Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan ju inte säga att jag håller med om att det är så jäkla lätt, åtminstone inte för vissa raser och om man inte har en hel del erfarenhet som förare. Även om det kanske bara krävs en mellanmjölkshund för att nå den nivån så ska den tas dit på nåt sätt. Det går ju inte per automatik precis.

Jag tror kanske att krav på MT hade varit bättre? Och då vissa minimumpoäng både på hela MT och på vissa delar som visar att hunden har bra nerver, kamplust och tar sig igenom och släpper hot. Då hade det nog sållats bättre bland champions :sneaky:

För, det finns ju riktigt bra hundar som inte tävlas med och det finns dåliga hundar som klättrar i klasserna pga rätt träning och rätt förare.

För en brukshund ska detta vara en smal sak.

Alla brukshundsraser är inte stöpta i samma form. Och alla brukshundsägare har inte samma kunskaper eller skicklighet. Därför är jag väldigt glad att kraven ligger på en nivå som man faktiskt kan hoppas uppnå.

Jag tror kanske att krav på MT hade varit bättre? Och då vissa minimumpoäng både på hela MT och på vissa delar som visar att hunden har bra nerver, kamplust och tar sig igenom och släpper hot. Då hade det nog sållats bättre bland champions :sneaky:

För, det finns ju riktigt bra hundar som inte tävlas med och det finns dåliga hundar som klättrar i klasserna pga rätt träning och rätt förare.

Förut var det ju så att man kunde få ut championtiteln antingen på uppflytt till högre klass eller via titeln KORAD. Men det togs bort förra året.

Alla brukshundsraser är inte stöpta i samma form. Och alla brukshundsägare har inte samma kunskaper eller skicklighet. Därför är jag väldigt glad att kraven ligger på en nivå som man faktiskt kan hoppas uppnå.

Fast det är hundarnas potential som ska bedömmas och inte förarnas. Känner man att man inte gör sin hund rättvis så kan man ju låta någon annan köra upp den. Mycket vanligt utomlands. En brukssras ska ha stor arbetspotential annars är den inte en god rasrepresentat och förtjänar inte meriten.

Så därför håller jag personligen inte alls med att de här meriterna ska vara svåra för en brukshund. Att sänka kraven för bruksraserna släpper bara fram mer mediokra hundar i aveln.

Fast det är hundarnas potential som ska bedömmas och inte förarnas. Känner man att man inte gör sin hund rättvis så kan man ju låta någon annan köra upp den. Mycket vanligt utomlands. En brukssras ska ha stor arbetspotential annars är den inte en god rasrepresentat och förtjänar inte meriten.

Så därför håller jag personligen inte alls med att de här meriterna ska vara svåra för en brukshund. Att sänka kraven för bruksraserna släpper bara fram mer mediokra hundar i aveln.

Jag tänker att ur hundens synvinkel är ju kraven lite för lätta :angel:

Visst, fast om man inte är uppfödare så kanske man inte tycker det är så kul att "ge upp" och låta någon annan ta över hunden för tävling. Är ju tydligen också inte helt ovanligt att betala för en IPO I titel i typ östeuropa utan att hunden faktiskt gör ett enda dugg, vilket säkert skulle bli ännu vanligare om man höjde kraven.

Jag håller med, de ska inte sänkas. Men jag tycker inte de ska höjas heller.

Visst, fast om man inte är uppfödare så kanske man inte tycker det är så kul att "ge upp" och låta någon annan ta över hunden för tävling. Är ju tydligen också inte helt ovanligt att betala för en IPO I titel i typ östeuropa utan att hunden faktiskt gör ett enda dugg, vilket säkert skulle bli ännu vanligare om man höjde kraven.

Jag håller med, de ska inte sänkas. Men jag tycker inte de ska höjas heller.

Om dessa meriter ska vara en del av utvärderingen av kvalitén på hundarna så ska inte alla kunna nå dem. Det har ju inte med att göra att det bara är för uppfödare. Det är för hundarna. Tävla kan ju alla göra för det.
Nivån har sänkts. Och mer vill man ta bort.

En brukschampion ska verkligen vara nått extra. Det ska inte vara lätt.

Om dessa meriter ska vara en del av utvärderingen av kvalitén på hundarna så ska inte alla kunna nå dem. Det har ju inte med att göra att det bara är för uppfödare. Det är för hundarna. Tävla kan ju alla göra för det.

Hela iden med att prov ska vara utformade för att folk ska ha en chans att nå dem utan att behöva anstränga sig är jättekonstig. Det handlar inte om att vara sportmeriter åt förare, det är ju avelsverktyg!

Det låter vettigt!

Tja, i min ras är korrelationen solklar. De hundar som premieras på utställningar är rena skämt när det kommer till arbete. Sen dyker det upp en och annan kompentent arbetare som är lurvig nog att falla utställningsdomare i smaken. (Min kompis hund är så pälsad att han inte kan jobba om hon inte rakar honom, fick kommentaren "fin men för lite päls" när han ställdes i norge för att kunna få nån titel där)

Jämförde Tonto med riklig vinterpäls, Floki och en show BC. BCn ser ju ut som en Aussie.[/QUOTE]

Har aldrig sett en showavlad BC... det är ju sjukt ta mig fan. Skulle inte ens tro det va en BC om jag träffade en.
:eek:

Fast nu pratar vi väl inte bruksCH utan meritering för utställning? Eller har ni bytt ämne?

Fast nu pratar vi väl inte bruksCH utan meritering för utställning? Eller har ni bytt ämne?

I första hand för utställning. Men man jobbar på att även ta bort vissa moment i övrig tävling vilket lättare kommer ger titlar som brukschampion.
Alla titlar baserade på arbete mjölkas ut.
Medans utställningstitlarnas nivå rörs aldrig. Resultatet blir ju då att utseendet primeras mer än arbete.

Den enda man höjt kraven på är väl PHTJ.

Jag har i alla fall inte pratat något om brukschampionat, som jag är helt med på att det verkligen ska vara något alldeles extra. Har inte heller hört att man vill ta bort vissa moment för att göra det lättare. Jag tycker dock man kan fundera på om det verkligen ska finnas ett gruppmoment i appellen när det verkar som 90% försöker skippa det för man litar inte på andras hundar.

Jag har i alla fall inte pratat något om brukschampionat, som jag är helt med på att det verkligen ska vara något alldeles extra. Har inte heller hört att man vill ta bort vissa moment för att göra det lättare. Jag tycker dock man kan fundera på om det verkligen ska finnas ett gruppmoment i appellen när det verkar som 90% försöker skippa det för man litar inte på andras hundar.

Varför funkar det inte på apellen när det funkar i IPO? (Antar att det är platsliggningen du tänker på)
Men även inom IPO och BSL är man och nallar på momenten med moteveringen att fler ska kunna tävla. Tyvärr sänker det bara nivån på både förare och hundar med det resonemanget.

Nu byter jag spår i tråden för egen del :)

I går blev det för första gången tydligt att Mamma Mu börjar bli gammal :(
Sen vi bytte bil till XC60 så har vi märkt att hon inte hoppar in lika lätt. Vissa dagar är det med viss tvekan och hon behöver lite ansats.

På torsdagen var vi ute och härjade i snön rätt länge och hon drog bla sonen på snowracer. Hon är ju lika pigg och dragvillig som alltid.
Men i går så fick hon åka med till Hundtjänstbutiken. På disken där finns en godisburk....det vet alla hundar ;)
De brukar stå på bakbenen med framtassarna på disken och tigga. Men i går kom inte Mamma Mu upp alls till disken :(
Det märktes inget på henne när vi tog skogspromenaden tidigare på dagen. Hon sprang då runt i snön och hade kul. Men det där med hopp och nyttja bakkärran märktes tydligt vid bilen och i affären.
Nu blir det inget mer drag för henne i kylan. Antar att hon var extra stel efter draget dagen innan.

Hatar tanken på att hon börjar bli gammal :(

Hatar tanken på att hon börjar bli gammal :(

Jag känner samma för tanken på att Lyxa ska bli gammal :( . Hon fyller 9 i år och har förvisso inte börjat visa några ålderstecken än (är och tävlar agility hela helgen och försöker kvala till SM i år), men man vet ju att de inte blir yngre, och snart kommer det märkas att även hon blir äldre.... jag HATAR satt behöva tänka på det, vill ha kvar henne för evigt även om jag intellektuellt vet att det inte går.....

354F7D2C-431E-4EE4-AF24-26F114146EB2.webp

Jag får hjärhugg varje gång jag tittar på henne, älskar den hunden nästan orimligt mycket!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
815
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar