Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad i mitt påstående stämmer inte? Jag skrev inte att den blev champion genom att ha godkänt i lägre klass.
Du har så rätt, men det är ju titeln de flesta är ute efter.

Hur som helst, i min ras finns det vanliga hundar och ipo-hundar. Ipo-hundarna är inte friskare än de andra som går bättre på utställning, och det finns alltid några hundar med med både brukschampionat och utställningsdito. Det finns också flera utställningschampions som deltagit i bruks-sm inte alltför långt tillbaka i tiden. Att en hund är snygg utesluter inte att den är frisk och väldigt bra på att jobba.

Finns det någon ras där utställningar förbättrat hälsa och arbetskapacitet/mentalitet?

När jag säger att jag inte tycker om utställningar så syftar jag givetvis inte på de raser som inte extremavlats utan på de som har det. Det är ju ingen som säger att alla raser är helt förstörda pga det. Men alldeles för många har blivit mer och mer extrema när det tävlas om utseende. Just för att, som någon annan nämnt att när man har flertalet hundar som håller sig inom rasstandard och ser snygga ut så tar man lätt den som sticker ut lite extra.

Det handlar ju också så mycket om tycke och smak hos domaren. Så när folk säger att utställning visar att hunden håller sig inom rasstandarden, vad gör man med en hund som ena dagen bli utskickad och andra får very good? Eller tom excellent. Är den skitful eller snygg?

Tar du inte i lite nu? Man kan ha en kritisk inställning till utställning och ändå hålla på med det, det är inte omöjligt. Tror ingen här inne anser att en hund skulle vara värdelös för att den skulle ha fått ett Excellent på utställning.
Jag om någon är ju extremt kritisk, men när jag ställt ut mina hundar (mer än för att få nödvändig merit för LC-championat) så har det varit för att visa att även min typ av saluki finns. Det blir ju lite dumt ibland att säga att domaren bara sätter fram fula hundar, om den bara har fula hundar att välja mellan :angel:

Samtliga av mina 4 salukis har också fått excellent på utställning. Min första, min finaste tant Zala, var utställningschampion. Det var dock många år sedan hon blev det. Ebrah hade mycket väl kunnat bli placerad när hon ställdes om hon inte vid de tillfällena var lite väl rund. Tittar man i stamtavlorna till mina hundar så hittar man långa rader av utställningschampions och flera av Aysus syskon är champions också (Ebrahs är väl lite för unga och för lite ställda).

MEN när det gäller saluki ser jag inte ett utställningschampionat som något superspeciellt. Det är inte en storvinnare bara för att den har ett championat. Domarna dömer fram extremt olika hundar. Mina hundar kan ses som supersnygga av vissa, och "superjättetråkiga, knappt rastypiska" av andra. Tittar man lite närmare på olika domare och vad de dömer fram så går det absolut att välja de som mest troligt gillar sin hund. I kombination med att visa den väl eller använda sig av proffshandler, ja då går det absolut att få en saluki till champion lite oavsett typ. Det skulle även Ebrah kunna bli, och hon är i allra högsta grad rastypisk och sund i konstruktionen.

För egen del finns det en salukiuppfödare i USA som sammanfattat det hela bra när det gäller just utseendet på hundarna... Såhär står det på hemsidan:
"The function of the Saluki is not to be beautiful,
He is beautiful because of his function,
His function is to be a HUNTER."

Byt ut saluki mot vilken arbetande ras som helst och det avslutande "hunter" mot vad som nu råkar passa rasen, så blir det nog ganska bra tänker jag :p

[QUOTE="machafuko, post: 18483528]Låter lite som att alla utställningsmeriterande hundar är värdelösa arbetshundar.[/QUOTE]
Tja, i min ras är korrelationen solklar. De hundar som premieras på utställningar är rena skämt när det kommer till arbete. Sen dyker det upp en och annan kompentent arbetare som är lurvig nog att falla utställningsdomare i smaken. (Min kompis hund är så pälsad att han inte kan jobba om hon inte rakar honom, fick kommentaren "fin men för lite päls" när han ställdes i norge för att kunna få nån titel där)

Det handlar ju också så mycket om tycke och smak hos domaren. Så när folk säger att utställning visar att hunden håller sig inom rasstandarden, vad gör man med en hund som ena dagen bli utskickad och andra får very good? Eller tom excellent. Är den skitful eller snygg?

Min cardigan-hane fick ett år på Stora Stockholm good ena dagen, excellent med CK andra. :cool:

Jag är jätte besviken,fralla damen är sååååååååååååå förarvek och jag kan verkligen inte hantera förarveka hundar,jag blir bara förbannad och även om hon inte hör det,så känner hon ju av det.
Om jag böjer mig över henne så pinkar hon vilket leder till att jag inte gör annat än torkar golv,tvättar mattor,dynor,fällar mm.
Idag har hon o Gissa röjt ute och vid ett tillfälle såg jag att hon stöp på verandatrappen,efter att dom sovit o skulle gå ut så såg jag att hon markerade hö fram så jag ber henne komma då drar hon till köksmattan så jag går efter o sen var den mattan inpinkad :arghh::mad: Jag var tvungen att gå ut annars hade jag nog daskat till henne.
Det är ju samma sak med koppelgåendet,hon tar det som ett straff o sen är hon skiträdd för mig.Det spelar ingen roll hur mycket jag gullar,mutar,leker hon köper det inte.
Och jag vet inte vad jag ska göra mer än att omplacera.

Finns det någon ras där utställningar förbättrat hälsa och arbetskapacitet/mentalitet?
Jag tycker nog det. Se bilder på jaktspetsarna från början av nittonhundratalet. Få har några vinklar att tala om, "ett ben i varje hörn". Det kan inte vara hälsosamt att röra sig i nordiska snötyngda skogar med de benställningarna, och korsbanden rök nog titt som tätt. Absolut att vi kan tacka utställningsdomarna för att det numera finns spetsar med sundare konstruktion.

I raser med t ex allvarliga hanteringsproblem har seriösa utställningsdomare påverkat utvecklingen positivt. Men utställningarna är ju först och främst till för att bedöma exteriören. Vill man bedöma mentalitet eller bruksegenskaper, är det förstås mh/bph/mt/jaktprov eller bruksprov man ska göra.

För egen del finns det en salukiuppfödare i USA som sammanfattat det hela bra när det gäller just utseendet på hundarna... Såhär står det på hemsidan:
"The function of the Saluki is not to be beautiful,
He is beautiful because of his function,
His function is to be a HUNTER."

Byt ut saluki mot vilken arbetande ras som helst och det avslutande "hunter" mot vad som nu råkar passa rasen, så blir det nog ganska bra tänker jag :p

Utmärkt beskrivet :up: Gäller i högsta grad mina favoriter arabhästarna också där utställning verkligen inte bidragit med något positivt, iaf inte på senare år.

Fast det är jävligt surt,hunden är super trevlig,andas mycket bra,ser tom bra ut och passar som handen i handsken in i flocken :cry:
Kan du inte placera ut till fodervärd då, om du tänker att hunden är bra avelsmaterial och vill ha henne till avel?
Eller är det såpass illa att du tänker att hon inte borde gå i avel?

Kan du inte placera ut till fodervärd då, om du tänker att hunden är bra avelsmaterial och vill ha henne till avel?
Eller är det såpass illa att du tänker att hon inte borde gå i avel?
Hade hon varit en dobbis så hade jag aldrig avlat på henne,nu är hon ju inte det och kullsystern är inte ett dugg förarvek,så man skulle nog kunna göra det men jag har systern ute på halvfoder .
Och brukshundsmänniska i mig skriker NEEEEEEEEEEEEEEEEJ ! + att vi är ju tillbaka i träsket om hon ska hit för att ha valpar och då i en mycket känsligare situation än nu.

[QUOTE="machafuko, post: 18483528]Låter lite som att alla utställningsmeriterande hundar är värdelösa arbetshundar.
Tja, i min ras är korrelationen solklar. De hundar som premieras på utställningar är rena skämt när det kommer till arbete. Sen dyker det upp en och annan kompentent arbetare som är lurvig nog att falla utställningsdomare i smaken. (Min kompis hund är så pälsad att han inte kan jobba om hon inte rakar honom, fick kommentaren "fin men för lite päls" när han ställdes i norge för att kunna få nån titel där)[/QUOTE]

Jämförde Tonto med riklig vinterpäls, Floki och en show BC. BCn ser ju ut som en Aussie.

Bifogade filer

• DFEB8DB1-3080-478F-B9C4-89D365E0B896.webp
    DFEB8DB1-3080-478F-B9C4-89D365E0B896.webp
    238,5 KB · Visningar: 165
Tja, i min ras är korrelationen solklar. De hundar som premieras på utställningar är rena skämt när det kommer till arbete. Sen dyker det upp en och annan kompentent arbetare som är lurvig nog att falla utställningsdomare i smaken. (Min kompis hund är så pälsad att han inte kan jobba om hon inte rakar honom, fick kommentaren "fin men för lite päls" när han ställdes i norge för att kunna få nån titel där)

Jämförde Tonto med riklig vinterpäls, Floki och en show BC. BCn ser ju ut som en Aussie.[/QUOTE]
Den svart/vita är alltså en BC??

366 tollarvalpar reggade 2017, färsk siffra som jag läste för bara en timme sedan (årsmötet håller på just i denna sekund) :D

Ja, har alltid tänkt att tollaren är en ovanligt ”känd” ras sett till antal. Nu fått det bekräftat. Hade absolut gissat på att tollarna var fler till antal än wachtelhundarna :o

Då ligger de lika för 2016 :) för typ 5-6 år sedan registrerades det nästan 600 wachtelvalpar.. sjukt! De är nere på mycket mer sunda nivåer nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
815
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar