Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
För Ascot och mig blev det fokus på fysträning denna helg! Bland annat så backtränade vi igår. Hur jag inför varje pass glömmer bort hur jobbigt det är att pulsa diagonalt uppåt i 10-15 cm snö förstår jag inte! Efter avslutat pass såg det som vanligt ut enligt följande:
Ascot: hoppandes runt i snön och undrandes vad vi skulle göra nu.
Jag: liggandes flämtande i snön
1f602.png
. Jag behöver helt klart arbeta på konditionen.

Äntligen liten trött hund som sover på sin egna hundsäng.

Vi har fått ny granne. Jättetrevlig. Min oro är dock grannens nya hund och vilken pli han har på den. Liten pitbull tik 8 år som kan vara grining. Nu vill sambon att Effie och denna ska träffas.

Grannen säger att hans hund är JÄTTESNÄLL mot andra hundar kanske bra att de får träffas medans Effie är valp?

Vet att jag inte kommer våga ha med basenjidamen för mycket hem då hon har extremt taskig attityd och precis tolererar Effie.

Alltså här kommer min osäkerhet fram. Jag har bara träffat på 2 hundar som jag vart orolig för och det har varit 2 pitbulls modell större ute i skogen på hästryggen med matte/husse som har noll koll/pli. Varje gång har jag varit grymt tacksam för att min häst inte varit det minsta hundrädd utan bara kört sitt race och nonchalerat hunden.

Tänkte jag skulle gå över och träffa hunden själv först. Jag tror inte det är något eller är det bättre om sambon tar med sig Effie över så de får hälsa så inte jag överför några dåliga vibbar?

Hur hade ni gjort? Överreagerar jag redan?

För Ascot och mig blev det fokus på fysträning denna helg! Bland annat så backtränade vi igår. Hur jag inför varje pass glömmer bort hur jobbigt det är att pulsa diagonalt uppåt i 10-15 cm snö förstår jag inte! Efter avslutat pass såg det som vanligt ut enligt följande:
Ascot: hoppandes runt i snön och undrandes vad vi skulle göra nu.
Jag: liggandes flämtande i snön
1f602.png
. Jag behöver helt klart arbeta på konditionen.
Hahah, åh, du är åtminstone inte ensam om att tycka att det är hemskt med backträning! Tyvärr kommer jag väldigt väl ihåg hur jobbigt det är mellan gångerna, så jag får verkligen kämpa mentalt för att alls hålla på med eländet... Då har jag ändå inte backtränat i 10-15cm snö utan bara på barmark :cautious:

Vi har fått ny granne. Jättetrevlig. Min oro är dock grannens nya hund och vilken pli han har på den. Liten pitbull tik 8 år som kan vara grining. Nu vill sambon att Effie och denna ska träffas.

Grannen säger att hans hund är JÄTTESNÄLL mot andra hundar kanske bra att de får träffas medans Effie är valp?

Vet att jag inte kommer våga ha med basenjidamen för mycket hem då hon har extremt taskig attityd och precis tolererar Effie.

Alltså här kommer min osäkerhet fram. Jag har bara träffat på 2 hundar som jag vart orolig för och det har varit 2 pitbulls modell större ute i skogen på hästryggen med matte/husse som har noll koll/pli. Varje gång har jag varit grymt tacksam för att min häst inte varit det minsta hundrädd utan bara kört sitt race och nonchalerat hunden.

Tänkte jag skulle gå över och träffa hunden själv först. Jag tror inte det är något eller är det bättre om sambon tar med sig Effie över så de får hälsa så inte jag överför några dåliga vibbar?

Hade jag kännt mig osäker så hade jag stått över. Ser ingen anledning till att hundar ska träffas hursomhelst, speciellt om den här hunden nu är grinig.

Vill ju inte utesluta möjligheten. Den här grannen är riktigt trevlig och det vore bra om hundrana kunde träffas och komma överens då vi bor så pass nära och kommer garanterat ses mycket.

Jag får gå över och säga hej. Sambon har redan hälsat på hunden.

Hahah, åh, du är åtminstone inte ensam om att tycka att det är hemskt med backträning! Tyvärr kommer jag väldigt väl ihåg hur jobbigt det är mellan gångerna, så jag får verkligen kämpa mentalt för att alls hålla på med eländet... Då har jag ändå inte backtränat i 10-15cm snö utan bara på barmark :cautious:
Måste säga att det är skönt att höra! Många andra verkar tycka det är kul med backträning :eek:. Absolut en skön känsla efteråt men undertiden är det rätt så hemskt. Ja i detta sammanhang hade jag verkligen föredragit barmark! :p

Måste säga att det är skönt att höra! Många andra verkar tycka det är kul med backträning :eek:. Absolut en skön känsla efteråt men undertiden är det rätt så hemskt. Ja i detta sammanhang hade jag verkligen föredragit barmark! :p
Om någon tycker att det är kul så är det nog ett tydligt tecken på att personen är knäpp :angel: Eller ja. Jag kan väl förstå att folk tycker det är kul när de kör på varianten "låta hunden springa ensam som en tok upp och ner för backen", då blir det ju inte jobbigt för en själv, men å andra sidan blir ju inte hunden tränad på samma sätt heller då.

Om någon tycker att det är kul så är det nog ett tydligt tecken på att personen är knäpp :angel: Eller ja. Jag kan väl förstå att folk tycker det är kul när de kör på varianten "låta hunden springa ensam som en tok upp och ner för backen", då blir det ju inte jobbigt för en själv, men å andra sidan blir ju inte hunden tränad på samma sätt heller då.
Vad gör ni när ni backtränar? Jag åker ju snart till Norge där den enda plana ytan är golvet i stallet, typ. Tar gärna emot tips på nått mer att ha backarna till än att svära över när man ska upp och ner i dem längs vägen ;)

Beror väl på vad man vill ha ut av träningen o vad man har för hund dock.

Beror väl på vad man vill ha ut av träningen o vad man har för hund dock.
Ja, absolut. Jag kan inte se att jag påstått annat? Snarare tvärt om. @Acto skrev om att gå snett upp för backe för att backträna, vilket även är vad jag gjort när jag backtränat mina. Därför känns det som att vi tränar våra hundar på samma sätt med lite samma syfte, ett sätt som vi båda bevisligen tycker är jobbigt. Jag skrev också i inlägget du citerade att jag förstår om folk tycker att det är kul när de tränar på annat sätt, men att det andra sättet (som jag noterat som ganska vanligt) inte är det vi pysslar med, för det är inte det som just våra hundar behövt.

Vad gör ni när ni backtränar? Jag åker ju snart till Norge där den enda plana ytan är golvet i stallet, typ. Tar gärna emot tips på nått mer att ha backarna till än att svära över när man ska upp och ner i dem längs vägen ;)
Går med kopplad hund snett upp och ner för backe i rask takt i ca 10 min. I Aysus fall med vänstra sidan uppåt när man går uppför, så att hon använder den sidan mer (det var vänster knä som hon skadade).

Går med kopplad hund snett upp och ner för backe i rask takt i ca 10 min. I Aysus fall med vänstra sidan uppåt när man går uppför, så att hon använder den sidan mer (det var vänster knä som hon skadade).
Ah, låter inte som något jag kommer ha tid eller ork att göra med 8 hundar med andra ord :rofl:. De stora kan ju gå lösa bakom mig så får iaf de lite ordentlig träning. Småglinen lär kuta ihjäl sig...

Något jag gjort med Tinja i en backe med gräs och lupiner upp till armbågarna i totalt spöregn för jag var tvungen och det var den enda backen i närheten :arghh:

Nej nej NEEEEEEEEEEEEEEJ!!!!

@Migo
Jag gör samma träning. Även för Ascot är det rehabträning, han har blivit svagare i högersidan (möjligen pga hjärnhinneinflammationen samt kortisonet) så vi går diagonalt vänster upp. Vi får dock bara räkna tiden när vi går upp för backen för vår fysioterapeut :p.

Ah, låter inte som något jag kommer ha tid eller ork att göra med 8 hundar med andra ord :rofl:. De stora kan ju gå lösa bakom mig så får iaf de lite ordentlig träning. Småglinen lär kuta ihjäl sig...
Haha nä det är ingen träning jag skulle vilja göra med 8 hundar :rofl:. Tillräckligt jobbigt med en hund haha.

Jag låter inte mina hundar hälsa på pitbull-ish hundar. Oavsett hur trevliga.
Vi har en hund i huset de hälsar på, finns 4 till de aldrig hälsat på.
Nej. Nej. Nej.

Och jag hade sagt som det, skaderisken är för stor, hunden har redan kompisar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
815
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar