hur använda kedjegrimskaft?

Sv: hur använda kedjegrimskaft?

Vad många gör fel med heta, stressade, trippiga hästar är att de suger fast och hänger i grimskaftet som om deras liv hängde på det.
Detta stressar bara upp hästarna mer. Jag skulle inte heller vilja att nån klamrade sig fast i mig.

Ger man dom lång grimskaft brukar många bli betydligt lugnare
.

:bow: :bow: :bow:

För min del då, där vi alla hjälps åt med in och utsläpp, är problemen att hästarna vill in och då vill vissa helst springa in. De bara drar iväg liksom som ånglok. Om man tar grimskaft/kedja runt mulen sköter de sig bra med mig iallafall. De vet mycket väl hur de ska bete sig egentligen, så bara de märket att man har lite extra kraft så skärper de sig. Om jag tränar någon häst kommer den troligen att märka att nästa person inte är så tuff/ bestämd och så är man igång igen. Har de fått chansen en gång tar det ofta lång tid innan man kan arbeta bort det, och då måste man vara konsekvent i hanteringen också, vilket är svårt att få andra till att vara. Man kan bestämma tillsammans hur man ska göra men sedan gör de andra inte så ändå/ eller blir rädda och osäkra.

Jag tror det är omöjligt att lära någon annans häst något bara på den tiden man tar den in eller ut till hagen. Plus att det kan nog reta ägaren en del i vissa fall så det kanske inte är att rekomendera heller. Man får nog leva med att använda kedja om det behövs :crazy: Så länge ägaren tillåter det/använder kedja själv. Man kan ju inte riskera livet för att man inte vill använda det... så långt får det inte gå ;)

varför kedja ? det ska inte behövas oavsett om hästen är ung, sto eller hingst?!, min hingst var hur jobbig som helst i början, men jag visa vem som bestämde genom NH övningar, efter 5 min gick han bakom mig som en hund ungefär..

Har haft kedjan över mulen på hingsten den sista tiden, men han gillar inte att den är där. Kliar tydligen.

Annars har jag haft den under hakan.

Har aldrig haft kedja i munnen.

Jag har använt kedjan i munnen på mitt sto en gång..
Hon skulle skos och stod mer i luften än på marken (första gången vi skodde henne efter att vi köpt henne)
Hon sparkade, stegrade slängde sig fram mm..

Jag lade bara kedjan löst i munnen på henne sen stod hon nästan helt still. Hon var mer intresserad av att leka med kedjan än att försöka mosa vår stackars hovis. Jag drog inte åt eller någonting.

Det var en säkerhetsåtgärd och jag tycker att så länge man använder det på ett sunt och förnuftigt sätt så gör det ingen skada. Vissa hästar kan behöva lite distraktion.:bump:

Det kan vara ganska svårt. Vissa människor har sina egna åsikter om
hur saker och ting ska skötas, och gör vad de tycker är bäst oavsett
vad ägaren säger. Om hästen kan gå som en snäll hund bakom ägaren
men inte någon annan, då är det nog mer människorna som behöver
uppfostras än hästen.

Ja visst är det människan som måste tränas. Jag uttryckte mig lite inkorrekt.

Men att folk inte respekterar vad man säger om skötseln av ens egen häst är för mig ofattbart.
Det är ju min häst, jag sköter ju deras häst som de vill.
Nu är inte mina hästar svåra att leda, hingsten är ett lam, stoet en prinsessa och lillhingsten en nyfiken liten sprätt, så jag har inte de problemen.
Just nu står lillhingsten med de andra så jag har dessutom har jag världens bästa stallägare till alla tre.
Det är bara vi två som har hästar i stallet. Skötaren till stoet är duktig så henne behöver jag inte oroa mig för heller.

Använder jag kedja är det i munnen.

Har lite taskiga erfarenheter av att ha kedja både under hakan och över nosryggen.

Jag har det under hakan på de flesta. dæremot om hæsten har en vana att stegra sig så lægger jag kedjan øver nosen i stællet, detta før att lættare kunna få ner hæsten. Genom munnen anvænder jag ALDRIG, då ær det lættare och bættre att ta ett stigbett. ær så orolig før hur det ska gå med haken osv...

Ja, visst är det ofattbart, men en del människor vet ju alltid allt bäst
själva.. Hästmänniskor brukar vara långt ifrån sämst på det..

Använder jag kedja är det i munnen.

Har lite taskiga erfarenheter av att ha kedja både under hakan och över nosryggen.

Vad är det för taskiga erfarenheter som gör att du vill sätta kedjan på ett ännu känsligare ställe? Bara nyfiken...:)

Om man sätter kedjan över nosryggen och måste dra i den är det stor risk att grimman snurrar mot eller t.o.m. över hästens öga. Dessutom kan den orska skada på brosk eller ben i nosryggen, som är betydligt vekare än i underkäken, om hästen fastnar eller trampar på grimskaftet.

