Hur äter ni?

Sv: Hur äter ni?

..haha... det ar jag ocksa lard att gora i finare sammanhang!

Ingen aning var det kommer ifran... men det ar effektivt for att halla tuggorna sma *host*

Haha, kanske just därför jag aldrig hört det! Jag befinner mig inte så ofta i finare sammanhang, och små tuggor kan jag nästan inte stava till :D! Men jag förstår absolut det där med små tuggor i finare sällskap, men tyckte det lät som att det var "allmänt och alldagligt" att äta med den sidan gaffeln.

Jag har också hört att man "ska" göra så och jag vet många som äter så. Jag tappar bara maten, det finns ingen logik i att lägga maten på den konvexa sidan av gaffeln. Se på hur skeden används; maten ska ligga i den konkava delen. :D

Exakt! Det blir ju bara mer en fråga om balanskonst än att få njuta av maten om man äter så :D!
 
Sv: Hur äter ni?

Varför har du kniven i höger och gaffeln i vänster?

Min mamma fick röda utslag om vi drog sönder maten istället för att skära! Oj oj, jag minns min mors tjatande varje måltid! Jag har ju en bror och tre systrar och mammas sambo två söner, så det var mycket tjat :D

Det med armbågarna har jag också fått lära mig (någon som vet var det kommer ifrån?), äter jag ute bland folk så tänker jag på det, men ibland kan jag helt enkelt strunta fullständigt i det, tex när jag är trött. Dock är jag för väluppfostrad för att göra fel på en restaurang modell finare eller är bortbjuden- där uppför jag mig som sig bör! Annars skäms jag å min mors vägnar! :D

Varför? :p Aldrig reflekterat över det ;) Blev lärd så när jag var liten, antar jag. Sambon gör tvärtom, han tycker att han vill ha gaffeln i höger för att lättare kunna pricka munnen... :rofl:

kl

För övrigt låter det helt absurt att lägga maten på den konvexa delen av gaffeln, det ramlar ju bara av?!
 
Sv: Hur äter ni?

Hemma i ensamheten äter jag nog lite hur som helst.

Är jag bland folk försöker jag att äta rätt - dvs att skotta upp mat på gaffelns ovansida och att föra maten till munnen - inte munnen till maten.:( Jag är vänsterhänt och har aldrig lärt mig att äta med skeden i höger hand. Försöker med jämna mellanrum, men det bara inte går.

Hemma skyfflar jag mer ohämmat. Lägger maten i gaffelns rundade "skål" och skottar in maten.


Dessutom slickar jag ibland tallriken om jag är ensam :o :o :o

Här hemma i dag hörde jag min ettriga 6 åriga tös fräsa till sin 10 åriga bror " Man får INTE slicka på kniven, då skär man sig i munnen" :d Att hon minuterna innan gjorde exakt samma sak när hon trodde ingen såg, det var inte så viktigt! Jag slickar på kniven, man behöver ju faktiskt inte slicka så att man skär sig, vem lindar tungan runt kniven liksom??? Man kan inte lägga ner en kladdig kniv på bordet när man tar mer mat!

Här slickas också tallrikar om det varit någon god mat, inte jag även om jag skulle vilja, man kan bli så kladdig av det ju, men barnen gör det ofta! Gott betyg på maten man lagar, tänker jag :D

Skulle jag skotta upp maten på ovansidan av gaffeln och sedan dessutom föra gaffeln till munnen så lovar och svär jag på att maten hamnar i knät på mig i stället! Kan du göra det utan spill? :D
 
Sv: Hur äter ni?

Hör här vad etikettdrottningen M Ribbing säger i DN:

"Helt rätt att i korrekt bordsskick använder man inte kniven om det inte är nödvändigt, utan delar potatisen och de kokta morötterna med gaffeln, och tar upp dem till munnen med gaffeln i höger hand. Det är internationellt och svenskt gott bordsskick.

Att man inte använder kniv annat än när den verkligen behövs har inte med matlagningen att göra, utan med att kniven är ett vapen ursprungligen och att det därför är mer elegant att inte använda den, annat än som sagt när den verkligen erfordras.

Men man använder både kniv och gaffel när detta är nödvändigt förstås, det finns inga ”etikettregler” som är så dumma att de föreskriver slabb och olägenheter! Hårda morötter skär man med kniven, men inte kokt potatis, mousse, omelett."

Skönt att veta för oss som effektiviserat ätandet till oftast bara gaffel ;)
 
Sv: Hur äter ni?

Haha.. jag fick med mig en hel del fran far som garna har saker "fint".. hander faktiskt att jag ater med maten pa ovansidan av gaffeln aven i vardagssammanhang. T.ex. potatismos och korv... da tar man en bit korv, spetsar den, trycker dit lite potatismos med kniven.. och sen kan man fiska upp ketchup/senap/annat med kniven ocksa.. sa far man allt pa samma gang - men utan att det blir gojsigt och ja... haha... sallad kan jag ata pa det sattet ocksa...
 
Sv: Hur äter ni?

Nja, jag är ingen höjdare.

Viker alltid upp ena benet, helst båda på stolen.
Äter vi hemma föredrar jag djup tallrik o sked. Förekommer det kött klipps det itu med sax först. Helst salladen i botten o maten uppepå. Gillar inte kall mat eller dryck utan vill ha det ljummet. Dricker helst te till maten.

Ska jag någon gång mot förmodan äta seriöst gäller gaffel i vänster och kniv i höger. Högerhänt. Dock brukar det sluta med att kniven gör sitt jobb med att skära upp maten o sedan gäller bara gaffel.

Maten intages antingen framför datorn eller framför tv. Middagsbord finns men där äter vi knappt aldrig.


Enya. Gaffel o sked använder man när man ska äta spagetti. Du snurrar spagettin med gaffeln mot skeden. :)

Menar du att du äter typ sås, potatis och kött och sallad i djup tallrik?
Min bror käkar makaroner med sked och djup tallrik :eek::wtf:

När man äter spaggar så DELAR man den med KNIV och snurrar de korta bitarna som är kvar, funkar fint utan sked, och sörpla in spaggarna i munnen är kladdigt så det gör jag inte. :p:D
 
Sv: Hur äter ni?

meeen kan du ju inte!! ..skara i onodan sadar... och kort spagetti ar ju horribelt, hanger o slanger och trillar av... nej, nej.. man fiskar upp en lagom liten mangd spagetti pa gaffeln, stoppar dit skeden och snurrar upp fint.... ;)
 
Sv: Hur äter ni?

Men oj vad avancerat! Jag hade haft svårt för att veta hur jag skulle använda prylarna, DEN biten glömde nog min mor lära mig!

Samma här. Jag löste det helt sonika genom att skopa med skeden som en femåring.
angel.gif
Vad fasen, får jag en sked till något annat än en efterrätt så kan inte jag ta ansvar för mina handlingar.
 
Sv: Hur äter ni?

Menar du att du äter typ sås, potatis och kött och sallad i djup tallrik?
Min bror käkar makaroner med sked och djup tallrik :eek::wtf:

När man äter spaggar så DELAR man den med KNIV och snurrar de korta bitarna som är kvar, funkar fint utan sked, och sörpla in spaggarna i munnen är kladdigt så det gör jag inte. :p:D

Japp, helst gör jag det. Helst uppkrupen i soffan med benen i kors o lite lätt tillbakalutad.

Nix, man klipper spaggarna med saxen. Sedan äter man det hela med sked i djup tallrik. ;)
 
Sv: Hur äter ni?

såhär håller jag när jag ska äta "fint":
g1_fig5.jpg

Då spetsar/skyfflar jag upp maten på gaffelns ovansida, som t.ex. tanten nämner. Den ramlar inte av ifall man har en större bit spetsad "i botten" och sen skyfflar upp annat (mindre bitar, sås etc.) ovanpå. :)

Men om jag äter hemma, (och äter mat som inte rymmer så lätt,) så blir det en gaffel i höger hand och inget annat. Tycker det är skönt att slippa kniven om den inte behövs.

Om jag äter pasta på restaurang (då man ofta får gaffel och sked) håller jag skeden i vänster och gaffeln i höger. Kan inte snurra gaffeln i vänster, det beror nog på att jag är ovan och högerhänt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur äter ni?

Jo, jag har också sett människor (ibland mamma tex) ha gaffeln upponer (enligt mig) och lasta mat på ovansidan (det där buktar uppåt alltså!).. Känns väldigt lustigt? :p


Jag är inte så noga med hur jag håller bestick däremot är det skottpengar på folk som smaskar, slafsar, pratar med munnen full i mat och tuggar med öppen mun ;)

Japp och japp och japp och så vidare! Just smaskande driver mig till vansinne på ett sätt jag inte fattar. Så irriterande så att jag inte säger "var snäll och sluta smaska" utan det blir helt kort "Sluta smaska!" Värst är när man har andras barn på middagar, barn som är ganska stora liksom som smaskar som fasen, det kryper i kroppen på mig och jag försöker stå ut, för jag har ju ingen rätt att uppfostra andras barn! Men ja, ibland mumlar min hjärna något alldeles tyst för sig själv så ingen hör att ungen inte borde få äta alls...
 
Sv: Hur äter ni?

Men VAD spelar det för roll? Det handlar ju liksom om föda, bränsle, det är ju ingen helig ceremoni. Huvudsaken är ju att det kommer in i kroppen vid rätt tid, i rätt mängd och att det smakar bra.
 
Sv: Hur äter ni?

Hör här vad etikettdrottningen M Ribbing säger i DN:

"Helt rätt att i korrekt bordsskick använder man inte kniven om det inte är nödvändigt, utan delar potatisen och de kokta morötterna med gaffeln, och tar upp dem till munnen med gaffeln i höger hand. Det är internationellt och svenskt gott bordsskick.

Att man inte använder kniv annat än när den verkligen behövs har inte med matlagningen att göra, utan med att kniven är ett vapen ursprungligen och att det därför är mer elegant att inte använda den, annat än som sagt när den verkligen erfordras.

Men man använder både kniv och gaffel när detta är nödvändigt förstås, det finns inga ”etikettregler” som är så dumma att de föreskriver slabb och olägenheter! Hårda morötter skär man med kniven, men inte kokt potatis, mousse, omelett."

Skönt att veta för oss som effektiviserat ätandet till oftast bara gaffel ;)

Hon har feeeeeeeeeeeeel, man måste ha kniv till ALLT, visste ni inte det!? :nailbiting:
Har min mor bara lurat mig under alla år!!! Jäkla kärring!!! :cautious:

Jag skär kokt potatis, morötter och ...ja allt som behöver vara i mindre delar och har sällan bara gaffeln i handen utan har kniven vilandes i andra handen. Med andra ord gör jag fel?? Fast om det är svenskt så undrar jag om jag gör på nåt annat lands vis! Kanske danskt? Vi danskar är ju lite speciella :D
 
Sv: Hur äter ni?

Varför har du kniven i höger och gaffeln i vänster?

Det är väl ganska logiskt?
Man dukar ju med gafflarna till vänster om tallriken och knivarna till höger.

När jag åt med båda händerna så hade jag gaffeln i vänster "upp och ned" och kniven i höger och puttade upp maten med kniven.
Sitter ordentligt och inga armbågar på bordet.

Numera är jag förlamad i vänster så ja det säger ju sig självt att jag inte kan äta med den.
Så numera används bara gaffel/sked med högerhanden.
Någon annan får skära min mat.
Jag försöker sitta ordentligt nu också men jag är lite slarvig när vi är hemma eller med vänner som inte är så kinkiga.

Annars är jag nog överlag väluppfostrad, när jag var yngre sa flera av mina vänners föräldrar att deras barn borde umgås mer med mig för jag kunde föra mig väl :p
Har även flera killkompisar som lämnat sina respektive hemma och tagit med mig som sällskap när det varit dags för bal och andra fina tillställningar av ovan nämnda anledning.
 
Sv: Hur äter ni?

Men VAD spelar det för roll? Det handlar ju liksom om föda, bränsle, det är ju ingen helig ceremoni. Huvudsaken är ju att det kommer in i kroppen vid rätt tid, i rätt mängd och att det smakar bra.
Helig ceremoni :D Nä det är ju inte det, som tur är.

Jag vet inte vad det spelar för roll, varför äter vi olika hemma jämfört med borta? Varför är det viktigt att inte ha armbågarna på bordet?
Jag vet inte, men mitt inlägg till dig var ett skämt! ;):)
 
Sv: Hur äter ni?

meeen kan du ju inte!! ..skara i onodan sadar... och kort spagetti ar ju horribelt, hanger o slanger och trillar av... nej, nej.. man fiskar upp en lagom liten mangd spagetti pa gaffeln, stoppar dit skeden och snurrar upp fint.... ;)

Men de trillar inte av alls! Bara om man sågar.. skär menar jag, dem i så små bitar till bebisar! Men som jag gör är de ju inte så långa som några meter men ändå kan man snurra dem lite lätt och det gör man med gaffel mot tallriken och föser upp snärten med kniven och skyndar sig som fan att stoppa in i munnen! :p Nog är spaggar gott, men jag gillar inte riktigt att det riskerar att bli kladdigt! :cautious:
 
Sv: Hur äter ni?

jakligt rolig trad faktiskt... intressant att lasa om folks dos and donts!

..arligt sa tror jag att jag undviker att skara t.ex. just spagetti for att ljudet som kan uppsta ibland skaaaaar i mina oron...
 
Sv: Hur äter ni?

hander faktiskt att jag ater med maten pa ovansidan av gaffeln aven i vardagssammanhang. T.ex. potatismos och korv... da tar man en bit korv, spetsar den, trycker dit lite potatismos med kniven.. och sen kan man fiska upp ketchup/senap/annat med kniven ocksa.. sa far man allt pa samma gang - men utan att det blir gojsigt och ja... haha... sallad kan jag ata pa det sattet ocksa...

Jomen så äter jag ju potatismos och korv med kom jag på!!

Ah det måste vara min fina aristokratiska ådra som får luft där helt automatiskt utan att jag tänker på det :D ;)!
 
Sv: Hur äter ni?

såhär håller jag när jag ska äta "fint":
g1_fig5.jpg

Då spetsar/skyfflar jag upp maten på gaffelns ovansida, som t.ex. tanten nämner. Den ramlar inte av ifall man har en större bit spetsad "i botten" och sen skyfflar upp annat (mindre bitar, sås etc.) ovanpå. :)

Men om jag äter hemma, (och äter mat som inte rymmer så lätt,) så blir det en gaffel i höger hand och inget annat. Tycker det är skönt att slippa kniven om den inte behövs.

Om jag äter pasta på restaurang (då man ofta får gaffel och sked) håller jag skeden i vänster och gaffeln i höger. Kan inte snurra gaffeln i vänster, det beror nog på att jag är ovan och högerhänt.

Titta en bild :D Så bra! Jag håller besticken just så fast tvärtom, kniv i vänster och gaffel i höger och jag spetsar maten. Om jag behöver försa upp tex sås och sånt så vänder jag på gaffeln och använder den djupa delen att ha mat på :)

Nu kommer folk att tro jag är sjuk på något vis, men... när jag håller så som på din bild så spretar det alltid upp ett finger, ringfingret eller lillfingret, minns inte vilket nu. Hm, måste jag hämta gaffel och kniv bara för att kolla det? :D Jag kommer på mig ibland och trycker ner det igen :o Samma gjorde jag för många år sedan när jag drack ur en mugg men det har jag plockat ur mig, det verkade så "fisförnämt" ju!

Så som du håller bara gaffel håller jag sked också! Och i höger hand.

Min mamma har skällt massor på mig för att jag håller gaffel i höger och kniv i vänster. Då jag inte är vänsterhänt utan i hennes ögon var högerhänt så fick jag inte göra så. Däremot är jag ju sk bådhänt och just detta kändes bäst för mig, så när jag dukar blir det ibland bestick på fel plats! :o
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: Qelina
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 344
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp