hur använda kedjegrimskaft?

Sv: hur använda kedjegrimskaft?

Allternativet i det stall jag jobbar är att de hästarna som är stökiga att leda får stå i box hela dygnet. Är det ett bättre allternativ tycker du??

Vad som är "rätt sätt" har alla olika uppfattning om.

Jag förstår inte vad du menar med att inte fixa situationen?:confused:

Jag vet inte om du tror att alla hästar är lika?

Unghingstar med vårkänslor är betydligt skarpare och svårare att hantera än en 15årig trotjänande val. Men du kanske inte har förstått att man måste anpassa hanteringen efter individen och att det handlar om säkerhet att använda kedja ibland.

Anledningen till mitt svar är att du skrivit att du inte hinner, eller har befogenhet. Jag vet att det ibland behövs på vissa hästar i vissa lägen, det jag kommenterade över var att det var tiden som avgjorde om du skulle använda det eller inte, så uppfattade jag ditt inlägg. Nu skriver du att du jobbar där, alltså är det din arbetsplats och då borde ni väl ha generella regler om vilka befogenheter ni har eller inte har, när kedja används och inte används osv?

Håller med dig, MissInterpreted, att en kedja kan behövas ibland, som jag tidigare skrivit så har jag själv ett sådant grimskaft, reagerade bara på att man använde det pga tidsbrist, dagligen, istället för att ta i tu med vad själva problemet är eftersom hästarna tydligen är så "tokiga" att man inte kan leda dem till hagen tex med vanligt grimskaft.

Blir oroad när jag läser detta...
Förstår att man inte har tid att lägga timmar på andras hästar, men har man inte tid att göra saker och ting på rätt sätt, utan måste ta till hårdare tag för att få det att funka, kanske man ska avsäga sig det ansvaret...?? Tiden ska ju inte få bestämma hur man beter sig mot ett djur. Då får man väl istället erkänna att man inte fixar situationen.:confused:

Fixar situationen?
Jo jag fixade den, med kedja. Nemas problemas.
Visst uppfostrar man hästarna men till en viss gräns, det är ett JOBB man har. Men du kanske anser att man ska säga upp sig? Obegränsat med tid har tyvärr inte dygnet och lägger man en timme bara på utsläpp har man inte så mycket tid över.

Dessutom, om ägaren själv leder med kedja och ber en göra det, anser du ändå att man ska uppfostra deras hästar?

"för att man alltid gör så i Strömsholm"...

Så otroligt fånig orsak. Och korkad.
Vad då "Strömsholm". Kan de inte tänka själv?

Visst är det bra med säkerhet men ibland kan vi människor skapa något vi kallar säkerhet som i slutändan blir raka motsattsen.

Det är inte bara tidsödande att man ska träna Andras hästar, det är farligt och inte alltid uppskattat av hästens ägare.

Visst ska man själv träna sin häst så dne är hanterbar. Det är det ingen fråga om.

Det är om du jobbar med att släppa ut andras hästar (hästskötare) som du inte har tid, eller ansvar, att träna andras hästar.
Förvisso är det bara i början det tar tid, innan hästen vant sig.
Men är det värt det+ Det är extremt farligt att träna en h'st och om du inte får extra betalt för det, varför ska du träna hästen att ledas utan kedja?

Nu måste jag till stallet men återkomemr väll senare till denna tråd.

Håller med dig, MissInterpreted, att en kedja kan behövas ibland, som jag tidigare skrivit så har jag själv ett sådant grimskaft, reagerade bara på att man använde det pga tidsbrist, dagligen, istället för att ta i tu med vad själva problemet är eftersom hästarna tydligen är så "tokiga" att man inte kan leda dem till hagen tex med vanligt grimskaft.

Jag har väl haft tur, aldrig behövt att änvända kedjegrimskaft:D ;)

Många hästar få inte vara ute mer en några timmar varje dag och få då kanske överskottsenergi, på en del kanske bara några fler utetimmar skulle hjälpa, bara en tanke

Men i munnen tycker jag låter lite väl hårt:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Munnen är betydligt bättre än över nosryggen. Bäst är förståss under hakan. (Dvs om man nu promt ska ha kedjegrimsaft.)

*Allmän kommentar*

Vad många gör fel med heta, stressade, trippiga hästar är att de suger fast och hänger i grimskaftet som om deras liv hängde på det.
Detta stressar bara upp hästarna mer. Jag skulle inte heller vilja att nån klamrade sig fast i mig.

Ger man dom lång grimskaft brukar många bli betydligt lugnare.
Men det är inte alltid lätt att veta vilka som blir lugna och vilka som är farliga.

Min egen hingst kan bli orolig om man håller fast honom under hakan. Likadant med hans son. Men de går också att leda på långt grimskaft på 4 meter.

Senast ändrad:

Ett kedjegrimskaft skall aldrig användas över mulen eftersom det kan både bryta, skapa sprickor eller skada den yttersta delen av nosryggen.
Det är lätt hänt om hästen hoppar omkring, stegrar, kastar med huvudet eller sticker.

Det snällaste mot hästen, om man nu verkligen måste ha kedjegrimskaft, är att lägga det under hakan.

Sen tycker jag inte kedjegrimskaft är svaret på problemen, utan bara något som skapar mer problem.
Men det ärinte din uppgift att träna andras hästar.

Enligt vår veterinär ska man absolut inte ha den under hakan heller...
Min slutsats är att det är bättre att låta bli... ;) Men det är ju tyvärr inte alltid det går. Men med sina egna hästar kan man ALLTID lösa det på andra sätt!

Jag håller med dig sammet, många hästar blir VÄRRE med kedja.

Jag personligen har bara kedja när jag lastar, om min häst börjar backa så ska det ta imot, kedjan sätts under hakan, ingen annan stans.

Den ända gången jag använt kedja i munnen var när jag dagligen ledde ut den godkände hingsten Brisbane (numera kastrerad tror jag) till hagen. Första dagen jag inte gjorde det sparkade han mig i huvudet, vilket inte var någon trevlig historia, där fick jag för att jag skulle försöka vara snäll....

Många hästar få inte vara ute mer en några timmar varje dag och få då kanske överskottsenergi, på en del kanske bara några fler utetimmar skulle hjälpa, bara en tanke

I det stallet jag är i är hästarna ute största delen av dagen och de har stora hagar så det är inte det som orsakar problem. Det är inte några stora problem heller för den delen. De hästar som är stökiga att leda i vanliga grimmskaft går som ljus med kedja utan ryck och slit. Så de lider inte av det.

Och jag använder inte kedja i munnen utan under hakan.

Anledningen till mitt svar är att du skrivit att du inte hinner, eller har befogenhet. Jag vet att det ibland behövs på vissa hästar i vissa lägen, det jag kommenterade över var att det var tiden som avgjorde om du skulle använda det eller inte, så uppfattade jag ditt inlägg. Nu skriver du att du jobbar där, alltså är det din arbetsplats och då borde ni väl ha generella regler om vilka befogenheter ni har eller inte har, när kedja används och inte används osv?

Jag har inte skrivit att jag inte har befogenhet, det var någon annan som skrev det.

Och ja vi har generella regler om vilka hästar vi leder med kedja och vilka vi inte gör det med. Vi har det på de hästarna som det behövs på.

Har man 22 hästar att leda till och från hagen så finns det faktiskt inte tid att lägga massor av tid på de som inte funkar med vanligt grimmskaft. Då sätter man kedja på, de går lungt och kommer ut i sin hage och kan busa där.

Hästar är individer. Vissa kan man leda med ett grimskaft runt halsen, de kommer när man visslar och är allmänt lyhörda. Andra tänker mer på annat och är stökiga. De kan man behöva kedja på för att de ska hålla sig på mattan. Då är det bäst ur säkerhetssynpunkt att sätta på en kedja så varken häst eller människa blir skadade.

Senast ändrad:

Streiff, jag vet att hästar är individer och som jag själv skrev i tidigare inlägg så förstår jag att man måste i vissa lägen använda ett kedje grimskaft, och har gjort det själv på de av mina hästar det behövts. Men fortfarande, det jag reagerar över att man gör det dagligen istället för att ta i tu med problemen. Du säger att du jobbar i det stallet, jag vet ju inte vad det är du gör, men arbetar du MED hästarna så kanske det är en viktig del att arbeta med, markarbetet - ledarskapet osv. Hade själv en av mina hästar som var mer i luften än på backen i början när jag köpte honom, men genom ledarskapsträning så fick jag bort det, och det gick snabbt. Visst alla hästar tar olika lång tid. Arbetar du inte direkt MED hästarna, kanske det vore något att ta upp med den eller de som gör det? Ofta finns det ju en anledning till varför en häst inte går att leda på ett harmoniskt sätt och ofta ligger det i ledarskapet. Att arbeta med sådanna saker är ju också säkerhet! Klankar inte ner på dig, framför bara min åsikt, tycker det är tragiskt att så många hästägare/skötare skaffar levande djur och sedan inte har tid med mer än mocka, rida borst ett par minuter... Kanske borde skippa ridningen en dag då och då och arbeta från backen istället. handlar ju om att prioritera. Minst lika viktigt!! Arbetar man i ett stall, kanske man får tala om för sin chef att tiden inte räcker till, precis som på vilken arbetsplats som helst, för att göra ett bra arbete. Om man tycker det är viktigt vill säga.....

Varför moraliserar du över användandet av kedjegrimmskaft då??

Senast ändrad:

vad gör jag som hästägare då om min häst går med hängande grimskaft en bit bakom mig när jkag leder hjenne men att när andra ska göra de behöver dom kedja?? är de jag som ska uppfostra hästen då??

Va?
Förtydliga ditt inlägg är du snäll.

vad gör jag som hästägare då om min häst går med hängande grimskaft en bit bakom mig när jkag leder hjenne men att när andra ska göra de behöver dom kedja?? är de jag som ska uppfostra hästen då??

På sätt och vis. Det är upp till dig att träna hästen tillsammans med andra människor och berätta för dom hur de ska leda ut din häst.
Dvs. om du inte gillar att de leder din häst med kedja.

har förklarat gång på gång . men utan resultat så jag har sagt att dom SKA ha kedja på henne om hon är dum. Jag ansert inte at de är jag som ska träna med dom för så fort jag är med går hon som en snäll liten hund bakom dom oxå.. jag ser inget fel i att använda kedja så länge den inte används med våld dvs sliter i den innan ens hästen har rört sig.. på min SKa kedjan om den användas sitta in genom vänstra ringen över nosen å fast i antingen den högre eller genom den oxå och då fäst i den vanliga ringen.

På sätt och vis. Det är upp till dig att träna hästen tillsammans med andra människor och berätta för dom hur de ska leda ut din häst.

Det kan vara ganska svårt. Vissa människor har sina egna åsikter om
hur saker och ting ska skötas, och gör vad de tycker är bäst oavsett
vad ägaren säger. Om hästen kan gå som en snäll hund bakom ägaren
men inte någon annan, då är det nog mer människorna som behöver
uppfostras än hästen.

För min del då, där vi alla hjälps åt med in och utsläpp, är problemen att hästarna vill in och då vill vissa helst springa in. De bara drar iväg liksom som ånglok. Om man tar grimskaft/kedja runt mulen sköter de sig bra med mig iallafall. De vet mycket väl hur de ska bete sig egentligen, så bara de märket att man har lite extra kraft så skärper de sig. Om jag tränar någon häst kommer den troligen att märka att nästa person inte är så tuff/ bestämd och så är man igång igen. Har de fått chansen en gång tar det ofta lång tid innan man kan arbeta bort det, och då måste man vara konsekvent i hanteringen också, vilket är svårt att få andra till att vara. Man kan bestämma tillsammans hur man ska göra men sedan gör de andra inte så ändå/ eller blir rädda och osäkra.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade fått tag på en extra ridlektion, och det kändes faktiskt ganska snöpligt att jag stod uppskriven på stallets ilsknaste och...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka