Idag blev man lite extra glad och stolt när en vit herdehund vann VM i IPO-FH! Min lilla tjejs morbror!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det här är verkligen inget jag upplever på min klubb. Folk kommer med alla möjliga raser och ickeraser på kurser och alla får hjälp efter individens förutsättningar. Jag älskar att gå kurser där!Dels var det en massa snack om att folk skylde på rasen när deras hundar var uppfostrade. Sedan en massa snack om vallning vs jakt. Och det var en kurs om lek med hund och vikten av förtroende.
Jag har ju gått från schäfer till urhund (och därtill en spretig ras - vissa är som vinthundar, andra som stora chis - och en lite udda individ). Jag behöver nya infallsvinklar och de kommer jag inte att få via brukshundsklubben. En hund är inte bara en hund.
Jag saknar hästfolket. Hade jag velat beskriva min hund som häst hade jag bara behövt säga att "han har mycket nerv" eller "han står högt i blod" och de flesta hade förstått både vad som var problemet och vad som finns på andra sidan myntet. Det är få egenskaper som inte har fler sidor och ger angreppssätt för att nå resultat.
Håller med. En av instruktörerna hos oss som har mycket grundkurser/vardagslydnad är mycket tydlig med att informera varför hon är lite "tuffare" respektive mjukare mot olika hundar och att ett råd till en person inte alltid kan användas av andra trots att de har samma problem. Detta då hundarna är olika. Inte bara pga ras men också pga tidigare erfarenheter m m.Det här är verkligen inget jag upplever på min klubb. Folk kommer med alla möjliga raser och ickeraser på kurser och alla får hjälp efter individens förutsättningar. Jag älskar att gå kurser där!
Jag skulle ge en annan klubb en chans, för det där du upplevt är verkligen inte den enda sortens attityd på en brukshundsklubb.
Dels var det en massa snack om att folk skylde på rasen när deras hundar var uppfostrade. Sedan en massa snack om vallning vs jakt. Och det var en kurs om lek med hund och vikten av förtroende.
Jag har ju gått från schäfer till urhund (och därtill en spretig ras - vissa är som vinthundar, andra som stora chis - och en lite udda individ). Jag behöver nya infallsvinklar och de kommer jag inte att få via brukshundsklubben. En hund är inte bara en hund.
Jag saknar hästfolket. Hade jag velat beskriva min hund som häst hade jag bara behövt säga att "han har mycket nerv" eller "han står högt i blod" och de flesta hade förstått både vad som var problemet och vad som finns på andra sidan myntet. Det är få egenskaper som inte har fler sidor och ger angreppssätt för att nå resultat.
Här handlade det om en kurs lek med hund - och den övning som hela dagen ägnades åt funkade inte för oss (hunden skulle komma till föraren och lockas av att man skulle backa upprätt, inte huka och kampa med båda händerna när hunden kom. Min hund är 25 cm hög. Tar jag leksaken vid sidan blir det en himla underlig belöningsplacering plus att jag får svårt med timing och min blick. Böjer jag knän eller går ned på knä så här jag svårt att backa på ett sätt som roar hundar. Den föreslagna längre leksaken fungerar inte så bra när hunden har den och ska komma in för att kampa. När jag bad instruktörerna visa, gjorde det något halvhjärtat som de senare efter övningarna när jag klagade förklarade att de hade avbrutit pga att min hund var så osäker. (vilket jag anser att man skulle anpassat sig efter direkt Åkt. Till och med bett mig lämna istf att upprepa övningen)Vad tråkigt. Men går de att prata med? Prova en annan klubb, instruktör? Någon du anser är bra på hund som kan ge dig en ny infallsvinkel
Jag själv hade problem förra året på min valpkurs. Jag gick klart den, och valde att prova en privat hundklubb tidigare i år för att få fler infallsvinklar. Jag insåg att min metod fungerar på min hund, och fick beröm av flera på plats på hur mycket han kan och framför allt han var lugn och fokuserad. - Med andra ord, jag filmar nästan alla träningar vi gör hemma, så jag ser direkt på filmen (givetvis ) vad jag gör för fel när träningen inte riktigt gått som jag tänkt. Det är ett starkt tips Jag själv har en extremt lyhörd hund så jag måste tänka på rösten likväl som kroppsspråket, vilket är svårt då jag som person ofta går upp i ljus röst samtidigt som jag blir kroppsligt verbal (=kaos för hunden). Tror t om att det var Migo inne som noterade att min hund tolkade allt jag gjorde och hur jag sa det, då jag lagt upp en film på när vi tränade. Så även buke kan vara bra för nya vinklar
Jag är tillbaka på samma hundklubb som i höstas, ska gå två kurser from denna vecka. I lördags var det lite kaos på en av kurserna då det kom flera nya moment som gjorde min hund både förvirrad och frustrerad, och jag fick flera tips om passivitetsträning. Problemet är inte passivitetsträning, utan brist på samspel med andra livliga hundar i samhället då vi bor på gård, samt otydlighet från matte. Jag undrar om jag ska sluta kalla min hund för gårdshund, för folk dömer oftast in att han inget kan för att sen bli chockade när de får höra allt han kan
Åhhhhhhhhh,även hennes öron står nu.
Åhhhhhhhhh,även hennes öron står nu.
Har en som står på pinnen så hon behöver helt klart någon som ligger på henneNope bara ibland
Ena vänster hänger fortfarande.
Basenjidamen kostar Dessutom är hon lite väl hårdhänt genom att lägga sig på de små liven
Här handlade det om en kurs lek med hund - och den övning som hela dagen ägnades åt funkade inte för oss (hunden skulle komma till föraren och lockas av att man skulle backa upprätt, inte huka och kampa med båda händerna när hunden kom. Min hund är 25 cm hög. Tar jag leksaken vid sidan blir det en himla underlig belöningsplacering plus att jag får svårt med timing och min blick. Böjer jag knän eller går ned på knä så här jag svårt att backa på ett sätt som roar hundar. Den föreslagna längre leksaken fungerar inte så bra när hunden har den och ska komma in för att kampa. När jag bad instruktörerna visa, gjorde det något halvhjärtat som de senare efter övningarna när jag klagade förklarade att de hade avbrutit pga att min hund var så osäker. (vilket jag anser att man skulle anpassat sig efter direkt Åkt. Till och med bett mig lämna istf att upprepa övningen)
Lägg där till skitsnack om hur lika hundraserna är, att mitt påpekande ledde till att man upprepade instruktionen säkert femton gånger isf att hjäkpa mig med övningen och en föreläsning att det är fel att man i agility belönar hunden med lek utan föraren (i vår träningsgrupp i agility slänger vi saker eller låter en utomstående komma med en leksak efter ett "fram"-kommando)
En av mina mindre väl spenderade dagar. Det grämer mig eftersom jag hade så höga förväntningar och eftersom kurser inte kostar gratis.