hur blir jag av med skällandet?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Matilda_84
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 996
M

Matilda_84

Hej
Jag har en blandras hund på snart 4 år. han skäller mest på män eller killar.
Han är blandning mellan labbe, dalmatin och engelsk stafford. han har aldrig blivit misshandlad av någon. men det e som om man e rädd för dom och vill försvara mig. Så. e det någon här som har ett tips på hur jag kan få väck skällandet och morrandet för den delen. Männiksorna runt omkring där jag bor har blivit skrämda för honom.

Tack på förhand
Matilda och molle

Sv: hur blir jag av med skällandet?

gör du något med honom? alltså vad får han för mental stimulans? en del hundar skäller för att de har "tråkigt", de hittar helt enkelt ett sätt att få utlopp för uppdämd energi. hur är kontakten er emellan när ni går på promenad? lyssnar han på kommandon som "här/fot, sitt"? vad har du provat att göra när han skäller på folk?

Som det brukar vara skäller hundar av en anledning och jag får inte riktigt kläm på varför du tror din hund skäller om det är rädsla eller om hunden är arg.

I vilka situationer skäller hunden? Är det om människor kommer emot er på långt avstånd, eller om de kommer springande, eller är det först när de aktivt försöker söka kontakt med hunden, eller är det när det kommer män hem till er?
Skäller han lika mycket om du håller kopplet slakt som om du (ofrivilligt) spänner det?

Vad gör du i de situationer hunden brukar skälla?

han skäller så fort han ser en annan männiksa eller en annan hund då ber jag har sätta sig ner vilken han gör och sen morrar han när personen går förbi är det då en hund med så lyssnar han knappt.
när jag inte får stopp på skällandet så brukar jag ta tag i honom i nack skinnet och verkligen säga att nu e det bra.

Det känns som att det blandas lite hejvilt nu. Skällande och kontaktsvårigheter vid hundpassage är en sak enligt mig, ev. rädsla el. vaktighet när hunden sere män är en annan. Skäller hunden någonsin om det kommer en kvinna på långt avstånd?
Vad gör du i samma sekund som du ser att hunden uppmärksammar en person på långt avstånd? Att låta den skälla och morra tills personen är nära kommer troligtvis bara göra att det eskalerar. Jag skulle försöka få kontakt med hunden redan är personen är på avstånd, och berömma den kontakten när den kommer, för att visa på vilket beteende du VILL ha.

jag tror att många problem löser sig "av sig självt" om man bara är lite aktiv med sin hund. om man t ex tränar vanlig tävlingslydnad så bygger man upp en bättre kontakt och kontroll över hunden och man kanske inte behöver gå in med punktåtgärder. så jag frågar igen, hur aktiv är du med hunden?

om det kapitlet redan är avklarat får du bestämma dig för hur du vill att hunden ska bli av med beteendet. om du vill träna långsiktigt och grundligt (och kanske få andra positiva effekter av det) eller om du vill gå in med en bestraffning som antingen bryter beteendet så du kommer åt hunden på annat sätt eller helt enkelt skrämmer den till lydnad. jag är personligen inget fan av bestraffningsmetodiken, men visst kan det fungera, om man vet vad man gör. det är alltså inget man någonsin ska testa hemma utan det görs med hjälp av lämplig hundkunnig människa. du har ju själv märkt att ruskandet ger nada effekt.

vill du prova den långsiktiga metoden (som i värsta fall inte hjälper så mycket, men aldrig kan skada) så börja på en nivå där ni lyckas. undvik att försätta er i situationer där det spårar ur. klarar han män på 50 m avstånd, så börja där! träna ögonkontakt, fotgående etc tills du känner att det går bra. har du tillgång till en manlig bekant som du kan instruera kan ni närma er allt eftersom, annars får ni utnyttja tillfällena när de kommer. var förberedd! tänk också på att en man är just en man och inte alla män. en del hundar generaliserar snabbt, andra lite långsammare. var konsekvent, känner du att du inte orkar träna och kommer bli sur om hunden börjar morra (händer alla människor!) så välj en runda när ni slipper möten eller gå undan.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 868
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 358
Övr. Hund Hej på er! Önskar synpunkter på vad som är ok eller inte när det gäller hunduppfostran. Har testat allt från positiv förstätkning till... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 870
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka