Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min hund kan va själv på jobbet när jag går och handlar lite snabbt :)
Den stora lyckan!
Hon har haft rätt grov separationsångest men blir bara tryggare och coolare för varje dag och nu har jag lämnat henne 3 ggr senaste veckorna på jobbet i ca 15 min och när jag kommer tillbaka ligger hon i sin korg :)

Igår var vi och opererade ut 5 tänder på min basenjidam. samt rensat en stor tandficka. Så nu kan hon snart busa med lilla Effie igen.

30688953_10155562467846819_1935032210272866104_n.jpg

Blev skrämd av en fasanjäkel på promenaden nyss.
Ammo gick runt bland sly och letade kanin, när han typ måste ha trampat på en fasan som "flög upp" (den fick jobba hårt). Både jag, Ammo och fasanen såg ut som "VAFAN KOM DEN IFRÅN??!" :confused:O_o:rage::arghh:
Ammo tog typ 2 språng efter den lite halvhjärtat - såg mest ut som han ville kolla vad det var för något innan han kom och såg lika förvånad ut hos mig.
Blev så jäkla rädd där jag gick och filosoferade i min egen värld :nailbiting::D

Ammo gick runt bland sly och letade kanin, när han typ måste ha trampat på en fasan som "flög upp" (den fick jobba hårt). Både jag, Ammo och fasanen såg ut som "VAFAN KOM DEN IFRÅN??!" :confused:O_o:rage::arghh:
Ammo tog typ 2 språng efter den lite halvhjärtat - såg mest ut som han ville kolla vad det var för något innan han kom och såg lika förvånad ut hos mig.
Blev så jäkla rädd där jag gick och filosoferade i min egen värld :nailbiting::D
Hände mig för ett tag sen också. Hjärtat höll på att stanna och jag höll på att kissa på mig, bägge hundarna gjorde ett nytt höjdhoppsrekord och sprang och gömde sig bakom mig. Sen kunde jag inte sluta skratta på typ 10 min:rofl:

Hände mig igår också :nailbiting:
Tränade med Lyran på fm, hon tog sin leksak på ett lite större ärevarv än vad hon borde och såklart så blev den kvar i vass/högt gräs. Hittade den inte då så tog Pästen med mig på kvällen för att se om hon hittade den, skickade som på ett uppletande och typ 5 m ifrån mig så börjar hon cirkulera runt som om hon hittat något... å det hade hon ju, men inte det jag ville! I vanliga fall är Pästen inte sen på jakten men denna gång blev till och med hon rädd och valde att springa till mig istället :p

Leksaken hittade vi inte såklart, så har beställt ny idag eftersom det var favvon :mad:

Idag när vi var ute så gjorde vi två fynd :D
Först hittade vi en ny, stoooor hage inte allt för långt bort. Den ska provas någon dag när det är lite torrare i den. Sedan hittade vi en jättefin kampleksak som någon hund tappat i en annan hage. Nu har jag skrivit på facebook i lämpliga grupper att leksaken är upphittad och återfås mot beskrivning, men om ingen nappar ska jag tvätta den och ha den till Ebrah. Hon tyckte om den i hagen iaf, så den kan nog bli populär :p

Hanhundarna här utmanar mig alltså och jag är inte så van med hanar så jag har ingen aning om i vilken mängd deras hanhundsbeteenden är normala. Ugh, hanar. Snälla livet ge mig en tik O_o:D

Om man har en lugn och långsam hund och en matte som har en tendens att lägga sig i för mycket- då är det perfekt att låta hunden börjar innan linan är uttrasslad!
Han skötte sig jättefint :) analyserade fint och spårade noga och hittade tillbaka när han tappade bort sig vid ett tillfälle. Det ska vi försöka göra om snart! Nöjd hund nu också (mindre nöjd kropp hos matten och inte fick det igång nån förlossning heller). Inga direkta utmaningar idag men ändå.

Bifogade filer

• IMG_20180412_142528352.webp
    IMG_20180412_142528352.webp
    745,8 KB · Visningar: 45
Igår hyrde vi lilla rummet på klubben och husse släpade in två hinder och träna lite agility med Nano och Nike, lite trångt men tränade på stanna kvar och runt hinder inte hoppning i sig utan kommandona. Nessie var jätte-sugen hon med och jag tränade lite kort med henne. Sen var jag och Nessie med en stund på öppna lydnadsträningen och fick lite tips. Alltså ska jag nånsin satsa på lydnad med nån mer hund så ställer jag mig i kö för en fäfer hos @Voff för det känns högst oergonomiskt att gå runt dubbelvikt ett helt pass och träna Nessie, frågan är vad som kommer först; tävling i startklass eller ryggskott? :p
Idag så tog jag med Nano i bilen när dottern övningskörde hem till en kompis, gick rätt ok med tanke på att hon inte kört sen snön kom. Sen passade jag på att åka in till centrum och gå runt lite där i solen med Nano som miljöträning då vi bor mitt ute i ingenstans. Det var en hel del folk ute men valpen tog det med ro. Väl hemma så blir det en cykeltur med Nike och Nessie. Nike fick vara kopplad första biten för säkerhetsskull då det stod en hel rådjurfamilj ett stenkast ifrån på åkern, hon var helt oförstående och ägnade inte rådjuren en blick. Släppte henne sen och så fick hon springa lös resten av vägen trots en flock korpar som också gick runt och pickade på åkern men de brydde hon sig inte om. På vägen hem sprang hon nog på nåt i löven då hon gjorde lekinviter men kom på en gång när jag ropade, kanske en igelkott eller nåt? Kom lite bilar också och jag fick ropa in henne ett par gånger men de kör inte så fort här iomed att det brukar hoppa ut suicidala rådjur ur skogsbrynet var och varannan dag. Imorgon är det snaggning på schemat för Nike inför helgens agilitytävlingar, husse har gett med sig om pälsen nu när han upptäckt hur mycket piggare hon är när hon är kortklippt :D.

Uppmärksam liten Nano igår:
30688461_10214637637408841_6664567433667890181_n.jpg

Nano, Nike och Nessie:
30707829_10214637639608896_4883598299477141407_n.jpg

Vi har varit ute i skogen och kört lite upplet/nosjobb så nu är Svansson väldigt nöjd. Ögonen gick i kors när vi kom tillbaka till bilen och när vi kom hem kastade han i sig middagen innan han travade upp och la sig i sängen :o :D

Hittade årets första fästing också, blääää :down:

En bekanting som också bor i stockholmsområdet hittade fästing på sin ena hund idag. Kul. Vet inte om jag ska köra på något fästingmedel eller inte...

Idag ledde jag hundpromenad på brukshundsklubben. Förutom lite drag i kopplet (som jag hade förutsett och satt på sele) skötte sig vovven exemplariskt. Försökte inte ens få hälsa på de andra (tror det var bra att hon kunde spana in alla från bilen när jag gick runt och hälsade) och kunde gå fint vid sidan relativt långa sträckor.
Halvvägs hittade hon en pinne och tyckte hon skulle lägga sig och gnaga i stället för att gå vidare. Tycker det visar på att hon inte är det minsta stressad i situationen, och det blev en liten skrattstund.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
815
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII