Åh vad jag känner igen mig. Är just nu inne i en fas med mycket ångest och andningen är det värsta. Det kan bli så otroligt handikappande, man vågar inte göra för mycket, blir stressad för att man inte kan andas, och jag känner mig så otrevlig för att jag försöker gäspa hela tiden
Det känns som att någon sitter på mig. Hela tiden.
Jag har tidigare försökt med diverse avslappnings- och andningsövningar, yoga mm. Andningsövningar gör mig ännu mer stressad över andningen. Om någon säger att "du ska andas in så länge och ut så länge" eller "nu andas du in och nu andas du ut" får min hjärna panik och jag känner mig ännu sämre för jag klarar ju inte ens av enkla andningsövningar. Avslappningsövningar utan andnings-delen fungerar bättre, då får jag andas hur jag vill, och koncentrera mig på allt det andra jag ska göra i övningen. Rätt så skönt att göra på kvällen för att komma på andra tankar så att jag kan sova
Yoga fungerar om jag inte har mycket ångest, för där är ju andningen med hela tiden och det kan göra mig stressad och yr. Men om jag mår bra och knappt har någon ångest är yoga toppen, då får jag bekräftelse att jag faktiskt
kan andas!
Det som har hjälpt mig bäst är medicin. Tidigare var jag som en bergochdalbana, ångesten kom som en jättevåg och jag kunde inte göra någonting, jag vågade inte vara social och isolerade mig. Sen kom det perioder med energi och lättnad, men så fort jag började göra "normala" saker så kom ångesten igen. Nu äter jag sertralin, 100mg/dag. Visst får jag ångest ibland, men jag är mer jämn än innan. Jag kan hantera ångesten bättre, finna mig i den och ta mig ur den. Jag kan vara lugn även om andningssvårigheterna kommer, för jag vet att jag klarar av att ta mig ur det!
Viktigaste för mig är nog att jag har accepterat att
ja, jag har ångest. Ångesten uttrycker sig i andningssvårigheter, att det känns som någon sitter på mig och att jag känner mig jagad. Jag
vet att den kan komma (från ingenstans helt oprovocerat!), och det är okej. Jag tar mig ur den. Och ju fler gånger jag tar mig ur den, desto snabbare går det nästa gång. Nästa steg är att jag ska börja gå på PDT för att förstå mer varifrån ångesten kommer, och förhoppningsvis bli av med den ännu mer