Ja alltså, jag har
aldrig påstått att exteriör är oviktigt för hundar. Tvärt om. Jag är själv extremt petig med vad jag har för hundar, går mycket på exteriör vid hundköp osv. Anledningen? Just den uppdelning som faktiskt finns i rasen (och mååånga andra raser). De som vinner mest i utställningsringarna är sällan eller aldrig de mest funktionella och hälsosamma. Det är storvinnarna som används i avel.
Om vi tar ett knippe raser med tydlig uppdelning och jämför storvinnarna på utställning jämfört med de som vinner mest i någon form av "arbetstävling" och jämför exteriören med rasstandarden, så är det
inte ovanligt att det är arbetshundarna som faktiskt följer standarden bäst. Att då säga att utställningar behövs för att hålla raser enhetliga, rastypiska osv känns rakt skrattretande för mig.
Jag är absolut inte emot exterörbedömning heller, men just konkurrensklasserna... När du har ett flertal redan rastypiska hundar och sedan ska döma fram den mest rastypiska av dessa... Jag är helt övertygad om att det blir lätt att råka döma fram extremer då. "Åh, rasen ska ha lång hals, titta, den där har längre hals än de andra! Då måste den vara bäst!" typ.
Dessutom finns det utställningsdomare (även kända, svenska allrounddomare som dömer extremt mycket hundar) som själva säger att de inte alltid gör den mest rastypiska till vinnare, utan den som de tror att har störst chans att vinna BIS
Och det här med att man med hjälp av utställningar sållar bort mentalt dåliga hundar... Tja. Jag har då sett hundar som knappt går att ta i, hundar som bitit domare eller haft rest ragg under hela bedömningen som ändå fått fina priser. Varför inte arbeta för att fler hundar går ett BPH, MH eller liknande istället?
Om alla skulle gå någon typ av mentalitetsbeskrivning med sin hund, göra för rasen relevanta hälsoundersökningar och sedan gå en exteriörbeskrivning med hunden... Vi skulle få otroligt bra koll på hur läget är inom de olika raserna då!
(och ja, mina hundar är utställda. Ja, jag har suttit bredvid och tittat på utställningar utan att själv ställa. Ja, jag har pratat direkt med ett flertal domare från olika länder. Jag har gått ringsekreterarutbildning och den första hundsport jag kom i kontakt med var just utställning.)