hur använda kedjegrimskaft?

Sv: hur använda kedjegrimskaft?

Sen håller jag med dig om Vbl kontra hbl.
Hbl får sällan lära sig ordentligt som små och är vid 10års ålder smått odrägliga.

Tycker det osar fördom lång väg. Halvblod föds väl inte med en deffekt att de är stökiga att leda???

Det är väl ägarna som har en deffekt i så fall om de inte lär sina hästar rätt saker!

Det kan väl inte hästarna hjälpa.

/Streiff som har haft massor av halvblod som varit snälla som änglar att leda.

Det var inte min avsikt att "fingerpeka". Jag har själv varit i situationen att jag fått leda hästar med kedja både över mulen, under hakan och i munnen. Men jag gillar det INTE. Jag hade en hyresgäst vars häst behövde ledas så och eftersom ägaren tyckte det var ok men inte jag så flyttade han. Det fanns ingen tanke, önskan eller vilja hos hyresgästen att försöka jobba bort problemet och jag vill inte riskera vare sig häst eller mig själv när jag leder ut och in och därför kunde inte hästen vara kvar.

Det var absolut inte meningen att du skulle ta åt dig, jag menar rent allmänt att ibland har buke-folket en tendens att "fingerpeka".
Och med ens egen häst är det mer en regel än ett undantag att man på bästa sätt försöker uppfostra sin häst så att de inte vållar problem för andra.
Jag leder inte min med kedja, går alldeles utmärkt för mig även på hennes viildaste dagar att leda i endast grimma :)
Vilket andra kanske inte klarar, och då har jag gett godkännande att leda med kedja, under hakan och att den ska användas på ett lämpligt sätt. :)

Tycker det osar fördom lång väg. Halvblod föds väl inte med en deffekt att de är stökiga att leda???

Det är väl ägarna som har en deffekt i så fall om de inte lär sina hästar rätt saker!

Det kan väl inte hästarna hjälpa.

/Streiff som har haft massor av halvblod som varit snälla som änglar att leda.

Jag kan inte annat än att hålla med, tycker det finns många
raser som är mer lyhörda än halvbloden.. Och det är ingen fördom,
det är grundat på de erfarenheter jag har. Sen har jag ingen förklaring
till varför.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker att halvblod överlag är rätt okänsliga för fina korrigeringar.

Visst är det också beroende på uppväxt, de växer ofta upp hos människor som inte är så noga med markhanteringen så länge det funkar att rida.

Jag har aldrig lagt kedjan över.
Däremot har jag lagt kedja under,men då är omständigheterna sådana att det kan kräva det.Som att gå med en hingst förbi ston:smirk:
då kan det vara bra med kedja där.

Men behöver man alltid ha det, då är det nåt fel på hästen.....

*kl*

Jag har kedjan under om jag går ut och går med min vallack,han är stark och jag har liite mer kontroll om jag har kedja. Har åkt på ändan bakom mer än vad jag ska göra *s*
När jag leder hästarna mellan stall och hage tas de med grimskaft eller direkt i grimman,även hingsten fast det står brunstiga ston i hagen bredvid :)

Ett kedjegrimskaft skall aldrig användas över mulen eftersom det kan både bryta, skapa sprickor eller skada den yttersta delen av nosryggen.
Det är lätt hänt om hästen hoppar omkring, stegrar, kastar med huvudet eller sticker.

Det snällaste mot hästen, om man nu verkligen måste ha kedjegrimskaft, är att lägga det under hakan.

Sen tycker jag inte kedjegrimskaft är svaret på problemen, utan bara något som skapar mer problem.
Men det ärinte din uppgift att träna andras hästar.

Jag har kedjan under hakan... trär igen kedjan igenom båda ringarna och sen sätter fast den i kedjasn början...
Har bara kedja när jag är på något annat ställ tex träningar lr tävlingar.

Hemma behövs det inte

Jag, å andra sidan, har blivit avrådd från att någonsin lägga kedja över nosen på en häst, av både veterinärer och andra erfarna hästmänniskor. Och tittar man på en bild av hästens skelett är det inte svårt att förstå varför; nosbenet är tunt och går lätt av om man råkar rycka för hårt med kedjan för långt ner, eller om hästen kommer lös och trampar på grimskaftet.

Kedja i munnen har jag använt någon gång på ystra hingstar. Fördelen med det var inte att det gick att rycka dem hårt i munnen, utan att de fick något att fundera på och gå och plocka med istället för att hitta på hyss. Plötsligt gick de som små lamm och lekte med kedjan i munnen... Vill dock framhålla att det bara var de värsta huliganerna vi gjorde så på (de som hade för vana att promenera ut i hagen på bakbenen, och dessutom hade en förmåga att med ett ystert kast på huvudet galant slänga av både träns och grimmor).

Men var är det här? Kedjegrimskaft överhuvudtaget:cry: Träna natural horsemanship och använd för guds skull en repgrimma som skarpaste hjälpmedlet när man har hästen vid handen. Mitt hjärta gråter verkligen. Ingen häst ska behöva stå ut med något dylikt när man kan få de livligaste hästar att lyda med bättre hjälpmedal. Det ända man behöver är (mycket eller ännu mer) tid och kunskap.

...som så många andra påpekat:

man har inte TID att träna andras hästar. De flesta hanterar inte bara sin egen häst, utan även många andras i stallet, eller på jobbet till exempel. Man kan inte lägga en massa tid på andras hästar när man har fullt upp med sin egen.

Om hästens ägare inte har bemödat sig med att lära hästen gå ordentligt, ja då använder jag kedja utan tvekan. Skulle aldrig komma på tanken att ta vissa hästar på jobbet utan kedja. De hade dragit iväg med mig eller stuckit eller skadat mig allvarligt.
Det är ägarens ansvar att träna sin häst, och jag lägger mig inte i.
För övrigt kan jag påpeka att jag hade fått mig en rejäl utskällning av många hästägare på jobbet om jag hade börjat med sådant "NH-trams" (deras uppfattning inte min, jag är själv intresserad av NH) som att till exempel lära hästen att gå bakom en istället för framför..

Ens egen häst är en helt annan femma. Använder aldrig kedja på honom. Behövs inte. Och om det gjorde det skulle jag arbeta bort det.

Om du tar och läser inläggen noggrannt, så ser du att de flesta pratar om hästAR i plural, de flesta måste antagligen hantera många hästar i sitt stall eller på jobbet. Tänk på det innan du martyriserar och dömer... :crazy:

I det stall jag står i har man infört en regel att ALLA hästar ska ledas med kedja (står på ridskola). Då jag protesterade mot detta och vägrade att tillåta detta på min häst efter att ha sett hur en av hippologerna handskades med kedjan fick jag av ordföranden ultimatum - godkänn kedja eller flytta. Jag framhärdade men sa ja till tränsbett med leddelta (=stigbett typ). Själv leder jag och mina flickor bara i grimma med vanligt grimskaft - även ute i samhället. Det är aldrig några problem att leda vår häst men regeln kom till för personalens säkerhets skull - och "för att man alltid gör så i Strömsholm"...

Jag har fått lära mig att man kan använda kedjegrimskaft både genom att ha det under hakan och över mulen. Själv har jag det över mulen när jag tar in lite mer olydiga hästar, som en säkerhetsåtgärd. Nu har jag fått höra att man inte ska ha det över mulen utan i munnen. Detta har jag aldrig hört tidigare och tyckte genast att det lät riskabelt eftersom om hästen hoppar eller gör något är ju risken att kedjan åker hit och dit i munnen, fastnar längst ut på tänderna och så och att hästen blir knäpp och beter sig för den sakens skull. Är det någon som vet fördelen med att ha kedjan i munnen?

Hej,
Jag har inte läst alla inlägg ännu och någon kanske redan sagt detta... Men jag har ett grimskaft med kedja som jag använder vid vissa tillfällen, tex så vägrade min häst att låta sig böjprovas. Då använde jag det och hade presis som du det runt mulen. Min veterinär sa till mig att man kan på riktigt bråkiga hästar sätta det i munnen, men man måste då vara väldigt noga med att ge efter så fort hästen gör rätt. Den andra risken som finns , sa hon är att om du har en häst som sliter sig, (du inte orkar hålla honom när han bråkar) och han har kedjan i munnen och springer i väg med grimskaftet och han trampar på det kan han bryta underkäken på sig själv. Så jag använder det inte i munnen på min kille för han försöker fly om det är obehagligt i bland. (Vilket vi jobbat bort mycket av, men jag litar inte på att han inte gör det till 100%)

Jag förstår precis vad du pratar om men ibland tycker jag att folket på buke ska vara väldigt snabba med att fingerpeka det man gör.

Har man ett flertal hästar varav inte mer än kanske 1 är ens egen har man inte tid eller man kanske inte ens har befogenhet att ta sig friheter att uppfostra någons annans häst, men vill ju självklart värna om sin egen säkerhet!

Blir oroad när jag läser detta...
Förstår att man inte har tid att lägga timmar på andras hästar, men har man inte tid att göra saker och ting på rätt sätt, utan måste ta till hårdare tag för att få det att funka, kanske man ska avsäga sig det ansvaret...?? Tiden ska ju inte få bestämma hur man beter sig mot ett djur. Då får man väl istället erkänna att man inte fixar situationen.:confused:

men har man inte tid att göra saker och ting på rätt sätt, utan måste ta till hårdare tag för att få det att funka, kanske man ska avsäga sig det ansvaret...?? Tiden ska ju inte få bestämma hur man beter sig mot ett djur. Då får man väl istället erkänna att man inte fixar situationen.:confused:

Allternativet i det stall jag jobbar är att de hästarna som är stökiga att leda får stå i box hela dygnet. Är det ett bättre allternativ tycker du??

Vad som är "rätt sätt" har alla olika uppfattning om.

Jag förstår inte vad du menar med att inte fixa situationen?:confused:

Jag vet inte om du tror att alla hästar är lika?

Unghingstar med vårkänslor är betydligt skarpare och svårare att hantera än en 15årig trotjänande val. Men du kanske inte har förstått att man måste anpassa hanteringen efter individen och att det handlar om säkerhet att använda kedja ibland.

Men en rätt använd kedja är ju knappast ett tortyrredskap? Den är ett hjälpmedel som ger dig en viss säkerhetsmarginal, inget man rycker och sliter i för att göra hästen illa. Visst kan man använda den på fel sätt, men vilket hjälpmedel i hästhanteringen (bett, spö, hjälptyglar, repgrimma etc.) kan inte användas fel?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade fått tag på en extra ridlektion, och det kändes faktiskt ganska snöpligt att jag stod uppskriven på stallets ilsknaste och...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka