Svårt med aritmetiken? Det krävs minst 480 poäng för att bli uppflyttad från högre till elit i rapport, spår och sök. Summan av koefficienterna är 60, alltså måste man ha minst en åtta i snitt. I specialen kan man aldrig ha lägre än en åtta om man vill bli uppflyttad, men det går att kompensera ett lydnadssnitt på minst 6, genom att ha det utmärkta snittbetyget 9,33 på specialen.Gällande ändringarna i brukset; jag tycker att det har blivit alldeles för lätt att ta sig upp till elitklass, så det är där den stora proppen är nu. Jag kan förstå att man vill ha appell och lägre rätt lätt (även om jag anser att det var rätt enkelt även innan regeländringen, man kunde antingen ha mycket halvdant, eller lite ”kass” och lite superbra och bli uppflyttad) men nu har även högre blivit lättare att bli uppflyttad ur även med en rätt dålig lydnad.
Det är väl typ 7 i snitt som krävs för uppflytt från högre, jag hade velat se iaf 8 i snitt för att bli uppflyttad till elit. Jag anser att det är i högreklass som agnarna ska skiljas från vetet, för att bli uppflyttad till elit så ska man ha BÅDE en bra special OCH en bra lydnad.
Jag blir också så trött på såna som säger olika varianter på ”ja men det är ju inte en lydnadstävling” eller ”det är ju specialen som spelar roll” eller ”lydnaden är bara ett nödvändigt ont” . Charmen och utmaningen är ju att få fram en hund som är bra BÅDE på appellplanen och i skogen. Annars kan man ju tävla Nordic Style, där är det ju ännu mer vikt på skogsdelen och bara en lättare lydnad.
Det ska väl vara lite utmaning att ta sig till elit, inte nått som alla kommer till utan att lägga ner lite tid och engagemang på sina svagare sidor för att få dem så bra som möjligt. Folk får gärna kalla mig elitistisk, men jag tycker inte att det är allas ”rätt” att komma till elit bara man kliver ut på tävlingsplanen.
Jag tycker därför inte att du är elitistisk utan lite fånig när du skriver "..men jag tycker inte att det allas "rätt" att komma till elit bara för att man kliver ut på tävlingsplanen." eftersom ingen har hävdat det. Om det är någon som har gjort detta helt befängda påstående, och jag har missat det kan du ju citera det. Är det möjligen så att dina hundar har högre snitt på lydnaden än på det viktigaste, specialen?