Hur blir man av med ångest?

Absolut. Men den typen av stress är inte alltid en avlösande faktor för ångest. Det finns andra faktorer än stress som kan utlösa ångest. Detta har jag upprepat i flera inlägg nu.
Om man tror att stress bara är = "mycket att göra", så bör man nog uppdatera sin syn på vad stress är.

"Mycket att göra" behöver inte vara stressigt alls faktiskt. Det beror på hur man tolkar situation, om man upplever att "man måste hinna för annars..." eller om man bara agerar för att få saker gjorda och inte upplever något hot att något ska drabba en om man inte blir klar med exakt allt.

Senast ändrad:
Fast ... vanligtvis brukar jag backa ungefar har, men jag upplever inte att @Magiana har en "dryg ton" ... daremot upplever jag att du har det

Jag upplever att @Magiana petar i ord snarare än tar min poäng. Det tycker jag är drygt. Jag har aldrig påstått att stress bara är "mycket att göra", jag har aldrig skrivit det och jag skrev det också när jag svarade dig. Då är det knappast trevligt att ändå påpeka att jag bör "uppdatera min syn på vad stress är". Det blir bara onödigt drygt.

Oavsett vad man lägger i ordet stress, så förblir min poäng detsamma. Stress behöver inte vara den utlösande faktorn för ångest.

Nu har jag upprepat detta flera gånger än vad jag mäktar med.

Jag upplever att @Magiana petar i ord snarare än tar min poäng. Det tycker jag är drygt. Jag har aldrig påstått att stress bara är "mycket att göra", jag har aldrig skrivit det och jag skrev det också när jag svarade dig. Då är det knappast trevligt att ändå påpeka att jag bör "uppdatera min syn på vad stress är". Det blir bara onödigt drygt.

Oavsett vad man lägger i ordet stress, så förblir min poäng detsamma. Stress behöver inte vara den utlösande faktorn för ångest.

Nu har jag upprepat detta flera gånger än vad jag mäktar med.
Ångest kan inte uppstå utan påslag av stresshormoner. Dessa hormoner utlöses när vi uppfattar något slags hot och det kan vara hur subtilt som helst, d.v.s. man behöver inte ens vara medveten om att man uppfattat ett hot. Kroppen reagerar med stress och sänder ut stresshormoner (för de har ju funktionen att skydda oss vid fara).

Känslan som uppstår kan benämnas som stress eller ångest, men stress är alltid involverat. Det är omöjligt att vara lugn och avslappnad när man har ångest.

Ångest kan inte uppstå utan påslag av stresshormoner. Dessa hormoner utlöses när vi uppfattar något slags hot och det kan vara hur subtilt som helst, d.v.s. man behöver inte ens vara medveten om att man uppfattat ett hot. Kroppen reagerar med stress och sänder ut stresshormoner (för de har ju funktionen att skydda oss vid fara).

Känslan som uppstår kan benämnas som stress eller ångest, men stress är alltid involverat. Det är omöjligt att vara lugn och avslappnad när man har ångest.
Ni pratar om olika saker. @Fruentimber har redan förklarat hur hon menar, hon pratar inte om den fysiologiska stressreaktionen utan om begreppet ”vara stressad”.

Ni pratar om olika saker. @Fruentimber har redan förklarat hur hon menar, hon pratar inte om den fysiologiska stressreaktionen utan om begreppet ”vara stressad”.
Och det är ju väldigt begränsande i en diskussion som handlar om ångest. "Att vara stressad" behöver ju inte skapa ångest. Men både stress (oavsett hur den yttrar sig) och ångest skapas av att man uppfattar ett hot.

Det hjälper diskussionen om du väljer att läsa alla inlägg, bara ett vänligt påpekande.

Jag har haft ångest i perioder sedan jag var väldigt ung. Fick även depression som vuxen och då medicin som jag fortsätter med. Har varit symtomfri i två år. Nu har ångesten tagit över igen och drar ner mig. Är mer eller mindre konstant. Jag kan inte bryta den. Så fler tips önskas i tråden. Tips mot ångest som gör att det känns som man dör, eller inte kan stå ut, inte mot stress.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 119
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
587
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar