Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och Lasse aka fräser-corgin var ute och tävlade startklass i helgen, lör-sön. På lördagen var vi på hemmaklubben, jag testade en ny approach med rastning och bara lite uppvärmning med lek och fotgående. De senaste träningarna har vi fått till ett jättefint fotgående med den uppvärmningen. Resultatet blev ett magplask, en övertaggad och frustrerad ( = skällig) hund och 116,5 poäng. :angel: På söndagen hade vi teamat ihop oss bättre men vad hjälper det om man ska ha så bråttom att man springer förbi apporten och dundrar in i matte i ingångarna? Nåja, 141 poäng och godkänt resultat.

Nu ska vi nöta stadga, ingångar, fotgående och apport.

Dessa jävla ingångar :rage::wtf: :p

Bra jobbat av er tycker jag!

Dessa jävla ingångar :rage::wtf::p

Bra jobbat av er tycker jag!

Tack! Haha, ja, dessa jävla ingångar... att det ska vara så förbannat BRÅTTOM! Har varit noga med att leda in på träningarna, för att försöka få bort det. Ändå kom det fram direkt på tävling, båda dagarna. Skithund. :cautious:

Har varit på synundersökning. Som jag misstänkte har min syn blivit en hel del sämre. Jag är nu inte bara översynt och skelögd, utan nu är jag närsynt, astigmatisk, har dold utåtskelning och dold uppåtskelning. Men men. Ska iallafall få nya glasögon så jag förhoppningsvis kan säga hej då till all huvudvärk jag haft på senaste tiden! :D

Ska ut med hundarna snart på långpromenad. Tror nog att jag ska köra lite uppletande med Tinja, det var ett tag sedan! :up:

Tack! Haha, ja, dessa jävla ingångar... att det ska vara så förbannat BRÅTTOM! Har varit noga med att leda in på träningarna, för att försöka få bort det. Ändå kom det fram direkt på tävling, båda dagarna. Skithund. :cautious:

Vi har ju tvärtomproblem - bråttom på träning och låååååångsaaaaamt på tävling :p

Han hinner inte ha bråttom på tävling, han måste ju kolla på allt som händer runtomkring :idea:
:p

Det gör Lasse också, han är ett jävla kontrollfreak, men han tittar så fort runt omkring att han slår knut på sig själv. :meh: "Jag hinner inte ta apporten nu matte, MEN JAG KOMMER SKITFORT så hinner jag kontrollera mer!" På söndagens tävling körde de högre klasser på en annan plan bredvid, utan publik eftersom stuga och bänkar var framför planen för startklassen. Mycket orättvist. :p

Det gör Lasse också, han är ett jävla kontrollfreak, men han tittar så fort runt omkring att han slår knut på sig själv. :meh: "Jag hinner inte ta apporten nu matte, MEN JAG KOMMER SKITFORT så hinner jag kontrollera mer!" På söndagens tävling körde de högre klasser på en annan plan bredvid, utan publik eftersom stuga och bänkar var framför planen för startklassen. Mycket orättvist. :p

Haha, Lasse och Floyd - varandras motsatser :D
Floyd har ju i vanliga fall bara ögon för matte, så jag blir nästan lite kinkig på honom när han plötsligt har fullt upp med att kolla på ALLT annat :p Iofs är jag inte säker på att det skulle hjälpa - jag fick ge två dk på ligg i fjärren, trots att han tittade mig djupt i ögonen :cautious:
Det är kanske bättre att vi håller oss till jakten ändå :D

Haha, Lasse och Floyd - varandras motsatser :D
Floyd har ju i vanliga fall bara ögon för matte, så jag blir nästan lite kinkig på honom när han plötsligt har fullt upp med att kolla på ALLT annat :p Iofs är jag inte säker på att det skulle hjälpa - jag fick ge två dk på ligg i fjärren, trots att han tittade mig djupt i ögonen :cautious:
Det är kanske bättre att vi håller oss till jakten ändå :D

Om jag skickar Lasse på apporteringskurs hos dig, så kan du skicka Floyd på fart-på-tävlingskurs hos mig? :angel: Deal? Neeeej, fortsätt tävla lydnad för tusan! Måste ju sporra varandra! :D

Om jag skickar Lasse på apporteringskurs hos dig, så kan du skicka Floyd på fart-på-tävlingskurs hos mig? :angel: Deal? Neeeej, fortsätt tävla lydnad för tusan! Måste ju sporra varandra! :D

Absolut :D
Haha! Jag tänkte faktiskt lägga lydnaden på hyllan för ett tag i alla fall, nu laddar vi för jaktträningen och unghundsderby :D

Idag råkade långpromenaden åter igen gå förbi favorithagen. Damerna sprang bara någon minut, vilket faktiskt gör mig glad. Senaste tiden har de kunnat vara lösa så mycket, så nu är de lättare att släppa igen. Efter tiden med skadade trampdynor och tår och skare som gjorde att jag inte kunde släppa dem så var inkallningen verkligen lite sisådär, åtminstone när de var lösa tillsammans.

Nu har vi därför gått till hagar i princip varje dag så att de fått vänja sig vid att vara lösa igen och jag har tränat inkallning, haft dem i flexi på promenaderna för att ge mer frihet osv. Det har gett resultat. Nu håller de sig hela tiden inom synhåll, kommer på inkallning osv. Känns bra!

Såhär såg det ut idag :)

Men drar du inte lite väl stora växlar nu för att du mött på en SBK-instruktör som uppenbarligen inte hade förmågan/erfarenheten att hjälpa just er? Nu kan jag förvisso bara tala för min egen klubb som jag har erfarenhet av, och kan väl gissa mig till att det ser lite likadant ut hos klubbarna i den direkta närheten som jag besökt ett antal gånger, men vår majoritet när det gäller kursutbud är valp- och allmänlydnadskurser. Hundar av bruksraser är i klar minoritet, alltid. Det finns inte en enda instruktör hos oss som bara har erfarenhet av bruksraser.

Jag förstår inte riktigt parallellen du gör mellan ideellt arbete och eventuell verktygslåda. De jag går hos privat har betydligt med homogena grupper rasmässigt.
Det handlar inte så mycket om vilka hundar som är på kursen - som på förmågan att anpassa övningarna. ( det är inget roligt att gå agility heller på alla brukshundsklubbar för hinderhöjden blir lätt bisarr för småhundar. Eller för den delen Noswork, när varje gömma är på 3-6 gånger hundens mankhöjd. Den här gången kunde vi dock inte rent fysiskt utföra övningen och fick ingen hjälp runt det).

Samtidigt är brukshundsklubben ideell. De dom ger kurser ger dem kanske 2-3 gånger per år, dvs de får normalt inte alls samma vana som proffsen som jobbar med hund på heltid. Och med vanan kommer ofta verktygen.

Har varit på agilitytävlingar hela helgen, först inoff i Väsby med maken som tävlade bägge hundarna. Nike fick en andraplats i agilityklassen! Söndag blev i Nynäshamn och jag tävlade bägge hundar i klass 1. Nessie skötte sig kanon men fick 5 fel på två av loppen, den femman som var riktigt sur var när hon halkade av gungan när hon var på väg upp på den men hon tog den sen bra. Första loppet var en smärre katastrof då jag halkade lite och kom av mig helt i första svängen, diskade oss då jag bara gav tunnelkommando och inte visade vilken tunnel hon skulle in i. Nike var helt magisk, snabb och har börjat våga mer = inte klistrad vid ens sida. Vi fick 2:a, 3:e och 3:e plats hon fick också fem fel genom alla klasser, två på balansen där hon aldrig brukar missa kontaktfälten (men dessa var kortare än på andra balanser enligt vårat ögonmått iallafall) och en då jag tappade bort var jag hade henne :o. Hundarna är fantastiskt duktiga, det jag som behöver bli snabbare och bättre :angel:.
Idag tog jag en cykeltur när jag vaknade med Nike och Nessie och nu ska jag på andra tillfället i startklass kursen med Nessie och sen direkt till jobbet.. Imorgon hoppas jag att jag ska orka iväg och träna på gymmet lite! Lördag är det agilitytävling igen med varsin hund i klass 1, maken är jätte-taggad på att tävla nu när den lilla grå verkar ha vaknat ur vinterdvalan:banana:.

30739134_10214672273034710_3241066741166955380_n.jpg

Det handlar inte så mycket om vilka hundar som är på kursen - som på förmågan att anpassa övningarna. ( det är inget roligt att gå agility heller på alla brukshundsklubbar för hinderhöjden blir lätt bisarr för småhundar. Eller för den delen Noswork, när varje gömma är på 3-6 gånger hundens mankhöjd. Den här gången kunde vi dock inte rent fysiskt utföra övningen och fick ingen hjälp runt det).

Samtidigt är brukshundsklubben ideell. De dom ger kurser ger dem kanske 2-3 gånger per år, dvs de får normalt inte alls samma vana som proffsen som jobbar med hund på heltid. Och med vanan kommer ofta verktygen.

Ja, jo, jag är givetvis medveten om att brukshundklubbarna är ideella. Privata alternativ behöver bara inte alls vara bättre. Kvalitén på instruktörsutbildningar varierar ju något enormt. Du skriver ju själv att "med vanan kommer verktygen", då spelar det väl visst roll vilken typ av hundar som finns på kurserna?

I agility finns det väl bestämda maxhöjder för varje klass, och i Nosework ingår det att vissa dofter är på höjd. Det har ju ingenting med att göra att kursen ges på just en brukshundklubb? :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
815
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar