Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som gått jaktlydnadskurs, hur har upplägget varit? Jag hade andra förväntningar på den kursen än vad den levererade, tror det blir spår/viltspår på lördagarna framöver, och att vi tränar apportering på två dagar i veckan, och kör vanlig lydnad på det som träning tills jag hittar nån vettig tränare till jaktlydnaden....

Igår hyrde vi lilla rummet på klubben och husse släpade in två hinder och träna lite agility med Nano och Nike, lite trångt men tränade på stanna kvar och runt hinder inte hoppning i sig utan kommandona. Nessie var jätte-sugen hon med och jag tränade lite kort med henne. Sen var jag och Nessie med en stund på öppna lydnadsträningen och fick lite tips. Alltså ska jag nånsin satsa på lydnad med nån mer hund så ställer jag mig i kö för en fäfer hos @Voff för det känns högst oergonomiskt att gå runt dubbelvikt ett helt pass och träna Nessie, frågan är vad som kommer först; tävling i startklass eller ryggskott? :p
Idag så tog jag med Nano i bilen när dottern övningskörde hem till en kompis, gick rätt ok med tanke på att hon inte kört sen snön kom. Sen passade jag på att åka in till centrum och gå runt lite där i solen med Nano som miljöträning då vi bor mitt ute i ingenstans. Det var en hel del folk ute men valpen tog det med ro. Väl hemma så blir det en cykeltur med Nike och Nessie. Nike fick vara kopplad första biten för säkerhetsskull då det stod en hel rådjurfamilj ett stenkast ifrån på åkern, hon var helt oförstående och ägnade inte rådjuren en blick. Släppte henne sen och så fick hon springa lös resten av vägen trots en flock korpar som också gick runt och pickade på åkern men de brydde hon sig inte om. På vägen hem sprang hon nog på nåt i löven då hon gjorde lekinviter men kom på en gång när jag ropade, kanske en igelkott eller nåt? Kom lite bilar också och jag fick ropa in henne ett par gånger men de kör inte så fort här iomed att det brukar hoppa ut suicidala rådjur ur skogsbrynet var och varannan dag. Imorgon är det snaggning på schemat för Nike inför helgens agilitytävlingar, husse har gett med sig om pälsen nu när han upptäckt hur mycket piggare hon är när hon är kortklippt :D.

Uppmärksam liten Nano igår:
30688461_10214637637408841_6664567433667890181_n.jpg

Nano, Nike och Nessie:
30707829_10214637639608896_4883598299477141407_n.jpg

Du är så välkommen så :D

Ni som gått jaktlydnadskurs, hur har upplägget varit? Jag hade andra förväntningar på den kursen än vad den levererade, tror det blir spår/viltspår på lördagarna framöver, och att vi tränar apportering på två dagar i veckan, och kör vanlig lydnad på det som träning tills jag hittar nån vettig tränare till jaktlydnaden....
Det mesta är skit, jag har bara en person jag kan tänka mig att gå kurs för i den inriktningen (och då kör jag ändå apporteringskursen för det är så mycket lydnad i den).
Upplägget har varit dressyrlänk, ryck, snabba vändningar, tråkiga moment från 1970-talet etc. Jag har väl iofs inte testat så många (tycker jag kan bättre själv), men jag har ju sett hur de tränar/tränas i andra sammanhang.

Tog en fästing på skäggets nog idag. Dags att ringa efter Bravecto här.
Har sett en padda med. Våren har kommit!

Tror jag har hjärntvättat Ammo. Han har i flera dagar fnyst åt Pondusen, men har serverat ur handen och inte gett mig förrens han ätit.
Nu har han börjat gluffsa i sig det ur handen och idag käkade han all middag ur skålen men rätt god aptit för att vara Ammo. (Dvs tar några stora tuggor, går ett varv och tar sedan mer. Upprepa tills det tar slut ;) )

Nöjd matte iaf ;)

Jag plockade också en fästing på Ladda, alldeles nu precis :arghh: Beställde fästinghalsband idag och de skickades redan idag, så förhoppningsvis kommer de redan innan helgen.

Jag har faktiskt aldrig gått någon jaktlydnadskurs :p vad var det för upplägg? Och vad tänkte du att du ville ha ut av kursen? :)

Jag har faktiskt aldrig gått någon jaktlydnadskurs :p vad var det för upplägg? Och vad tänkte du att du ville ha ut av kursen? :)
Lite som @lady_vip beskrev det :crazy: Jag hade nog inte tänkt att jag skulle bli utskälld för att jag inte hade en "väl befäst stadga" på hunden. Hon har stadga, men hon är "startklar" så att säga, (däremot över vi passivitet) sen låter hon (vilket jag är VÄL medveten om och vi försöker träna på detta) vilket INTE blev bättre av en tränare som är burdus, rycker, vänder osv, men en hund som har lätt att gå upp i stress och som är otroligt känslig för föraren. Han tyckte också att hon borde gå upp i vikt (hans labbe vägde 40kr, min väger 20kg). Sen tränade vi ögonkontakt, sitt och ligg.... :cautious: Väl befäst stadga enligt honom var en hund som i princip sov och varken hörde eller såg.

Lite som @lady_vip beskrev det :crazy: Jag hade nog inte tänkt att jag skulle bli utskälld för att jag inte hade en "väl befäst stadga" på hunden. Hon har stadga, men hon är "startklar" så att säga, (däremot över vi passivitet) sen låter hon (vilket jag är VÄL medveten om och vi försöker träna på detta) vilket INTE blev bättre av en tränare som är burdus, rycker, vänder osv, men en hund som har lätt att gå upp i stress och som är otroligt känslig för föraren. Han tyckte också att hon borde gå upp i vikt (hans labbe vägde 40kr, min väger 20kg). Sen tränade vi ögonkontakt, sitt och ligg.... :cautious: Väl befäst stadga enligt honom var en hund som i princip sov och varken hörde eller såg.

Nej, det låter ju inte så trevligt :down:
Så himla tråkigt när instruktören inte kan läsa av hunden alls.
Du är inte med i någon bra apporteringsgrupp?
Vi kör mycket jaktlydnad när vi tränar i grupp, just med stadgeträning och passivitet.

Kom precis på att Aysu har syskon i England... Om jag ska ut och resa lite så kanske jag kan hälsa på dem, om jag råkar ha sådan jäkla tur att de bor inte allt för långt ifrån dit jag i så fall ska... Hm. Gäller bara att hitta hundvakt också, men eftersom ingen resa är bokad än så ska det väl gå att pussla ihop något.

Och jag blev glad över ett område precis vid grinden som var snöfritt. Kanske..20 cm stort? :banana::rofl:

Bra att du dök upp här. Stängselfråga: Hur långt ner behövde ni slå i stolparna för att det skulle stå stadigt och hur långt har ni mellan stolpen?

Vi håller ju på att bygga nytt staket runt tomten men där det är naturtomt, ca 200 m får det bli stängsel.

Bra att du dök upp här. Stängselfråga: Hur långt ner behövde ni slå i stolparna för att det skulle stå stadigt och hur långt har ni mellan stolpen?

Vi håller ju på att bygga nytt staket runt tomten men där det är naturtomt, ca 200 m får det bli stängsel.
Vi har jordankare, men jag vet inte riktigt hur långa de är? Det kanske står någonstans :) Ska fråga gubben om han kommer ihåg hur långt vi satt emellan, det är så mycket snö att jag kommer inte åt att mäta och mitt ögonmått suger :o

Det mesta är skit, jag har bara en person jag kan tänka mig att gå kurs för i den inriktningen (och då kör jag ändå apporteringskursen för det är så mycket lydnad i den).
Upplägget har varit dressyrlänk, ryck, snabba vändningar, tråkiga moment från 1970-talet etc. Jag har väl iofs inte testat så många (tycker jag kan bättre själv), men jag har ju sett hur de tränar/tränas i andra sammanhang.

Exakt samma upplägg på jaktlydnadskursen i Bogesund :down:

En hade ju hoppats på att den "träningen" hade gått i graven vid det här laget. Somliga är trögtänkta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
815
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18