Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då ligger de lika för 2016 :) för typ 5-6 år sedan registrerades det nästan 600 wachtelvalpar.. sjukt! De är nere på mycket mer sunda nivåer nu.
Fast var det inte då som folk fick upp ögonen för Wachtel?
Det har varit liknande inom de raser jag har haft tidigare, först har det varit en liten ras för de intresserade/nyfikna, sen har dom utmärkt sig och då har rasen "exploderat" (alla måste ha en...) för att sen gå tillbaka till sundare siffror.
Jag är lite orolig nu eftersom jag lyckats skaffa mig ännu en "liten" ras (vi pratar antal här) som många jägare börjar få upp ögonen för mer och mer... då gäller det att rasföreningen är aktiv (skk ger jag tyvärr inget för längre).

Tja, i min ras är korrelationen solklar. De hundar som premieras på utställningar är rena skämt när det kommer till arbete. Sen dyker det upp en och annan kompentent arbetare som är lurvig nog att falla utställningsdomare i smaken. (Min kompis hund är så pälsad att han inte kan jobba om hon inte rakar honom, fick kommentaren "fin men för lite päls" när han ställdes i norge för att kunna få nån titel där)

Jämförde Tonto med riklig vinterpäls, Floki och en show BC. BCn ser ju ut som en Aussie.[/QUOTE]

Alltså, jag tycker inte ens show-BCn ser ut som en riktig hund utan något slags gosedjur :o

Visste inte att det fanns utställningsvarianter av border collies. De flesta ser grova, överviktiga och väldigt pälsrika ut när jag kollade lite på google bilder :nailbiting:

97ABFE5C-AD51-47F7-86E6-88858954C302.webp

Dom där öronen :D:love:

Det lobbas hårt för att de minsann är jäääätebra vallhundar, mycket friskare och hållbarare än arbetshundarna. Bättre lämpade för jobb också...
Hmm, undra varifrån jag känner igen detta? Inte är det i schäferrasen iaf..

Jag undrar så hur dessa människor tänker? Varför tror dom isåfall att det finns en typ som heter just ARBETS-/BRUKSTYP? Enligt deras resonemang borde ju inte ens raserna isåfall blivit delade.

Men då lyfter man ju bara fram extremerna. Som att bara titta på elitidrottarna när majoriteten är glada motionärer. På utställning i loppträsk eller toklanda är det inte så. Och jag tycker ju då att är vissa raser så osunda som man kan få intryck av (jag är ingen expert, jag har bara pms och retlig) borde premierna tokhöjas, fler reservationer införas.

@dobbis vad kostar en fralla att försäkra?
Eller en mops?
Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar? Jag förstår att Crufts är extremt jämfört med "vanliga" utställningar och det är jätteskillnader mellan raserna. Anledningen till att jag lyfte fram extremerna är ju för att jag tycker att det är extremerna som är ett problem. Om domarna började döma bättre i de raserna tror jag att aveln skulle förbättras. Jag har inget problem med att folk ställer ut hundar så länge som utställningen inte bidrar till minskad arbetsförmåga eller sämre hälsa hos rasen.

Dessa bruksmeriter är inte speciellt höga dock. De når vilken mellanmjölk som helst.

Kan ju inte säga att jag håller med om att det är så jäkla lätt, åtminstone inte för vissa raser och om man inte har en hel del erfarenhet som förare. Även om det kanske bara krävs en mellanmjölkshund för att nå den nivån så ska den tas dit på nåt sätt. Det går ju inte per automatik precis.

Vi jobbar vidare med apporten och änsålänge inget tuggande. Jag vill att det i hennes huvud ska vara en arbetsuppgift som är fokuserad på att HÅLLA för att undvika tugg. Änsålänge är jag väldigt nöjd :up:
Det är nog 6e passet eller ngt sådant :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
815
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar