Har varken kunnat pga bilbrist eller haft ork för hästen så han har bara gått och skrotat på lösdriften. Men idag Jag har längtat så mycket. Och hundarna kunde bara instämma. De var väldigt glada. Och blev väldigt nöjda över ridturen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
BedrövligtSå. Tittat på vinthundarna på crufts.
En haltade. En rörde sig bedrövligt (sååå marktrång fram med sprattlande framben och bakben som for rakt ut åt sidorna), den som var bra i mina ögon blev inte placerad, afghan med sju ton päls och absolut inte med utseende som en jakthund... I princip alla hundar omusklade och många med tråkiga, glanslösa pälsar. En hund var rädd också.
Herregud vad jag inte förstår mig på utställningar.
Tvärdäck i soffan efter ett lydnadspass med labradåren och sedan ett pulspass med alla dårarna i snön. Den enda rörelsen jag ska göra vidare ikväll är när jag förflyttar vinglaset från bordet till min mun
Möjligtvis att jag fyller på glaset emellanåt också
Visa bifogad fil 12115
Så. Tittat på vinthundarna på crufts.
En haltade. En rörde sig bedrövligt (sååå marktrång fram med sprattlande framben och bakben som for rakt ut åt sidorna), den som var bra i mina ögon blev inte placerad, afghan med sju ton päls och absolut inte med utseende som en jakthund... I princip alla hundar omusklade och många med tråkiga, glanslösa pälsar. En hund var rädd också.
Herregud vad jag inte förstår mig på utställningar.
Verkligen! Tittade på terriers också. Vissa såg ut att röra sig stundtals orent men i många av fallen verkade det faktiskt som om det berodde på att deras handlers i princip lyfte upp hunden i kopplet samtidigt som de sprang, och det är ju inga breda halsband hundarna har om vi säger så... En terrierhandler lyfte också upp hunden i svansen(!) för att ställa den rakt och snyggt med bakbenen och en hund som skulle stå på bord blev nedlyft med en hand på halsen under huvudet och en hand under rumpan. Såg inte skönt ut.Bedrövligt
Håller med. Det finns ju inte en enda ras som faktiskt förbättrats av utställningar och domarna måste få anvisningar om att hundarna faktiskt måste kunna andas osv... Det tycker jag säger allt om hur jävla skevt allt är. Men ja, när det är riktigt stora utställningar som sänds live på nätet, som crufts och stora Sthlm, då tittar jag av ren nyfikenhet. Mina hundar är i alla fall klara i utställningsringen och framtida hundar kommer bara ställas för att få de meriter som krävs för tex LC-championat.För mig är det lika främmande och onarturligt som skönhetstävlingar för människor. Fine....för hundar finns en rasbeskrivning att förhålla sig till men tyvärr tenderar exterma att primeras och det bygger till stor del på dommarens smak.
Att hundar lyfts i svansen är inget ovanligt o speciellt inte på terrier,har du aldrig varit på grytprov/träning för borderterrier? dom hänger i luften hållna bara i svansen.Verkligen! Tittade på terriers också. Vissa såg ut att röra sig stundtals orent men i många av fallen verkade det faktiskt som om det berodde på att deras handlers i princip lyfte upp hunden i kopplet samtidigt som de sprang, och det är ju inga breda halsband hundarna har om vi säger så... En terrierhandler lyfte också upp hunden i svansen(!) för att ställa den rakt och snyggt med bakbenen och en hund som skulle stå på bord blev nedlyft med en hand på halsen under huvudet och en hand under rumpan. Såg inte skönt ut.
Och justja, den haltande vinthunden blev placerad som 3a eller 4a i gruppen av många deltagande. Jag har sett ett stort antal reaktioner på det redan...
Håller med. Det finns ju inte en enda ras som faktiskt förbättrats av utställningar och domarna måste få anvisningar om att hundarna faktiskt måste kunna andas osv... Det tycker jag säger allt om hur jävla skevt allt är. Men ja, när det är riktigt stora utställningar som sänds live på nätet, som crufts och stora Sthlm, då tittar jag av ren nyfikenhet. Mina hundar är i alla fall klara i utställningsringen och framtida hundar kommer bara ställas för att få de meriter som krävs för tex LC-championat.
Verkligen! Tittade på terriers också. Vissa såg ut att röra sig stundtals orent men i många av fallen verkade det faktiskt som om det berodde på att deras handlers i princip lyfte upp hunden i kopplet samtidigt som de sprang, och det är ju inga breda halsband hundarna har om vi säger så... En terrierhandler lyfte också upp hunden i svansen(!) för att ställa den rakt och snyggt med bakbenen och en hund som skulle stå på bord blev nedlyft med en hand på halsen under huvudet och en hand under rumpan. Såg inte skönt ut.
Och justja, den haltande vinthunden blev placerad som 3a eller 4a i gruppen av många deltagande. Jag har sett ett stort antal reaktioner på det redan...
Håller med. Det finns ju inte en enda ras som faktiskt förbättrats av utställningar och domarna måste få anvisningar om att hundarna faktiskt måste kunna andas osv... Det tycker jag säger allt om hur jävla skevt allt är. Men ja, när det är riktigt stora utställningar som sänds live på nätet, som crufts och stora Sthlm, då tittar jag av ren nyfikenhet. Mina hundar är i alla fall klara i utställningsringen och framtida hundar kommer bara ställas för att få de meriter som krävs för tex LC-championat.
Min ras har blivit totalt delad och skapat två läger pga skönhetsjakten står över arbetsegenskaper.
Hade en exteriörbeskrivning räckt och mentala och arbetande egenskaper fått styra tror jag schäfern som ras fått behålla sin pondus och beundran som den hade för 30 år sen.
Sen är det bedrövligt när det går till överdrift, men jag kan inte se att det bara är av ondo.
Alla uppfödare tar inte bort måndagsexemplaren själva, men i och med utställning sållas en del bort.
Det är dessutom ett sätt att umgås, träffa bekanta och kunna se nya raser. Jag tror det finns vinningar man lätt glömmer när man ser de raser där det gått fel. Men det motiverar nog också många till att fortsätta slitet med avel att just tävla i olika former.
Blev glad av att läsa dina inlägg. Det är faktiskt lite tråkigt att läsa om och om igen hur hemskt det är med utställningar, det har inte känts roligt på länge att skriva på buke om något man själv tycker är så roligt. Det är ju ingen som klagar på något annat på samma sätt men det är visst okej att göra det om utställningar och då indirekt blir det ju negativt mot oss som tycker att det är kul.Många på buke ställer ju hund rätt mycket, lite synd att klanka så mycket på företeelsen när dessa verkar lägga ner massor av tid, energi och omsorg på sina hundar. Det behöver inte vara dåligt... Jag ser inte riktigt problematiken inom alla raser. Eller att uppdelning utställning/bruks/LC/mm alltid är av ondo så länge det inte leder till exteriöra extremer som drabbar hundens hälsa eller mentalitet.
Krasst: en hund kanske ska klara bägge delar, annars är det snarare fel inom rasklubben snarare än utställningarna. Man måste kanske trycka hårdare på hur de ska se ut enligt sin rasstandard eller jobba för en ändring. Och ja, det är svårt som xxx men det är ju inte ogörligt och kan vara en tydlig markering från rasklubbens sida.