Kedjegrimmskaft ska användas under hakan, där gör den mest nytta utan att vara för skarp, dessutom riskerar hästen inga större skador om personen som leder råkar tappa hästen. Kedjan kan sättas i munnen om man behöver ha extrem kontroll på en mycket besvärlig häst, ex. vis har jag haft det vid betäckning av ungt eller osäkert sto med fullbodshings som varit för "het på gröten". I normala fall fungerade fullblodshingstarna, som var de mest temperamentsfullaste individerna, utmärkt med bara kedjan under hakan, eller t.o.m. i vanligt grimskaft.

Behöver man sätta den i munnen ska kedjan fästas i översta ringen, närmast nackstycket, så att inte spännet halkar in i munnen och orsakar skada.

Stigbett är ett redskap som ska användas av kunniga människor och med stor varsamhet. Skadorna som kan orsakas av att man rycker eller om hästen kommer lös och fastnar eller trampar på linan blir oftas mycket stora. Många hästar som är bråkiga när de leds i stigbett brukar bli bättre när de slipper denna. Stigbett skall användas I UNDANTAGSFALL OCH MED FÖRSTÅND!

Mvh, Elin

*kl*

Jag leder min grabb i vanlig grimma och grimskaft, men jag har en ledkedja tillgänglig vid boxen för att de som tar släpper ut och in ska känna sig tryggare - att använda om de vill. Stallägarna är häst/hingstvana och det har inte varit några problem, de tar honom i vanliga grimskaftet. Men helgerna fördelas på inackorderade och nyligen rekommenderade jag en av tjejerna att ta honom i kedjan i stället. Inte för att det egentligen behövs utan för att HON ska känna sig lugn när hon leder honom. Hon sa sedan också att hon var lugnare, och då var han också lugnare och alltså minskade risken för incident markant. Jag tror att hon kommer leda honom utan kedja framöver men den finns där - inte för att han inte kan sköta sig utan den, utan för att de som hanterar honom ska känna sig lugna.

Kedjan läggs ovanför näsan, när jag använder den drar jag den genom ringen, upp ett varv om nosremmen och fäster i andra sidan. På det viset slipper jag att kedjan glider ner på näsan, och med en väl avpassad grimma glider den inte runt och det uppstår ingen belastning på det känsliga näsbenet.

Kedja över näsan! Alltid! Om mycket stark dum häst och risk att tappa ellar skada sig, stoppa in den i munnen. Inte särskilt snällt men kanske hellre än att hästen kommer lös ut på en traffikerad väg.. Nöden har ingen lag.. Men då vill det till att man är säker på att man kan hålla kvar hästen på så vis. en lös häst med kedja i munnen som trampar på grimskaftet...............?!?!
Däremot undvik kedja under hakan. Läste här att många använder det och tycker att det fungerar bra men om man tänker på saken så var får hästen trycket om den busar iväg? Under hakan. Var går hästen? Uppåt. Vad händer om du håller kvar i hästen för att få ner den eller inte tappa den? Större tryck under hakan. = Ännu mera uppåt eller i värsta fall över baklänges..

:bow: :bow: :bow: :bow:

Tack!

Tack och lov behöver jag inte använda kjedjegrimskaft när jag leder min pojk från hagen :) Men går jag på promenad med han så kör jag träns och Kjedjegrimskaft ;) Eftersom det körs mycket Mopeder och Traktor där jag har han och Domino är lite "då och då" rädd, Så man vet aldrig vad som händer :o.

*kl*

Då vill jag att ni som menar att kedjan är lika med "döden" för hästarna talar om för mig hur man rår på en häst på 180 med noll respekt för människor? En som gärna springer över en om man inte kastar sig åt sidan, som inte stannar för något utan drar iväg med en som en liten mygga. Spränger staket om det skulle råka vara i vägen etc etc.

Jag vet att ägaren blir lika glad som jag över alla tipsen. Kan tillägga att "kända namn" inom NH har gått bet på honom. Men nu ni som påstår att det är "bara att lägga en dga på ledarskap" "Var konsekvent" etc, vad vet ni som inte dessa stora vet?

Och jag har hittils inte gått bet på en enda 4bening men denne står jag maktlös inför.

Så, shoot:banana: !

*kl*
En som gärna springer över en om man inte kastar sig åt sidan, som inte stannar för något utan drar iväg med en som en liten mygga. Spränger staket om det skulle råka vara i vägen etc etc.

Den hästen verkar ju inte fullt normal? Det måste ju finnas knäppa
hästar precis som det finns knäppa människor? Okej om de är bråkiga
men den du pratar om verkar ju bara vara helt inne i sin egen lilla värld
och inte bry sig om någonting... Jag tänker inte lägga mig i och säga
vad man ska göra för det kan jag inte, men är jäkligt nyfiken på varför
man vill behålla en sån häst?

Tjaaa, för att den är en fenomenal ridhäst med en otrolig kapacitet;) .
Men visst, hade det varit min häst hade jag inte behållt den men å andra sidan, VEM köper en sådan?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade fått tag på en extra ridlektion, och det kändes faktiskt ganska snöpligt att jag stod uppskriven på stallets ilsknaste och...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka