Hur blir man av med ångest?

Jag har med fått höra ångest, men vet inte alls vart den skulle komma ifrån då jag är väldigt nöjd med livet. Något stresspåslag är det iallafall.

Skönt att höra att det inte är bara jag som får svårt med andningen när man bär väst. Dessutom kan jag inte dra åt den överhuvudtaget för då blir jag väldigt flåsig och får stanna under ronderna. Så den är i princip helt öppen... mina kollegor tycker jag är väldigt konstig som känner mig så kvävd. Det måste väl vara att en del personer är mer känsliga för tryck över kroppen? Tyvärr måste jag dessutom ha väst alla pass 😫
Har du fått en väst efter dina mått? Jag funderar på om min kanske satt illa (hänt lite med figuren efter tre barn om man säger så :nailbiting::rofl:) och att det kanske var det som gjorde det..
Skumt nog har jag,efter att ha läst i tråden, gått och känt den här känslan av att luften fastnar halvvägs hela dagen.. Jag minns liksom inte att det skulle ha hänt sen jag gjorde mitt sista nattpass.
Så kanske sitter det i huvudet på nåt sätt iafO_o

Har du fått en väst efter dina mått? Jag funderar på om min kanske satt illa (hänt lite med figuren efter tre barn om man säger så :nailbiting::rofl:) och att det kanske var det som gjorde det..
Skumt nog har jag,efter att ha läst i tråden, gått och känt den här känslan av att luften fastnar halvvägs hela dagen.. Jag minns liksom inte att det skulle ha hänt sen jag gjorde mitt sista nattpass.

Nej, jag har en alldeles för stor väst. Storlek Small/Female är inte small. På det här företaget får vi inga specialvästar utan man får ta den storleken man typ tror man har. Men jag funderar på att be om något undantag pga andningen.

Precis samma här! Igår flåsade jag värre än värst efter att ha börjat tänka på andningen 😖

Jag får ont i min "datornacke" bara jag börjar tänka på det. Jag fick höra av en naprapat att det var vanligt. Ett slags muskelminne. Det har tagit mig några år att tänka bort det. Jag har haft några olika strategier.

Varför skulle andningen inte kunna vara något liknande? Och hur skulle ni behöva tänka för att få bort det? Jag har varit väldigt aktiv i mitt "tänkande" när nacken krånglat.

Fokuserar på att det är omöjligt att det gör ont, då har det släppt några sekunder. Sen jobbat vidare tills det blivit längre och längre stunder utan ont.

Jätteflummigt. Jag vet!

Jag reser för att återhämta mig. Jag har väldigt svårt för att bara ligga och göra inget en hel dag... men jag ska försöka lära mig för det är inte hållbart att flåsa såhär 😖
Jo, men det är ändå grejer att rodda i. Vissa människor blir jättestressade av att komma i ordning, packa och komma till flyget i tid. Ju mer rutin innebär inte att man blir bättre, min svåger är fortfarande helt hopplös trots att han flyger typ en gång i veckan.

Sen är det ju ingen vila att resa. Det är kul och det ger energi att resa, men det ger ingen vila och återhämtning, om du inte ligger på en strand och vilar i typ 14 dagar, men det gör ju inte du. Du flänger ju omkring och får mängder med intryck hjärnan måste processera.

Att göra ingenting är totalt underreklamerat. Det är jätteviktigt! Med djuren gör vi ju det hela tiden, människor är egentligen likadana. Har du ridit in en unghäst fortsätter du inte bara med tillridningen och utbildningen på en gång, utan man ger en paus. Kanske ett bete hela sommaren. Samma sak om du tävlat väldigt intensivt en period, då är vila himla viktigt! Det vet vi. Hästarna kommer åter och är mer taggade, roligare att rida och deras kroppar håller betydligt längre när de får viloperioder. Men i dagens prestationssamhälle vilar vi människor inte under den tiden vi faktiskt har lagstadgad vila. Du jobbar extra till och med på semestern!! Semestern är din lagstadgade vila för att du ska återhämta dig. Det är inte en lyx med semester, det är en nödvändighet. Numer vilar människor i gemen inte på semestern, utan det ska presteras semester också.

