Svarar mig själv, metoden känns inte rätt. Tack för att fick skriva av mig och komma fram till det.
Jag tycker du kan använda antiskallet med gott samvete faktiskt.
Hon är mer av typen "Dumglad".
Hon är strax på det igen.
Enligt principen "Nu måste du vara klar".
Och till slut så är jag ju det, vilket hon tar som.
"Jag hade ju rätt, du är klar. Skall vi leka?"
Det var bara när vi hade glömt bort henne och hon snällt låg kvar i den öppna bakluckan som hon blev låg.
Det var ju verkligen inte bra.
Det låter som stress. Verkligen inte alls bra om hon inte kan koppla av pga så hög förväntan.
Jo, men lösningar med tekniska hjälpmedel är inget som jag sympatiserar med.
Varken på häst eller hund.
Jag förespråkar kommunikation och att människan anpassar sig.
Inte att hunden (eller hästen) till varje pris skall anpassas till människans förutsättningar.
Du använder ju själv bilen som hjälpmedel?
Du tänker att djur inte kan tränas? Är inte det snarare en brist hos dig om du upplever att djuren mår dåligt när du tränar dom?
Hennes huvud vill mer än vad hennes kropp skall ha.
De dåliga lederna skall inte jaga boll så mycket som hon vill.
Huvudet får sitt i det dagliga men det kliar i springet.
Vi brukar kasta boll i vattnet så att hon får simma i stället, men löp och våt päls som behöver torka emellanåt sätter litet gränser där.
Jo vi har fixat en snäll hundkompis som hon får leka med några gånger i veckan. Det var uppskattat.
Det låter inte alls bra. Jobba mer med hunden mentalt. Att röra på sig på rätt sätt är dessutom A och O hos en hund med ledproblem. Att leka med en annan hund och kasta boll är väl inte direkt högst upp på den listan sas. På tal om att anpassa sig till hunden man har och sådär...