Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Voff Vi köpte bara jordankarna på Öob, var uppfödaren som tipsade om det, hon brukar vara bra på att jaga priser. Sen som ovan, tryckimpregnerat från Byggmax, 70x70 och sen har vi viltstängsel från stängselbutiken :)

Jordankarna vi har till det röda Stacketet är frå ÖB :)
1/3 av dem blev böjda som bananer i vår steniga tomt.
Eftersom ett nät är så lätt så hoppades vi på att slippa den kostnaden då går åt många på 200 m.

Eftersom ett nät är så lätt så hoppades vi på att slippa den kostnaden då går åt många på 200 m.
Ja det blev ju besvärligare när ni har stenig tomt. Vi har bara lera typ. Iaf så har vi överliggare ner mot vägen vid grinden, men vi har inte gjort det hela vägen runt. Vi har inte gjutit. Men tjälen har flyttat lite på stolparna nu så vi får se hur det håller, är ju första vintern vi haft dom :)

Jag bor på något moränelände med block som någon dessutom tömt en massa fyllmassor på... det är vidrigt att göra ett djupare hål i min gräsmatta. Två av jordankarna grävde särbon ner så djupt det gick och kapade sedan spetsen på dem (ca 8cm). Gjuter man fast dem blir det stabilt ändå.

Så. Dagens "långpromenad" avklarad. Hela 2 1/2 km gick vi, i makligt tempo :p Stannade till vid en liten rastgård också så att damerna fick skutta runt lite, men det var inte så mycket fart på dem idag. Nu sover de lugnt igen och det enda som återstår är väl.. allt annat. Kloklipp och borstning och allt vad jag nu hade planerat. Ska prata med en vän på skype också och visa lite stretching :)

Vi tävlade lydnad igår! Det gick inte så bra, men bättre än på debuten :angel:
118,5p, men en nolla på sitt under marsch eftersom han reste sig, och en femma på fjärren eftersom han tydligen glömt vad ”ligg” betyder :angel:
Jag tror inte att jag kan värma upp honom så mycket som jag gjorde igår, han blev ganska loj och matt. Learning by doing :D

Tränade lite fjantigheter med Aysu. Någon gång för länge sedan har jag tränat henne att gå runt koner, men det var något år sedan och hon har inte fått göra något sådant här innan. Lite lagom söndagspyssel (som jag trodde skulle vara svårare för henne än vad det var).

Varit på friskvårdskoll idag. Hon är bra musklad för sin ålder, inga spänningar eller ojämnheter. Fick bra tips för träning framöver med tanke på henne höfter.
Hon fick även massage så när vi kom hem var hon trött. Passade på att klippa klor och även tasshår. Saxen har varit lite jobbig innan (tror det kittlas) men idag kunde vi ta alla tassarna utan större paus.

Har varit på brukshundsklubben. Jag som har en liten, udda hund blir bara ledsen. Om nu instruktörerna på brukshundsklubben anser att det inte är skillnad mellan raserna - varför ska vi då ha 400 olika? Så att man kan matcha med kläderna?

Jag funderar på att låna en azawakh.

Har varit på brukshundsklubben. Jag som har en liten, udda hund blir bara ledsen. Om nu instruktörerna på brukshundsklubben anser att det inte är skillnad mellan raserna - varför ska vi då ha 400 olika? Så att man kan matcha med kläderna?

Jag funderar på att låna en azawakh.
Men? Vad sa de? :down:

Vi har också spårat idag.
Ebun fick ett viltspår på 400m och Wissla ett personspår på 1000m. Ebun löste sitt spår utan problem, blev tom glad över klöven så hon snodde den och sprang till bilen :D
Wissla fick på nåt märkligt sätt med sig alla apporter trots att hon snurrade bort sig ett tag och jobbade lääänge med att ta sig tillbaka till spåret.

Nu är Ebun såhär trött och nöjd..
30269F06-2924-4452-A0F1-E76A3EA4A4A7.webp

Idag har Doris fått jobba lite, men betoning på LITE.
Var ut i skogen för första gången sen innan första operationen i höstas, och hade med mig ett par dummies.
Hon fick göra ett par sök och ett par markeringar, varav en ner i vatten.
Lycklig hund! Så det får vara värt att jag nu inte kan röra mig :heart:)

Surar lite över att jag blev tillfrågad om jag kunde tänka mig att vara skytt vid en hundtävling och så är det en helg som jag inte är hemma. :arghh: Det hade ju varit superkul att vara med och få titta på många olika hundar!

Men? Vad sa de? :down:
Dels var det en massa snack om att folk skylde på rasen när deras hundar var uppfostrade. Sedan en massa snack om vallning vs jakt. Och det var en kurs om lek med hund och vikten av förtroende.

Jag har ju gått från schäfer till urhund (och därtill en spretig ras - vissa är som vinthundar, andra som stora chis - och en lite udda individ). Jag behöver nya infallsvinklar och de kommer jag inte att få via brukshundsklubben. En hund är inte bara en hund.

Jag saknar hästfolket. Hade jag velat beskriva min hund som häst hade jag bara behövt säga att "han har mycket nerv" eller "han står högt i blod" och de flesta hade förstått både vad som var problemet och vad som finns på andra sidan myntet. Det är få egenskaper som inte har fler sidor och ger angreppssätt för att nå resultat.

Dels var det en massa snack om att folk skylde på rasen när deras hundar var uppfostrade. Sedan en massa snack om vallning vs jakt. Och det var en kurs om lek med hund och vikten av förtroende.

Jag har ju gått från schäfer till urhund (och därtill en spretig ras - vissa är som vinthundar, andra som stora chis - och en lite udda individ). Jag behöver nya infallsvinklar och de kommer jag inte att få via brukshundsklubben. En hund är inte bara en hund.

Jag saknar hästfolket. Hade jag velat beskriva min hund som häst hade jag bara behövt säga att "han har mycket nerv" eller "han står högt i blod" och de flesta hade förstått både vad som var problemet och vad som finns på andra sidan myntet. Det är få egenskaper som inte har fler sidor och ger angreppssätt för att nå resultat.
Låter som en kass klubb/instruktör eller möjligen rejäla missförstånd. Gå hos nån annan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
815
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar