Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är inte utställningsdomare som avlar fram ytterligheter i vissa raser. Det ansvaret ligger enkomt på uppfödarna.

Ytterst så gör det ju så, ja. Men det är ju svårt eller åtminstone svårare att få en uppfödare att ändra sig om det innebär att de inte premieras. Men visst, mycket handlar om deras egna tolkningar av standarden.

Slopa utställning för arbetsraser av alla sorter som fortfarande avlas för sitt jobb, satsa på exteriörbedömning. Då får de godkänt/icke godkänt. Rastypisk/icke rastypisk. Utan konkurransmoment.

Om man läser aussiens rasstandard är den väldigt lik rasstandarden för BC’s. Titta sen på vad som vinner på utställning. Det är INTE rastypiska hundar.

Ytterst så gör det ju så, ja. Men det är ju svårt eller åtminstone svårare att få en uppfödare att ändra sig om det innebär att de inte premieras. Men visst, mycket handlar om deras egna tolkningar av standarden.

Fast ansvaret ligger hos uppfödarna och där måste också förändringen börja. Som @dobbis gör, avlar på riktiga nosar istället för "sprungit in i väggen, kan inte andas-nosar".
Visst de vinner kanske inte några utställningar i dagsläget, men om ingen vänder aveln tillbaka till där den ska vara, om alla fortsätter avla på överdrifter och för den delen mörkar smådetaljer i exteriören som inte är perfekta, så jobbar man ju åt fel håll.

Heja @dobbis liksom :bump::banana::bump::banana:

Fast ansvaret ligger hos uppfödarna och där måste också förändringen börja. Som @dobbis gör, avlar på riktiga nosar istället för "sprungit in i väggen, kan inte andas-nosar".
Visst de vinner kanske inte några utställningar i dagsläget, men om ingen vänder aveln tillbaka till där den ska vara, om alla fortsätter avla på överdrifter och för den delen mörkar smådetaljer i exteriören som inte är perfekta, så jobbar man ju åt fel håll.

Heja @dobbis liksom :bump::banana::bump::banana:

Det är idealet, absolut. Men det skadar ju inte med lite hjälp från domarna. Framförallt från domare som vet vad de gör och ser till helheten.

Samtidigt beror det ju på ras också hur akut det är -- om jag födde upp boxer skulle jag ju inte sätta noslängden som prio ett när det finns sjukdomar att undvika. Eller jo, jag skulle så klart undvika en extremt kort nos och för smala näsborrar. Jag skulle dock inte välja bort en hund som min hane, t.ex, som har aningen kort nosparti men inte på några sätt överdrivet.

Det är inte utställningsdomare som avlar fram ytterligheter i vissa raser. Det ansvaret ligger enkomt på uppfödarna.

Jag tycker det är en självklarhet att sträva efter korrekt exteriör, likaväl som det är en självklarhet att sträva efter korrekta egenskaper, vilket många inom vissa grenar av jakthundsuppfödning har problem med och då resonerar "hellre en hund med sämre hållbarhet, (som enklare drar på sig skador, som har en defekt/sjukdom/taskigt psyke) än en som inte jagar".

Korkat resonemang tycker jag att bortse från exteriör, mentalitet och hälsa, när man kan få både hållbarhet, stabilitet, friskhet och rätt egenskaper i samma paket.

Utställningar är kul tycker jag, ett sätt att umgås med sin hund utanför ordinarie arbetsområde och i mitt fall oftast på andra tider än jakttiderna, en annan typ av samarbete som får utvecklas mellan hund och förare, ett sätt att nätverka med andra.

Vem säger att man ska skita i exteriören bara för att man bojkottar tävling i det?

Nästan alla bruksschäfrar i avel har en godkänd exteriörsbedömning utfärdad av utbildad domare men få har blivit utställda.

Samtidigt beror det ju på ras också hur akut det är -- om jag födde upp boxer skulle jag ju inte sätta noslängden som prio ett när det finns sjukdomar att undvika. Eller jo, jag skulle så klart undvika en extremt kort nos och för smala näsborrar. Jag skulle dock inte välja bort en hund som min hane, t.ex, som har aningen kort nosparti men inte på några sätt överdrivet.

Jag skulle det, det finns som sagt korrekta och friska hundar med rätt egenskaper så varför ska jag välja att avla på något som inte har alla delar som jag vill ha när det kommer till exteriör, hälsa, egenskaper?

Är en ras så illa ute att man måste avla på något ickekorrekt, att man måste välja antingen eller, mellan pest eller kolera så är det en ras jag skulle sluta föda upp, men så illa ute är ju mig veterligen ingen ras i dagsläget även om en del raser är svårare än andra när det kommer till den biten.

Kompromisser leder till mer kompromisser och till slut är dessa kompromisser det nya normala.

Det tror jag är sant för många utställare, oavsett ras. Och jag anser också att det faktiskt är att göra nåt bra för hunden att träna inför utställning och ställa ut. Träning och samvaro med sin hund är bra, oavsett hur den träningen och samvaron ser ut.

Jag säger inte att man inte ska träna och ha samvaro med sin hund, jag säger bara att ringträning och utställning inte ska ersätta annan aktivitet som bättre kan aktivera hunden psykiskt och fysiskt.

Såvida du inte hör till jakthundsuppfödarna som inlägget handlade om, så behöver du ju inte ta åt dig ;)

Trodde inlägget rörde avel rent generellt då jag missat att det pågick en diskussion om jaktraser i det hela :)

Jag tog inte åt mig utan använde bara av ett exempel.

Jag skulle det, det finns som sagt korrekta och friska hundar med rätt egenskaper så varför ska jag välja att avla på något som inte har alla delar som jag vill ha när det kommer till exteriör, hälsa, egenskaper?

Jag skulle sätta hälsa och egenskaper framför vissa exteriöra avvikelser. Sen ser ju alla olika på vad som är en mindre avvikelse. Jag tycker t.ex att smala näsborrar är en mer allvarlig avvikelse än ett nosparti som ligger lite under 1:2 förhållanden som nospartiet ska ha till skallen.

Dessutom måste det ju få vara en process för de raser där det handlar om att vända en utveckling. Jag har inte sett särskilt många boxrar i Sverige idag som har precis rätt noslängd ihop med ett för övrigt bra huvud, bra kropp och rätt bruksegenskaper.

Jag tror att utställning kan vara den enklaste vägen in i hundsport, särskilt för många nya hundägare :)
Jag tycker också att det är sorgligt när utseende premieras före funktion, men det är ju många raser som inte fyller någon särskild funktion mer än att kunna gå promenader och ha ett gött liv med familjen. Jag har svårt att tro att en typ papillon får mindre promenader bara för att den ställs ut 5-6 gånger/år.

Jag tror att utställning kan vara den enklaste vägen in i hundsport, särskilt för många nya hundägare :)
Jag tycker också att det är sorgligt när utseende premieras före funktion, men det är ju många raser som inte fyller någon särskild funktion mer än att kunna gå promenader och ha ett gött liv med familjen. Jag har svårt att tro att en typ papillon får mindre promenader bara för att den ställs ut 5-6 gånger/år.

Exakt. De flesta familjehundar är ju arbetslösa.
Jag ser inte riktigt felet med att man gör saker med sin hund, även om det man gör är utställning.
Det är en inkörsport till tyngre grejer:angel::D

Ja alltså, jag har aldrig påstått att exteriör är oviktigt för hundar. Tvärt om. Jag är själv extremt petig med vad jag har för hundar, går mycket på exteriör vid hundköp osv. Anledningen? Just den uppdelning som faktiskt finns i rasen (och mååånga andra raser). De som vinner mest i utställningsringarna är sällan eller aldrig de mest funktionella och hälsosamma. Det är storvinnarna som används i avel.

Om vi tar ett knippe raser med tydlig uppdelning och jämför storvinnarna på utställning jämfört med de som vinner mest i någon form av "arbetstävling" och jämför exteriören med rasstandarden, så är det inte ovanligt att det är arbetshundarna som faktiskt följer standarden bäst. Att då säga att utställningar behövs för att hålla raser enhetliga, rastypiska osv känns rakt skrattretande för mig.

Jag är absolut inte emot exterörbedömning heller, men just konkurrensklasserna... När du har ett flertal redan rastypiska hundar och sedan ska döma fram den mest rastypiska av dessa... Jag är helt övertygad om att det blir lätt att råka döma fram extremer då. "Åh, rasen ska ha lång hals, titta, den där har längre hals än de andra! Då måste den vara bäst!" typ.

Dessutom finns det utställningsdomare (även kända, svenska allrounddomare som dömer extremt mycket hundar) som själva säger att de inte alltid gör den mest rastypiska till vinnare, utan den som de tror att har störst chans att vinna BIS :grin:

Och det här med att man med hjälp av utställningar sållar bort mentalt dåliga hundar... Tja. Jag har då sett hundar som knappt går att ta i, hundar som bitit domare eller haft rest ragg under hela bedömningen som ändå fått fina priser. Varför inte arbeta för att fler hundar går ett BPH, MH eller liknande istället?

Om alla skulle gå någon typ av mentalitetsbeskrivning med sin hund, göra för rasen relevanta hälsoundersökningar och sedan gå en exteriörbeskrivning med hunden... Vi skulle få otroligt bra koll på hur läget är inom de olika raserna då!

(och ja, mina hundar är utställda. Ja, jag har suttit bredvid och tittat på utställningar utan att själv ställa. Ja, jag har pratat direkt med ett flertal domare från olika länder. Jag har gått ringsekreterarutbildning och den första hundsport jag kom i kontakt med var just utställning.)

Slopa utställning för arbetsraser av alla sorter som fortfarande avlas för sitt jobb, satsa på exteriörbedömning. Då får de godkänt/icke godkänt. Rastypisk/icke rastypisk. Utan konkurransmoment.

Om man läser aussiens rasstandard är den väldigt lik rasstandarden för BC’s. Titta sen på vad som vinner på utställning. Det är INTE rastypiska hundar.

Att slopa utställningar helt och hållet för alla arbetande raser känns väl lite hårt kanske. Som sagt, alla raser mår inte dåligt av utställningar och det är ett utmärkt sätt att komma in i hundvärlden. Så var det för mig. Kände mer eller mindre bara till agility och utställning i början och agility blir jag stressad bara av att titta på.

Att det däremot skulle behövas meriteringskrav för framgångar på utställning kan jag tycka. Det skulle säkerligen gynna raserna.

Att slopa utställningar helt och hållet för alla arbetande raser känns väl lite hårt kanske. Som sagt, alla raser mår inte dåligt av utställningar och det är ett utmärkt sätt att komma in i hundvärlden. Så var det för mig. Kände mer eller mindre bara till agility och utställning i början och agility blir jag stressad bara av att titta på.

Att det däremot skulle behövas meriteringskrav för framgångar på utställning kan jag tycka. Det skulle säkerligen gynna raserna.

Det är ju sällan de arbetande hundarna som premieras på utställning så frågan är ju vad är meningen med att ställa ut arbetande raser?

Som @Tonto säger; det är ju inte de arbetande hundarna som premieras på utställning. Vad kan då utställning bidra med för de arbetande raserna? Och det är definitivt inte för att hålla dem rastypiska - de hundarna som premieras går längre och längre ifrån rasstandarden.

Det finns exteriörbedömning. Det borde duga gott.

Om folk sen vill ha kvar grejen "utställning" kan man väl ha en utställning för handlers - den som springer snyggast med snyggast kläder och visar hunden "bäst" vinner. Människorna får priser och rosetter, årets showhandler ect, folket får göra allt vad utställning innebär med sin hund; men det går inte ut över rasernas framtid.

Skönt man har en ras som inte är uppdelad. Går på några utställningar om året, tränar dock inte så mycket inför det. Jag tänker inte skämmas över att min tik är svensk utställningschampion bara för att hon är av bruksras, snarare glad över att hon både är en trevlig tävlingskompis, bra mentalitet och snygg!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
815
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar