Hur äter ni?

Enya

Trådstartare
Jag är enligt mina egna mått väluppfostrad. Enligt flera andra jag träffat så håller de med. (Ibland är jag dock jävligt ouppfostrad känner jag :o)
Men det här med hur man äter har jag funderat på. Det är enligt min mamma viktigt hur man sitter, i vilken hand man har de olika besticken, hur man håller dem och hur man har armarna. Jag förstår att sånt kan vara viktigt, och jag försöker lära mina barn samma vett. Men hur äter ni? Vad tycker ni är viktigt?

I vilken hand har ni besticken när ni äter med kniv och gaffel? Skiljer det från när ni äter med gaffel eller sked? Hur har ni besticken i handen? Vad har ni fått lära er?

Jag får tjata på min äldsta son framför allt, om det här hur man håller bestick och VARFÖR man har en kniv även när man inte behöver dela mat. Själv använder jag i stort sett alltid kniv, finns nog ingen måltid jag inte använder den på (givetvis inte räknat soppa med där ju :p).
 
Sv: Hur äter ni?

pga lite trasiga leder haller jag kniven helt fel. Ibland aven gaffeln da mina fingerleder bojer sig pa fel hall och gor ont annars ;)

Enda gangen jag bryr mig om att "ata fint" ar i mer "officiella" sammanhang och inte i hemmet.

kniv i vanster, gaffel hoger.

Gaffel vanster, sked i hoger om det ats med dom i kombination.

sked i hoger.
 
Sv: Hur äter ni?

Jag är inget fan av att använda kniven mer än nödvändigt; kan jag dela med gaffeln så gör jag det. :D Måste jag skära så skär jag gärna upp många tuggor åt gången och sen använder jag bara gaffeln.

Jag vet att det inte är så man "ska" göra, men va fan, maten ska in i MIN kropp så jag bestämmer själv hur det ska gå till. Skulle jag någon gång finna mig på en finare restaurang eller i ett finare sällskap så har jag finare manér att lägga till om jag känner att det behövs, men till vardags? Nä.
 
Sv: Hur äter ni?

Kniven i höger hand och gaffeln i vänster. Men jag är dålig på att använda dem rätt - istället för att hålla fast med gaffeln och skära med kniven så håller jag fast med kniven och drar med gaffeln :o:D

I övrigt: Jag är uppfostrad till att man inte har armbågarna på bordet osv vilket jag håller mig till om jag är bortbjuden. Hemma, däremot, kan det nog se ut lite hur som helst :p
 
Sv: Hur äter ni?

Äter jag ute har jag kniven i höger och gaffeln i vänster hand. Tar små tuggor och håller oftast en hand för munnen, för jag vill inte att det ska synas när jag tuggar. Alltid armbågarna vilande på bordet när jag inte håller besticken, jag får för usel hållning om jag ska sitta med händerna i knäet.

Hemma är jag en Cro Magnon som äter med gaffel och biter av mat istället för att skära den. Sitter alltid på golvet framför TV-spelet (och då kastar jag även i mig maten när jag hinner mellan matcherna), eller, om jag mot alla odds sitter i soffan eller vid matbordet, i skräddarställning eller med fötterna uppflugna framför/under mig på annat vis.

Jag tycker att det känns otroligt onaturligt och obekvämt att sitta på stolar och i soffor som man "ska" göra - jag brukar rasbiologiskt säga att det är östasiaten i mig som skapat förkärleken till en kudde på golvet ;) - men sitter naturligtvis som folk om jag äter ute.
 
Sv: Hur äter ni?

pga lite trasiga leder haller jag kniven helt fel. Ibland aven gaffeln da mina fingerleder bojer sig pa fel hall och gor ont annars ;)

Enda gangen jag bryr mig om att "ata fint" ar i mer "officiella" sammanhang och inte i hemmet.

kniv i vanster, gaffel hoger.

Gaffel vanster, sked i hoger om det ats med dom i kombination.

sked i hoger.

Hur håller du kniv och gaffel fel då? :D Är du vänster- eller högerhänt?

När äter man med både gaffel och sked? :o
 
Sv: Hur äter ni?

Jag har fått gaffel och sked ute när jag ätit lasagne i ostsås, samt gaffel, kniv och sked när jag åt kyckling och någon sorts risboll med sås på någon japansk restaurang. Hade inte beställt någon för- eller efterrätt.
 
Sv: Hur äter ni?

Jag är inget fan av att använda kniven mer än nödvändigt; kan jag dela med gaffeln så gör jag det. :D Måste jag skära så skär jag gärna upp många tuggor åt gången och sen använder jag bara gaffeln.

Jag vet att det inte är så man "ska" göra, men va fan, maten ska in i MIN kropp så jag bestämmer själv hur det ska gå till. Skulle jag någon gång finna mig på en finare restaurang eller i ett finare sällskap så har jag finare manér att lägga till om jag känner att det behövs, men till vardags? Nä.

Du kan vara väluppfostrad vid behov med andra ord :D
Kniven används ju till att fösa upp maten på gaffeln med ju, gör du inte det? Min son och i viss mån andra sonen och dottern också använder hellre fingrarna och DET tycker inte jag är ok faktiskt :o
 
Sv: Hur äter ni?

gaffel och sked - pastaratter. For att minska spill och fa till en snygg "spinn" pa spagettin.

Jag ar hogerhant och haller som ett barn om fingrarna gor ont, sa i handflatan da. Med knutna navar.... behover jag saga att jag totalt Avskyr segt kott?! ...ute ater jag oftast "mjukare" mat, sa kan jag gomma mina sma problem battre och slipper kanna mig som en grottmanniska..
 
Sv: Hur äter ni?

Hemma i ensamheten äter jag nog lite hur som helst.

Är jag bland folk försöker jag att äta rätt - dvs att skotta upp mat på gaffelns ovansida och att föra maten till munnen - inte munnen till maten.:( Jag är vänsterhänt och har aldrig lärt mig att äta med skeden i höger hand. Försöker med jämna mellanrum, men det bara inte går.

Hemma skyfflar jag mer ohämmat. Lägger maten i gaffelns rundade "skål" och skottar in maten.


Dessutom slickar jag ibland tallriken om jag är ensam :o :o :o
 
Sv: Hur äter ni?

Nja, jag är ingen höjdare.

Viker alltid upp ena benet, helst båda på stolen.
Äter vi hemma föredrar jag djup tallrik o sked. Förekommer det kött klipps det itu med sax först. Helst salladen i botten o maten uppepå. Gillar inte kall mat eller dryck utan vill ha det ljummet. Dricker helst te till maten.

Ska jag någon gång mot förmodan äta seriöst gäller gaffel i vänster och kniv i höger. Högerhänt. Dock brukar det sluta med att kniven gör sitt jobb med att skära upp maten o sedan gäller bara gaffel.

Maten intages antingen framför datorn eller framför tv. Middagsbord finns men där äter vi knappt aldrig.


Enya. Gaffel o sked använder man när man ska äta spagetti. Du snurrar spagettin med gaffeln mot skeden. :)
 
Sv: Hur äter ni?

Du kan vara väluppfostrad vid behov med andra ord :D
Kniven används ju till att fösa upp maten på gaffeln med ju, gör du inte det? Min son och i viss mån andra sonen och dottern också använder hellre fingrarna och DET tycker inte jag är ok faktiskt :o

Har aldrig fattat det där med att fösa, det är ju bara att spetsa. :D Måste jag fösa upp det sista så använder jag ju kniven, åtminstone om jag är bland folk, annars gör jag nog gärna som dina barn. :p
 
Sv: Hur äter ni?

Kniven i höger hand och gaffeln i vänster. Men jag är dålig på att använda dem rätt - istället för att hålla fast med gaffeln och skära med kniven så håller jag fast med kniven och drar med gaffeln :o:D

I övrigt: Jag är uppfostrad till att man inte har armbågarna på bordet osv vilket jag håller mig till om jag är bortbjuden. Hemma, däremot, kan det nog se ut lite hur som helst :p

Varför har du kniven i höger och gaffeln i vänster?

Min mamma fick röda utslag om vi drog sönder maten istället för att skära! Oj oj, jag minns min mors tjatande varje måltid! Jag har ju en bror och tre systrar och mammas sambo två söner, så det var mycket tjat :D

Det med armbågarna har jag också fått lära mig (någon som vet var det kommer ifrån?), äter jag ute bland folk så tänker jag på det, men ibland kan jag helt enkelt strunta fullständigt i det, tex när jag är trött. Dock är jag för väluppfostrad för att göra fel på en restaurang modell finare eller är bortbjuden- där uppför jag mig som sig bör! Annars skäms jag å min mors vägnar! :D
 
Sv: Hur äter ni?

Va :o ?!? "Ska" man göra så?!? Det har jag aldrig hört!

Jag har också hört att man "ska" göra så och jag vet många som äter så. Jag tappar bara maten, det finns ingen logik i att lägga maten på den konvexa sidan av gaffeln. Se på hur skeden används; maten ska ligga i den konkava delen. :D
 
Sv: Hur äter ni?

Jo, jag har också sett människor (ibland mamma tex) ha gaffeln upponer (enligt mig) och lasta mat på ovansidan (det där buktar uppåt alltså!).. Känns väldigt lustigt? :p


Jag är inte så noga med hur jag håller bestick däremot är det skottpengar på folk som smaskar, slafsar, pratar med munnen full i mat och tuggar med öppen mun ;)
 
Sv: Hur äter ni?

Har aldrig fattat det där med att fösa, det är ju bara att spetsa. :D Måste jag fösa upp det sista så använder jag ju kniven, åtminstone om jag är bland folk, annars gör jag nog gärna som dina barn. :p
Jamen makaroner, de är ju överallt om man ska jaga dem med gaffeln ju! Eller hur gör du? Du får nog filma det liksom :p
Det är det där med kniven mina barn inte gärna gör, de tar fingrarna och så torkar de av dem på kläderna!
 
Sv: Hur äter ni?

Jag har fått gaffel och sked ute när jag ätit lasagne i ostsås, samt gaffel, kniv och sked när jag åt kyckling och någon sorts risboll med sås på någon japansk restaurang. Hade inte beställt någon för- eller efterrätt.

Men oj vad avancerat! Jag hade haft svårt för att veta hur jag skulle använda prylarna, DEN biten glömde nog min mor lära mig!
 
Sv: Hur äter ni?

Skulle aldrig äta makaroner med gaffel; de äts med sked i skål eller djuptallrik. Då rymmer de ingenstans.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: Qelina
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 344
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp