men aldrig, aldrig någonsin att han gick över den där gränsen och övervakade eller hemsökte eller använde barnen som valuta på något vis. Han flyttade ut omebelbums och ordnade sitt eget, de har jättefin relation nu.
Det är okej att bli ledsen och upprörd och folk reagerar mänskligt, ibland inte precis som man ska... men som ditt ex hanterar situationen @Framtiden är långt ifrån normalt. Jag stämmer in i kören som talar om en portkod å att han inte bara kan bjuda in sig själv till din dörr - fy farao så jävla obehagligt och vilken stress för dig! Man ska inte behöva få hjärtsnörp när det knackar på dörren.
I hemmet ska man få vara trygg. :heart
 
Han skickade en meme idag. Den handlade om hur en man på bilden fick fokusera för att INTE titta på en tjejs rumpa. Och han skrev att så var det före för honom.

När jag inte svarade, kunde inte ens för jag var på utflykt. Då skrev han att han bad om ursäkt om den var fräck men att han bara kände igen sig.

När jag inte svarade så ringde han. Men ena barnet krävde uppmärksamhet så jag sa att jag var tvungen att lägga på.


Sen när jag lagar mat knackar det på dörren och han kom hit. Och stannade och pratade om hur Jag inte hade tagit kontakt för att göra något i veckan tillsammans... Och var det så jag ville ha det? Att vi inte skulle göra något ihop?

Och igen samma om vad jag kände? Och hur jag tänkte framåt... Och när han tog upp om hur jag svarade i tisdags då jag inte kunde med aktiviteten han ville göra, så hade han ju hört hur defensiv jag lät. Då bröt jag ihop och sa att Nej, det är ju därför vi inte kan vara tillsammans... För jag är rädd för att säga nej. Men jag är hur jag är. Och jag mår bättre själv. Och jag kunde aldrig göra honom lycklig så det är bättre såhär .


Så han sa att han inte klarade sig bättre själv. Och att han aldrig velat vara utan mig, att jag visst gjorde honom lycklig. Och att jag behöver tid för mig själv. Och kanske det tar flera år för mig att komma till att vi kan vara tillsammans,men han kan vänta på det, även om det skulle ta sju år...



Jag är helt slut.
Han beteende är ju invasivt även om ni haft en god relation och inte låg i skilsmässa. Han har ställt en fråga du har svarat nekande och refererat till att du är upptagen. Han har gjort en till framstöt och du har igen sagt att du är upptagen, han har då kommit hem till dig och lagt chips i din brevlåda till dig och din gäst. Sen har han skickad någon meme som du inte reagerat på (varför skulle du). Sen skriver han igen, vilket du inte svarar på. Då ringer han, du svarar inte. Då kommer han förbi. Du signalerar mycket tydligt att du är upptagen och du har all rätt att vara det, det finns ingen rimlig anledning till att du ska vara tvungen att svara bums på saker och han är inte en treåring. Hans beteende är alltså helt orimligt på alla sätt. Enda anledningen för att följa upp obesvarade kontaktförsök med ett hembesök är ju om man tror att det finns risk för någons liv och hälsa. I övrigt har man rätt att bli lämnad i fred och inte tvingas svara inom någon specifik tid.

Bara det där att han "tror" att er skilsmässa är en paus!?! Hoppas du får bra svar från din familjerådgivare vet inte om ni har något team på kommunen för våld i nära relationer du skulle kunna prata med också? Det våld du utsätts för just nu faller under kontroll och i kommunen där jag bor finns det nummer att ringa om man behöver prata med någon tex bolla hur man ska bete sig mot personen.
 
Ett till exempel på en skilsmässa:

Jag sa till honom att jag ville skiljas. Han blev arg och ledsen och gick hemifrån för att få vara ensam en stund. Sen pratade vi i några veckor, han insåg också att om man inte trivs i ett förhållande ska man inte fortsätta det.
Under tiden det tog mig att hitta ett permanent boende turades vi om att bo hemma med barnen. Han kunde då höra av sig ibland, om allt och inget men för att upprätthålla en kompisrelation. Till slut kände jag att det blev för mycket, förklarade för honom att jag skilde mig från honom vilket innebär att jag inte är intresserad av att höra om hans senaste fisketur eller hur det går på jobbet. Han accepterade det och backade. Som en normalt funtad människa.

Hur ditt ex beter sig är inte normalt. Det är gränslöst, hotfullt och respektlöst. Var rädd om dig och ta all hjälp du kan få!
 
Visst kan man kanske i framtiden hitta på och planera saker ihop nån gång med barnen men i de flesta separationer jag känner till har det kommit efter en tids andrum från varandra!

Jag uppskattar inte ens att personer jag faktiskt tycker om, skulle få för sig uppenbara sig vid ytterdörren eller svänga förbi med saker utan förvarning., det är ingenstans normalt beteende särskilt inte i er situation. Att han har mage att komma förbi och försöka ta upp din tid när du uppenbart är upptagen, så kränkande.

Tycker det bra att du ska ta upp det med samtalskontakt och om du kan förmå dig till att få stöd från din omgivning ❤.
 
Att man separerar innebär ju att man separerar sin liv!
Man lever helt separata liv!

Han har ingen plats i ditt liv @Framtiden. Ni är inte kompisar, ni är inte partners, ni är inte släkt.
Ni har barn ihop och behöver kommunicera om dem. Men det kan i normala fall vara t,ex, att meddela om hämtning och lämning.
INGET MER.
 
Jag tänkte samma sak. Det börjar verkligen närma sig trakasserier tycker jag!

Jag tycker inte att det närmarr sig trakasserier, det ÄR trakasserier.
Hade det varit nån annan (vän, fd dejt, okänd man) som hade uppfört sig på samma sätt så hade rätt benämning varit stalker... Nu tar ts ex till barnen som ursäkt för sitt stalker beteende, en normal person tvingar sig inte på nån på det här sättet.
 
Min skilsmässa: jag sa åt honom att jag ville att han flyttade ut. Han blev ledsen men började leta lägenhet och var ute inom tre månader. Inget tjatande om att försöka mer, inga täta telefonsamtal, inga förslag om att umgås hela tiden. Vi firade dock jul ihop några år för barnens skull Han har försökt få tillbaka mig ett par gånger, inte på något påträngande eller jobbigt vis men verkar ha gett upp nu. När jag träffade en ny blev han närmast glad över, för han tyckte "jag borde ha någon". Nu har vi bara kontakt när det behövs för barnens skull. Inget drama, inga gränslösheter från hans sida.
 
Min yngsta moster skiljde sig när barnen var små (tre barn). Det hade varit på upphällningen ett bra tag så det var väl ingen chock för moster när han ville skiljas. Allt gick väldigt civiliserat till och de har alltid samarbetat bra vad gäller barnen. Nu var det verkligen inget ont blod inblandat så han firade jul och andra högtider med oss (han hade ingen släkt utöver sin mamma). De umgås fortfarande ibland trots att barnen är vuxna och han är god vän med mosters nya (de har gemensamma intressen i form av bilar bla).
 
Han skickade en meme idag. Den handlade om hur en man på bilden fick fokusera för att INTE titta på en tjejs rumpa. Och han skrev att så var det före för honom.

När jag inte svarade, kunde inte ens för jag var på utflykt. Då skrev han att han bad om ursäkt om den var fräck men att han bara kände igen sig.

När jag inte svarade så ringde han. Men ena barnet krävde uppmärksamhet så jag sa att jag var tvungen att lägga på.


Sen när jag lagar mat knackar det på dörren och han kom hit. Och stannade och pratade om hur Jag inte hade tagit kontakt för att göra något i veckan tillsammans...
Jag vill bara säga också att jag tycker att du skötte allt riktigt bra här. Du slog inte knut på dig själv för att möta honom, utan fokuserade på det som var viktigt där och då, utflykten och barnen. Det är han som är märklig och obehaglig.
Tänk denna situation, men att det vore en kollega istället. Eller t.o.m. en vän. Det är inte en rimlig reaktion av någon att göra som han gjorde där.

I hans huvud är du och din tid forfarande något som han förfogar över, så jag är lite rädd för att det är som andra här säger, om/när det går upp för honom att han mist kontrollen över dig så kommer han bara bli mer extrem i sina försök.

Jag skulle också råda dig att berätta åt grannarna hur det ligger till så de är medvetna om situationen.

Ta hand om dig. Jag vet ju att situationen är svår och varför du inte vill göra honom.mer upprör än vanligt, men jag vill ändå påminna dig om att din tid och din kropp, hela ditt jag, är ditt. Inte hans. Du har ingen skylldighet att ens vara kompis med honom. Ni bör kunna kommunicera och komma överens om barnen, men det är allt. Du måste inte hitta på något med honom, inte ens av något sorts skuldkänsla :heart
 
@Framtiden har du fått fylla i ett FREDA-formulär? Jag förstod inte alls hur illa min situation var förens jag fick se svart på vitt. Det är ett formulär framtaget genom forskning och studier som gör en farlighetsbedömning av situationen/relationen. Jag hamnade i näst högsta kategorin utan ett enda poäng på fysiskt våld. Det var en ögonöppnare. Jag gjorde mitt hos socialtjänsten men alla på tex kvinnojouren vet vad det är.
 
@Framtiden har du fått fylla i ett FREDA-formulär? Jag förstod inte alls hur illa min situation var förens jag fick se svart på vitt. Det är ett formulär framtaget genom forskning och studier som gör en farlighetsbedömning av situationen/relationen. Jag hamnade i näst högsta kategorin utan ett enda poäng på fysiskt våld. Det var en ögonöppnare. Jag gjorde mitt hos socialtjänsten men alla på tex kvinnojouren vet vad det är.
Bra tanke!

Det finns flera olika FREDA-formulär som man hittar på socialstyrelsens hemsida. Jag har gått en tvådagarsutbildning för att lära mig tolka dem, men man kan absolut läsa instruktionerna och få en aning om hur situationen egentligen ser ut.

https://www.socialstyrelsen.se/kuns...den/evidensbaserad-praktik/metodguiden/freda/

FREDA farlighet
https://www.socialstyrelsen.se/glob...lkatalog/ovrigt/freda-farlighetsbedomning.pdf

FREDA beskrivning
https://www.socialstyrelsen.se/glob...t/artikelkatalog/ovrigt/freda-beskrivning.pdf
 
Han skickade en meme idag. Den handlade om hur en man på bilden fick fokusera för att INTE titta på en tjejs rumpa. Och han skrev att så var det före för honom.

När jag inte svarade, kunde inte ens för jag var på utflykt. Då skrev han att han bad om ursäkt om den var fräck men att han bara kände igen sig.

När jag inte svarade så ringde han. Men ena barnet krävde uppmärksamhet så jag sa att jag var tvungen att lägga på.


Sen när jag lagar mat knackar det på dörren och han kom hit. Och stannade och pratade om hur Jag inte hade tagit kontakt för att göra något i veckan tillsammans... Och var det så jag ville ha det? Att vi inte skulle göra något ihop?

Och igen samma om vad jag kände? Och hur jag tänkte framåt... Och när han tog upp om hur jag svarade i tisdags då jag inte kunde med aktiviteten han ville göra, så hade han ju hört hur defensiv jag lät. Då bröt jag ihop och sa att Nej, det är ju därför vi inte kan vara tillsammans... För jag är rädd för att säga nej. Men jag är hur jag är. Och jag mår bättre själv. Och jag kunde aldrig göra honom lycklig så det är bättre såhär .


Så han sa att han inte klarade sig bättre själv. Och att han aldrig velat vara utan mig, att jag visst gjorde honom lycklig. Och att jag behöver tid för mig själv. Och kanske det tar flera år för mig att komma till att vi kan vara tillsammans,men han kan vänta på det, även om det skulle ta sju år...



Jag är helt slut.
Fy så fruktansvärt obehagligt, gränslöst och påträngande!

Har du säkerhetskedja? Om inte råder jag dig att skaffa en och ha den på när du är hemma. Ringer han på igen kan du prata med honom med dörren på glänt och kedjan på. Har för mig att du skrivit att han inte har nycklar till din nya bostad, och jag antar att barnen är för små för att ha egna nycklar? Tänker på om han fått möjlighet att kopiera nycklarna. Mitt eget ex stod en dag i min hall efter att jag struntar i att svara på hans samtal i några dagar. Han påstod att han var orolig för mig, jamen visst liksom.

Återigen är han totalt fixerad vid sina egna behov och sin egen situation. Det är som att han inte ser att du är en egen individ med ett eget liv och egna behov. Huruvida du gör honom lycklig eller inte är faktiskt inte ditt bekymmer, han måste hantera sina egna behov precis som du måste hantera dina. Och att ta upp saker du sagt tidigare och ställa dig till svars för det, att vrida och vända på det du sagt är också oerhört manipulativt. Och påminner återigen om mitt ex som försökte leka domstol med mig och ställa mig till svars för saker jag tidigare sagt och gjort.
När jag till slut bara ville placera en bomb i truten på karl för att bli av med honom en gång för alla sa jag till honom att jag inte vill ha honom. Att det inte spelar någon som helst roll vad han säger eller gör, jag har varit ihop med honom i flera år och sett vem han är, och det är inget som jag vill ha mera av. Det var äntligen något som tog skruv. När ditt ex säger att du visst gör honom lycklig kan du kontra med att han inte gör dig lycklig.
 
Bra tanke!

Det finns flera olika FREDA-formulär som man hittar på socialstyrelsens hemsida. Jag har gått en tvådagarsutbildning för att lära mig tolka dem, men man kan absolut läsa instruktionerna och få en aning om hur situationen egentligen ser ut.

https://www.socialstyrelsen.se/kuns...den/evidensbaserad-praktik/metodguiden/freda/

FREDA farlighet
https://www.socialstyrelsen.se/glob...lkatalog/ovrigt/freda-farlighetsbedomning.pdf

FREDA beskrivning
https://www.socialstyrelsen.se/glob...t/artikelkatalog/ovrigt/freda-beskrivning.pdf
Kollade det och svarade utifrån mitt ex .
fick 18
Tänk om jag haft ett sådant formulär då
 
Fy så fruktansvärt obehagligt, gränslöst och påträngande!

Har du säkerhetskedja? Om inte råder jag dig att skaffa en och ha den på när du är hemma. Ringer han på igen kan du prata med honom med dörren på glänt och kedjan på. Har för mig att du skrivit att han inte har nycklar till din nya bostad, och jag antar att barnen är för små för att ha egna nycklar? Tänker på om han fått möjlighet att kopiera nycklarna. Mitt eget ex stod en dag i min hall efter att jag struntar i att svara på hans samtal i några dagar. Han påstod att han var orolig för mig, jamen visst liksom.

Återigen är han totalt fixerad vid sina egna behov och sin egen situation. Det är som att han inte ser att du är en egen individ med ett eget liv och egna behov. Huruvida du gör honom lycklig eller inte är faktiskt inte ditt bekymmer, han måste hantera sina egna behov precis som du måste hantera dina. Och att ta upp saker du sagt tidigare och ställa dig till svars för det, att vrida och vända på det du sagt är också oerhört manipulativt. Och påminner återigen om mitt ex som försökte leka domstol med mig och ställa mig till svars för saker jag tidigare sagt och gjort.
När jag till slut bara ville placera en bomb i truten på karl för att bli av med honom en gång för alla sa jag till honom att jag inte vill ha honom. Att det inte spelar någon som helst roll vad han säger eller gör, jag har varit ihop med honom i flera år och sett vem han är, och det är inget som jag vill ha mera av. Det var äntligen något som tog skruv. När ditt ex säger att du visst gör honom lycklig kan du kontra med att han inte gör dig lycklig.
:bow::bow::bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 495
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 681
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 134
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 075
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp