Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hemma orkar inte vildsvinen bemöda sig med att bröta sig under ens de hängiga gamla fårnäten, men om det var viktigt att hålla dem ute skulle jag sätta en låg eltråd på utsidan.

Jag tror de hellre går runt. Vi har som sagt inte märkt mycket av dem ännu. Blir de fler och mer närgångna får man sätta en tråd på utsidan :)

Första dagen denna veckan som det inte blåser storm. 9grader varmt kl 7 så det kommer bli en fin dag. Vi ska på begravning idag så hundarna fick börja dagen med att jag hivade ut maten på gräsmattan. Nu ligger de under bebisens stol och väntar på att hon ska bli mätt så hon börjar slänga ner mat :D

Konstaterar att det idag är årets andra LC-tävling nere i Skåne och att jag sitter i Stockholm med löptik och trasig bil... Just nu lockar det verkligen att skrota bilen, skita i LC och satsa fullt ut på rallylydnaden istället. Någon till LC-tävling för att fixa Ebrahs sista cert bara... Men ja, vi får väl se hur det blir.

Idag ska det i alla fall bli 17 grader och sol, så vi ska ta oss till södra sidan stan och gå en låååång promenad där. Det finns några områden där som jag sällan gått i men gärna vill utforska :)

Har någon tips på vad man kan göra när hunden vägrar äta maten?
Vi har gett vom (vägrade nästan helt mot slutet) och nu provade vi four friends (i korv) - hon åt den sista glatt första gången men nu nästa dag så vägrar hon igen :banghead:
Vi försöker hålla oss coola men det är inte så lätt när hon ändrar sig så lätt. Finns det något som man kan lägga till som gör att det luktar smaskigare? Hon älskar hur kattmaten luktar :grin:

Just nu får hon mat två gånger om dagen men pga man måste truga så kan tiderna variera när hon väl äter den.

Vi har gett vom och nu provade vi four friends (i korv) - hon åt den sista glatt första gången men nu nästa dag så vägrar hon igen :banghead:
Vi försöker hålla oss coola men det är inte så lätt när hon ändrar sig så lätt. Finns det något som man kan lägga till som gör att det luktar smaskigare? Hon älskar hur kattmaten luktar :grin:

Just nu får hon mat två gånger om dagen men pga man måste truga så kan tiderna variera när hon väl äter den.
Blanda i lite kattmat?

Vi har gett vom och nu provade vi four friends (i korv) - hon åt den sista glatt första gången men nu nästa dag så vägrar hon igen :banghead:

Har ni testat att bara ge en gång om dagen?

Beror väl på hunden. Jag har varit en hård jäkel och enbart serverat en sort, så får han väl äta eller svälta ;)
Alternativt erbjudigt något han tycker ännu sämre om (jag hade en säck Magnussons hemma, då åt han "glatt" allt annat) eller så har jag matat ur handen tills han kommit igång. Jag "tvångsmatar" genom att sätta honom och erbjuda mat ur handen och han får faktiskt inte gå förrens han äter lite. Det sistnämda har gjort att han brukar komma igång efter en seg matperiod. Antar att han som vi får lite ont i magen om han ätit för dåligt.

Men som sagt, det handlar om hur hunden är. Ammo är bara lite egensinning och kräsen - vissa har ju andra problem och äter därmed inte.

Blanda i lite kattmat?
Jag lusläste lite innehållsförteckning (på torrfodret dock - hon älskar kattens torrfoder också :rofl:) och upptäckte att kattens mat innehåller tillskott av taurin pga katter inte tillverkar det själva. Men jag tror att det är annorlunda med hundar? Kan det bli för mycket taurin?

Har ni testat att bara ge en gång om dagen?
Jag har tipsat om det flera gånger men det är min mammas hund så det är hon som tar beslutet i slutändan och hon tvekar inför det. Men med hur hon har ätit på sistone så kan det nästan lika gärna vara en gång om dagen :banghead::meh:

Beror väl på hunden. Jag har varit en hård jäkel och enbart serverat en sort, så får han väl äta eller svälta ;)
Alternativt erbjudigt något han tycker ännu sämre om (jag hade en säck Magnussons hemma, då åt han "glatt" allt annat) eller så har jag matat ur handen tills han kommit igång. Jag "tvångsmatar" genom att sätta honom och erbjuda mat ur handen och han får faktiskt inte gå förrens han äter lite. Det sistnämda har gjort att han brukar komma igång efter en seg matperiod. Antar att han som vi får lite ont i magen om han ätit för dåligt.

Men som sagt, det handlar om hur hunden är. Ammo är bara lite egensinning och kräsen - vissa har ju andra problem och äter därmed inte.
Puck är lite kräsen och BORTSKÄMD :angel::p
När föräldrarna var bortresta över en natt för ett tag sedan och det var jag och en annan som gav maten så åt hon upp det utan problem :cautious:
Föräldrarna har provat att handmata för att få igång henne men hon äter då bara typ hälften eller inget då heller. De försöker vara tuffa (en viss gubbe här hemma har väldigt svårt att motstå de bedjande ögonen - det har orsakat en miljon bråk men det är ju inte något som ni kan hjälpa med) och erbjuder bara den mat som ställs fram. Men jag tror att de känner sig trötta på att hunden inte äter, det blir en hel del oro då.

Men ja, jag har funderat på om det är okej att servera lite av kattens mat till hunden? Jag har tänkt att innehållet borde inte variera så mycket, även om hunden såklart då behöver mer än katten. Men så läste jag om taurin och började undra om det finns andra skillnader som gör att det inte är så klokt att göra så?
Nu för tiden så har jag ibland tränat hunden efter att jag gett katten hennes torrfoder och använt några bitar som belöning (om hon har ätit sin mat) - Puck älskar det :p Några bitar gör nog ingen skada men om man gör det varje dag så blir det väl annorlunda?

Puck är lite kräsen och BORTSKÄMD :angel::p
När föräldrarna var bortresta över en natt för ett tag sedan och det var jag och en annan som gav maten så åt hon upp det utan problem :cautious:
Föräldrarna har provat att handmata för att få igång henne men hon äter då bara typ hälften eller inget då heller. De försöker vara tuffa (en viss gubbe här hemma har väldigt svårt att motstå de bedjande ögonen - det har orsakat en miljon bråk men det är ju inte något som ni kan hjälpa med) och erbjuder bara den mat som ställs fram. Men jag tror att de känner sig trötta på att hunden inte äter, det blir en hel del oro då.
Det som för min del har funkat bäst är att släppa all oro. Jag tror att det lätt blir en situation runt maten annars där man liksom stressar upp sig och liksom signalerar att maten inte är bra typ.

Och ja de blir lätt bortskämda ;)

Ösregn på promenaden. Självklart mattes fel!

Bifogade filer

• 20180414_110905.webp
    20180414_110905.webp
    143,7 KB · Visningar: 30
Det som för min del har funkat bäst är att släppa all oro. Jag tror att det lätt blir en situation runt maten annars där man liksom stressar upp sig och liksom signalerar att maten inte är bra typ.

Och ja de blir lätt bortskämda ;)
Lättare sagt än gjort misstänker jag :p
Puck går gärna till sin liggplats nära köket och sitter där och ser lite ömklig ut när det är matdags. :grin:

Lättare sagt än gjort misstänker jag :p
Puck går gärna till sin liggplats nära köket och sitter där och ser lite ömklig ut när det är matdags. :grin:
Haha ja det är ju det.
Jag har ju iaf en uppfödare som säger åt mig att sluta skämma bort hunden ;) Nej men som jag skrev tidigare i veckan, jag har lyckats hjärntvätta Ammo - det kanske går med puck med.
Han äter fö inte allt ur handen heller, men med envishet kan man iaf få i minst halva dagsransonen. Då är jag nöjd liksom, då kommer han inte svälta ihjäl.
Sen hade jag använt något mumsigt högenergifoder som träningsgodis om det funkar - för då kan man ju få i dem mycket mat på det sättet utan att hunden ens förstår det.

Haha ja det är ju det.
Jag har ju iaf en uppfödare som säger åt mig att sluta skämma bort hunden ;) Nej men som jag skrev tidigare i veckan, jag har lyckats hjärntvätta Ammo - det kanske går med puck med.
Han äter fö inte allt ur handen heller, men med envishet kan man iaf få i minst halva dagsransonen. Då är jag nöjd liksom, då kommer han inte svälta ihjäl.
Sen hade jag använt något mumsigt högenergifoder som träningsgodis om det funkar - för då kan man ju få i dem mycket mat på det sättet utan att hunden ens förstår det.
Ge gärna tips på sånt mumsigt foder! Godis kan hon ibland vägra om det är något obehagligt som hon behöver tränas vid eller distraheras från. Då skulle det vara bra med något riktigt mumsigt också.
Men annars så får hon nog mycket av sitt dagsbehov uppfyllt av godis :angel:
Hon lider nog inte egentligen :D

Aha...ville slippa jordankare. Vi hade ett rent helvete att få ner dem hela vägen ner på vår tomt som är gjord på stenfylle. De är ju rätt långa. Och dyra. Hade hoppats på att det skulle räcka med att slå i stolparna ca 30 cm. Men kolla gärna bredden i mellan :)

Säger som @bollen__ , köp på ÖoB. Vi har använt deras till min rosspaljé och kommer att använda dem till diverse andra projekt också.

Ok. Det blev 4 1/2 timmes promenad idag, med lösspring i två olika hagar.
Jag är trött. Hundarna är trötta. Nu har hundarna fått tidig middag och jag sen lunch. Nu känns det i alla fall som om jag utnyttjat dagen på ett bra sätt. Men hjälp så trött man blir av så långa promenader!

Å vilken skön dag det har varit! Inledde dag men sovmorgon, därefter ut i solen på en 4 h långpromenad med både spår (Ascot var sååå glad, han älskar verkligen att spåra) samt dragträning! Därefter har vi tränat höger/vänster, target samt kroppskontroll mm. Nu är det vila i soffan som gäller :D.

Ascot testade såklart alla snöhögar som fanns kvar!
566FFFEB-CF2B-4816-9A0B-66C057E30BEF.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
815
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar