Hur blir man av med ångest?

Blir det förvirring utifrån vad man menar med stress?
Stress = mycket att göra
vs
Stress = fysiologiskt påslag i kroppen

Ångest är ju inte samma sak som att ha mycket att göra. Men när man är stressad händer vissa saker i kroppen och samma saker händer i kroppen vid ångest.
Ångestpåslag och stresspåslag är rent fysiologiskt lika.

Ja, att de är fysiologiskt lika säger jag inte emot! Det beror nog på vad man lägger i begreppet. I just detta läge menar jag att en stor del av mitt ångestpåslag alltså inte handlar om att ha "mycket att göra". Det är andra faktorer som utlöser ångesten.

Fast kroppen kan ju reagera snabbt utan att man hinner med. Det är långt ifrån alltid man är medveten om hur kroppen reagerar. Det är ju det som gör att ångest sällan är rationellt, det finns ingen "normal" grej att stressa över men kroppen sätter igång den funktionen iallafall och som sedan leder till ångesten. Det är lätt att tro att man kroppen inte stressar när den gör det ändå.

Som sagt, jag har en specifik ångest som inte har med stress att göra. Det är andra faktorer som utlöser ångesten. Sen kan stress utlösa just dessa faktorer oftare, men det behöver alltså inte vara så. Jag är medveten om hur stress kan påverka kroppen.

Som sagt, jag har en specifik ångest som inte har med stress att göra. Det är andra faktorer som utlöser ångesten. Sen kan stress utlösa just detta faktorer oftare, men det behöver alltså inte vara så. Jag är medveten om hur stress kan påverka kroppen.
Oavsett vad man vill kalla det så är kroppen stressad i den situationen som ångesten dyker upp, får man kontroll på det och kan slappna av så minskar ångesten. Mycket sitter i kroppen, mycket mer än vad jag trott har jag lärt mig nu när jag går hos en fysioterapeut. Är man avslappnad i kroppen så är det mycket längre till ångestreaktionen.

Jag har haft ångestproblem hela livet och inte insett hur mycket det skadat kroppen fören nu, fruktansvärt spänd överallt trots att jag tyckt att jag kunnat slappna av men det har inte min kropp uppenbarligen.

Ja, att de är fysiologiskt lika säger jag inte emot! Det beror nog på vad man lägger i begreppet. I just detta läge menar jag att en stor del av mitt ångestpåslag alltså inte handlar om att ha "mycket att göra". Det är andra faktorer som utlöser ångesten.
Såklart. Man kan dock utveckla ångestproblematik om man är stressad som i ”mycket att göra”. Om man har en ångestproblematik och dessutom är stressad som i ”mycket att göra” så måste man ta sig an stressen. Att bara hantera ångesten kommer troligen inte hjälpa.

när man är stressad händer vissa saker i kroppen och samma saker händer i kroppen vid ångest.
Ångestpåslag och stresspåslag är rent fysiologiskt lika.

Det innebär snarast att "när man har ångest är kroppen av en eller annan anledning stressad", och inte i båda riktningar. Det går ju utmärkt att vara stressad (psykiskt, fysiskt eller båda delar) utan att ha ångest.

Såklart. Man kan dock utveckla ångestproblematik om man är stressad som i ”mycket att göra”. Om man har en ångestproblematik och dessutom är stressad som i ”mycket att göra” så måste man ta sig an stressen. Att bara hantera ångesten kommer troligen inte hjälpa.

Ja, det säger jag inte heller emot. :)

Det innebär snarast att "när man har ångest är kroppen av en eller annan anledning stressad", och inte i båda riktningar. Det går ju utmärkt att vara stressad (psykiskt, fysiskt eller båda delar) utan att ha ångest.
Ja, jag har inte påstått något annat :)
Men ångestpåslag och stresspåslag är inte särskilda i kroppen, vi kallar det bara olika saker.

Oavsett vad man vill kalla det så är kroppen stressad i den situationen som ångesten dyker upp, får man kontroll på det och kan slappna av så minskar ångesten. Mycket sitter i kroppen, mycket mer än vad jag trott har jag lärt mig nu när jag går hos en fysioterapeut.

Men jag menar att stress i sig inte är den utlösande faktorn i min (specifika) ångest. Jag vill inte gå in i detaljer, men det finns andra faktorer än stress som kan utlösa ångest. Jag uppskattar om du inte försöker få min ångest att handla om stress i grunden, för det gör det inte.

Men jag menar att stress i sig inte är den utlösande faktorn i min (specifika) ångest. Jag vill inte gå in i detaljer, men det finns andra faktorer än stress som kan utlösa ångest. Jag uppskattar om du inte försöker få min ångest att handla om stress i grunden, för det gör det inte.
Men kroppen fysiskt är stressad, sen behöver man inte uppleva psykisk stress alltid även om kroppen uppenbarligen gör det. Kroppen lever mycket sitt eget liv har jag märkt, den minns och reagerar lite av sej själv ofta.

Men kroppen fysiskt är stressad, sen behöver man inte uppleva psykisk stress alltid även om kroppen uppenbarligen gör det. Kroppen lever mycket sitt eget liv har jag märkt, den minns och reagerar lite av sej själv ofta.

Ja, men det är ju inte det jag säger. Jag säger att stress i sig inte nödvändigtvis är den utlösande faktorn, som du fick det att låta som för några inlägg sedan.

Jag vet varför min ångest uppstår. Läkarna också. Den utlösande faktorn är inte stress. Att kroppen däremot reagerar på samma sätt, det säger jag inte emot.

Nu beskriver du en form av ångest, den som har en kognitiv grund. Det kanske är den vanligaste (och den jag också oftast lider av), men definitivt inte den enda.

Ångest av helt fysiska anledningar är ganska vanligt (dvs det finns ingen tankeprocess involverad), ganska typiskt vid situationer som för kroppen påminner om ångest; hög puls, värme, tryck över bröstet osv.

Det är ju inte heller direkt ovanligt med fysisk ångest efter för mycket koffein eller alkohol (och detta helt utan att ha något att oroa sig för, det är substansutlöst).

Svårt iofs när man använder ordet stress både för en situation/kognitiv upplevelse och för stressorer, men om vi är överens om att man inte behöver vara i vardagstal stressad för att man är under påverkan av olika stressorer?
Jag kan få svår ångest av koffein. Det skapar en fysisk reaktion. Om jag inte hade tolkat det som "fara å färde" så hade det stannat vid en fysisk reaktion, men nu kan jag inte styra det och får ångest, d.v.s. en känslomässig reaktion på en fysisk process. De fysiska symptomen blir ett hot för mig, trots att jag mycket väl vet att inget farligt kommer att hända.

Här har vi alltså en fysisk trigger, men utan tanken om hotet så skulle ångesten inte uppstå.

Ja, men det är ju inte det jag säger. Jag säger att stress i sig inte nödvändigtvis är den utlösande faktorn, som du fick det att låta som för några inlägg sedan.

Jag vet varför min ångest uppstår. Läkarna också. Den utlösande faktorn är inte stress. Att kroppen däremot reagerar på samma sätt, det säger jag inte emot.
Jag håller inte med, kroppen sätter ju igång en stressreaktion som sedan leder till ångesten oavsett om man känner psykiskt eller inte att man är stressad över någonting. Sen om man är psykiskt stressad eller inte har egentligen inte med saken att göra, kroppen reagerar helt enkelt oavsett om man är psykiskt stressad över saker i livet eller inte.

Och dessutom, vem skulle inte bli stressad över ångesten, det är en väldig påverkan på kroppen som sliter på den. Man kanske inte tror att kroppen är stressad men det är den om man lider av ångest.

Jag håller inte med, kroppen sätter ju igång en stressreaktion som sedan leder till ångesten oavsett om man känner psykiskt eller inte att man är stressad över någonting. Sen om man är psykiskt stressad eller inte har egentligen inte med saken att göra, kroppen reagerar helt enkelt oavsett om man är psykiskt stressad över saker i livet eller inte.

Och dessutom, vem skulle inte bli stressad över ångesten, det är en väldig påverkan på kroppen som sliter på den. Man kanske inte tror att kroppen är stressad men det är den om man lider av ångest.

Det känns inte som att du läser vad jag skriver.

Det känns inte som att du läser vad jag skriver.
Det gör jag, jag håller bara inte med om att ångest finns utan att kroppen är stressad. Du vill inte kalla det för stress bara verkar det som eftersom du inte har något att stressa över, kroppen verkar ju dock inte hålla med.

Och det är ju mycket därför det kan vara svårt att få bukt med orationell ångest då det är svårt att veta varför den finns där trots att man har livet som det ska vara och man inte gör något som bör stressa upp den.

Men vad gör folk för att vila och återhämta sig? Ligger på soffan i morgonrock och glor på film i flera dygn? 😳

Jag blir nästan bara stressad av att göra inget ”för länge”. Dels är det tråkigt sen förstår jag inte vitsen med att tvinga sig själv till tråk-vila 😖
Att du blir stressad över att göra ingenting är ett riktigt stort varningstecken.

Jag tror att alla är olika och alla behöver olika saker för att stressa av. Vissa kan nog ligga på soffan och titta på film, men jag tror nog att du behöver någonting annat. Jag tror inte heller att det funkar med en quickfix, efter två dagar på soffan så är allting bra igen, det funkar inte så det är snarare så att man behöver ändra livsstil. Bara jobba heltid, inte ha så höga krav på sig själv, inte behöva prestera i allting man gör.

Det jag insett i livet när det kommer till stress och ångest är att de människorna som njuter av nuet och unnar sig just nu oftast är mycket mer lugna och tillfreds med sitt liv. De har inte samma ångestpåslag som människor med höga prestationskrav eller de med höga krav på hur allting ska se ut och vara. Det handlar inte om hur mycket man har att göra, det handlar om att prioritera och att bara vara ibland. Har man prestationsångest så är det ju självklart att den biten inte släpper bara för att man ligger på soffan. Då tycker man ju att det finns en massa nyttigt man måste göra istället. Det handlar inte om att ligga på soffan, det handlar om att ändra sitt tänkesätt och att ändra synen på hur man ser på saker. Det som många kallar för måsten är ju faktiskt inte några måsten, utan det är saker de själva prioriterar. Man behöver inte dammsuga varje dag, man behöver inte tvätta bilen en gång i veckan inkl dammsuga den, man behöver inte ha en golfbaneliknande gräsmatta, man behöver inte ha rabatter utan ogräs, man behöver inte rykta hästarna blanka varje dag, man behöver inte rida ett hårt dressyrpass varje dag. Man kan skita i allt det där och ändå funka!! Det finns mängder med människor som lever lyckligt fast med grusiga golv.

För att minimera stress och ångest, behöver man minimera prestationskraven också. Allting behöver inte vara A+, det räcker med att det är godkänt och fungerar. Vissa saker kan man absolut prioritera att vara A+, men allting behöver inte vara det.

Det gör jag, jag håller bara inte med om att ångest finns utan att kroppen är stressad. Du vill inte kalla det för stress bara verkar det som eftersom du inte har något att stressa över, kroppen verkar ju dock inte hålla med.

Och det är ju mycket därför det kan vara svårt att få bukt med orationell ångest då det är svårt att veta varför den finns där trots att man har livet som det ska vara och man inte gör något som bör stressa upp den.

Du vidhåller alltså att ångest endast är resultatet av att man haft för mycket att göra under en period/längre tid?

Då påpekar jag återigen att det finns olika typer av ångest. Vad som triggar ångesten kan vara olika, men "haft-för-mycket-att-göra"-stress behöver inte alltid vara en faktor. Punkt slut.

Du vidhåller alltså att ångest endast är resultatet av att man haft för mycket att göra under en period/längre tid?

Då påpekar jag återigen att det finns olika typer av ångest. Vad som triggar ångesten kan vara olika, men "haft-för-mycket-att-göra"-stress behöver inte alltid vara en faktor. Punkt slut.

Fast stress ar inte alls alltid att "ha for mycket att gora". Det kan lika val vara att ha for lite att gora ... eller att inte veta vad man ska gora, eller att rent allmant kanna sig vilse i livet.

Fast stress ar inte alls alltid att "ha for mycket att gora". Det kan lika val vara att ha for lite att gora ... eller att inte veta vad man ska gora, eller att rent allmant kanna sig vilse i livet.

Absolut. Men den typen av stress är inte alltid en avlösande faktor för ångest. Det finns andra faktorer än stress som kan utlösa ångest. Detta har jag upprepat i flera inlägg nu.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 119
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
587
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar