Hur äter ni?

Sv: Hur äter ni?

Just fågel får man väl använda händerna till?

Nu äter jag åtminstone kycklignklubber med kniv och gaffel när jag är ute, fast jag fått hålla i dem när jag vad liten, helt självmant och utan specialträning. Det blir så kladdigt annars.

Ja alltså pappa gick nog inte efter vad man "får" göra. Utan efter var han tyckte var trevligt och tyckte att man fick göra!

Jag äter hamburgare på McDonalds och liknande med händerna. Men det är nog det enda jag skulle får för mig att göra.

Men jag hävdar inte att jag skulle praktisera "det rätta" sättet. Sushi ska man ju äta med händerna, fisken i rätt ordning, och absolut inte doppa riset i sojan. Låter mest slabbigt och jobbigt tycker jag!
 
Sv: Hur äter ni?

Jag slickar på kniven, man behöver ju faktiskt inte slicka så att man skär sig, vem lindar tungan runt kniven liksom??? Man kan inte lägga ner en kladdig kniv på bordet när man tar mer mat!
Har man en vanlig bordkniv såsom de flesta svenska hem och skolmatsalar har så är det ju inga problem rent säkerhetsmässigt att slicka på kniven, men har man en köttkniv eller en kniv för skaldjur är de betydligt vassare och inte alls så roliga att slicka på. Jag tror att man bara slickar på en sådan kniv en gång innan man lärt sig en ordentlig läxa.
 
Sv: Hur äter ni?

Så länge man undviker eggen så är det ingen fara, inte för jag har som vana att slicka på knivar ser oftast inget behov direkt men nog har det hänt.
 
Sv: Hur äter ni?

Äter jag själv blir det lite hur som helst. Äter jag i sällskap med andra blir det med kniven i höger och gaffel till vänster. Spaghetti och thai äts med gaffel i höger hand och sked i vänster. Aldrig kniv till spaghetti! Äter jag ute kör jag också med tekniken att skyffla upp maten på den konvexa sidan av gaffeln. Är inte helt säker på varför jag äter så, det är aldrig någon som har tjatat på mig när jag var liten. Mamma äter nog som jag men brorsan och pappa har mer grottmänniskostil, de håller inte besticken med fingrarna utan i handflatan och så flåsar de när de äter. Det är inte så snyggt tycker jag. Har hela mitt liv haft svårt att både titta och ffa lyssna på människor som äter. Men som sagt när jag är själv så är jag inte särskilt elegant, för antingen är jag vrålhungrig eller så har jag bråttom. Så jag är inte konsekvent i mitt fisförnämeri när det gäller bordsskick ;)

Tillägg: sushi äter jag med händerna! Vilken gris jag är ;). Men jag har fått lära mig att det är helt okej enligt japanskt bordsskick.
 
Sv: Hur äter ni?

Kniven i höger och gaffeln i vänster i civiliserat sällskap ;) Är jag ensam äter jag gärna med bara gaffel eller bara sked om jag kan - förutom om det handlar om spaghetti, spaghettini eller tagliatelle, då är det gaffel och sked som gäller.

Dukar gör jag oftast med båda besticken med eller utan servett på höger sida av tallriken för jag tycker att det ser trevligt ut - annars naturligtvis med kniven till höger och gaffeln till vänster. Men jag blir inte upprörd om någon byter hand, särskilt inte om det är någon som är vänsterhänt.

Just spaghettigrejen är viktig, jag kan inte skära sönder spaghetti, det är ju inte alls lika gott då!

Mormor och mamma lärde mig att det värsta man kan göra vid ett matbord är att stoppa kniven i munnen men det gör jag ändå ibland - dock skulle jag inte göra det ute på lokal, t.ex. Sedan tycker jag att det finns betydligt värre saker än knivar i munnen vid matbordet - ett ex till mig brukade snyta sig vid matbordet. Det tycker jag väl inte är jättetrevligt.

Jag ska villigt erkänna att jag är skyldig till att ha armbågarna på bordet - dock ännu en sak jag inte skulle göra ute bland folk. Jag sitter dessutom ofta illa på stolen.

Gaffeln med den buktade sidan uppåt kör jag på när jag kan - ibland funkar det inte och då tycker jag inte att det är det värsta som kan hända.

Just nu håller jag på att utbilda min mamma i bordsskick. Lite komiskt, ibland undrar jag om hon är uppfostrad av vargar.
 
Sv: Hur äter ni?

Jag tycker att det är bland det äckligaste som finns när folk slickar på kniven. Fy fan alltså. Man liksom bara gör det inte, det ser så himla illa ut (tycker jag då, typ som att du blir äcklad av när folk smaskar - så äcklad blir jag när folk slickar på kniven).

Har aldrig haft problem med att lägga en kladdig kniv på bordet när jag ska ta mer. Är besticken kladdiga så håller jag i dem helt enkelt bara.
 
Sv: Hur äter ni?

Kl

Hemma så sitter jag i soffan och äter ur kastrullen med sked. Äter nästan alltid med sked...

Jag kan äta fint ute med gaffel i rätt hand åt fel håll. Snyter mig inte vid bordet, inga armbågar på bordet, armbågarna mot kroppen, smaskar inte.

hosta och nysa i händerna borde vara en dödssynd! Man vänder sig från bordet och gör det i armvecket!!

Äckligt när folk slickar på knivar! Känns som att folk är uppfödda i nån grotta! Blä! Är kniven kladdig dras kladdet av mot gaffeln och läggs på servetten om man tex ska hämta mer mat!
Besticken ska aldrig röra bordet!

Är man färdig så läggs besticken ihop från höger sida.

Jag klassas ändå som "bonnig"!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur äter ni?

såhär håller jag när jag ska äta "fint":
g1_fig5.jpg

Då spetsar/skyfflar jag upp maten på gaffelns ovansida, som t.ex. tanten nämner. Den ramlar inte av ifall man har en större bit spetsad "i botten" och sen skyfflar upp annat (mindre bitar, sås etc.) ovanpå. :)

Men om jag äter hemma, (och äter mat som inte rymmer så lätt,) så blir det en gaffel i höger hand och inget annat. Tycker det är skönt att slippa kniven om den inte behövs.

Precis så! Gaffeln i vänster och kniven i höger och skyffla upp på ovansidan. Så gör jag också i vardagslag då jag exvis skär köttet men sedan läggs kniven ner och jag äter med gaffeln i högerhanden.

Vi har lärt barnen hur man håller när man äter fint men mest äter de med gaffeln i höger hand (skyfflarmetoden...).
 
Sv: Hur äter ni?

Hur dukar ni? Lägger ni båda besticken på ena sidan? Eller en på vardera sida? När ni har ätit upp, lägger ni båda besticken på ena sidan (höger)? Enligt mor betyder det att man inte ska ha mer. Om man lägger kniv och gaffel typ i kors över tallriken betyder det att man ska ha mer, enligt min mamma. Jag lägger ihop mina bestick alltid, åt höger, är så himla naturligt.

Kniven på höger och gaffeln till vänster. Tar man en paus läggs besticken ihop på tallriken (kl 12 och kl 6) och är man färdig läggs de lite snett typ kl 10 och 4.
 
Sv: Hur äter ni?

Kl.

Helst sitter jag inte som vanliga människor på en stol, utan med ena benet under mig.
Sedan äter jag med gaffeln i höger hand, jag är högerhänt och har dålig koordnation som det är tänker jag. Och uppenbarligen håller jag gaffeln "uppochnerpå" till råga på allt. :o
 
Sv: Hur äter ni?

Hm, vid närmre eftertanke så håller jag nog gaffeln rätt när jag äter normalt, man måste ju hålla så när man skär annars blir det konstigt - inte vänder jag på gaffeln hela tiden. Skyfflar maten gör jag bara när jag är ensam och maten inte kräver kniv.

-------------------------------

Håller folk verkligen så långt ner på kniven?
 
Sv: Hur äter ni?

