Hur äter ni?

Sv: Hur äter ni?

Jomen så äter jag ju potatismos och korv med kom jag på!!

Ah det måste vara min fina aristokratiska ådra som får luft där helt automatiskt utan att jag tänker på det :D ;)!

*garv* Precis!!! Den ar sneaky den och ploppar upp nar man minst anar det...

Enya:
Jag spretar med lillfingret jag. Nar jag dricker tea - men inte nar jag dricker kaffe. Till och med nar jag skriver pa tangentbordet om jag inte behover anvanda lillfingret sa sticker det ut...
 
Sv: Hur äter ni?

Det är väl ganska logiskt?
Man dukar ju med gafflarna till vänster om tallriken och knivarna till höger.

När jag åt med båda händerna så hade jag gaffeln i vänster "upp och ned" och kniven i höger och puttade upp maten med kniven.
Sitter ordentligt och inga armbågar på bordet.

Numera är jag förlamad i vänster så ja det säger ju sig självt att jag inte kan äta med den.
Så numera används bara gaffel/sked med högerhanden.
Någon annan får skära min mat.
Jag försöker sitta ordentligt nu också men jag är lite slarvig när vi är hemma eller med vänner som inte är så kinkiga.

Annars är jag nog överlag väluppfostrad, när jag var yngre sa flera av mina vänners föräldrar att deras barn borde umgås mer med mig för jag kunde föra mig väl :p
Har även flera killkompisar som lämnat sina respektive hemma och tagit med mig som sällskap när det varit dags för bal och andra fina tillställningar av ovan nämnda anledning.

Hahaha, ja logiskt var det va :p Jag dukar ju som jag äter :D

Jag har fått höra att jag är så väluppfostrad SÅÅÅ och det är nog lite därför jag ibland känner för att INTE vara det alltid. Måste man vara väluppfostrad när man sitter ensam hemma med djuren som sällskap? :D


Hur dukar ni? Lägger ni båda besticken på ena sidan? Eller en på vardera sida? När ni har ätit upp, lägger ni båda besticken på ena sidan (höger)? Enligt mor betyder det att man inte ska ha mer. Om man lägger kniv och gaffel typ i kors över tallriken betyder det att man ska ha mer, enligt min mamma. Jag lägger ihop mina bestick alltid, åt höger, är så himla naturligt.
 
Sv: Hur äter ni?

jakligt rolig trad faktiskt... intressant att lasa om folks dos and donts!

..arligt sa tror jag att jag undviker att skara t.ex. just spagetti for att ljudet som kan uppsta ibland skaaaaar i mina oron...

Jag har gått och funderat på detta jättelänge och försökt spana på hur folk gör. Och VARFÖR folk gör som de gör och varför det måste vara så!

Jag har ju märkt att vissa saker sitter så djupt rotat hos mig att det nog skulle göra fysiskt ont på mig att göra "fel". Mamma har verkligen haft starka åsikter om hur man äter och jag tycker själv att det är viktigt att äta ordentligt och försöker förmedla det till barnen. Men jag kan inte förklara varför det är viktigt att göra just så som jag lärt mig. Tex varför man inte får äta makaroner med sked i djup tallrik. Jag är bara lärd så, något bättre svar kan jag inte ge tyvärr.
 
Sv: Hur äter ni?

*garv* Precis!!! Den ar sneaky den och ploppar upp nar man minst anar det...

Enya:
Jag spretar med lillfingret jag. Nar jag dricker tea - men inte nar jag dricker kaffe. Till och med nar jag skriver pa tangentbordet om jag inte behover anvanda lillfingret sa sticker det ut...

JAAAAA, jag tittade när jag skrev på tangentbordet för en stund sedan, mitt lillfinger spretar ut! Det har det liksom alltid gjort! :D Jag är städerska och på jobbet när jag moppar spretade det ut där med men jag tvingade in det igen, såg ju inte klokt ut nånstans! :o

Var kommer spretandet i från? Inte från min familj i alla fall!!
 
Sv: Hur äter ni?

såhär håller jag när jag ska äta "fint":
g1_fig5.jpg

Då spetsar/skyfflar jag upp maten på gaffelns ovansida, som t.ex. tanten nämner. Den ramlar inte av ifall man har en större bit spetsad "i botten" och sen skyfflar upp annat (mindre bitar, sås etc.) ovanpå. :)

Jamen precis! Jag blir förvånad över att flera i tråden säger sig kunna äta "fint" (i alla fall när så krävs) och inte vet att man håller gaffeln i vänster hand, kniven i höger och gaffeln med buktade sidan uppåt. :crazy:
Då vet ni inte hur man äter fint! ;)

Jag äter också som ovan när jag ska äta fint.
Är det en spagettirätt (pasta bolognese) får man alltid på en finare/bra restaurang en sked och gaffel. Då håller man gaffeln i höger hand, skeden i vänster och snurrar upp spagettin på gaffeln som man håller spetsarna emot skedens insida för att få till en bra snurr. Sen äter man alltså med gaffeln.

Hemma skär jag maten först och äter sen med bara gaffeln. Så tycker jag barnen också kan göra. 2åringen äter gärna på annat sätt. :p

Äter jag själv utan barnen i närheten så äter jag som jag har lust. Jag kan t ex gärna äta makaroner i djup tallrik med sked, delar t ex fisk med gaffeln istället för att ta kniv osv. Jag sitter gärna snett på stolen med ena foten stödd mot stolen bredvid. Eller tillbaka lutad i soffan med en toast mellan fingrarna.

En del mat tycker jag är tillåtet att äta med händerna; dock inte på ett "slabbigt" sätt; pizza, tortillas, tacos mm. Och kräftor förstås.

Sushi SKA ätas med pinnar - det är en del av grejen för mig! Äter även gärna thai och kinamat med pinnar.
 
Sv: Hur äter ni?

Hur dukar ni? Lägger ni båda besticken på ena sidan? Eller en på vardera sida? När ni har ätit upp, lägger ni båda besticken på ena sidan (höger)? Enligt mor betyder det att man inte ska ha mer. Om man lägger kniv och gaffel typ i kors över tallriken betyder det att man ska ha mer, enligt min mamma. Jag lägger ihop mina bestick alltid, åt höger, är så himla naturligt.

Båda på ena sidan oftast. Men ibland gaffeln på vänster och kniv till höger. För sonen som är vänsterhänt så lägger jag tvärtom (så jag förstår att du som är bådhänt kanske också väljer att äta så).

När man är klar lägger man dem på ena sidan åt höger; precis som du beskriver. Men jag har ingen sådan regel hemmavid, där ligger det hur som helst. På bordet, på tallriken hur vi vill. Däremot är jag mer noga på "fin" middag eller restaurang med just lägga dem ihop åt höger när jag är klar. En "signal" om att jag är just klar och inte vill hämta/få mera mat.
 
Sv: Hur äter ni?

Vet inte alls hur man "ska" äta, har aldrig fått lära mig det. Viktigast är väl ATT man äter? :D

Har bara kniv om jag inte kan dela maten med gaffeln. Och då skär jag oftast bitar i förväg så jag kan lägga undan kniven sedan och bara använda gaffeln.
Och gaffeln har jag i höger hand.

Hemma äter jag gärna i soffan med tallriken i knäet eller bordet bredvid. Äter jag på restaurang så sitter jag väl lite "bättre" och använder båda besticken etc. Men är så sällan jag är på ett sådant ställe där jag känner att jag måste "göra mig till" faktiskt...
 
Sv: Hur äter ni?

Båda på ena sidan oftast. Men ibland gaffeln på vänster och kniv till höger. För sonen som är vänsterhänt så lägger jag tvärtom (så jag förstår att du som är bådhänt kanske också väljer att äta så).

När man är klar lägger man dem på ena sidan åt höger; precis som du beskriver. Men jag har ingen sådan regel hemmavid, där ligger det hur som helst. På bordet, på tallriken hur vi vill. Däremot är jag mer noga på "fin" middag eller restaurang med just lägga dem ihop åt höger när jag är klar. En "signal" om att jag är just klar och inte vill hämta/få mera mat.
Någon sådan regel har inte jag heller här, men är uppvuxen med det hemifrån. Tycker inte att det behövs präntas in hos barnen när de är så små. Jag själv gör det alltid eftersom det har blivit så rotatDet låter som om min mamma var sträng och hård och med vissa saker var hon lite grann. Det var ett himla tjatande om att jag inte fick äta "tvärtom" eftersom jag faktiskt enligt henne inte var vänsterhänt, men där har jag vägrat ändra på mig. Det är mest naturligt för mig att ha gaffeln i höger hand, liksom det är mest naturligt att ha pennan i höger hand, men allt annat använder jag båda händerna till.

Jag sitter ofta som du, på snedden och foten på nästa stol, gissa hur irriterande det är när stolarna inte har nån mittpinne att ha fötterna på!! :D

Jag tycker inte om kladd så att sitta tillbakalutad i soffan är inte min grej, tänk om jag tappar mat! :o

Jag har funderat på det här med att ha mat på ovansidan av gaffeln. Visst äter man så ändå liksom? Jag tror vi ska ha potatismos och korv i morgon, för visst lägger jag mat där också men inte så som det låter i tråden, ska man ha mycket mat har man ju det i skålen i gaffeln! :p Men mackaroner kan man ju inte ha på ovansidan!!!!


Tillägg, jag har aldrig ätit suchi, så som tur är slipper jag skämmas över att jag inte kan äta med pinnar! :P
 
Sv: Hur äter ni?

Tillägg, jag har aldrig ätit suchi, så som tur är slipper jag skämmas över att jag inte kan äta med pinnar! :P

Pappa köpte hem pinnar för "hundra år sen" när jag var barn. Han visade oss hur man skulle hålla i dem och plocka upp mat. Sen provade vi någon gång ibland bara. Greppet och hur man gör satt kvar för mig! Lite halvdan när jag inte ätit med pinnar på länge, men oftast grejar jag det.
 
Sv: Hur äter ni?

Jamen precis! Jag blir förvånad över att flera i tråden säger sig kunna äta "fint" (i alla fall när så krävs) och inte vet att man håller gaffeln i vänster hand, kniven i höger och gaffeln med buktade sidan uppåt. :crazy:
Då vet ni inte hur man äter fint! ;)
Haha! Tänkte precis samma sak!!
 
Sv: Hur äter ni?

Ja, jag veeeeeet!..... skitjobbigt ju!:D

Jag ska byta ut dessa skitstolar jag haft i 8 år eller så.. mittelpinnen sitter för högt upp så det blir inte bekvämt och så är själva stolen för hög så jag når inte bekvämt ner med fötterna!:cautious::meh:
 
Sv: Hur äter ni?

Pappa köpte hem pinnar för "hundra år sen" när jag var barn. Han visade oss hur man skulle hålla i dem och plocka upp mat. Sen provade vi någon gång ibland bara. Greppet och hur man gör satt kvar för mig! Lite halvdan när jag inte ätit med pinnar på länge, men oftast grejar jag det.

Du får lära mig! Jag har studerat folk med pinnar och jag har försökt hålla i dem men det gåår ju inte att äta med dem! :p
 
Sv: Hur äter ni?

Hahaha, ja logiskt var det va :p Jag dukar ju som jag äter :D

Jag har fått höra att jag är så väluppfostrad SÅÅÅ och det är nog lite därför jag ibland känner för att INTE vara det alltid. Måste man vara väluppfostrad när man sitter ensam hemma med djuren som sällskap? :D


Hur dukar ni? Lägger ni båda besticken på ena sidan? Eller en på vardera sida? När ni har ätit upp, lägger ni båda besticken på ena sidan (höger)? Enligt mor betyder det att man inte ska ha mer. Om man lägger kniv och gaffel typ i kors över tallriken betyder det att man ska ha mer, enligt min mamma. Jag lägger ihop mina bestick alltid, åt höger, är så himla naturligt.


Hehe man kan väl säga att skenet kan bedra när det gäller mig och väluppfostrad :D
Jag kan föra mig, meeeen jag är mest ett bustroll :angel:

Vi dukar lite olika, oftast lägger jag gaffel till höger och kniv till vänster.
Lägger självklart på var sida när det dukas för flera rätter.
Men har vi gäster och bara dukat för huvudrätt så lägger jag besticken på en servett på höger sida.
När vi ätit upp lägger jag alltid besticken till höger, tycker det ser trevligast ut och äter man ute är det ju enklare för serveringspersonalen om de ligger där än huller om buller.
 
Sv: Hur äter ni?

Jag trodde jag åt civiliserat ända tills denna tråden. Kniv och gaffel i rätt hand, med höger för kniven är det som är mest naturligt och hålla armarna vid sidan och så om jag är ute, men det där med att ha gaffeln upp och ner har jag missat. Undar vem som kommit på den korkade idéen? Och att man inte ska använda kniven, den puttar jag rätt maten med förutom att skära och så. Varför ha två verktyg och inte använda nr 2 annat är i nödfall och gaffeln ineffektivt? Är det för att det ska ta längre tid att äta? Ska man sitta och titta på kniven medan man jagar ärtor, sås och potatis med gaffeln och hur får man upp något alls på ovansidan av den utan hjälp av kniven?
 
Sv: Hur äter ni?

Äter jag hemma kan jag både ha armågar på bordet och mest ösa in med gaffeln.
Är jag ute och äter på restaurang eller bortbjuden (dvs inte hos mina föräldrar bara) så är det kniv i höger hand, gaffel i vänster. Piggarna på gaffeln neråt, sätter fast maten med hjälp av kniven. Skär bitar vartefter jag äter. Inga armbågar på bordet. Enkelt hyffs, har jag lärt mig.

Även hemma dukar jag på detta sätt, kniv och gaffel på respektive sida om tallriken.

Edit: såg en bild här ovan, med buktade sidan på gaffeln uppåt. Det är så jag menar att jag gör.
 
Sv: Hur äter ni?

Du får lära mig! Jag har studerat folk med pinnar och jag har försökt hålla i dem men det gåår ju inte att äta med dem! :p

Studera när kinneser äter, inte dumma svenskar, de har matten i en skål tar upp den mot munnen och nästan skyfflar maten. Hantera pinnar är jag ganska bra på tills man kommer till det sista, då blir det gärna vanliga bestick.
 
Sv: Hur äter ni?

Uppfostrad av föräldrar som tyckte det var väldigt viktigt med bra bordsskick. Inte för att att jag tvingades till detta när jag var 2 och satt vid köksbordet och åt makaroner, men lärde oss medan vi var små gjorde vi!

- Kniv och gaffel som på bilden ovan
- Inga armbågar på bordet
- Inte dricka innan man har tuggat ur
- Inte ta upp ny mat på gaffeln förrän man ha tuggat ur.

Det sista har jag på senare tid insett är riktigt bra. Inte för att det skulle vara "fint" utan för att det är riktigt effektivt mot att inte äta för mycket och bli övermätt :)

Kommer ihåg när vi var små och vi var så arga på pappa för att vi inte fick äta grillade kycklingklubbor genom att hålla dem med händerna utan skulle äta med kniv och gaffel. Tack pappa säger jag idag. Hur klarar sig folk annars på restaurang?
 
Sv: Hur äter ni?

Studera när kinneser äter, inte dumma svenskar, de har matten i en skål tar upp den mot munnen och nästan skyfflar maten. Hantera pinnar är jag ganska bra på tills man kommer till det sista, då blir det gärna vanliga bestick.

Kulturkrock så det skriker om det upplevde jag en gång på universitetet. Vid vårt bord i lunchrummet satt två kinesiska utbytesstudenter som just hade värmt sin mat. Den ena hade två stycken korv med bröd i sin matlåda. Korven var i korvbrödet och ketchup på korven.

Döm om vår fascination när studenten tar fram två pinnar, tar upp "korv med brödet" med pinnarna och börjar äta. Vi var grymt impade :D
 
Sv: Hur äter ni?

Just fågel får man väl använda händerna till?

Nu äter jag åtminstone kycklignklubber med kniv och gaffel när jag är ute, fast jag fått hålla i dem när jag vad liten, helt självmant och utan specialträning. Det blir så kladdigt annars.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: Qelina
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 344
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp