Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skönt man har en ras som inte är uppdelad. Går på några utställningar om året, tränar dock inte så mycket inför det. Jag tänker inte skämmas över att min tik är svensk utställningschampion bara för att hon är av bruksras, snarare glad över att hon både är en trevlig tävlingskompis, bra mentalitet och snygg!

Varför skulle du skämmas? :confused:

Men det finns ju redan krav på t ex bruksmeriter? Ändå sker ju liksom inget åt det positiva hållet, kan jag tycka ibland.

Vilka krav på bruksmeriter har aussie och schäfer, som jag förstått inga?

Beror ju sen också på hur man utformar dessa krav på meriter. Är det bara att hunden ska ha någon som helst annan merit än utställning så blir det fånigt. För mig säger liksom viltspår, nosework, rally eller agility inte så mycket. Är helt ointressant. Som sagt, agility får mig bara stressad. Vad som är intressant är ju om exempelvis ck endast kunde delas ut till hundar med bruksmerit (högre sådan?), eller jaktmerit/vallmerit.

Tollarna har inte alls den uppdelningen och många trevliga jakthundar går även väldigt bra på utställning vilket var en av anledningarna att jag valde rasen framför andra retriever.

Beror ju sen också på hur man utformar dessa krav på meriter. Är det bara att hunden ska ha någon som helst annan merit än utställning så blir det fånigt. För mig säger liksom viltspår, nosework, rally eller agility inte så mycket. Är helt ointressant. Som sagt, agility får mig bara stressad. Vad som är intressant är ju om exempelvis ck endast kunde delas ut till hundar med bruksmerit (högre sådan?), eller jaktmerit/vallmerit.

Tollarna har inte alls den uppdelningen och många trevliga jakthundar går även väldigt bra på utställning vilket var en av anledningarna att jag valde rasen framför andra retriever.

Aussie har väl krav på bruksmerit?

"Svensk utställningschampionat (för Australian Shepherd) - a) Tre certifikat i Sverige utdelade av minst två domare. Minst ett av certifikaten ska ha utdelats vid officiell utställning inom SBKs organisation. Minst ett av certifikaten ska ha utdelats tidigast när hunden uppnått åldern 24 månader och en dag. Betyget uppflyttad till högre klass vid SBKs bruksprov eller godkänt vallhundsprov eller tjänstehundcertifikat eller BSL 3 med betyget tillfredställande. b) Två certifikat på utställning i Sverige utdelade av två domare. Minst ett av certifikaten ska ha utdelats tidigast när hunden uppnått åldern 24 månader och en dag. Ett certifikat på SBKs bruksprov eller ett certifikat på dragprov"

Så nej. Det fungerar inte.

Det är mig veterligen olika för olika bruks- och jaktraser. Det finns krav på bruks- och jaktmeriter för att erhålla certifikat. Bara att titta i reglerna. Vanligtvis krävs ett godkänt resultat i lägre klass i SBKs bruksprov, till exempel. Så det du verkar efterfråga är ju redan verklighet för ett antal raser.

Så. Tittat på vinthundarna på crufts.
En haltade. En rörde sig bedrövligt (sååå marktrång fram med sprattlande framben och bakben som for rakt ut åt sidorna), den som var bra i mina ögon blev inte placerad, afghan med sju ton päls och absolut inte med utseende som en jakthund... I princip alla hundar omusklade och många med tråkiga, glanslösa pälsar. En hund var rädd också.

Herregud vad jag inte förstår mig på utställningar.
Crufts tycker jag är märkligt och knappt jämförbart med svenska utställingar - fast det brukar vara vettiga lancashire heeler med. Tack och lov är min ras ingen flashig showhund på så sätt och lär aldrig bli som den bonnhund den är :)

@FrauleinLeo @Tonto Okej! Hade för mig att det inga var några krav där. Det var väl en bra överraskning så. Men som jag skrev tidigare kanske kraven skulle vara lite högre än lägre klass då. Bara en tanke. Kan ju inte tala för rasen specifikt, utan var en generell tanke för förbättring. :)

Jag är som sagt väldigt nöjd att tollarna inte har den uppdelningen som vissa raser här.
Tonen här inne mot utställningsmeriterade arbetshundar är ju inte direkt trevlig. Jag blir uppriktigt ledsen av hur vissa uttrycker sig. Låter lite som att alla utställningsmeriterande hundar är värdelösa arbetshundar.

Har jag skitit i det blå skåpet nu:D?
Nejdå - jag kan inte jämföra Crufts med svenska utställningar (säkerligen inte ens med europeiska), för många av raserna på Crufts är märkliga ?
Min egen ras är de ingen större skillnad på vare sig på Crufts eller i Sverige - möjligtvis att de svenska blivit lite för stora i så fall :)
Jag gillar utställning, men det kan bero på att jag har en icke flashig ras och att det alltid är en enormt trevlig samvaro runt ringen :) Ser fram som vår rasspecial nästa helg ;)

Om folk sen vill ha kvar grejen "utställning" kan man väl ha en utställning för handlers - den som springer snyggast med snyggast kläder och visar hunden "bäst" vinner. Människorna får priser och rosetter, årets showhandler ect, folket får göra allt vad utställning innebär med sin hund; men det går inte ut över rasernas framtid.

Att slopa åldersgränserna för Junior handling skulle ju kunna vara något. (Eller införa åldersklasser, för en 50åring har troligen hunnit träna mer än en 15åring)

Tonen här inne mot utställningsmeriterade arbetshundar är ju inte direkt trevlig. Jag blir uppriktigt ledsen av hur vissa uttrycker sig. Låter lite som att alla utställningsmeriterande hundar är värdelösa arbetshundar.

Tar du inte i lite nu? Man kan ha en kritisk inställning till utställning och ändå hålla på med det, det är inte omöjligt. Tror ingen här inne anser att en hund skulle vara värdelös för att den skulle ha fått ett Excellent på utställning.

Tar du inte i lite nu? Man kan ha en kritisk inställning till utställning och ändå hålla på med det, det är inte omöjligt. Tror ingen här inne anser att en hund skulle vara värdelös för att den skulle ha fått ett Excellent på utställning.

Nej, jag tycker faktiskt inte alls att jag tar i. Inte heller verkar jag vara ensam med den uppfattningen att flera här verkar mena att arbetshundar aldrig premieras på utställning.

Jag förstår, och håller med, om att många raser verkligen inte gynnas av fenomenet alls. Men alla raser har inte den uppdelningen, som jag nu upprepat ett antal gånger.

Nej, jag tycker faktiskt inte alls att jag tar i. Inte heller verkar jag vara ensam med den uppfattningen att flera här verkar mena att arbetshundar aldrig premieras på utställning.

Jag förstår, och håller med, om att många raser verkligen inte gynnas av fenomenet alls. Men alla raser har inte den uppdelningen, som jag nu upprepat ett antal gånger.

Nej, men inga raser hade väl den uppdelningen från början? Den kom ju först när utställning kom till. Att det finns raser som inte är uppdelade betyder ju inte att de är utom risk. Tvärtom.

Och det är väl helt korrekt att många arbetshundar kastas ut från ringarna. Hur ofta händer det att en faktisk bruksschäfer eller vallande BC vinner klassen?

@FrauleinLeo @Tonto Okej! Hade för mig att det inga var några krav där. Det var väl en bra överraskning så. Men som jag skrev tidigare kanske kraven skulle vara lite högre än lägre klass då. Bara en tanke. Kan ju inte tala för rasen specifikt, utan var en generell tanke för förbättring. :)

Jag är som sagt väldigt nöjd att tollarna inte har den uppdelningen som vissa raser här.

Nej det tycker jag inte. Jag tycker det är sorgligt när raser blir delade i utseende och arbete och ser därför inte varför man ska ställa ut arbetande hundraser när arbetsegenskaperna och hälsa borde vara det man avlar på.

(Sen så finns det ju såklart hundar som kan göra båda, Tontos uppfödare har en tik som både är tjänstehund och placerar sig på stora Stockholm tex. Men med handen på hjärtat så är det inte speciellt vanligt att det händer inom Aussie.)

Nej det tycker jag inte. Jag tycker det är sorgligt när raser blir delade i utseende och arbete och ser därför inte varför man ska ställa ut arbetande hundraser när arbetsegenskaperna och hälsa borde vara det man avlar på.

(Sen så finns det ju såklart hundar som kan göra båda, Tontos uppfödare har en tik som både är tjänstehund och placerar sig på stora Stockholm tex. Men med handen på hjärtat så är det inte speciellt vanligt att det händer inom Aussie.)
Men precis. Ammos morfar var Svensk utställningschampion, väktarhund och kördes i IPO 3 - men han tillhör inte heller de vanligaste.
Jag är dessutom tveksam till att han hade gått riktigt bra på internationella rasspecialer.

Typ mallarna? De är om du frågar mig avlade på för mycket nerv numer. Det är skitroliga hundar, men det finns ju en gräns för hur mycket motor man behöver. Samma inom häst, ska alla avla på nerver för att klara GP blir det få för den breda massan. Man ska ine avla på mesig mellanmjölk, men man måste kunna avla på hundar som klarar ett vardagsliv, inte bara att högprestera eller att de flippar vid press och tar till tänderna.

Jag tänker att det är skillnad på motor och dåliga nerver samt osäkerhet..
Sen är det ju värre mentalitet hos de belgare som är utställningstypade/avlade..

Det är inte utställningsdomare som avlar fram ytterligheter i vissa raser. Det ansvaret ligger enkomt på uppfödarna.

Jag tycker det är en självklarhet att sträva efter korrekt exteriör, likaväl som det är en självklarhet att sträva efter korrekta egenskaper, vilket många inom vissa grenar av jakthundsuppfödning har problem med och då resonerar "hellre en hund med sämre hållbarhet, (som enklare drar på sig skador, som har en defekt/sjukdom/taskigt psyke) än en som inte jagar".

Korkat resonemang tycker jag att bortse från exteriör, mentalitet och hälsa, när man kan få både hållbarhet, stabilitet, friskhet och rätt egenskaper i samma paket.

Utställningar är kul tycker jag, ett sätt att umgås med sin hund utanför ordinarie arbetsområde och i mitt fall oftast på andra tider än jakttiderna, en annan typ av samarbete som får utvecklas mellan hund och förare, ett sätt att nätverka med andra.

Och om dina fauvar hade börjat delas i en typ som ser ut som basset hound? Det är ju lätt att säga att man strävar efter en korrekt exteriör när man har en hund som inte är delad och extremavlad.

Som en kul grej sådär så roade jag mig med i en schäfergrupp att rita vinklar på lite olika hundar. Bla så visade det sig att utställningshundarna var extrema om man går efter rasstandarden. Medans min hund som blivit kallad sågbock var nästan exakt i vinklarna som RS säger. Så jag tycker inte utställning premierar de mest korrekta hundarna i väldigt många fall. Inte heller är de friskare och mer hållbara.

Fast ansvaret ligger hos uppfödarna och där måste också förändringen börja. Som @dobbis gör, avlar på riktiga nosar istället för "sprungit in i väggen, kan inte andas-nosar".
Visst de vinner kanske inte några utställningar i dagsläget, men om ingen vänder aveln tillbaka till där den ska vara, om alla fortsätter avla på överdrifter och för den delen mörkar smådetaljer i exteriören som inte är perfekta, så jobbar man ju åt fel håll.

Heja @dobbis liksom :bump::banana::bump::banana:

Fast de går ju inte bra på utställning heller. Så vill man ställa ut så kan man ju inte ha en frisk hund..

Men precis. Ammos morfar var Svensk utställningschampion, väktarhund och kördes i IPO 3 - men han tillhör inte heller de vanligaste.
Jag är dessutom tveksam till att han hade gått riktigt bra på internationella rasspecialer.

Precis. Jag upplever däremot att hundar som är sunda, kan jobba och premieras på utställning snarare höjs. Just för att domarna dömt fram en typ som inte är extrem. Likadant inom schäfer när bruksare får bra omdömen. Då blir ju folk skitglada.

Jag tycker att det är beklämmande att se på många av hundarna som ställs ut på Crufts eftersom de är så extrema. Jag tror inte nödvändigtvis att utställning måste vara av ondo, det största problemet ligger ju i att extremer premieras och att det föder avel på osunda individer. Om domarna istället premierade sunda icke-extrema hundar tror jag att många raser skulle förbättras hälsomässigt. Ett exempel skulle kunna vara att premiera franska bulldoggar med öppna näsborrar och längre nos.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
815
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar