hur använda kedjegrimskaft?

Sv: hur använda kedjegrimskaft?

Och jag funderar förståss på varför det behövs. Är det inte hanteringen man ska jobba på då?

Jo det kan man ju tycka. Men jag sköter utsläpp och intag i ett stall med 22 hästar. Jag har varken tid eller lust att lägga en massa jobb på andras hästar. Det får faktiskt ägarna fixa själv. Jag sätter kedja på de hästarna som är stökiga att leda och det är ur säkerhetsynpunkt. Vill inte tappa hästar som är bråkiga eller hålla på o slita och dra idem. Med kedja går de oftast bra och man har mer att sätta emot om de gör en "burn out"

Jag förstår precis vad du pratar om men ibland tycker jag att folket på buke ska vara väldigt snabba med att fingerpeka det man gör.

Har man ett flertal hästar varav inte mer än kanske 1 är ens egen har man inte tid eller man kanske inte ens har befogenhet att ta sig friheter att uppfostra någons annans häst, men vill ju självklart värna om sin egen säkerhet!

Jag har fått lära mig att man kan använda kedjegrimskaft både genom att ha det under hakan och över mulen. Själv har jag det över mulen när jag tar in lite mer olydiga hästar, som en säkerhetsåtgärd. Nu har jag fått höra att man inte ska ha det över mulen utan i munnen. Detta har jag aldrig hört tidigare och tyckte genast att det lät riskabelt eftersom om hästen hoppar eller gör något är ju risken att kedjan åker hit och dit i munnen, fastnar längst ut på tänderna och så och att hästen blir knäpp och beter sig för den sakens skull. Är det någon som vet fördelen med att ha kedjan i munnen?

Skummat igenom tråden... Håller med om att man blir tvungen att ha kedja på andras hästar ibland... Man kan ju inte lägga timmar på o träna dem. Skulle inte ha det på min egen. Lägger hellre tid på träning.

Enligt veterinär på hästklinik här i närheten så ska man ABSOLUT INTE ha kedjan under hakan. Hästen är mycket känslig där och kan få panik. Munnen tycker jag borde vara helt uteslutet... skulle inte ens tänka tanken. Har jag kedja på en häst så har jag den över nosen, försöker se till att den sitter löst när hästen är snäll. Den har ju en förmåga att fastna i ringarna på grimman.

varför tycker du att munnen är uteslutet?

använder du aldrig bett på hästar?

En häst som måste ledas med kedja är ju inte en pålitlig häst...jag skulle varken använda kedja eller stigbett övht....har sett hästar på kliniken som kommit lös med ett grimskaft hängandes och en kedja som knäckt nosryggen på dom, tänk er bara vad som hände om man har den i munnen...kedja är faktiskt livsfarlig om man skulle tappa hästen och den trampar på grimskaftet

Jo jag använder tredelat tränsbett på min häst. Tänker däremot prova olika bettlösa alternativ... Men en kedja måste göra ont! Nypas mm... :eek:

Om en häst bråkar så man inte kan leda dem ens med kedja så har man stora hanteringsproblem med sin häst och sånna hästar befattar inte jag mig med.

få hästar är ju så korkade att dom inte kan ledas utan kedja eller stigbett...jag har haft alla sorter och aldrig lett dom i kedjor..hästar respekterar alla som inger förtroende och ledarskap.Även om man får påminna en del ett flertal ggr..vet man vad man vill och visar det genom sitt kroppspråk så behövs inga kedjor.En blick kan få den störta idioten att stanna upp.

För mig är det mer moment 22, har man en såpass dum ouppfostrad häst så skulle jag inte vilja ha kedja el stigbett på den ifall den skulle ta sig loss...jag har haft hingstar som kommit till mig med munkorg då dom sagts vara folkilskna..inte ens dom hade jag kedja på...jag kan ställa "in" mig på hästars mentala nivå och få dom att inte vilja skada mig..man får ge o ta...en del hästar måste man GE lite också för att dom skall vara tillmötesgående...huvudsaken är att vi når det mål JAG har satt upp....tillsammans.

Men jag måste också säga att de mest ouppfostrade hästar jag haft har varit hbl, har inte haft så många men dom är verkligen inte lika lyhörda som travaren.Men poletten trillar ner där också....så småningom :D

kedja är faktiskt livsfarlig om man skulle tappa hästen och den trampar på grimskaftet

jaa framförallt om den är i munnen... Tror faktiskt att i de flesta fall går kedjan av före nosbenet... men det kan ju uppenbarligen hända! Usch vad otäckt... :eek: Skulle som sagt inte ha kedja på min egen... men jag kan inte vägra o ta någon annans häst till o från hagen för att jag måste ha kedja på den, när ägaren själv har kedja på den... Kollektivstall.

jaghar jobbat med konvalecesverksamhet i många år...man kan inte välja hästar som kommer in, dom som kommer, dom kommer...men lärorikt har det varit

Har alltid kejdan unde hakan, har det dock vääldigt sällan, typ när man är ute och betar.

Hej!

Min erfarenhet av kedjegrimskaft är att det beror helt på hästen var man sätter det. Vissa hästar funkar med det under hakan, andra reser sej när kedjan nuddar hakan. Vissa vill ha kedjan över nosen, andra reser sej av det.. En del behövs det i munnen på och en del (som min) går inte att leda alls att leda med kedja, för så blir dom (ännu mer?) kokko! Lyckligtvis för mej går min häst utmärkt att leda i vanlig grimma, så jag klarar mej ändå!

/ Lavinia

jag har under på min häst. Brukar inte bli så vild av sig direkt^^
Dock om något skulle hände så sätter jag den över

Jag använder aldrig kedja på min egen häst.

När jag arbetar använder jag kedja för att en hel del hästar är ouppfostrade. Jag har ingen lust att bli skadad för att deras ägare inte har uppfostrat dem. :(

Och OM jag använder kedja använder jag den alltid under, ALDRIG över. Under har helt klart sina nackdelar, visst, men jag har hört talas om allt för många som har brutit nosryggen för att jag ska ha lust att chansa. Min veterinär berättade om hennes erfarenhet, vilket var hela tre stycken! (Så det är väl ganska vanligt antar jag.)

*kl*

Nackdelen med att ha kedjan under hakan är att hästen kan börja rycka upp med huvudet om den blir rädd för kedjan om den nyps eller om man rycker lite i den. Sedan kanske den går och rycker upp huvudet bara för att den är rädd för kedjan (alltså det kan bli en olat).

Jag förstår precis vad du pratar om men ibland tycker jag att folket på buke ska vara väldigt snabba med att fingerpeka det man gör.

Har man ett flertal hästar varav inte mer än kanske 1 är ens egen har man inte tid eller man kanske inte ens har befogenhet att ta sig friheter att uppfostra någons annans häst, men vill ju självklart värna om sin egen säkerhet!

Det var inte min avsikt att "fingerpeka". Jag har själv varit i situationen att jag fått leda hästar med kedja både över mulen, under hakan och i munnen. Men jag gillar det INTE. Jag hade en hyresgäst vars häst behövde ledas så och eftersom ägaren tyckte det var ok men inte jag så flyttade han. Det fanns ingen tanke, önskan eller vilja hos hyresgästen att försöka jobba bort problemet och jag vill inte riskera vare sig häst eller mig själv när jag leder ut och in och därför kunde inte hästen vara kvar.

När jag jobbade inom travet så hanterade man ofta lite småvilda hästar. Brukade lägga kedja under på ston och valacker om dom bara var heta men hade även hand om 2 hingstar som blev helgalna så fort de närmade sig sina hagar så då var det kedja i munnen som gällde. Med kedja i munnen får man väl tänka på att man inte rycker och drar, brukar inte behövas heller men man ska alltid tänka sig för.:banana:

Tror du någon gillar det?

De flesta jag mött föredrar mitt fullblodssto som är löjligt lätt att leda i vanligt grimskaft.

Jag jobbade i inackorderingsstall, jag kunde inte välja vilka hästar som var inackorderade. Och jag ville inte ägna halva dagarna (det hade jag inte tid med) åt att uppfostra olydiga hästar och ponnisar.

Martha, du är nog ovanligt respektingivande. Alla har inte den pondusen naturligt. Sen håller jag med dig om Vbl kontra hbl.
Hbl får sällan lära sig ordentligt som små och är vid 10års ålder smått odrägliga.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade fått tag på en extra ridlektion, och det kändes faktiskt ganska snöpligt att jag stod uppskriven på stallets ilsknaste och...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka