Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har jordankare, men jag vet inte riktigt hur långa de är? Det kanske står någonstans :) Ska fråga gubben om han kommer ihåg hur långt vi satt emellan, det är så mycket snö att jag kommer inte åt att mäta och mitt ögonmått suger :o

Aha...ville slippa jordankare. Vi hade ett rent helvete att få ner dem hela vägen ner på vår tomt som är gjord på stenfylle. De är ju rätt långa. Och dyra. Hade hoppats på att det skulle räcka med att slå i stolparna ca 30 cm. Men kolla gärna bredden i mellan :)

Aha...ville slippa jordankare. Vi hade ett rent helvete att få ner dem hela vägen ner på vår tomt som är gjord på stenfylle. De är ju rätt långa. Och dyra. Hade hoppats på att det skulle räcka med att slå i stolparna ca 30 cm. Men kolla gärna bredden i mellan :)
Bor du där det blåser eller på mjukmark så räcker inte 30cm,bara spetsen är runt 20-25cm,så en vanlig stängselstolpe bör ner runt 50cm så fram med spettet,jag har 2,5m mellan mina stolpar.
DSCN1927.webp

Du ser staketet i bakgrunden.

Ungefär 3 meter har vi mellan säger gubben :)
Vi köpte dom på öob, det blev inte så fasligt dyrt men stolpar är förstås billigare :) Jag tyckte att det var så svårt att beräkna hur långa stolpar vi behövde om vi inte hade jordankare så därför blev det såna här! Men vi har typ väldigt lite sten!

Vilken magisk kväll det blev! 18 grader varmt och ljumma vindar :love:
Körde lite markeringar och linjer med Floyd, men det gick inget vidare :down: eller ja, markeringarna gick bra men linjerna blev för svåra. Så han fick några tennisbollar i dammen i stället :angel: lycklig labrador som äntligen fick bada :D
Efter det gick jag en sväng med alla tre, upp på en liten bergsknalle en bit från huset. Älskar att vara där uppe, utsikten är magisk. Det sägs att man såg 11 olika kyrktorn därifrån förr.
När vi kom hem tog jag ut först Ladda och sedan Otis för lite markeringar också. Ladda var duktig, riktigt styrbar och lydig. Det brukar hon inte vara :D Otis var... ja, Otis :laugh: men han gjorde några fina sök faktiskt.
Floyd stod i köksfönstret och höll koll på alla dummies.... tog ut honom för en snabb rehearsal inför tävlingen i morgon. Preppade med köttbullar och han höll ihop riktigt fint trots att han var lite trött i huvudet.
Det verkade ta på energin i alla fall, för nu sover de som grisar :p och snart jag med, haha. Sambon har varit iväg med jobbet ett par dagar och kom precis hem, helt slut han också.

0E4F1FFC-03CC-4573-B442-3C82C955AA3C.webp

Ungefär 3 meter har vi mellan säger gubben :)
Vi köpte dom på öob, det blev inte så fasligt dyrt men stolpar är förstås billigare :) Jag tyckte att det var så svårt att beräkna hur långa stolpar vi behövde om vi inte hade jordankare så därför blev det såna här! Men vi har typ väldigt lite sten!

Jag har hittat nät på Granngården på 160 cm och det känns som bra höjd mot skogen där det går ett viltstråk med både älg, rådjur och viltsvin. Det borde även hålla hundarna på rätt sida vid synretning av vilt. De hade även stolp på 180 men vi får ta längre om det ska funka med nätet.
Men jag hade räknat på 3 m mellan stolparna :)
Urk...det har sen kostat närmare 60 000 för att hägna in hela tomten på ett hundsäkert sätt :wtf:
Runt trädgården blir det ett 117 cm högt spjälstaket :)
Det ska bli underbart att kunna ha hundarna lösa i trädgården utan att oroa sig för vägen. En förolyckad hund räcker :cry:
20180412_192733.webp

Jag har hittat nät på Granngården på 160 cm och det känns som bra höjd mot skogen där det går ett viltstråk med både älg, rådjur och viltsvin. Det borde även hålla hundarna på rätt sida vid synretning av vilt. De hade även stolp på 180 men vi får ta längre om det ska funka med nätet.
Men jag hade räknat på 3 m mellan stolparna :)
Urk...det har sen kostat närmare 60 000 för att hägna in hela tomten på ett hundsäkert sätt :wtf:
Runt trädgården blir det ett 117 cm högt spjälstaket :)
Det ska bli underbart att kunna ha hundarna lösa i trädgården utan att oroa sig för vägen. En förolyckad hund räcker :cry:

Grisarna är luriga, för de går under nätet... :p
Med så stor tomt borde ni ju kunna ha en eltråd också, som extra säkerhetslina typ :)
Skönt med helt inhägnad tomt, jag längtar tills vi fått i ordning vår också!

Grisarna är luriga, för de går under nätet... :p
Med så stor tomt borde ni ju kunna ha en eltråd också, som extra säkerhetslina typ :)
Skönt med helt inhägnad tomt, jag längtar tills vi fått i ordning vår också!

Detta var sk skogsnät. Men jag förstod at el kunde behövas mot gris. Dock är älg och rådjur värst här. Vi har även haft varg på tomten.

Detta var sk skogsnät. Men jag förstod at el kunde behövas mot gris. Dock är älg och rådjur värst här. Vi har även haft varg på tomten.

Ja, de lyfter helt enkelt på nätet och går under. De är värre än älgarna, de brukar iofs förstöra nätet när de hoppar över, men har man tur så kröks det bara rejält och det syns ju väl. Grisarna gör som en port rätt ut för hundarna, ofta lyfter de inte stängslet imer än 30-40cm så det är svårt att upptäcka :cautious: men det ska nog en del till för att de ska vilja ta sig in på er tomt, om ni inte stängslar över viltstigar.

Ja, de lyfter helt enkelt på nätet och går under. De är värre än älgarna, de brukar iofs förstöra nätet när de hoppar över, men har man tur så kröks det bara rejält och det syns ju väl. Grisarna gör som en port rätt ut för hundarna, ofta lyfter de inte stängslet imer än 30-40cm så det är svårt att upptäcka :cautious: men det ska nog en del till för att de ska vilja ta sig in på er tomt, om ni inte stängslar över viltstigar.

Jag hoppas grisarna inte ska tycka det är värt besväret utan fortsätta stråket längs med stängslet. Innan genade de i skogsbrynet nån gång ibland. Nu får de kliva 100 m åt sidan och följa stängslet.

Toppigt staket är bra mot snacksaliga grannar som vill hänga mot det och prata :D
(Vi har jättebra grannar)

Jag hoppas grisarna inte ska tycka det är värt besväret utan fortsätta stråket längs med stängslet. Innan genade de i skogsbrynet nån gång ibland. Nu får de kliva 100 m åt sidan och följa stängslet.

Toppigt staket är bra mot snacksaliga grannar som vill hänga mot det och prata :D
(Vi har jättebra grannar)

Hemma orkar inte vildsvinen bemöda sig med att bröta sig under ens de hängiga gamla fårnäten, men om det var viktigt att hålla dem ute skulle jag sätta en låg eltråd på utsidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
815
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar