Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har varken kunnat pga bilbrist eller haft ork för hästen så han har bara gått och skrotat på lösdriften. Men idag :love: Jag har längtat så mycket. Och hundarna kunde bara instämma. De var väldigt glada. Och blev väldigt nöjda över ridturen.

28870460_1631954180223871_4709281329093541888_n.jpg

28958316_1631954280223861_944198961743265792_n.jpg

28959177_1631954286890527_3568064980462862336_n.jpg

Tvärdäck i soffan efter ett lydnadspass med labradåren och sedan ett pulspass med alla dårarna i snön. Den enda rörelsen jag ska göra vidare ikväll är när jag förflyttar vinglaset från bordet till min mun :D
Möjligtvis att jag fyller på glaset emellanåt också :idea:

D63477D1-F7DE-4182-8B63-1F1CAAA08EA1.webp

Så. Tittat på vinthundarna på crufts.
En haltade. En rörde sig bedrövligt (sååå marktrång fram med sprattlande framben och bakben som for rakt ut åt sidorna), den som var bra i mina ögon blev inte placerad, afghan med sju ton päls och absolut inte med utseende som en jakthund... I princip alla hundar omusklade och många med tråkiga, glanslösa pälsar. En hund var rädd också.

Herregud vad jag inte förstår mig på utställningar.

En haltade. En rörde sig bedrövligt (sååå marktrång fram med sprattlande framben och bakben som for rakt ut åt sidorna), den som var bra i mina ögon blev inte placerad, afghan med sju ton päls och absolut inte med utseende som en jakthund... I princip alla hundar omusklade och många med tråkiga, glanslösa pälsar. En hund var rädd också.

Bedrövligt :(

Tvärdäck i soffan efter ett lydnadspass med labradåren och sedan ett pulspass med alla dårarna i snön. Den enda rörelsen jag ska göra vidare ikväll är när jag förflyttar vinglaset från bordet till min mun :D
Möjligtvis att jag fyller på glaset emellanåt också :idea:

Visa bifogad fil 12115

Har också en sån kväll.
Men hundarna verkar tycka en slappfredag i soffan är heeeeelt okej :up:

För mig är det lika främmande och onarturligt som skönhetstävlingar för människor. Fine....för hundar finns en rasbeskrivning att förhålla sig till men tyvärr tenderar exterma att primeras och det bygger till stor del på dommarens smak.

Verkligen! Tittade på terriers också. Vissa såg ut att röra sig stundtals orent men i många av fallen verkade det faktiskt som om det berodde på att deras handlers i princip lyfte upp hunden i kopplet samtidigt som de sprang, och det är ju inga breda halsband hundarna har om vi säger så... En terrierhandler lyfte också upp hunden i svansen(!) för att ställa den rakt och snyggt med bakbenen och en hund som skulle stå på bord blev nedlyft med en hand på halsen under huvudet och en hand under rumpan. Såg inte skönt ut.

Och justja, den haltande vinthunden blev placerad som 3a eller 4a i gruppen av många deltagande. Jag har sett ett stort antal reaktioner på det redan...

För mig är det lika främmande och onarturligt som skönhetstävlingar för människor. Fine....för hundar finns en rasbeskrivning att förhålla sig till men tyvärr tenderar exterma att primeras och det bygger till stor del på dommarens smak.
Håller med. Det finns ju inte en enda ras som faktiskt förbättrats av utställningar och domarna måste få anvisningar om att hundarna faktiskt måste kunna andas osv... Det tycker jag säger allt om hur jävla skevt allt är. Men ja, när det är riktigt stora utställningar som sänds live på nätet, som crufts och stora Sthlm, då tittar jag av ren nyfikenhet. Mina hundar är i alla fall klara i utställningsringen och framtida hundar kommer bara ställas för att få de meriter som krävs för tex LC-championat.

Verkligen! Tittade på terriers också. Vissa såg ut att röra sig stundtals orent men i många av fallen verkade det faktiskt som om det berodde på att deras handlers i princip lyfte upp hunden i kopplet samtidigt som de sprang, och det är ju inga breda halsband hundarna har om vi säger så... En terrierhandler lyfte också upp hunden i svansen(!) för att ställa den rakt och snyggt med bakbenen och en hund som skulle stå på bord blev nedlyft med en hand på halsen under huvudet och en hand under rumpan. Såg inte skönt ut.

Och justja, den haltande vinthunden blev placerad som 3a eller 4a i gruppen av många deltagande. Jag har sett ett stort antal reaktioner på det redan...

Håller med. Det finns ju inte en enda ras som faktiskt förbättrats av utställningar och domarna måste få anvisningar om att hundarna faktiskt måste kunna andas osv... Det tycker jag säger allt om hur jävla skevt allt är. Men ja, när det är riktigt stora utställningar som sänds live på nätet, som crufts och stora Sthlm, då tittar jag av ren nyfikenhet. Mina hundar är i alla fall klara i utställningsringen och framtida hundar kommer bara ställas för att få de meriter som krävs för tex LC-championat.
Att hundar lyfts i svansen är inget ovanligt o speciellt inte på terrier,har du aldrig varit på grytprov/träning för borderterrier? dom hänger i luften hållna bara i svansen.

Min ras har blivit totalt delad och skapat två läger pga skönhetsjakten står över arbetsegenskaper.
Hade en exteriörbeskrivning räckt och mentala och arbetande egenskaper fått styra tror jag schäfern som ras fått behålla sin pondus och beundran som den hade för 30 år sen.

Allt på utställningar är ju inte bra, men det är ju inte bara värdelöst. Hur ska aveln på sällskapshundar som exempel hållas något sånär enhetlig om det inte finns nån form av bedömning?
Jag säger inte att den alltid är korrekt, men ska man bibehålla raserna som inte har arbetsprov och ha ett gemensamt avelsmål måste det nog ske en bedömning.
Det sållar bort avarterna hoppas jag, som lynnesfel, exteriöra avvikelser mm.
Sen blir jag lite beklämd när man dissar utifrån ex stillbilder, peta på hunden i fel ögonblick och du blir sågad. Lite som en häst som kröker på nacken och genast är det rollkur.
Jag gillar inte allt med utställning men tänker att det är ju positivt att det leder till att många Gör saker med sina hundar som kanske skulle gjort mycket mindre annars. I min ras finns ett antal domare som slår ner på överhull mm och vill se en liten, smidig arbetshund.
Det handlar ju inte bara om vilken Hund som är ”bäst” utan Vem som är duktigast på att Ställa hund. En erfaren handler kan ju visa fram en hunds bästa sidor och fel handler kan sänka en hund. Man kanske får ändra hur man ser på utställningar?
Det är ju en tävling, men lika mycket i konsten att visa hund som att ha den mest rastypiska.
I min ras är det viktigt, men fler och fler verkar göra annat också och jag skulle dra mig för att köpa valp efter hundar som inte klarar att få ok på en utställning.

Sen är det bedrövligt när det går till överdrift, men jag kan inte se att det bara är av ondo.
Alla uppfödare tar inte bort måndagsexemplaren själva, men i och med utställning sållas en del bort.
Det är dessutom ett sätt att umgås, träffa bekanta och kunna se nya raser. Jag tror det finns vinningar man lätt glömmer när man ser de raser där det gått fel. Men det motiverar nog också många till att fortsätta slitet med avel att just tävla i olika former.

Min ras har blivit totalt delad och skapat två läger pga skönhetsjakten står över arbetsegenskaper.
Hade en exteriörbeskrivning räckt och mentala och arbetande egenskaper fått styra tror jag schäfern som ras fått behålla sin pondus och beundran som den hade för 30 år sen.

Jo, men sen tänker jag att alla schäfrar 30 år bakåt kan ju inte varit snygga, sunda och med pondus? Likväl som att det lär finnas dugliga schäfrar som också går ok på utställning?
Jag gillar inte alla schäfrar i ringen, men jag ser rätt många fina schäfrar i vardagen och det är inte alltid bruksschäfer. Jag tycker man har lite väl mycket motor och nerv i många bruksraser, de funkar dåligt i hemmiljö även om de är kul att träna med.

Många på buke ställer ju hund rätt mycket, lite synd att klanka så mycket på företeelsen när dessa verkar lägga ner massor av tid, energi och omsorg på sina hundar. Det behöver inte vara dåligt... Jag ser inte riktigt problematiken inom alla raser. Eller att uppdelning utställning/bruks/LC/mm alltid är av ondo så länge det inte leder till exteriöra extremer som drabbar hundens hälsa eller mentalitet.
Krasst: en hund kanske ska klara bägge delar, annars är det snarare fel inom rasklubben snarare än utställningarna. Man måste kanske trycka hårdare på hur de ska se ut enligt sin rasstandard eller jobba för en ändring. Och ja, det är svårt som xxx men det är ju inte ogörligt och kan vara en tydlig markering från rasklubbens sida.

Sen är det bedrövligt när det går till överdrift, men jag kan inte se att det bara är av ondo.
Alla uppfödare tar inte bort måndagsexemplaren själva, men i och med utställning sållas en del bort.
Det är dessutom ett sätt att umgås, träffa bekanta och kunna se nya raser. Jag tror det finns vinningar man lätt glömmer när man ser de raser där det gått fel. Men det motiverar nog också många till att fortsätta slitet med avel att just tävla i olika former.

Jag känner på samma sätt. Det finns avarter, men det är också en jättekul grej att göra ihop med sin hund och sina kennelkompisar/hundbekanta. Jag förstår att man tycker det är beklämmande med utställningar om man håller på med t.ex bruksschäfer, men de raser som är i en sådan situation är ju inte i majoritet. För mig har utställningarna varit en ingång till att komma in i boxervärlden på riktigt och få upp intresset för bruksträning.

Tittade för övrigt också på Crufts, bland annat Working Dog gruppen för att se just boxer, och höll ju inte helt med kommentatorn om att England har de bästa boxrarna. ;) Det var inte vad jag kallar ett vackert huvud på den som representerade rasen i gruppfinalen. Men boxern är ju en ras som är delad geografiskt snarare än användningsmässigt, även om det sammanfaller en del.

Tillägg: Och ja, visst har boxern blivit något överdriven av aveln, men kan bara sucka djupt när man lumpar ihop dem med t.ex mops. Har aldrig träffat en boxer som andningsmässigt låter som en mops kan göra utan anledning. Sen att de gör det när de glatt drar för fullt i en strypkedja är en lite annan sak. Tycker inte heller man kan peka på boxern från tidigt 1900-tal och säga att de förändrats för mycket, för då var knappast rasen "färdig".

Många på buke ställer ju hund rätt mycket, lite synd att klanka så mycket på företeelsen när dessa verkar lägga ner massor av tid, energi och omsorg på sina hundar. Det behöver inte vara dåligt... Jag ser inte riktigt problematiken inom alla raser. Eller att uppdelning utställning/bruks/LC/mm alltid är av ondo så länge det inte leder till exteriöra extremer som drabbar hundens hälsa eller mentalitet.
Krasst: en hund kanske ska klara bägge delar, annars är det snarare fel inom rasklubben snarare än utställningarna. Man måste kanske trycka hårdare på hur de ska se ut enligt sin rasstandard eller jobba för en ändring. Och ja, det är svårt som xxx men det är ju inte ogörligt och kan vara en tydlig markering från rasklubbens sida.
Blev glad av att läsa dina inlägg. Det är faktiskt lite tråkigt att läsa om och om igen hur hemskt det är med utställningar, det har inte känts roligt på länge att skriva på buke om något man själv tycker är så roligt. Det är ju ingen som klagar på något annat på samma sätt men det är visst okej att göra det om utställningar och då indirekt blir det ju negativt mot oss som tycker att det är kul.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
815
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar