Hundar är olika. Vissa individer fungerar det att fostra genom att enbart förstärka det som är bra och ignorera det som är dåligt. Andra behöver även får veta att vissa beteenden inte är önskvärda.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Amen to that. Jag skulle till och med vilja säga att det är ett sämre alternativ att inte fostra hunden.Det är inte, jag upprepar inte djurplågeri att uppfostra en hund.
Håller helt med.Det är väl allmängods.
Men nu talar vi om sammanhang med ordet nej. Som förekommer både i mänskliga och andra sammanhang. T.o.m. mina hästar begrep ett nej
Återigen. Våld och fysiska bestraffningar är inget för mig. Men ett specifikt ord har ingen betydelse för en hund. Det är ett läte, som vi gett innebörd.
Jag både nekar och fyar vid tillälle
Bättre att börja lära in ett fungerande "Nej!" utan att blanda in tag nackskinnet, i en mer kontrollerad miljö.Tack alla för era svar! Vill bara förtydliga att när jag menar nej till hunden att det följs åt av en kraftigare tag ( ta lugnt i navkskinnet) efter ordet har sagts. Sedan vara konsekvent så tills slut hunden hör ordet nej att det ej behövs ett kraftigare tag. På det viset styra hunden vid ex. Hundmöten eller skällande på förbipasserande. Det måste väl vara ok?
Tack alla för era svar! Vill bara förtydliga att när jag menar nej till hunden att det följs åt av en kraftigare tag ( ta lugnt i navkskinnet) efter ordet har sagts. Sedan vara konsekvent så tills slut hunden hör ordet nej att det ej behövs ett kraftigare tag. På det viset styra hunden vid ex. Hundmöten eller skällande på förbipasserande. Det måste väl vara ok?
Fast näe, det är inte ett fungerande konsept..tycker jag. Hunden ska inte reagera på ett nej pga att det blir obehagligt för den om den inte gör det, det ska och bör fungera som vilka andra kommandon som helst. Det ska alltid vara positivt för hunden att lyssna på en.Tack alla för era svar! Vill bara förtydliga att när jag menar nej till hunden att det följs åt av en kraftigare tag ( ta lugnt i navkskinnet) efter ordet har sagts. Sedan vara konsekvent så tills slut hunden hör ordet nej att det ej behövs ett kraftigare tag. På det viset styra hunden vid ex. Hundmöten eller skällande på förbipasserande. Det måste väl vara ok?
Tack alla för era svar! Vill bara förtydliga att när jag menar nej till hunden att det följs åt av en kraftigare tag ( ta lugnt i navkskinnet) efter ordet har sagts. Sedan vara konsekvent så tills slut hunden hör ordet nej att det ej behövs ett kraftigare tag. På det viset styra hunden vid ex. Hundmöten eller skällande på förbipasserande. Det måste väl vara ok?
Tror inte på den metoden. Vad tänker du blir bättee av att ta den lugnt i nackskinnet? Behöver du hålla den fungerar väl halsband eller sele lika bra, men många hundar triggas ju också mer av "emothållandet" och det är bättre att försöka inte hamna i det läget.Tack alla för era svar! Vill bara förtydliga att när jag menar nej till hunden att det följs åt av en kraftigare tag ( ta lugnt i navkskinnet) efter ordet har sagts. Sedan vara konsekvent så tills slut hunden hör ordet nej att det ej behövs ett kraftigare tag. På det viset styra hunden vid ex. Hundmöten eller skällande på förbipasserande. Det måste väl vara ok?
Eneste svaret her er nei. I en krisesituasjon må man noen ganger være fysisk. For å lære hunden å ikke bjeffe på forbipasserende er det en glimrende metode for å gjøre problemet større.Tack alla för era svar! Vill bara förtydliga att när jag menar nej till hunden att det följs åt av en kraftigare tag ( ta lugnt i navkskinnet) efter ordet har sagts. Sedan vara konsekvent så tills slut hunden hör ordet nej att det ej behövs ett kraftigare tag. På det viset styra hunden vid ex. Hundmöten eller skällande på förbipasserande. Det måste väl vara ok?
Det som förmodligen kommer att hända är att hunden associerar ordet nej med direkt efterföljande obehag och att det antingen eskalerar situationen eller att hen börjar springa undan från dig för att den förväntar sig det där hårda taget.Tack alla för era svar! Vill bara förtydliga att när jag menar nej till hunden att det följs åt av en kraftigare tag ( ta lugnt i navkskinnet) efter ordet har sagts. Sedan vara konsekvent så tills slut hunden hör ordet nej att det ej behövs ett kraftigare tag. På det viset styra hunden vid ex. Hundmöten eller skällande på förbipasserande. Det måste väl vara ok?
Håller med här!Det handlar mer om tonläget/kraften i rösten än om ordet och man är inte automatiskt schysst bara för att man inte säger nej, eller vice versa.
Jag använder nej men tycker det finns situationer där ett nej är för diffust eller måste åtföljas av vad jag vill ska hända i stället, för att det ska vara en vits med att säga nej.