Vi hade aldrig behandlat djuren såsom du behandlar dig själv. Ja, det är bra pengar att ta lite extrapass under semestern, men det ger ingen hållbarhet. Ja, det är roligt att hitta på en massa grejer, men det ger ingen återhämtning.

Jag har med fått höra ångest, men vet inte alls vart den skulle komma ifrån då jag är väldigt nöjd med livet. Något stresspåslag är det iallafall.

Skönt att höra att det inte är bara jag som får svårt med andningen när man bär väst. Dessutom kan jag inte dra åt den överhuvudtaget för då blir jag väldigt flåsig och får stanna under ronderna. Så den är i princip helt öppen... mina kollegor tycker jag är väldigt konstig som känner mig så kvävd. Det måste väl vara att en del personer är mer känsliga för tryck över kroppen? Tyvärr måste jag dessutom ha väst alla pass 😫

Jag kan inte ha BH langre. De senaste aret/aren sa far jag plotsligt superont av en BH som sitter aldeles for lost enligt alla som mater ... Jag har forsokt med allt, sport BH som ar riktigt bred, mjuk, mjuk BH, eller vanlig T-shirt BH. Inget funkar.
Jag har hela tiden skyllt pa magen, Crohn's som ger ont i brostet och ryggen, men nu nar jag tanker pa det ar det kanske dags att ga till doktorn och prata om angest...

Jo, men det är ändå grejer att rodda i. Vissa människor blir jättestressade av att komma i ordning, packa och komma till flyget i tid. Ju mer rutin innebär inte att man blir bättre, min svåger är fortfarande helt hopplös trots att han flyger typ en gång i veckan.

Sen är det ju ingen vila att resa. Det är kul och det ger energi att resa, men det ger ingen vila och återhämtning, om du inte ligger på en strand och vilar i typ 14 dagar, men det gör ju inte du. Du flänger ju omkring och får mängder med intryck hjärnan måste processera.

Att göra ingenting är totalt underreklamerat. Det är jätteviktigt! Med djuren gör vi ju det hela tiden, människor är egentligen likadana. Har du ridit in en unghäst fortsätter du inte bara med tillridningen och utbildningen på en gång, utan man ger en paus. Kanske ett bete hela sommaren. Samma sak om du tävlat väldigt intensivt en period, då är vila himla viktigt! Det vet vi. Hästarna kommer åter och är mer taggade, roligare att rida och deras kroppar håller betydligt längre när de får viloperioder. Men i dagens prestationssamhälle vilar vi människor inte under den tiden vi faktiskt har lagstadgad vila. Du jobbar extra till och med på semestern!! Semestern är din lagstadgade vila för att du ska återhämta dig. Det är inte en lyx med semester, det är en nödvändighet. Numer vilar människor i gemen inte på semestern, utan det ska presteras semester också.

Vi hade aldrig behandlat djuren såsom du behandlar dig själv. Ja, det är bra pengar att ta lite extrapass under semestern, men det ger ingen hållbarhet. Ja, det är roligt att hitta på en massa grejer, men det ger ingen återhämtning.

Men vad gör folk för att vila och återhämta sig? Ligger på soffan i morgonrock och glor på film i flera dygn? 😳

Jag blir nästan bara stressad av att göra inget ”för länge”. Dels är det tråkigt sen förstår jag inte vitsen med att tvinga sig själv till tråk-vila 😖

Men vad gör folk för att vila och återhämta sig? Ligger på soffan i morgonrock och glor på film i flera dygn? 😳

Jag blir nästan bara stressad av att göra inget ”för länge”. Dels är det tråkigt sen förstår jag inte vitsen med att tvinga sig själv till tråk-vila 😖
Har du inget vilsamt som du tycker är roligt, något som inte är ett måste?

Ja typ.
Om man är väldigt stressad så brukar det vara svårt att vila, det beror på att din kropp bara pumpar ut stresshormon. Det är ett solklart tecken på att du behöver lägga dig på sofflocket även om det känns jobbigt.

Det här med ångest är både jobbigt och fascinerande. Kroppen kan reagera utan att man är riktigt medveten om vad som händer.

I natt vaknade jag av att jag hade lite ont i magen. Jag klev upp för att ta smärtstillande så jag kunde sova vidare. Haken är att min kropp regerar med kraftig ångest på bara lite ont. Jag anser mig rätt bra på att hantera ångest, men får jag ont så går min kropp bananas. Jag får andas med olika andningstekniker för att försöka lugna ner kroppens reaktioner, men det går inte över helt förrän smärtan släpper. Innan dess har jag väldigt svårt att få kroppen att slappna av och sluta skaka. Det lyckas bara i enstaka sekunder innan dess.

Jag har aldrig klarat av det där med att inte göra något. Jag behöver vara igång på något sätt för att hjärnan ska kunna vila. Någon enstaka dag kan jag ligga inne och kolla på serier (om jag är sjuk) men jag blir nästan tröttare av att det inte händer något alls. För mig är avkoppling framförallt att någon annan tar ansvar. Jag tycker att det är enormt skönt när någon annan ger mig lite hjärndöda uppgifter.

Sen... Jag tror det framförallt är barnlösa som säger att man måste ligga på soffan en hel dag för att vila. Det är ju öht inte möjligt med småbarn, och så är det i många år. Och inte går man in i väggen för det. Men det är nog viktigt att hitta sätt att låta hjärnan gå på sparlåga lite då och då. Men för mig räcker ett par glas vin och en film väldigt långt!

Tror det ffa handlar om att ta bort stimuli från hjärnan. Många gånger tror man inte att man stimulerar hjärnan så mycket som man gör. Förrän man faktiskt vilar den och får en aha-upplevelse.

Ta att resa som exempel. Att planera, packa, ta sig till flygplats i tid, byta plan, hitta till hotell, hitta restaurang osv osv. Superkul! Men oerhört ansträngande för hjärnan. Visst finns det charter med all inclusive som minskar det något men det är ändå nya intryck som ska processas.

Jag är normalt sett ganska bra på att "göra ingenting", när jag drabbades av utmattningsdepression var det omöjligt. Fick hjälp med hur jag skulle tänka för att återigen kunna göra ingenting. Jag jobbar fortfarande på det och ja, jag kan ligga på soffan i princip en hel dag och kolla på en serie. Jag återhämtar mig också om jag får stå och mocka i lugn och ro. MEN, här kommer oftast störande stimuli som stressar i form av frågan om när jag är klar, ngn behöver skottkärran, en hög mitt i vägen på gödselstan osv.
En del jag känner bakar som sitt ingenting, (jätteansträngande för mig som inte kan) en del stickar, andra går långa promenader ensamma i skogen, en skog de känner och inte behöver fundera på hur de ska gå och de lämnar telefonen hemma. Man behöver helt enkelt hitta sitt "att göra ingenting". Det inbegriper dock oftast väldigt mycket mindre än vad man tror.

Jag har aldrig klarat av det där med att inte göra något. Jag behöver vara igång på något sätt för att hjärnan ska kunna vila. Någon enstaka dag kan jag ligga inne och kolla på serier (om jag är sjuk) men jag blir nästan tröttare av att det inte händer något alls. För mig är avkoppling framförallt att någon annan tar ansvar. Jag tycker att det är enormt skönt när någon annan ger mig lite hjärndöda uppgifter.

Sen... Jag tror det framförallt är barnlösa som säger att man måste ligga på soffan en hel dag för att vila. Det är ju öht inte möjligt med småbarn, och så är det i många år. Och inte går man in i väggen för det. Men det är nog viktigt att hitta sätt att låta hjärnan gå på sparlåga lite då och då. Men för mig räcker ett par glas vin och en film väldigt långt!
Men vad skulle det vara för skillnad på ”ligga på soffan” och se på film?
Ingen säger väl att människor generellt måste ligga stilla hela dagar. Däremot så kan det behövas om man har väldigt mycket stressymptom.
Det har noll att göra med om man har barn eller ej. Människor behöver återhämtning och om kroppen börjar säga ifrån med diverse symptom på hög stress så ska man ta det på allvar.

En kravlös promenad i skogen? Titta på blåsippor, se om man råkar på ett rådjur eller vad som nu passar.
Inte, jag ska gå en viss sträcka eller vara ute en viss tid. Utan vända när man har lust. Gå i den takt som passar för dagen och inte ha en tid att passa.

Men vad skulle det vara för skillnad på ”ligga på soffan” och se på film?
Ingen säger väl att människor generellt måste ligga stilla hela dagar. Däremot så kan det behövas om man har väldigt mycket stressymptom.
Det har noll att göra med om man har barn eller ej. Människor behöver återhämtning och om kroppen börjar säga ifrån med diverse symptom på hög stress så ska man ta det på allvar.
Ja alltså om du är ensamstående förälder så finns det ganska lite tid att vara inaktiv på. Min somnar vid 20.30, och efter det ska jag då hinna med att både plocka undan efter dagen (barn stökar ner jättemycket!), diska, ev tvätta, förbereda inför morgondagen osv. Ska jag klämma in lite mindfullness där också så går inte ekvationen ihop riktigt? Jag pluggar förvisso heltid och jobbar ungefär 120 %, men jag har ETT barn på halvtid. Tänk att sitta där själv med 2-3 st. Man får vila på andra sätt helt enkelt.

Åka en längre sträcka med tåg, en bra bok och nåt gott att äta och dricka. Gärna åka första klass så det blir lite lugnare och tystare....! (Prisskillnaden är pytteliten.) Då KAN man liksom inte göra så mycket mer än att sitta. Och titta på landskapet som glider förbi. Komma fram, sen, till nåt trevligt, en hotellhelg kanske, eller nåt liknande. Eller en rolig Mässa eller nåt.

En kravlös promenad i skogen? Titta på blåsippor, se om man råkar på ett rådjur eller vad som nu passar.
Inte, jag ska gå en viss sträcka eller vara ute en viss tid. Utan vända när man har lust. Gå i den takt som passar för dagen och inte ha en tid att passa.

Hualigen! 😳

Här går man exakt så som man har tänkt, i ett rasande tempo så att man tränar lite ”när man ändå är ute med hundarna”. Att strosa, titta på saker och filosofera är väldigt långt ifrån min personlighet tror jag 😳

Hualigen! 😳

Här går man exakt så som man har tänkt, i ett rasande tempo så att man tränar lite ”när man ändå är ute med hundarna”. Att strosa, titta på saker och filosofera är väldigt långt ifrån min personlighet tror jag 😳
Du behöver nog uppdatera din bild av din personlighet. Din kropp håller inte med dig och säger att det vore nice att få hämta andan lite ibland. Du är inte odödlig. Det gäller att lyssna när kroppen ger varningssignaler; ångest är en sån. Det blinkar. Ta en stunds semester då och då. Gör något som får dig att sucka djupt.

Hualigen! 😳

Fast det där är mycket en träningsgrej faktiskt, om man tänker lite som när man lär hundar tex att vara passiva och ta det lugnt, det går att lära in. Detsamma när det gäller oss, vi måste också träna på att inte göra någonting.

Hualigen! 😳

Jag känner igen det där..... Visserligen är jag skogsberoende och älskar att titta och filosofera, men alla klagar på att jag går för fort. Att jag ska sakta in, för bövelen! Men jag blir bara stressad av att gå i ultrarapid..... Jag tror vad som stressar respektive lugnar är ganska personligt.

Ja alltså om du är ensamstående förälder så finns det ganska lite tid att vara inaktiv på. Min somnar vid 20.30, och efter det ska jag då hinna med att både plocka undan efter dagen (barn stökar ner jättemycket!), diska, ev tvätta, förbereda inför morgondagen osv. Ska jag klämma in lite mindfullness där också så går inte ekvationen ihop riktigt? Jag pluggar förvisso heltid och jobbar ungefär 120 %, men jag har ETT barn på halvtid. Tänk att sitta där själv med 2-3 st. Man får vila på andra sätt helt enkelt.
Klart du inte hinner vila om du jobbar 120% och pluggar 100%. Det har nog inget alls med barn att göra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 121
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
589
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info