Tar man en paus läggs besticken ihop på tallriken (kl 12 och kl 6) och är man färdig läggs de lite snett typ kl 10 och 4.
Hur menar du? Ska man lägga ena besticket rakt upp och andra rakt ner när man tar paus, och besticken åt olika håll när man är färdig?

Jag har lärt mig att lägga båda besticken, samlade, snett nedåt åt höger ("klockan 5") när man är färdig.

Och för att svara på ursprungsfrågan har jag självklart kniven i höger och gaffeln i vänster med ryggen uppåt när jag äter "korrekt". Äter jag ensam eller under slappare former, typ bara med mamma eller bara med särbon, använder jag mest gaffeln. Ibland tar jag inte ens någon kniv ur besticklådan, delvis för att spara disk. ;)
 
Sv: Hur äter ni?



Jag har lärt mig att lägga båda besticken, samlade, snett nedåt åt höger ("klockan 5") när man är färdig.

Jag med, det lärde vi oss till och med på lågstadiet. Inte nödvändigtvis snett åt höger men ihop.

*kl*

Jag vill gärna klarifiera det jag sa om att jag stoppar kniven i munnen ibland - det gör jag bara om jag är ensam och måste skrapa upp lite extra gott. Bland folk skrapar jag av den mot gaffeln, alternativt tar fram en sked om möjlighet finns (hos föräldrar eller vänner).
 
Sv: Hur äter ni?


Hur menar du? Ska man lägga ena besticket rakt upp och andra rakt ner när man tar paus, och besticken åt olika håll när man är färdig?


Nej, när man ätit färdigt läggs de snett ihop (typ 5 och 11) och nederdelarna neråt och överdelarna uppåt
Vill man markera att man fortfarande äter om vissa börjar plocka bort lägger man besticken i kors typ kl 4 och kl 8

Och gör man en paus (ex.vis måste "pudra näsan") lägger man besticken tillsammans med överdelarna pekandes rakt upp mot kl 12 (fast det borde rimligtvis fungera lika bra med att lägga dem i kors.

Så har jag lärt mig i alla fall men jag är ju ingen bordsetikettsexpert! ;)
 
Sv: Hur äter ni?

Nej, när man ätit färdigt läggs de snett ihop (typ 5 och 11) och nederdelarna neråt och överdelarna uppåt
Vill man markera att man fortfarande äter om vissa börjar plocka bort lägger man besticken i kors typ kl 4 och kl 8

Och gör man en paus (ex.vis måste "pudra näsan") lägger man besticken tillsammans med överdelarna pekandes rakt upp mot kl 12 (fast det borde rimligtvis fungera lika bra med att lägga dem i kors.

Så har jag lärt mig i alla fall men jag är ju ingen bordsetikettsexpert! ;)

Fast när du säger "kl 5 och 11" så låter det ju som att ex kniven pekar på 5 medan gaffeln pekar på 11. Så kan du väl inte mena?
 
Sv: Hur äter ni?

Hemma äter jag bara med gaffel eller sked, beroende på vad det är för mat, är det något som ska skäras i bitar skär jag allt direkt när jag lägger upp det på tallriken så jag bara kan skyffla in det i munnen sen. Äter oftast framför tv:n eller en film och då vill jag inte behöva ta blicken från tv:n/datorn för att skära. Sitter gör jag lite hursomhelst, har ofta armbågar på bordet och sitter nog inte så rak i ryggen. Är jag bortbjuden eller äter på restaurang så håller jag kniven i höger hand och gaffeln i vänster hand, sitter rak i ryggen och har inga armbågar på bordet.
 
Sv: Hur äter ni?

Spretande lillfingrar är jättevanligt bland oss ryttare, vet inte riktigt varför men så är det. Om det kan vara att de spretar/böjer sig lite utåt för att tygeln ska få plats eller nåt?
Såklart att inte alla ryttare har det men i vår familj är det övertydligt, de båda ryttarna har det (en förälder och ett vuxet barn), de båda ickeryttarna har det inte. :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: Qelina
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 344
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp