Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast var det inte då som folk fick upp ögonen för Wachtel?Då ligger de lika för 2016 för typ 5-6 år sedan registrerades det nästan 600 wachtelvalpar.. sjukt! De är nere på mycket mer sunda nivåer nu.
[/QUOTE]En show BC
Tja, i min ras är korrelationen solklar. De hundar som premieras på utställningar är rena skämt när det kommer till arbete. Sen dyker det upp en och annan kompentent arbetare som är lurvig nog att falla utställningsdomare i smaken. (Min kompis hund är så pälsad att han inte kan jobba om hon inte rakar honom, fick kommentaren "fin men för lite päls" när han ställdes i norge för att kunna få nån titel där)
Jag vill inte tänka mig den i en fårhage alls, faktiskt.Tänk dig den efter en dag i en lerig fårhage...
Nej, jag har också så.Är det bara för mig som quote-koderna muppar sig?
Den svart/vita är alltså en BC??[/QUOTE]Jämförde Tonto med riklig vinterpäls, Floki och en show BC. BCn ser ju ut som en Aussie.
Nä...Är det bara för mig som quote-koderna muppar sig?
Det lobbas hårt för att de minsann är jäääätebra vallhundar, mycket friskare och hållbarare än arbetshundarna. Bättre lämpade för jobb också...Visste inte att det fanns utställningsvarianter av border collies. De flesta ser grova, överviktiga och väldigt pälsrika ut när jag kollade lite på google bilder
Låter lite som våra politiker här i Sverige. Lies, all lies.Det lobbas hårt för att de minsann är jäääätebra vallhundar, mycket friskare och hållbarare än arbetshundarna. Bättre lämpade för jobb också...
Det är en fullkomligt underbar ras om man får tag i trevliga linjer De är jätteroliga att träna med !Åh, de är så fina! Har sett ganska många på agilitytävlingar och tycker de verkar jättehäftiga.
Hmm, undra varifrån jag känner igen detta? Inte är det i schäferrasen iaf..Det lobbas hårt för att de minsann är jäääätebra vallhundar, mycket friskare och hållbarare än arbetshundarna. Bättre lämpade för jobb också...
Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar? Jag förstår att Crufts är extremt jämfört med "vanliga" utställningar och det är jätteskillnader mellan raserna. Anledningen till att jag lyfte fram extremerna är ju för att jag tycker att det är extremerna som är ett problem. Om domarna började döma bättre i de raserna tror jag att aveln skulle förbättras. Jag har inget problem med att folk ställer ut hundar så länge som utställningen inte bidrar till minskad arbetsförmåga eller sämre hälsa hos rasen.Men då lyfter man ju bara fram extremerna. Som att bara titta på elitidrottarna när majoriteten är glada motionärer. På utställning i loppträsk eller toklanda är det inte så. Och jag tycker ju då att är vissa raser så osunda som man kan få intryck av (jag är ingen expert, jag har bara pms och retlig) borde premierna tokhöjas, fler reservationer införas.
@dobbis vad kostar en fralla att försäkra?
Eller en mops?
Dessa bruksmeriter är inte speciellt höga dock. De når vilken mellanmjölk som helst.
Kan ju inte säga att jag håller med om att det är så jäkla lätt, åtminstone inte för vissa raser och om man inte har en hel del erfarenhet som förare. Även om det kanske bara krävs en mellanmjölkshund för att nå den nivån så ska den tas dit på nåt sätt. Det går ju inte per automatik precis.