Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gällande ändringarna i brukset; jag tycker att det har blivit alldeles för lätt att ta sig upp till elitklass, så det är där den stora proppen är nu. Jag kan förstå att man vill ha appell och lägre rätt lätt (även om jag anser att det var rätt enkelt även innan regeländringen, man kunde antingen ha mycket halvdant, eller lite ”kass” och lite superbra och bli uppflyttad) men nu har även högre blivit lättare att bli uppflyttad ur även med en rätt dålig lydnad.

Det är väl typ 7 i snitt som krävs för uppflytt från högre, jag hade velat se iaf 8 i snitt för att bli uppflyttad till elit. Jag anser att det är i högreklass som agnarna ska skiljas från vetet, för att bli uppflyttad till elit så ska man ha BÅDE en bra special OCH en bra lydnad.

Jag blir också så trött på såna som säger olika varianter på ”ja men det är ju inte en lydnadstävling” eller ”det är ju specialen som spelar roll” eller ”lydnaden är bara ett nödvändigt ont” . Charmen och utmaningen är ju att få fram en hund som är bra BÅDE på appellplanen och i skogen. Annars kan man ju tävla Nordic Style, där är det ju ännu mer vikt på skogsdelen och bara en lättare lydnad.

Det ska väl vara lite utmaning att ta sig till elit, inte nått som alla kommer till utan att lägga ner lite tid och engagemang på sina svagare sidor för att få dem så bra som möjligt. Folk får gärna kalla mig elitistisk, men jag tycker inte att det är allas ”rätt” att komma till elit bara man kliver ut på tävlingsplanen.
Svårt med aritmetiken? Det krävs minst 480 poäng för att bli uppflyttad från högre till elit i rapport, spår och sök. Summan av koefficienterna är 60, alltså måste man ha minst en åtta i snitt. I specialen kan man aldrig ha lägre än en åtta om man vill bli uppflyttad, men det går att kompensera ett lydnadssnitt på minst 6, genom att ha det utmärkta snittbetyget 9,33 på specialen.

Jag tycker därför inte att du är elitistisk utan lite fånig när du skriver "..men jag tycker inte att det allas "rätt" att komma till elit bara för att man kliver ut på tävlingsplanen." eftersom ingen har hävdat det. Om det är någon som har gjort detta helt befängda påstående, och jag har missat det kan du ju citera det. Är det möjligen så att dina hundar har högre snitt på lydnaden än på det viktigaste, specialen?

@dobbis Nike är min första förarveka hund och när man bara är van vid tuffare hundar så var det lite svårt att ställa om. Nu när jag hittat knapparna på Nike (och hon mognat till sig) så upplever jag henne väldigt lättränad och som en av de absolut bästa hundar jag haft. Det som fungerat är att ignorera när hon gör fel och berömma desto mer när hon gör rätt. Nu så går det faktiskt att säga åt henne också men när hon var yngre så kröp hon ihop och såg misshandlad ut om hon ens anade nåt missnöje hos en. Hon kissade också på sig när hon var valp och man böjde sig ner mot henne men det gick bort rätt fort när vi tränade på det med gottis.
Nu som 3-åring så är hon en klippa! Går lös överallt, lyder ens minsta vink och är otroligt läraktig (med rätt motivation) och trygg i alla miljöer med alla människor.
Vill egentligen mest säga med detta att det kan vända med tid och ominlärning (för en själv att helt plötsligt ha en hund som inte är som man är van vid), det har varit en riktig resa för mig som alltid haft tuffare hundar men o så nyttigt.

Apporteringen är ju borta från appellen, men det känns ju snarare som om det gör det svårare för man har så få moment att arbeta med. Jag har suttit och räknat på vad som krävs för att ta sig upp till lägre utan platsen och det är inte helt lätt. Däremot ser det poängmässigt betydligt lättare ut med uppflytt från lägre till högre, så länge bruksarbetet sitter där så klart.

Tillägg: Jag tävlade aldrig innan de senaste regeländringarna, så jag kan inte personligen jämföra. Provade två gånger under 2017 men den gick käpprätt åt skogen. Hoppas på något sätt att lyckas i år. ;P
Javisst, vissa moment är borta från de lägre bruksklasserna, men inte har nivån sänkts för att erövra ett cert i elitklass. Jag tycker det är bra att lydnadströskeln för att starta bruks är lite lägre, tröskeln för själva bruksarbetet är ju densamma.

@dobbis Nike är min första förarveka hund och när man bara är van vid tuffare hundar så var det lite svårt att ställa om. Nu när jag hittat knapparna på Nike (och hon mognat till sig) så upplever jag henne väldigt lättränad och som en av de absolut bästa hundar jag haft. Det som fungerat är att ignorera när hon gör fel och berömma desto mer när hon gör rätt. Nu så går det faktiskt att säga åt henne också men när hon var yngre så kröp hon ihop och såg misshandlad ut om hon ens anade nåt missnöje hos en. Hon kissade också på sig när hon var valp och man böjde sig ner mot henne men det gick bort rätt fort när vi tränade på det med gottis.
Nu som 3-åring så är hon en klippa! Går lös överallt, lyder ens minsta vink och är otroligt läraktig (med rätt motivation) och trygg i alla miljöer med alla människor.
Vill egentligen mest säga med detta att det kan vända med tid och ominlärning (för en själv att helt plötsligt ha en hund som inte är som man är van vid), det har varit en riktig resa för mig som alltid haft tuffare hundar men o så nyttigt.
Bara att frallan är snart 8 mån o jag tycker det bara blir värre.

Någon ville inte gå i koppel idag heller,så återigen blev hon ensamhetstränad.
Vi andra hade det trevligt i skogen.
DSCN2216.webp

Bara att frallan är snart 8 mån o jag tycker det bara blir värre.

Jag kommer inte ihåg när det vände men det tog låång tid, överlag så var det nog ganska svajigt fram tills 2-års åldern. Tror det vände mest när jag hittade tålamodet att inte ens tappa humöret utan verkligen inte bry mig i vissa lägen (det spelar ingen roll om man försöker låtsas som ingenting för hon kände ändå att man var missnöjd) och när jag började berömma henne löjligt mycket i träningen. När man själv hittade knapparna helt enkelt så blev hunden tryggare, dum som man är så tyckte man att det man alltid gjort innan och fungerat på alla hundar skulle funka på henne också. När jag väl började inse att jag måste göra annorlunda så började allt så småningom falla på plats. Det tog ett tag att hitta fram till vad som fungerade och vad som inte fungerade, framförallt det här att få inre ro att verkligen ta allt med en klackspark. Samma i träningen, det gick aldrig aldrig att korrigera henne utan blev det fel så gick man vidare till nåt hon kunde som rinnande vatten och sen försökte man en gång till på det som blev fel. Hon tappade helt självförtroendet vid minsta korrigering och försökte jag ta om det som blev fel så blev det bara ännu mera fel och en hispig hund som resultat. Nu när jag kan henne så är hon mer snabblärd än vår väldigt arbetsvilliga corgi (om hon vill).

Jag kommer inte ihåg när det vände men det tog låång tid, överlag så var det nog ganska svajigt fram tills 2-års åldern. Tror det vände mest när jag hittade tålamodet att inte ens tappa humöret utan verkligen inte bry mig i vissa lägen (det spelar ingen roll om man försöker låtsas som ingenting för hon kände ändå att man var missnöjd) och när jag började berömma henne löjligt mycket i träningen. När man själv hittade knapparna helt enkelt så blev hunden tryggare, dum som man är så tyckte man att det man alltid gjort innan och fungerat på alla hundar skulle funka på henne också. När jag väl började inse att jag måste göra annorlunda så började allt så småningom falla på plats. Det tog ett tag att hitta fram till vad som fungerade och vad som inte fungerade, framförallt det här att få inre ro att verkligen ta allt med en klackspark. Samma i träningen, det gick aldrig aldrig att korrigera henne utan blev det fel så gick man vidare till nåt hon kunde som rinnande vatten och sen försökte man en gång till på det som blev fel. Hon tappade helt självförtroendet vid minsta korrigering och försökte jag ta om det som blev fel så blev det bara ännu mera fel och en hispig hund som resultat. Nu när jag kan henne så är hon mer snabblärd än vår väldigt arbetsvilliga corgi (om hon vill).
I mitt fall så åker hon ut,hon var tänkt att även användas i avel.

Asta 8 månader :love:
Denna hund är verkligen något extra. Allt är kul med henne, hela tiden. En sån fantastisk hund. Jag är så tokigt nöjd med henne. Galet nöjd :love:
eIKIzPp.jpg

Vi har även varit i västerNorrland å njutit av massa snö å sol. Asta älska all snö som var där ute, sprang som en tok på skoterspåren, tog satts å hoppade rätt ut i djupsnön å ”simmade” runt.

Vera var inte riktigt lika nöjd å led av mycket köldkramper å fick även problem med magen så hon spenderade mest tid inne på kökssoffan brevid vedspisen - hon klagade inte. :)

RQWOwZz.jpg

4x1mnbP.jpg

ES0yKR7.jpg

pVYTYSs.jpg

VLhzX83.jpg

d0Sf7e4.jpg

5XzdRpT.jpg

lZQnqig.jpg

Mina vackra flickor :love:
OIMyR7Z.jpg

Idag har vi varit ute och gått i två timmar i kuperad skog på förmiddagen och så har vi tränat agility på eftermiddagen. Blåräven var så duktig så och jag passade på att även träna lite skiften, fotgående ect med störningen av alla andra som körde agility. Det gick så bra så :D Har även stretchat henne.

Nu ska vi vila resten av dagen, och imorgon blir det vilodag för Tinja :heart

Oj, är de så dåliga mentalt? Har träffat några med små brister men inte som det låter i ditt inlägg. En ras jag ser relativt ofta i olika grenar. Tråkigt i så fall.
Ja tyvärr finns det ett gäng med överdrivet stor integritet i kombination med ängslighet, stort kontrollbehov och "skärpa" som har det väldigt svårt med hantering hos domare och veterinär.
Finns såklart många supertrevliga individer också! Jag är väldigt nöjd med min tjej och känner massor av trevliga. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
815
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar