Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi hade medlemsmöte med SDK Södra idag, så vi var en liten men tapper skara som hade möte och tränade hund idag.
Alltid lika trevligt, tråkigt bara att fler inte vill engagera sig.

Ammo var periodvis fin, men på liten plan med en massa brudar så ville han gääärna gå med nosen i backen så fort man lättade det minsta på kraven. Snorunge ;)

dsc_0077red.jpg

dsc_0083red.jpg

Råkade hamna att titta på gamla bilder nu. Bland annat hittade jag bilder från första gången jag kom till "min" kennel. Bland annat dök den här bilden upp:
30422423_1037844283030618_816737889_n.jpg

Det är lite kul, för den ljusa tiken där, hon är född 1987. Så nu känner jag mig gammal :P I alla fall, den blicken hon har där, precis den hade min Zala många, många gånger. Sådär så att det nästan känns som om det är Zala som tittar på mig på den här bilden, fast det är omöjligt.

Den tiken hade en bror. Han fick några få avkommor och han är Zalas morfars farfar. Zala i sin tur är Ebrahs mormor. Så ja, den här ljusa tiken är en gammal släkting till min lilla Ebrah :p Inte så konstigt att jag hunnit få bra koll på vad som finns bakom mina dårar när jag t.o.m. träffat flera av de som är så otroligt långt bak i stamtavlorna och syskon till dem...

Roade oss med lite upplet idag igen - fint sa Svansson och plockade in allt jag lagt ut. Men förvirrad matte envisades med att han hade missat en grej så vi letade och letade. Men varje gång jag tittade bort skuttade Svansson glatt till väskan där jag hade lagt ner allt, tjuvade en sak ut väskan och kom springande till mig för att få godis. Tog ett tag innan jag fattade att allt var hittat, så det är ju tur att jag har en smart hund :D :love:

Dels var det en massa snack om att folk skylde på rasen när deras hundar var uppfostrade. Sedan en massa snack om vallning vs jakt. Och det var en kurs om lek med hund och vikten av förtroende.

Jag har ju gått från schäfer till urhund (och därtill en spretig ras - vissa är som vinthundar, andra som stora chis - och en lite udda individ). Jag behöver nya infallsvinklar och de kommer jag inte att få via brukshundsklubben. En hund är inte bara en hund.

Jag saknar hästfolket. Hade jag velat beskriva min hund som häst hade jag bara behövt säga att "han har mycket nerv" eller "han står högt i blod" och de flesta hade förstått både vad som var problemet och vad som finns på andra sidan myntet. Det är få egenskaper som inte har fler sidor och ger angreppssätt för att nå resultat.
Det här är verkligen inget jag upplever på min klubb. Folk kommer med alla möjliga raser och ickeraser på kurser och alla får hjälp efter individens förutsättningar. Jag älskar att gå kurser där!
Jag skulle ge en annan klubb en chans, för det där du upplevt är verkligen inte den enda sortens attityd på en brukshundsklubb.

Det här är verkligen inget jag upplever på min klubb. Folk kommer med alla möjliga raser och ickeraser på kurser och alla får hjälp efter individens förutsättningar. Jag älskar att gå kurser där!
Jag skulle ge en annan klubb en chans, för det där du upplevt är verkligen inte den enda sortens attityd på en brukshundsklubb.
Håller med. En av instruktörerna hos oss som har mycket grundkurser/vardagslydnad är mycket tydlig med att informera varför hon är lite "tuffare" respektive mjukare mot olika hundar och att ett råd till en person inte alltid kan användas av andra trots att de har samma problem. Detta då hundarna är olika. Inte bara pga ras men också pga tidigare erfarenheter m m.

Dels var det en massa snack om att folk skylde på rasen när deras hundar var uppfostrade. Sedan en massa snack om vallning vs jakt. Och det var en kurs om lek med hund och vikten av förtroende.

Jag har ju gått från schäfer till urhund (och därtill en spretig ras - vissa är som vinthundar, andra som stora chis - och en lite udda individ). Jag behöver nya infallsvinklar och de kommer jag inte att få via brukshundsklubben. En hund är inte bara en hund.

Jag saknar hästfolket. Hade jag velat beskriva min hund som häst hade jag bara behövt säga att "han har mycket nerv" eller "han står högt i blod" och de flesta hade förstått både vad som var problemet och vad som finns på andra sidan myntet. Det är få egenskaper som inte har fler sidor och ger angreppssätt för att nå resultat.

Vad tråkigt. Men går de att prata med? Prova en annan klubb, instruktör? Någon du anser är bra på hund som kan ge dig en ny infallsvinkel

Jag själv hade problem förra året på min valpkurs. Jag gick klart den, och valde att prova en privat hundklubb tidigare i år för att få fler infallsvinklar. Jag insåg att min metod fungerar på min hund, och fick beröm av flera på plats på hur mycket han kan och framför allt han var lugn och fokuserad. - Med andra ord, jag filmar nästan alla träningar vi gör hemma, så jag ser direkt på filmen (givetvis :o) vad jag gör för fel när träningen inte riktigt gått som jag tänkt. Det är ett starkt tips :up: Jag själv har en extremt lyhörd hund så jag måste tänka på rösten likväl som kroppsspråket, vilket är svårt då jag som person ofta går upp i ljus röst samtidigt som jag blir kroppsligt verbal (=kaos för hunden). Tror t om att det var Migo inne som noterade att min hund tolkade allt jag gjorde och hur jag sa det, då jag lagt upp en film på när vi tränade. Så även buke kan vara bra för nya vinklar :D

Jag är tillbaka på samma hundklubb som i höstas, ska gå två kurser from denna vecka. I lördags var det lite kaos på en av kurserna då det kom flera nya moment som gjorde min hund både förvirrad och frustrerad, och jag fick flera tips om passivitetsträning. Problemet är inte passivitetsträning, utan brist på samspel med andra livliga hundar i samhället då vi bor på gård, samt otydlighet från matte. Jag undrar om jag ska sluta kalla min hund för gårdshund, för folk dömer oftast in att han inget kan för att sen bli chockade när de får höra allt han kan :cautious:

Jag måste bara få prisa min älskade lilla snorkfröken lite! Tre år gammal golden som ju självklart har massor med spring i benen och idéer i huvudet och ändå går hon med mig på mina promenader hur snällt som helst! Jag har samma tempo som en sengångare ungefär och ändå går hon där, oftast lös, vid min sida. Passar på att nosa lite ibland men annars lunkar hon som att hon vore 13 istället för 3.
Jag vet ju vilken racer hon är så det känns så fint att hon ändå sniglar omkring med mig och är glad ändå :heart.

Ikväll får hon ut och springa med husse. Nu ska vi vila (jag) och äta ben (hon) :)
A1164438-D87C-4EEF-83B7-B3A82D332F22.webp

Vad tråkigt. Men går de att prata med? Prova en annan klubb, instruktör? Någon du anser är bra på hund som kan ge dig en ny infallsvinkel

Jag själv hade problem förra året på min valpkurs. Jag gick klart den, och valde att prova en privat hundklubb tidigare i år för att få fler infallsvinklar. Jag insåg att min metod fungerar på min hund, och fick beröm av flera på plats på hur mycket han kan och framför allt han var lugn och fokuserad. - Med andra ord, jag filmar nästan alla träningar vi gör hemma, så jag ser direkt på filmen (givetvis :o) vad jag gör för fel när träningen inte riktigt gått som jag tänkt. Det är ett starkt tips :up: Jag själv har en extremt lyhörd hund så jag måste tänka på rösten likväl som kroppsspråket, vilket är svårt då jag som person ofta går upp i ljus röst samtidigt som jag blir kroppsligt verbal (=kaos för hunden). Tror t om att det var Migo inne som noterade att min hund tolkade allt jag gjorde och hur jag sa det, då jag lagt upp en film på när vi tränade. Så även buke kan vara bra för nya vinklar :D

Jag är tillbaka på samma hundklubb som i höstas, ska gå två kurser from denna vecka. I lördags var det lite kaos på en av kurserna då det kom flera nya moment som gjorde min hund både förvirrad och frustrerad, och jag fick flera tips om passivitetsträning. Problemet är inte passivitetsträning, utan brist på samspel med andra livliga hundar i samhället då vi bor på gård, samt otydlighet från matte. Jag undrar om jag ska sluta kalla min hund för gårdshund, för folk dömer oftast in att han inget kan för att sen bli chockade när de får höra allt han kan :cautious:
Här handlade det om en kurs lek med hund - och den övning som hela dagen ägnades åt funkade inte för oss (hunden skulle komma till föraren och lockas av att man skulle backa upprätt, inte huka och kampa med båda händerna när hunden kom. Min hund är 25 cm hög. Tar jag leksaken vid sidan blir det en himla underlig belöningsplacering plus att jag får svårt med timing och min blick. Böjer jag knän eller går ned på knä så här jag svårt att backa på ett sätt som roar hundar. Den föreslagna längre leksaken fungerar inte så bra när hunden har den och ska komma in för att kampa. När jag bad instruktörerna visa, gjorde det något halvhjärtat som de senare efter övningarna när jag klagade förklarade att de hade avbrutit pga att min hund var så osäker. (vilket jag anser att man skulle anpassat sig efter direkt Åkt. Till och med bett mig lämna istf att upprepa övningen)

Lägg där till skitsnack om hur lika hundraserna är, att mitt påpekande ledde till att man upprepade instruktionen säkert femton gånger isf att hjäkpa mig med övningen och en föreläsning att det är fel att man i agility belönar hunden med lek utan föraren (i vår träningsgrupp i agility slänger vi saker eller låter en utomstående komma med en leksak efter ett "fram"-kommando)

En av mina mindre väl spenderade dagar. Det grämer mig eftersom jag hade så höga förväntningar och eftersom kurser inte kostar gratis.

Senast ändrad:
I helgen har lilla Effie fått öva på massor.

Varit på kalas hos min bror mitt i stan. De har hägnat in en del av baksidan av tomten och Effie vart cool som hejsan. Hälsade knappt på folk om de inte inbjöd till det. Bror min lärde henne massa dumheter som att bita i händerna. Lyckligtvis verkar det som om hon bara kopplade ihop det med honom för alla vi andra klarade oss :D

Mycket hästträning, Satt upp och hjälpte väninnan med sin häst och perfekt träning att a Efffie utanför paddocken och inte bry sig om att vi red omkring.

Hela söndagen gick åt till att busa med basenjisarna så det var en mycket trött Effie igårkväll.

Lilly verkar uppskatta Effie mer och mer. Effie får rejäla tillsägelser av basenjisarna när de är inne för inomhus leker man sällan, eller inte alls. Utomhus däremot. Lilly är nu den som först inbjuder till lek. Underbart.

I lördags fick jag dock skäll av Effie. Var iväg på tjejkväll och kom hem sent varpå sambon och Effie somnat i soffan. Öppnade dörren och klev in och fick 2 rejäla skall och en dov morrning av fröken innan hon insåg att det var jag.
I söndags när sambon kom hem lyfte hon knappt på huvudet..

Hallå? är inte jag värd att vakta liksom? Eller så tycker hon att jag ska lösa allt :rofl:

Så glad i denna lilla fröken

30726094_10210762679931162_800490930672092882_n.jpg

Hela gänget ute på promenad :D

Så, spännande grej. Vi går på gångvägen och jag hör hur någon ropar något, på andra sidan dungen, jag fattar inte riktigt vad, och så.. BOOM!! Världens jäkla smäll! Klart att alla hundarna kollade dit (jag fick typ en hjärtinfarkt eller något, fy vad rädd jag blev) men Tinja och Benji struntade sen i det. Så skönt med skottfasta hundar :heart Märktes dock att Nero tyckte det var jobbigt. Inga flyktförsök eller uppenbar panik, men han blev väldigt mycket mer uppmärksam, gick lite på tå och kollade efter vartenda ljud under typ 10 minuter.

Tinja har blivit stretchad och alla hundarna sover efter att ha varit ute i skogen, lekt, sökt godis och sprungit. Älskar att ha nöjda hundar :love:

Här handlade det om en kurs lek med hund - och den övning som hela dagen ägnades åt funkade inte för oss (hunden skulle komma till föraren och lockas av att man skulle backa upprätt, inte huka och kampa med båda händerna när hunden kom. Min hund är 25 cm hög. Tar jag leksaken vid sidan blir det en himla underlig belöningsplacering plus att jag får svårt med timing och min blick. Böjer jag knän eller går ned på knä så här jag svårt att backa på ett sätt som roar hundar. Den föreslagna längre leksaken fungerar inte så bra när hunden har den och ska komma in för att kampa. När jag bad instruktörerna visa, gjorde det något halvhjärtat som de senare efter övningarna när jag klagade förklarade att de hade avbrutit pga att min hund var så osäker. (vilket jag anser att man skulle anpassat sig efter direkt Åkt. Till och med bett mig lämna istf att upprepa övningen)

Lägg där till skitsnack om hur lika hundraserna är, att mitt påpekande ledde till att man upprepade instruktionen säkert femton gånger isf att hjäkpa mig med övningen och en föreläsning att det är fel att man i agility belönar hunden med lek utan föraren (i vår träningsgrupp i agility slänger vi saker eller låter en utomstående komma med en leksak efter ett "fram"-kommando)

En av mina mindre väl spenderade dagar. Det grämer mig eftersom jag hade så höga förväntningar och eftersom kurser inte kostar gratis.

Jag kan förstå att du tyckte att det var onödig tid för det lät verkligen inte som en övning för din hund, var det en en-dagskurs? Det finns så många fler lekar än att man ska locka hunden genom att backa upprätt, och detta är inte en övning som är till för alla hundar oavsett storlek.

Synd att det blev så fel för konceptet på kursen låter kul.

Blä vad jag är less på att det ska vara så besvärligt att köpa Pondus här. Dålig återförsäljare, sämst öppettider. Tydligen ingen mängdrabatt heller vilket jag trodde gällde generellt. Tänkte försöka köpa när de kör ut istället men de är kassa på att svara på frågor om hur, var, när så jag vet inte om det är värt det..krångel! :(
Edit: men idag var de snabba att svara iaf! Kanske för att jag skrev offentligt..så min återförsäljare ger icket mängdrabatt med andra ord. Suck.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
815
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar