Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Voff och @Miao , förstår precis hur ni känner! :(
Ebuntanten blir också 9 i år och det känns som att problemen börjar komma nu. Hon har druckit lite mer sista tiden och utreds just nu för att ta reda på varför. Förhoppningsvis en enkel UVI men man vet ju aldrig.. :cry:

Hon som vart så himla pigg och glad hund efter kastrationen! :heart

Nu byter jag spår i tråden för egen del :)

I går blev det för första gången tydligt att Mamma Mu börjar bli gammal :(
Sen vi bytte bil till XC60 så har vi märkt att hon inte hoppar in lika lätt. Vissa dagar är det med viss tvekan och hon behöver lite ansats.

På torsdagen var vi ute och härjade i snön rätt länge och hon drog bla sonen på snowracer. Hon är ju lika pigg och dragvillig som alltid.
Men i går så fick hon åka med till Hundtjänstbutiken. På disken där finns en godisburk....det vet alla hundar ;)
De brukar stå på bakbenen med framtassarna på disken och tigga. Men i går kom inte Mamma Mu upp alls till disken :(
Det märktes inget på henne när vi tog skogspromenaden tidigare på dagen. Hon sprang då runt i snön och hade kul. Men det där med hopp och nyttja bakkärran märktes tydligt vid bilen och i affären.
Nu blir det inget mer drag för henne i kylan. Antar att hon var extra stel efter draget dagen innan.

Hatar tanken på att hon börjar bli gammal :(

Samma här med Sigge. Han fyllde 9 häromdan, är fräsch (bortsett från tänderna) men ändå.

Fast var det inte då som folk fick upp ögonen för Wachtel?
Det har varit liknande inom de raser jag har haft tidigare, först har det varit en liten ras för de intresserade/nyfikna, sen har dom utmärkt sig och då har rasen "exploderat" (alla måste ha en...) för att sen gå tillbaka till sundare siffror.
Jag är lite orolig nu eftersom jag lyckats skaffa mig ännu en "liten" ras (vi pratar antal här) som många jägare börjar få upp ögonen för mer och mer... då gäller det att rasföreningen är aktiv (skk ger jag tyvärr inget för längre).
Nja, wachteln blev först väldigt populär i mitten av 90-talet, samtidigt som den stora rådjursexplosionen :) sedan har antalet registreringar böljat lite upp och ner, men nu är vi på hälsosamma nivåer.

Vad har du för ras? :)

Hund som går runt och slickar och smaskar (såren ser fina ut men känns väl konstigt), trotsig tvååring och för lite sömn... Underbar morgon.

Varför funkar det inte på apellen när det funkar i IPO? (Antar att det är platsliggningen du tänker på)
Men även inom IPO och BSL är man och nallar på momenten med moteveringen att fler ska kunna tävla. Tyvärr sänker det bara nivån på både förare och hundar med det resonemanget.

Har IPO en plats i grupp? Trodde man la plats på en hund när en annan kör lydnaden. Men jag kan väldigt lite om IPO.

När det gäller appellen så tycker jag att de flesta ser det som ett problem inte för att det är en svårighet för dem utan för att de inte vill utsätta sin hund för risken att nån annans hund går fram till den och gör den osäker på framtida platsläggningar. Visst, den risken finns högre upp också, men appellen sållar ju i alla fall bort en del.

Och så antar jag att fler känner som mig, att man inte vågar lägga plats i fall att hunden skulle gå upp och man förstör för nån annan. Spelar nog ingen roll hur säker han blir på träningen, jag vet inte om jag skulle våga ändå.

Var på dop igår. Lilla bebin ville mest plaska i dopvattnet (hon älskar att leka med vatten) och när hon inte fick det längre blev hon sur i typ 0.2 sekunder tills sången började (hon älskar sång). Jag och två av mina vänner sjöng en sång, "I see the lights" från Tangled där jag skrivit om den svenska texten till att handla om henne :heart Det var väldigt uppskattat och jag höll mig på benen. Under övningen var jag inte alls nervös, men sen när jag stod där och tittade på min bästa vän, hennes kille och bebis så höll benen på att vika sig helt, jag darrade som ett asplöv. Men det gick ändå!

Idag har jag ont i huvudet men ska iallafall ut på långpromenad med en vän och träna agility :D

Vi åkte och hälsade på svärmor igår och tog med valpen och gammel-tanten, hon har ju inte sett dem mer än på bild. Gammel-tanten blev kvar där, svärmor vart jätte-förtjust i henne och hunden slappnade av på ett sätt hon hittills inte gjort hemma hos oss. Hon gick och utforskade och lekte tom med en boll inne, hemma hos oss har hon mest legat uppkrupen i soffan. Har fått uppdatering från svärmor nu på morgonen, det har gått såå bra. Vi kommer naturligtvis ta kostnaden för tänderna, hon skulle ringa runt och jämföra priser imorgon.

Då har vi bara tre igen:
29025814_10214373084715189_6359588084500827281_n.jpg

Men tanten har ju hundkompis därborta också men det kanske skönare med bara en liten pöjk:
29133206_10214373085395206_3263683161787207076_n.jpg

Hon får naturligtvis komma tillbaka om det är nåt, jag och dottern tycker om henne jätte-mycket (maken också fast han tyckte hon var lite på ibland) men det lät som svärmor var fast. Känns skönt att hon trivs så bra där!

Andas och inse att förarveka hundar är lättjobbade ;) Om inte matte är arg hela tiden då :p
Jag avskyr förarveka hundar! Kan inte jobba med dom alls,blir bara förbannad,det finns ingen anledning att se ut som jag slagit ihjäl dom innan jag ens höjt rösten eller tagit i dom, älskar däremot träskallar,så mycket enklare.

Jag avskyr förarveka hundar! Kan inte jobba med dom alls,blir bara förbannad,det finns ingen anledning att se ut som jag slagit ihjäl dom innan jag ens höjt rösten eller tagit i dom, älskar däremot träskallar,så mycket enklare.
Skalman benämner jag som en tuff hund utåt, men förarvek - sällan jag behöver bli arg på honom eller höja rösten men de få gånger jag blivit det så dryper han iväg och ser döende ut ;)

Fast okej, så förarveka att dom pinkar ner sig är väl jobbigt men jag gillar ändå hundar som lyssnar och "tar åt sig" utan att man behöver ta i :)

Skalman benämner jag som en tuff hund utåt, men förarvek - sällan jag behöver bli arg på honom eller höja rösten men de få gånger jag blivit det så dryper han iväg och ser döende ut ;)

Fast okej, så förarveka att dom pinkar ner sig är väl jobbigt men jag gillar ändå hundar som lyssnar och "tar åt sig" utan att man behöver ta i :)
Fast det är skillnad på förarvek o förig,Boston är förig,gör hon fel o jag säger till och sen kvittrar eller bjuder på godis så tar hon det för precis det det är,sluta med det du gör o gör så här istället.
Allie drar o kvittrar jag då så tror hon det är ugglor i mossen,dock funkar hon bättre ute än inne.

Om dessa meriter ska vara en del av utvärderingen av kvalitén på hundarna så ska inte alla kunna nå dem. Det har ju inte med att göra att det bara är för uppfödare. Det är för hundarna. Tävla kan ju alla göra för det.
Nivån har sänkts. Och mer vill man ta bort.

En brukschampion ska verkligen vara nått extra. Det ska inte vara lätt.
En fråga: Vilka nivåer har sänkts? Tröskeln har ändrats lite i lydnaden i appellen och lägre, men så vitt jag förstått så är ju brukslydnadskraven för brukschampionatet desamma som de alltid varit. Lydnadskoefficienterna viktats om till förmån för själva bruksarbetet, men att det är en bra ändring som ingalunda gör det enklare trodde jag att det råder allmän konsensus om. En perfekt lydnad ska aldrig slå det perfekta bruksarbetet.

På detaljnivå kan man kanske tycka att det har blivit enklare i själva sökdelen för att man ska ha kopplad hund tillbaka från påviset i appellklass och lägre. Den ändringen är egal för själva svårigheterna i söket. Annars har det ju faktiskt blivit kortare söktid för rullhundar i och med de nya tidtagningsreglerna, vilket gör det svårare.

Nu har jag aldrig haft nån förarvek hund som jag har tränat utan bara två riktiga träskallar till boxarhanar, men jag tror jag skulle reagera ungefär som dig. Jag skulle få dåligt samvete om hunden såg ut som jag hade misshandlat den bara jag tittade lite snett på den vilket skulle leda till frustration och dåligt humör. Det är lite som jag kan reagera på folk som ber om ursäkt för att de existerar, typ.

En fråga: Vilka nivåer har sänkts? Tröskeln har ändrats lite i lydnaden i appellen och lägre, men så vitt jag förstått så är ju brukslydnadskraven för brukschampionatet desamma som de alltid varit. Lydnadskoefficienterna viktats om till förmån för själva bruksarbetet, men att det är en bra ändring som ingalunda gör det enklare trodde jag att det råder allmän konsensus om. En perfekt lydnad ska aldrig slå det perfekta bruksarbetet..

Apporteringen är ju borta från appellen, men det känns ju snarare som om det gör det svårare för man har så få moment att arbeta med. Jag har suttit och räknat på vad som krävs för att ta sig upp till lägre utan platsen och det är inte helt lätt. Däremot ser det poängmässigt betydligt lättare ut med uppflytt från lägre till högre, så länge bruksarbetet sitter där så klart.

Tillägg: Jag tävlade aldrig innan de senaste regeländringarna, så jag kan inte personligen jämföra. Provade två gånger under 2017 men den gick käpprätt åt skogen. Hoppas på något sätt att lyckas i år. ;P

Visst var det någon här som letade omplacering till sin äldre mamma? Såg en fin äldre dvärgpudel på Fb igår som kanske kunde passa :) Minns att det inte skulle vara en vit hund, och det var inte denna. Men minns typiskt nog inte vem det var som letade. Någon som vet?

Nu är det bekräftat varg fyra mil ifrån oss. Folk går bananas på FB. :cautious:

Gällande ändringarna i brukset; jag tycker att det har blivit alldeles för lätt att ta sig upp till elitklass, så det är där den stora proppen är nu. Jag kan förstå att man vill ha appell och lägre rätt lätt (även om jag anser att det var rätt enkelt även innan regeländringen, man kunde antingen ha mycket halvdant, eller lite ”kass” och lite superbra och bli uppflyttad) men nu har även högre blivit lättare att bli uppflyttad ur även med en rätt dålig lydnad.

Det är väl typ 7 i snitt som krävs för uppflytt från högre, jag hade velat se iaf 8 i snitt för att bli uppflyttad till elit. Jag anser att det är i högreklass som agnarna ska skiljas från vetet, för att bli uppflyttad till elit så ska man ha BÅDE en bra special OCH en bra lydnad.

Jag blir också så trött på såna som säger olika varianter på ”ja men det är ju inte en lydnadstävling” eller ”det är ju specialen som spelar roll” eller ”lydnaden är bara ett nödvändigt ont” . Charmen och utmaningen är ju att få fram en hund som är bra BÅDE på appellplanen och i skogen. Annars kan man ju tävla Nordic Style, där är det ju ännu mer vikt på skogsdelen och bara en lättare lydnad.

Det ska väl vara lite utmaning att ta sig till elit, inte nått som alla kommer till utan att lägga ner lite tid och engagemang på sina svagare sidor för att få dem så bra som möjligt. Folk får gärna kalla mig elitistisk, men jag tycker inte att det är allas ”rätt” att komma till elit bara man kliver ut på tävlingsplanen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
815
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar